Mina skivor lät nytvättade och återupplivade. Det spelade ingen roll vilken pickup jag använde. En billig Audio-Technica gav en ljudkvalitet som jag förknippar med dyrare pickuper, och med en kostsam Rega-pickup öppnade sig musiken ännu mer – och en svindyr Ortofon sparkade in dörren till en högre analoghimmel.
Allt på grund av en extra förstärkare.
Om utgångspunkten är en påkostad skivspelare, och en lika påkostad pickup, är det vansinne att snåla med nästa länk i kedjan: phono-steget. Även kallat RIAA-steg, skivspelarförstärkare, grammofonsteg eller phono-förförstärkare.
Sådana finns inbyggda i förstärkare och receivrar eller som separata enheter i alla prisklasser. För några få hundralappar till sexsiffriga belopp. Och det enda de gör är att korrigera och förstärka den svaga signalen från skivspelarens pickup.
Hos Rega hävdar de att det är en smula mer komplicerat än så – att bygga en perfekt RIAA-förstärkare är lika svårt, om inte mer utmanande, än att bygga en förstärkare.
Bland mycket annat ska RIAA-kurvan korrigeras med största möjliga perfektion. Den låga utgångsspänningen från en pickup – i synnerhet en moving coil (MC) – kräver mycket förstärkning, vilket medför brus, förvrängning och problem som påverkar ljudet negativt.
Anpassad för Moving Coil
Därför är det naturligt att Rega, som är en välrenommerad tillverkare av skivspelare och pickuper, gör sina egna RIAA-steg. Eller phono-steg. Och eftersom de även gör tämligen kostsamma skivspelare och pickuper är det inte särskilt förvånande att de även har ett kostsamt phono-steg.
Som det här. Aura MC är, som namnet avslöjar, ett phono-steg som uteslutande är gjort för moving coil-pickuper, till exempel Regas egna Apheta och Aphelion, men det kan naturligtvis användas med andra MC-pickuper också.
Samma sak kan sägas om Gryphon Sonett och Audio Research PH9, som kostar en hel del mer men som också har ingång för MM-pickuper.
Inställning och drift
Sympatiskt nog har Rega placerat alla nödvändiga inställningar på fronten. Hos andra sitter de på baksidan – eller under locket, som då måste plockas bort för att ändra något så enkelt som last.
Här kan man välja 50, 100, 150, 300 eller 400 ohm och justera kapacitansen i fem steg från 1000 till 5700 pF. Allting från fronten. Inga små brytare som måste switchas i kombinationer eller små motstånd som ska flyttas som pusselbitar direkt på kretskortet.
Man kan också välja om Aura MC ska förstärka med 63,5 eller 69,5 dB, så att det går att använda MC-pickuper med väldigt låg utgångsspänning. En knapp för mono och en för mute sitter också på fronten.
Det finns ingen fjärrkontroll, men det behövs inte heller. Somliga kanske saknar en extra ingång, åtminstone en balanserad, men Aura MC har åtminstone obalanserade och balanserade (XLR) linjeutgångar. Det finns ingen volymkontroll, inte heller någon digital utgång för en extern DAC.
Symmetrisk klass A
Alla signalvägar är nämligen helt analoga. Rega har valt att göra två symmetriska kretskort, ett för varje kanal. Signalen leds till en klass A-krets med fälteffekttransistorer, där EQ är passiv i de högsta oktaverna (högsta frekvenserna i RIAA-kurvan) och en differentialförstärkare med klass A som kör aktiv EQ i de lägsta oktaverna.
Komponentkvaliteten är hög och det finns gott om plats för kylning, även om Aura inte blir särskilt varm. Trots att signalen förstärks genom en klass A-krets utan switching. Som är mer energikrävande och mindre effektivt, men ger mindre förvrängning.
Rega säger att de har valt bort möjligheten att använda MM-pickup eftersom det kräver dubbla uppsättningar kretsar om man ska nå hela vägen upp i highend-sfären i ljudkvalitet.
Ljudet
Det här är nämligen tvättäkta highend. Det märker man oavsett om det är den svindyra Ortofon MC Annas 0,2 mV-spänning som passerar genom Aura MC, eller signalen från en Denon DL-103R för en bråkdel av priset. Jag testade även med Ortofon Quintet S Red, Audio-Technica ART-F7, Rega Apheta 2 och Ortofon Cadenza Bronze.
Vilken pickup jag än använde var ljudet från Aura MC befriat från brus. Helt rent. Musiken målades upp mot en becksvart bakgrund, men framträdde tredimensionell, fyllig, öppen och sprudlande livlig och dynamisk.
Varje gång nålen sjönk ner i spåren så var det med stor förväntan om vad som skulle komma. För Aura MC är en rena rama livselixiret för gamla och nya skivor.
Den presenterar musiken med en drivande rytmisk kontroll och basåtergivningen är av det formidabla slaget. Audio Research PH9 låter lite tunnare och placerar lyssnaren lite längre bak i konsertsalen, men är också mer löst och finmaskig. Med Rega sitter man mycket närmare scenen, och det märks på dynamiken också. Av alla MC-steg vi har testat är det bara Gryphon Sonett som har bättre dynamisk kontrast.
Men det betyder inte att Aura är tam.
Det smäller ordentligt om pukorna i klassisk musik och röster som exempelvis i en opera framställs glasklart. Om något skulle jag säga att klangen är varm, och det ger instrument som cellor och konsertflyglar och barytonstämmor extra realism. I andra änden upplever jag diskanten som väldigt öppen, luftig och perfekt fokuserad. Den är måhända lite färglös jämfört med PH9, men den ligger i en annan prisklass.
Slutsats
Regan är långt ifrån billig, även om den kostar nästan hälften av de ovan nämnda konkurrenternas alternativ, men den är värd alla pengarna för de som vill få ut ännu mer ur LP-samlingen. Den enda förutsättningen för att det ska bli magiskt är att man matchar helt perfekt med skivspelare och pickup. Resten tar Rega Aura MC hand om.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser