Sony byggde små stereoinspelare långt före alla andra. På 80- och 90-talet var företagets professionella recording walkman det hetaste som fanns inom bärbara inspelare. När det gäller solid-state-inspelare har Sony däremot hoppat på tåget förhållandevis sent. Men de gör uppenbarligen sitt allra bästa för att hämta in försprånget.
PCM-D100 är den senaste PCM-inspelaren från Sony och den passar in i deras nya strategi, som är HD-ljud rakt igenom. Medan övriga testdeltagare har 24 bit/96 kHz som högsta upplösning klarar PCM-D100 hela 24 bit/192 kHz, plus 2,8 MHz i 1-bitars DSD-format!
Funktioner och användning
PCM-D100 är genomgående läckert designad. Medan de mest rejäla konkurrenterna mest påminner om militär utrustning så för Sony tankarna närmare ett schweiziskt urverk. Ett solitt, gjutet aluminiumskal ser till att allting är solitt och stabilt. Mikrofonerna, som kan vridas i tre riktningar, skyddas av en stålbygel. Och knappen för ljudnivå är avskärmad av en rejäl, gångjärnsförsedd aluminiumring som förhindrar att man kommer åt den av misstag. LCD-skärmen är stor och klar och de försänkta knapparna är logiskt placerade.
Förvånansvärt nog finns inga XLR-ingångar till externa mikrofoner, bara stereo-minijack. Det finns däremot en kombinerad optisk/analog linjeingång. Att det inte finns balanserade XLR-kontakter med fantommatning på en produkt i den här prisklassen tyder på att Sony riktar in sig mer på hifi-intresserade än musiker.
Så låter den
Trots HD-upplösning blir ljudet på anläggningen aldrig bättre än vad källmaterialet tillåter. Och på det området tycks Sonys HD-satsning bära frukt.
PCM-D100 är ett snäpp mer detaljerad och upplöst. Instrumenten framträder tydligt med massor av luft, och röster i bakgrunden som raspande på strängar och alla andra ljud som producenter helst tar bort, finns kvar öppet och levande.
Upplösningen håller, även om det går hett till. När alla instrument tar i ordentligt förblir Sony analytiskt och välbalanserad. Inte en detalj missas.
Slutsats
PCM-D100 har en imponerande ljudkvalitet. Om det beror på den skyhöga upplösningen eller elektroniken i övrigt, vet vi inte. Men resultatet är på topp. Så mäter man bara efter ren och skär kvalitet är det ingen tvekan om vem som vinner. Priset är dock också i den mer bastanta änden, så du får vad du betalar för.
Också i detta test:
Olympus LS-100
Multitracker med byråkratisk styrning
Olympus inspelare försöker vara allt på en gång, men lyckas inget vidare.
Yamaha Pocketrak PR7
High Definition i fickformat
PR7 får plats i bröstfickan, men ljudet är av full storlek.
Zoom H6
Allsidig och utbyggbar inspelare
H6 är flexibel åt alla håll och kanter och kan byggas ut på ett ögonblick.
Tascam DR-40
Överskådlig arbetshäst med neutralt ljud
Inga vilda innovationer, men bra ljud och logisk uppbyggnad.
Roland R-26
För musiker och skivproducenter
Professionella funktioner i rejäl inpackning. Roland R-26 kan spela in med två mikrofonuppsättningar samtidigt.