TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV
L&B:s Julkalender 2024 Delta här!

TEST: Pro-Ject XA B

Ger musiken liv

Med ett genomskinligt material som akryl är det lockande att plocka fram det klyschiga uttrycket ”transparent ljud”. Och det måste vi nog göra ändå. För här stämmer det.

Av / 2024-09-21 - 12:00
Pro-Ject XA B

Ljud & Bild tycker

  • Lätt att installera, lätt att använda, briljant kvalitet med en fängslande och öppen ljudbild. En skivspelare du kan njuta av i många år och som tål uppgraderingar. Mycket för pengarna.
  • Utseendet tilltalar knappast alla. Den är helt manuell – och en damm-magnet.

Även om skivspelare har ett väldigt enkelt jobb så görs det sådana i alla tänkbara storlekar, färger, material och inte minst prisklasser – och alla har samma grundläggande uppgift: att få ut så mycket musik som möjligt ur spåren på LP-skivan, utan att störningar som vibrationer, interferens eller spårningsproblem hindrar musiken från att frigöras från de mikroskopiska spåren som grävts ner i vinylen.

En pytteliten slipad sten som klamrar sig fast vid en nåltunn arm har en hel del utmaningar som måste övervinnas för att signalen ska bli elektrisk och skickas sömlöst och orörd från skivspelaren till förstärkaren.

Det är inte värre än så.

Ändå kämpar många skivspelare med att få ut allt ur spåren. Vissa klarar det bättre än andra, vissa klarar det knappt alls, men det är inte nödvändigtvis materialet i spelaren som spelar störst roll för resultatet.

Hela poängen med felfri avspelning av LP-skivor handlar om mekanisk precision – kalla det gärna för perfektion. Och perfektion som kan leda till mekanisk precision kostar ofta lite mer.

Annons
Pro Ject XA B 7
Foto: Pro-Ject

Vissa skivspelare är gjorda av formgjuten plast, väger lite och låter grått och platt, men betalar man lite mer får man ett styvare chassi, en tonarm som hänger ihop mer exakt och en pickup som gräver lite djupare i spåren.

I de övre klasserna är hög massa inte nödvändigtvis den viktigaste punkten, men det hjälper en hel del med massa som bidrar till styvhet, och ett dött chassi är bättre än ett levande.

Det är därför det finns så många olika sätt att göra skivspelare på, trots att det grundläggande är exakt detsamma oavsett om det står 1 000 kronor eller en miljon på prislappen.

Om skivspelaren är klädd i träfaner eller plast är inte det viktigaste, det mest väsentliga är att den gör ett så bra jobb som möjligt med den enkla uppgiften den har. Fast det är klart, somliga föredrar modeller som ser ut som en vacker möbel. Som någon av Thorens med träplint, eller legendariska Linn LP 12 som alltid har haft en vacker träplint med fjäderupphängning för att dämpa vibrationer.

Pro Ject XA B 4
Foto: Lasse Svendsen

Akryl

Skivspelare som är gjorda av samma material som vinylskivorna är sällsynta, men det finns ett par, och vi minns ju Audio-Technicas vackra jubileumsspelare i klar akryl, för att inte glömma Michell Gyrodeck som hade ett chassi i klar akryl. Men de som kanske har använt akryl mest är Pro-Ject. I många år har de haft akrylspelare på marknaden, lite mer påkostade än de billigaste, och tillsammans med en riktigt bra tonarm och en bra pickup kan akrylspelare kombinera ett estetiskt tilltalande utseende med väldigt bra ljud.

Pro-Ject-spelaren härstammar från en lång rad transparenta modeller, från den första Perspective-utgåvan som kom för 15 år sedan. Sedan dess har Pro-Ject lagt till flera modeller och den senaste i raden är den här, Pro-Ject XA B.

Och bara så det är sagt: den ser mycket bättre ut i verkligheten än på bild.

