TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV
L&B:s Julkalender 2024 Delta här!

TEST: Pro-Ject X8 Evolution Superpack

Duktigt bra skivspelare

Pro-Ject X8 visar att det finns mycket att vinna på att betala mer och få bättre ljud.

Av / 2023-06-09 - 10:00
Pro-Ject X8 Evolution Superpack

Ljud & Bild tycker

  • Basdynamik och driv som av en annan värld. Stor ljudbild med varm och fyllig klang. Väldigt välgjord kvalitet för pengarna. Blir ännu bättre med bättre pickuper.
  • Inte riktigt lika fokuserad som referensen i klassen. Aningen dämpad i toppen av diskanten.

De flesta förknippar Pro-Ject med budgetvänliga skivspelare, och det är inte så konstigt. Urvalet av Pro-Ject-modeller i behagliga prisklasser är ganska omfattande. De finns i många versioner, i flera färger, och har en sak gemensamt: de låter bra.

Speciellt den alldeles förträffliga Debut Pro, som trots sitt blygsamma utseende verkligen levererar en dynamisk och raffinerad ljudbild. Lägger man några tusenlappar till kan man få hem en spelare i X-serien, som finns i flera färger, inklusive valnötsfaner, och låter bättre än Debut Pro.

Det är också på sin plats att lyfta fram X1, som är en fenomenal spelare för pengarna, men även den betydligt mer sofistikerade X2. Som med en ännu bättre pickup och högre massa levererar en bergfast och fyllig ljudbild.

Men X-serien har också lyxigare modeller. I mitten av sortimentet finns X8. Här i ett så kallat Evolution Superpack, vilket innebär att den levereras med en 5,1 kilo tung och dämpad skivtallrik, en bättre 9-tumsarm i kolfiber och Ortofons oerhört fina Quintet Blue MC-pickup.

Pro Ject X8 Evo 5
Ortofon Quintet Blue MC-pickup, färdigmonterad Foto: Lasse Svendsen

Precis som nyare versioner av X1 och X2 har X8 en balanserad utgång och en balanserad kabel som en del av tillbehören. Den medföljande kabeln är semibalanserad, det vill säga har en fempolig balanserad kontakt i ena änden – som ska kopplas till skivspelaren – och ett par obalanserade RCA-kontakter den andra.

Annons

Den balanserade kabeln som är extrautrustning heter Connect it CC 5P/XLR och har som namnet antyder en fempolig balanserad kontakt i ena änden och ett par XLR-kontakter i den andra.

Pro Ject X8 Evo 9
Semibalanserad kabel, men det går att ha en balanserad kabel. Foto: Lasse Svendsen

Keramiskt lager

Men det finns mer att berätta om X8 Evolution. Skivtallriken av akryl som de billigare modellerna i X-serien har är utbytt mot en ab aluminium som är mer än dubbelt så tung och dämpad med TPE, ett termoplastiskt gummimaterial som dämpar resonanser. MDF-chassit vilar på tre höjdjusterbara metallfötter och skivtallriken roterar i ett omvänt lager med en keramisk spets som tallriken vilar på.

Pro Ject X8 Evo 8
5,1 kg aluminiumskivtallrik med inverterat lager. Foto: Lasse Svendsen

Det dämpar de pyttesmå snabba resonanserna mer effektivt, har mindre friktion och ger mer stabil rotation än ett stållager med en traditionell härdad stålspets i ett oljebad.

Pro Ject X8 Evo 11
Spindel med keramisk spets. Foto: Lasse Svendsen

Tonarmen är Pro-Jects 9-tums 9cc EVO Carbon, med ett avsmalnande armrör i ett stycke kolfiber och en massa på bara 8 gram. Armen hänger i fyra ABEC 7-stållager (skejtare vet vad vi pratar om) och kan höjdjusteras med en insexnyckel.

Här är den som sagt utrustad med en fempolig balanserad kontakt, som stöder balanserat kablage till ett phonosteg med Moving Coil-ingång.

Pro Ject X8 Evo 2
9cc Evo-armen tål både en Ortofon Quintet Black och Ortofons dyrare Cadenza MC-pickuper. Foto: Lasse Svendsen

Spelaren levereras med en rund silikonrem och har en elektronisk strömbrytare för 33 och 45 varv. Strömbrytaren sitter till vänster under hastighetsomkopplaren.

Pro Ject X8 Evo 10
Strömbrytare. Foto: Lasse Svendsen

Rotationshastigheten på X8 Evo uppmättes till 33,21 rpm. Det är en avvikelse på –0,36 %, vilket är högst acceptabelt. Men wow and flutter är viktigare, och där är X8 bland de bästa vi har testat, med en avvikelse på 0,18 %. Den är nästan lika bra som den exceptionellt stabila och direktdrivna Technics SL-1200G och den många gånger dyrare Yamaha GT-5000.

