Den är enkel, förhållandevis billig och lätt att hitta plats för. Har du dessutom en riktigt bra digitalomvandlare, inbyggd eller separat, så är det bara att damma av CD-samlingen.
För Pro-Ject CD Box RS2 T låter högst sannolikt mycket bättre än din gamla CD-spelare.
Eller rättare sagt: CD Box RS2 T är ingen CD-spelare per se, den är bara en avspelare – ett drivverk. En så kallad CD-transport, som bara har digitala utgångar och följaktligen behöver en DAC för att fungera.
Fast då är man uppe och nosar på highend-nivån, åtminstone om den inkopplade digitalomvandlaren i anläggningen är riktigt bra. Eller så kan man köpa en separat DAC, Pro-Ject rekommenderar naturligtvis sin egen Pre Box RS2 Digital. Som även är en förförstärkare (med rör i utgången!).
Egenutvecklat drivverk
Pro-Ject kunde ha köpt ett generiskt drivverk i Asien och sparat pengar, men de anser att det skulle ha gett betydligt sämre ljudkvalitet. Därför har de valt en mycket mer påkostad lösning och använt Stream Unlimiteds CD-mekanik som heter CD-Pro 8, som de anser är en mycket bättre avspelningsmekanik.
Den styrs av ett tillhörande servo som heter (Blue Tiger) CD-84 och som är integrerat i aluminiumlådan, med ett inre chassi i kolfiber för bättre stagning och dämpning.
CD-skivorna läggs direkt på spindeln och hålls fast av en liten magnetisk puck som läggs ovanpå, sedan är det bara att fälla ner det vadderade locket och spela musik.
Som med alla CD-drivverk finns det inga analoga utgångar på baksidan. Men man får alla digitala utgångar man behöver. Bland annat 110-ohms XLR, koaxial, optisk förstås, men även HDMI. Vilket innebär att CD Box enkelt kan kopplas till en surroundprocessors HDMI-ingång (för ljud).
Det ingår en extern strömförsörjning och en behändig fjärrkontroll i aluminium. En stor bakgrundsbelyst LCD-skärm visar text, låtval och tid, och ljudet går lyckligtvis att dämpa med Mode-knappen på fjärrkontrollen.
Öppen och dynamisk ljudbild
Spelaren är fullständigt ljudlös. Den startar snabbt och stannar på en halv sekund när man öppnar luckan. Drivverket tål att jämföras med Hegel Mohican – och McIntosh MCD600 – för när det är kopplat till McIntosh DA2 DAC-modul (till exempel i MA12000) är det sannerligen inte lätta att skilja dem åt.
Mohican låter stramare, mer kontrollerad, och McIntosh-spelaren ger en aningen större ljudbild med mer djup, men skillnaderna är inte stora.
Det kompakta drivverket återskapar pianoklangen i Keith Jarretts Köln-konsert med utsökt precision. Ljudbilden är skarpt fokuserad och piano framträder vackert. Röster som Tony Bennett och Diana Krall i duetten Alright, Okay, You Win sticker ut stabilt och kristallklart i den generösa ljudbilden.
Dynamiken, bland annat i basen, i Al Jarreaus Cold Duck, är enastående. Basgången är suveränt definierad, det smäller till ordentligt i virveltrumman och saxofonsolot är ofärgat och levande. Klangen är helt enkelt maffig.
Slutsats
CD-drivverket från Pro-Ject X1 kostar visserligen lika mycket som många CD-spelare. Man kan tycka att finishen är i enklaste laget för den här prisklassen – versionen i silver ser lite bättre ut –, men det kan man verkligen inte säga om ljudkvaliteten. Som är fullt i klass med det bästa vi har testat, under förutsättning att man har en seriös DAC att koppla drivverket till. Alla som behöver en ny och bättre CD-spelare kan tryggt överväga att den ska vara en Pro-Ject CD-box RS2 T. Den gör ingen besviken.