Den levereras helt komplett. Allt finns med: dammlock, kablar, pickup och färdigmonterad tonarm. Det tar inte lång tid från att man packar upp den tills man får ljud från skivorna.

Balanserad

Pickupen är redan färdigmonterad. Den är en Pick It Pro Balanced, vilket innebär att den är kopplad hela vägen till en fempolig DIN-kontakt på undersidan av tonarmen. Som om du använder en balanserad kabel därifrån till ett phonosteg med en balanserad ingång, ser till att signalen är jordad hela vägen till förstärkaren.

Pro Ject XA B 1
Foto: Lasse Svendsen

Tanken är att hålla brusnivån så låg som möjligt, och på så sätt få renast möjlig signal från MM-pickupen. Tonarmen är på 10 tum och är ett rakt aluminiumrör. Den har höjdjustering och en traditionell antiskating-vikt som hänger i en nylontråd.

Pro Ject XA B 6
Foto: Lasse Svendsen

Användningen är okomplicerat och enkel, men helt manuell, så man måste själv lyfta tillbaka tonarmen till stödet. Dammlocket har vi redan nämnt, men det ingår också en lätt skivpuck som läggs ovanpå spindeln i mitten. Man skulle kunna invända att en skivspelare av genomskinlig akryl även skulle ha en skivtallrik av akryl, men Pro-Ject har satsat på en 1,7-kilos aluminiumtallrik som har TPE-dämpning, liknande den som används mellan motvikten och tonarmen.

Pro Ject XA B 2
Foto: Lasse Svendsen

TPE är ett dött gummiaktigt material som dämpar mekaniska resonanser, och när det gäller tallriken dämpar det tendenser till ringning i metallen. Allt detta vilar på tre stycken höj- och sänkbara fötter och den remdrivna skivtallriken drivs av en elektronisk motorstyrning med en strömbrytare för 33 och 45 varv per minut.

Pro Ject XA B
Foto: Lasse Svendsen

Pickupen känner vi igen och tonarmen är samma som används på andra spelare från Pro-Ject. Så den intressanta frågan är hur denna kombination fungerar som helhet. Är detta ett bra alternativ till exempelvis en Pro-Ject X8 Evolution eller The Classic? För att inte tala om Rega Planar 6 eller Reloop Turn X, som alla ligger i ungefär samma prisklass.

Fempolig DIN-kontakt

Det ingår en löstagbar kabel med en DIN-kontakt i ena änden och vanliga RCA-kontakter i den andra. Som extrautrustning finns balanserade kablar som kan kopplas till ett phonosteg med en balanserad ingång. Vi provade med Pro-Jects egen Tube Box DS3 B, med två vakuumrör i signalvägen, och en balanserad kabel från Pro-Ject. Men vi provade också med den medföljande kabeln och vi måste säga att skillnaden i ljudkvalitet inte är särskilt stor.

Connect it E 5P
Connect it E 5P, med fempolig DIN-kontakt i ena änden. Foto: Lasse Svendsen

Ljudet avgörs i hög grad av vilken typ av phonosteg man har, inte i samma utsträckning av om kablarna är balanserade eller inte. Brusnivån är nämligen väldigt låg även med den medföljande kabeln som bara har en vanlig jordning.

Skivspelaren kan även uppgraderas med en separat strömförsörjning, som är mycket bättre än väggadaptern som ingår i kartongen. Poängen med en separat strömförsörjning – och Pro-Jects förslag är Power Box S3 Phono – är bättre rotationsprecision med ett DC-filter som rensar bort brus. Vilket också kan påverka ett anslutet phonosteg som Tube Box DS3 B.

Läs också Konservöppnaren Den här lilla boxen får fram mer musik ur dina skivor än du förmodligen har hört förut.

Mätningar

Pro-Ject anger wow and flutter (hastighetsvariationer) till 0,13 % vid 33 1/3 varv och precisionen till 0,30 %.

Våra mätningar visade att avvikelsen är större än så. Vi mätte rotationshastigheten till 33,08, vilket är en avvikelse på -0,76 %. Lite långsammare än 33 1/3, alltså. Wow and Flutter hade en avvikelse på 0,32 %. Väldigt bra, men inte lika bra som Pro-Jects egna specifikationer.

Transparent ljudbild

Det kan verka som en klyscha att säga att ljudet är transparent och klart, eftersom vi pratar om en skivspelare i genomskinlig akryl. Men det är det första intrycket av Pro-Ject XA B, som levererar en stabil, öppen och luftig ljudbild med ett klädsamt drag av varm glöd.

Den låter inte alls som den helautomatiska A2 från samma tillverkare, man skulle knappt tro att de kom från samma tillverkare, så olika låter de. Transienter släpps igenom med en oansträngd lätthet och den luftiga ljudbilden påminner mycket mer om en Planar 6, fast med en något varmare botten.

Med en av våra referenser på skivtallriken, Dire Straits Love Over Gold, presenteras man för en stor och öppen ljudbild, med mycket bra dynamisk kontrast. Vi snackar inte riktigt om samma nivå som en Technics SL-1200GR2 – fast den kostar trots allt häftiga 10 000 kronor mer. Plus pickup.

Kontrasten i trummor är perfekt viktad, gitarren har djup och fokus och ljudbilden upplevs som nära, bred och balanserad.

Läs också En klass upp i ljud Pro-Ject X8 visar att det finns mycket att vinna på att betala mer och få bättre ljud.

Pianoinspelningar klingar varmt och naturligt, jag saknar bara lite mer energi i det övre registret. Vilket också märks i mässingsblås, där övertoner verkar en smula dämpade. Ljudbilden har strålande fokus och sångröster känns naturligt återgivna, utan betoningar. Till exempel är s-ljud och andra sibilanter befriade från de föga smickrande schhh-ljuden.

Basåtergivningen kan lätt beskrivas som kontrollerad och potent, dock utan samma skala eller djup som dyrare spelare kan ha. Men man kan inte få allt här i världen heller.

Pro-ject-spelarens styrka är helt klart den fina dynamiska kontrasten. Ljudbilden är lika öppen och balanserad som man kan förvänta sig i den här prisklassen. XA B är en utmärkt utgångspunkt för ett långt och festligt liv med en och samma skivspelare. Man kan enkelt uppgradera med en balanserad kabel och ett phonosteg med balanserade ingångar, montera på en ännu bättre pickup och lägga till en bättre strömförsörjning längre fram.

Slutsats

Den balanserade Pro-Ject XA B är ett av de bästa köpen i sin prisklass. Den sticker ut både när det gäller utseende, byggkvalitet och ljudkvalitet. Tack vare möjligheterna med enkla och inte allt för dyra uppgraderingar är detta en skivspelare du kan börja med och sedan uppgradera med tiden när du så småningom vill ha ännu bättre ljud.

Eller inte. Under alla omständigheter får du en skivspelare som inte ser ut som de flesta andra, den är ordentligt byggd i alla delar och ser bra ut som den möbel den är. Alla kanske inte föredrar en skivspelare som ser ut att vara gjord av plast, men det går inte att klaga på akrylspelarens kvaliteter. Därför tvekar vi inte att dela ut maximala sex stjärnor till skivspelaren som tillhör toppskiktet i sin klass.

Karakter
Pro-Ject XA B
Premium
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

50%

Julerbjudande - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)

Prova LB+ Total i 1 månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-

LB+ Total 12 månader / 156 kr

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

925 kr
79 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Kan man lära gamla noder nya trick?

Synnerligen välljudande

Weiss DAC501: Ingenjörskonst och musikglädje

Här får du mycket för pengarna

Bluesound tar upp kampen med WiiM

Technics lockar audiofiler

Ser ut som labbutrustning

Helt enkelt ett kanonköp

En helt ovanlig skivspelare

Glöder av spelglädje

Stajlad minimalism

Hi-Fi-streaming med liten budget

Ljud & Bild