TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: Tascam DR-40

Överskådlig arbetshäst med neutralt ljud

Inga vilda innovationer, men bra ljud och logisk uppbyggnad.

Av / 2014-08-16 - 05:00
Tascam DR-40

Ljud & Bild tycker

  • Rejäl kvalitet, neutralt ljud och logisk skötsel gör DR-40 till en perfekt arbetshäst med ett mycket rimligt pris. Inspelning i fyra kanaler är ett plus.
  • Ljudet är riktigt fint, men inte testets bästa. Färre tekniska finesser än hos dyrare konkurrenter.

Tascam, som är Teacs professionella avdelning, är inte minst kända för sina Portastudio-flerkanalsinspelare för hemstudior. Företaget har dock också varit en av de viktigaste tillverkarna av PCM-inspelare. DR-40 har ett par år på nacken, men har sjunkit i pris med tiden och det gör den riktigt intressant.

DR-40 är den avgjort mest oansenliga recordern och det verkar som om Tascam har gjort det till en ära att inte överdriva några detaljer. Kabinettet är i matt, gråsvart plast och knapparna är små. Det finns inga smarta skyddsbågar eller försänkta vridreglage. De två mikrofonerna är dock skyddade bakom var sin metallbåge. Tre ovala lysdioder anger dual-inspelning, 4-kanalsljud och överdubbning. En fjärde LED visar överbelastning och sitter långt bort från de övriga så att man inte ska förväxla varningen med en indikator.

Funktioner och användning
Displayen är inte testets mest högupplösta och texten liknar något från ett 8-bitars arkadspel. Men saker och ting är logiskt organiserade, så det är enkelt att hitta och att göra de inställningar som passar uppgiften. ”Quick”-knappen är snudd på genial och fungerar på samma sätt som genvägsmenyerna i Windows: en tryckning visar en lista över de mest relevanta möjligheterna i aktuella menyer.

De flesta inspelare är utrustade med vridreglage för inspelningsstyrka. På DR-40 ställs det istället in med tryckknappar på sidan.

DR-40 kan spela in fyra kanaler samtidigt. Förutom fyrkanalsinspelning finns ”dual record”, som gör en extra inspelning, fast 6–12 dB lägre, så att det alltid finns en oförvrängd kopia om musikerna brassar på extra mycket mitt i låten.

Annons

Så låter den
Tascam utmärker sig med en balanserad återgivning utan särskilda svaga sidor. Återgivningen är avslappnad och utan betoningar, men det finns inte samma förtjusning som hos Roland eller knivskarpa upplösning som hos Sony.

I komplexa passager tar DR-40 dock lite lätt på saker och ting, när alla instrument i orkestern tar i tillsammans så flyter de ihop en smula.

Mikrofonerna fångar upp musiken bra. I XY-läge finns det mindre rumskänsla än hos övriga. Vilket kan vara både en nackdel och en fördel. Vill du ha mer rumskänsla går det att vrida mikrofonerna till AB-läge.

Slutsats
Tascam DR-40 är en gedigen PCM-inspelare från tillverkaren som mer eller mindre uppfann hela produktkategorin. Den saknar uppfinningsrikedom och är i stället hundraprocentigt inriktad på att göra jobbet. Bristen på fysisk inspelningskontroll är ett minus, men den logiska skötseln en stor hjälp.

Också i detta test:

Olympus LS-100

Multitracker med byråkratisk styrning

Olympus inspelare försöker vara allt på en gång, men lyckas inget vidare.

Gediget byggd och många funktioner. Läcker färgskärm. Spelar in upp till åtta spår.
Aningen skarpt och odetaljerat ljud. Mikrofonerna kan inte vridas, menysystemet är omständligt och det går bara att spela in två spår åt gången.
Läs hela testet

Sony PCM-D100

High-end-inspelning i farten

Sonys nya HD-inspelare har inte bara hög, utan ultrahög upplösning.

Ljudet är upplöst, öppen och detaljerat. Och skötseln är lika välgjort detaljerad som det mekaniska utförandet.
Yrkesmän med egna mikrofoner undrar nog över bristen på XLR-kontakter med fantommatning. Inte minst med tanke på det höga priset.
Läs hela testet

Yamaha Pocketrak PR7

High Definition i fickformat

PR7 får plats i bröstfickan, men ljudet är av full storlek.

Utmärkt ljud, kompakt storlek och ett beskedligt pris gör PR7 till en perfekt inspelare för nybörjare eller festivalbesökare. Och den orkar nästan i två dygn på ett enda AAA-batteri.
Varken ljudet eller funktionerna matchar de betydligt dyrare alternativen, men det kan man inte begära heller.
Läs hela testet

Zoom H6

Allsidig och utbyggbar inspelare

H6 är flexibel åt alla håll och kanter och kan byggas ut på ett ögonblick.

Bra och naturligt ljud med massor av luft, inspelning i sex kanaler och ett tillbehörssortiment som slår allt.
Förhållandevis stor och tung, och har du ingen användning för inspelning i sex kanaler så betalar du för mer än du får.
Läs hela testet

Roland R-26

För musiker och skivproducenter

Professionella funktioner i rejäl inpackning. Roland R-26 kan spela in med två mikrofonuppsättningar samtidigt.

En rejäl inspelare för framför allt den professionella marknaden. Fyra mikrofoner, pekskärm och gedigen konstruktion.
Du betalar även för alla funktioner som inte i sig påverkar ljudkvaliteten.
Läs hela testet
John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kan man lära gamla noder nya trick?

Synnerligen välljudande

Weiss DAC501: Ingenjörskonst och musikglädje

Här får du mycket för pengarna

Bluesound tar upp kampen med WiiM

Technics lockar audiofiler

Ser ut som labbutrustning

Helt enkelt ett kanonköp

En helt ovanlig skivspelare

Glöder av spelglädje

Stajlad minimalism

Hi-Fi-streaming med liten budget

Ljud & Bild