Pro Ject X8 Evo 7
Remdrift. Foto: Lasse Svendsen

Moving Coil-pickup

MC-pickupen Quintet Blue från Ortofon sitter förmonterad på tonarmen. Det enda man behöver montera sätta dit själv är fötterna under, plattan, remmen, antiskating-lodet och motvikten. Sedan är det bara att koppla in och starta spelaren.

Pickupen ska ha 2,3 grams nåltryck och ger 0,5 mV i utnivå. Det betyder att den ska kopplas till en MC-ingång på en förstärkare eller till ett phonosteg. Om man kan justera motståndet är siffrorna för Quintet Blue >20 ohm.

X8 Evolution Superpack får inte förväxlas med X8 Special Edition i metallic-lack. Den har en dyrare Ortofon Quintet Black – också en MC-pickup, men med en lägre utspänning och en skarpare Shibata-slipning.

Pro Ject X8 Evo 6
Antiskating. Foto: Lasse Svendsen

Fyllig och dynamisk

X8 ställer upp i en högre prisklass än X2 och saknar inte alls konkurrens. Den ytterst välljudande MoFi Ultradeck+ med en Mastertracker MM-pickup ligger i samma klass. Rega Planar 8 gör samma sak, som med en Ania MC-pickup levererar en luftigare ljudbild med en mer utsträckt diskant. Fast utan Pro-Ject-spelarens sköna varma ljud, speciellt i basen.

Det låter inte lika raffinerat som en Planar 8 med Ania, men många kommer nog att föredra den fina klangen hos en X8 Evo. Tillsammans med Quintet Blue får man en kombination som både är dynamisk och glöder av klangfärger i hela frekvensregistret.

Pro Ject X8 Evo 3
Ortofon-pickupen är en bra matchning, men spelaren klarar utmärkt ännu bättre pickuper. Foto: Lasse Svendsen

Med Wolfgang Schneiderhan och Berliner Philharmoniker, som framför en av Beethovens konserter för violin och orkester, skapar X8 en stor ljudbild där stråkarna har en saftig klang. Man hör att det är en stor orkester på inspelningen, som har remastrats för bättre ljud. Schneiderhans fiol låter lite torr jämfört med på en Planar 8, men här finns gott om klangbotten. Detta ger inte bara orkestern tyngd i ljudbilden, utan gör också att en flygel inte låter som ett piano.

Det lite udda soundet från Steve Dobrogosz piano, på Radka Toneffs album Fairytales, klingar fritt och fint, och de lägsta oktaverna återges med varm klang och mycket bra djup. Det glänser inte lika klart allra högst upp i diskanten, där jag saknar luftigheten i en Planar 8, men sångrösten sitter som gjuten i den generösa ljudbilden.

Läs också Analog pangdebut Här är den bästa skivspelaren du aldrig har hört talas om. Förrän nu.

Dynamiken i slagverk och bas, på Dire Straits album Love Over Gold, är enastående och basen återges med auktoritet och tryck. Luften formligen darrar när Pick Withers hamrar på trummorna, både i titellåten och på den utdragna men mäktiga Telegraph Road.

Den markanta baskontrollen ger musiken driv och rytmisk kontroll på ett sätt som de enklaste spelarna inte kan åstadkomma. Jämfört med en Pro-Ject The Classic är basen bättre definierad, djupare och mer dynamisk. Det är knappast någon tvekan om att en X2 med 9cc Evo-armen tål både en Ortofon Quintet Black och Ortofons dyrare Cadenza MC-pickuper. Så bra hopskruvad är den här Pro-Ject-spelaren faktiskt.

Läs också Rega Planar 8 Rega Planar 8 är bäst i klassen och har en ljudkvalitet som utmanar väsentligt dyrare skivspelare.

Slutsats

Pro-Ject X8 Evolution Superpack är ett mycket bra köp i klassen. Den låter inte lika raffinerat som referensen Rega Planar 8, men har en varmare och fylligare ljudbild. Det passar fint i en anläggning som behöver ett varmare ljud, och skivspelarens förmåga att låta musikens rytm få så mycket tyngd och dynamik som den förtjänar gör den också engagerande att lyssna på. Kräsna öron med stor skivsamling av klassisk musik borde kanske rikta sin uppmärksamhet mot X8 Special Edition. Som har en ännu bättre pickup och som i högre grad kommer att kunna få fram fler klangnyanser från vinylen.

Karakter
Pro-Ject X8 Evolution Superpack
Premium
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

50%

Julerbjudande - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)

Prova LB+ Total i 1 månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-

LB+ Total 12 månader / 156 kr

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

925 kr
79 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Weiss DAC501: Ingenjörskonst och musikglädje

Här får du mycket för pengarna

Bluesound tar upp kampen med WiiM

Technics lockar audiofiler

Ser ut som labbutrustning

Helt enkelt ett kanonköp

En helt ovanlig skivspelare

Glöder av spelglädje

Stajlad minimalism

Hi-Fi-streaming med liten budget

Highend i tungviktsklassen

Kompromisslöst ljud i fickan

Ljud & Bild