Det är lätt att förstå hur det kommer sig att den unga generationen faller för skivspelare och LP-skivor. Det stora, varma ljudet känns så naturligt och äkta att det får CD-skivorna att låta hermetiska.
Men det är inte bara unga som aldrig har ägt någon CD-spelare – för att inte tala om en skivspelare – som förälskar sig i den svarta vinylens klang. Föräldrarna dammar av skivsamlingen och köper grammofoner som aldrig förr. Gamla minnen får nytt liv när nyborstade LP-skivor snurrar igen på en skinande ny skivspelare.
Chansen för att den kommer från Rega är stor. De har sålt skivspelare i alla prisklasser länge vid det här laget, och den klassiska Planar-modellen har sålts i vansinniga mängder sedan den kom 1973. I dag finns den i många olika versioner, till exempel arvtagaren till Regas urmodell, Planar 3.
Det är en skivspelare som ser precis ut som alla sina föregångare men som är helt ny, inifrån och ut, och som springer i cirklar runt CD-spelare.
Och som vi snart ska avslöja så springer den i cirklar runt skivspelare från andra märken också.
Dammlocket är detsamma
Detta är den senaste versionen och den solklart bästa. Ja, den är faktiskt så bra att jag har grunnat på om det egentligen är värt att betala mer för att spela vinyl. Allting är nytt, bortsett från Elys2-pickupen som satt på föregångaren också.
Planar 3 är byggd över ett nytt lättviktschassi av laminerad akryl med stagning på ovan- och undersidan som sträcker sig från skivtallrikens lager ända bort till tonarmsbasen. Den nya 12 mm tjocka skivtallriken av glas vilar på en innertallrik som är nerfälld i ett oljat lager av mässing. En ny vibrationsfri motor driver gummiremmen som ser till att skivtallriken snurrar.
Tonarmarna från Rega är så väl ansedda av konkurrenterna att de ofta väljer en Rega-arm till sina egna skivspelare. Även på spelare som kostar flera gånger så mycket är det inte ovanligt att hitta Rega-tonarmar.
Den nya RB330-tonarmen kan det ta ett tag innan man hittar på andra ställen än Planar 3. Den är också helt ny och har ett helgjutet armrör med en nyutvecklad upphängning med ännu snävare toleranser för att minimera friktion – och högre precision med mindre slack när den är i rörelse. Tonarmen är kopplad till en ny och förbättrad kabel med rejäla kontakter från Neutrik.
Kvalitetskänslan överträffar allt jag har sett i andra skivspelare för under 10 000 kronor, men så är det också bara dammlocket som är likadant som förut. Den delvis handbyggda skivspelaren och tonarmen är hopskruvade med betydligt högre detaljkvalitet än någon RP-modell före den – bortsett från RP9 och RP10. Fast de ställer ju upp i en helt annan prisklass.
Trivsamt och dynamiskt ljud
Visst finns det billigare skivspelare. Regas billigaste börjar på 3500 kronor och det finns helt OK varianter för att par tusenlappar, men då går man miste om något som är väsentligt för hur musiken upplevs: dynamik.
För även om de billiga skivspelarna kan låta riktigt bra, utan knastret man förknippar med slitna nålar och dammiga skivor, så saknar de skalan och dynamiken som Pro-Ject 1Xpression Carbon Classic, Thorens TD203 eller Rega RP3 kan ge.
Med dubbel-LP:n ”Still Live” skapade Keith Jarrett trio jazzhistoria och ljudet på vinyl är väldigt bra. De små och stora dynamiska nyanserna är så kontrastrika att det nästan är ofattbart. Små knackningar på kanten av virveltrumman, lätta beröringar på en hi-hat eller plötsligt hamrande på pianot, allt skjuter ut ur högtalarna med en fart som nog inte många förknippar med grammofoner. Ljudbilden är stor nog för att skapa en realistisk känsla av atmosfär i inspelningen, varm och mjuk som sammet draperat över en slägga. Innan man vet ordet av sparkar det till i basen på ett sätt som man annars bara kan få med riktigt dyra spelare och pickuper.
Gitarren och trummorna på Dire Straits välkända ”Love Over Gold” låter aldrig aggressiva eller överdrivet fokuserade. De sjunker in i den välbalanserade ljudbilden, som definitivt inte känns tunn eller gäll. Snarare tvärtom.
Jämfört med en Rega RP8 är fokus lite mjukare och diskanten mer dämpad, vilket upplevs som behagligt förlåtande med dåliga LP-inspelningar, men som också ger stråkar och till exempel sopraner en något mjukare klang, utan den kristallklara renhet en väl fokuserad (MC-)pickup i de övre prisklasserna kan ge.
Men potentialen finns på plats, det hörs. Att uppgradera till en ännu bättre pickup lyfter ljudkvaliteten ytterligare, om man känner för att locka fram ännu mer ur spåren. För det är inte mycket man missar här. Radka Toneffs klassiker ”Fairytales” klingar rörande snyggt genom Planar 3. Ömheten i rösten kommer fram naken och orörd, och den ursprungliga inspelningens nästan flytande pianoklang fyller hela rummet. Dynamiken är försiktig, finkänslig och öm, och den känslan förmedlar spelaren praktfullt i den mer än 30 år gamla inspelningen.
Ny klassiker
Gamla RP3 var en vidunderlig skivspelare som länge höll stånd som herre på täppan i sin klass. Nya Planar 3 är ännu bättre, på precis allting, och även om den kostar mer så är den värd varenda krona. Den är nämligen så bra att du får vara villig att skilja dig från mycket mer pengar för att få något ännu bättre. En försmak av highend? Absolut. Sätt på en ännu bättre pickup så har du en grym grammofon som kan överträffa ljudet från många dyrare spelare jag är lockad att jämföra med. Så bra är Planar 3.
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser