I egenskap av en som har alla Beethovens symfonier och pianokonserter i skivhyllan tog jag egentligen nyheten om en Ortofon-pickup som bär kompositörens namn med en axelryckning. Enligt pressmeddelandet som kom 2020 hade Ortofon tagit en helt duglig 2M Black och satt på en exklusiv nål. Big deal. Dessutom skulle den förmodligen bli slutsåld slut ganska snabbt.
För den oinvigde är en 2M Black en Moving Magnet-pickup, och seriens flaggskepp. Tills LVB 250 lanserades alltså. Numret är hämtat från Beethovens födelseår, 1770, som var 250 år före Ortofon lanserade LVB 250.
Pickupen har i princip glömts bort av mig, tills jag av en slump upptäckte att den fortfarande fanns i många butiker.
I de flesta av dem kostar den ganska mycket mer än en vanlig 2M Black, det borde kanske göra den till ett sämre köp, tänkte jag. Enda sättet att ta reda på det var att testa en LVB 250.
Sagt och gjort.
För protokollets skull består Ortofons 2M-serie, i stigande ordningsföljd, av Red, Blue, Bronze, Black och alltså den här, 2M Black LVB 250. Dessutom finns det versioner för 78-varvsskivor, och en monoversion i samma serie. Det fina med 2M-serien är att man kan byta nål och uppgradera från exempelvis 2M Red till Blue, eller 2M Bronze till Black.
De som redan har en 2M Bronze eller Black kan uppgradera till LVB 250 om de vill. Då får de ett bättre ljud, eftersom nålen på en LVB 250 har en så kallad naken Shibata-diamantslipning och sitter på en nålarm av Boron. Precis samma som sticker ut från den många gånger dyrare MC-pickupen Cadenza Black från Ortofon.
Moving Magnet
Nålarmen på en LVB 250 har en upphängning i ett kompositmaterial som Ortofon kallar för MWCNT (Multi Wall Carbon Nano Tubes). Som de hävdar ger både bättre dämpning och är mer miljövänligt att tillverka.
Pickupen kan för övrigt levereras färdigmonterad i ett SH-4 pickuphus – headshell – med korrekt Baerwald-monteringskurva. Färdig att skruva in i en s-formad tonarm med SME-fäste.
På papperet är specifikationerna nästan identiska med en 2M Black, bortsett från 1 dB bättre kanalseparation för LVB 250. Utnivån är 5 mV och pickupen ska belastas med 47 kohm och kapacitansen ska vara mellan 150 och 300 pF. I praktiken innebär det att LVB 250 kan användas med alla förstärkare som har en MM-ingång.
Montering
Det finns ingen anledning att oroa sig för monteringen. Följer man instruktionerna är det avklarat på 20 minuter. Pickupen levereras med vikt och en enkel monteringsanvisning, men jag rekommenderar att man köper en enkel monteringsmall – eller protractor, som många kallar det. Då är det lättare att få rätt spårningsvinkel i spåren. Den vertikala spårningsvinkeln ska vara 20 grader och nåltrycket 1,7 gram.
Om man köper pickupen färdigmonterad i ett SH-4-skal behöver man bara justera vikt och antiskating samt kontrollera den vertikala spårningsvinkeln.
Dynamiskt och levande ljud
Sedan är man klar att låta nålen sänka sig och musiken sväva ut i rummet.
Jag tvivlar på att även de av oss som är nära bekanta med 2M Black direkt kan sätta fingret på vad som är bättre med LVB 250. Men låt mig göra ett försök.
Ortofons 2M-serie kännetecknas av en relativt fyllig ljudbild med bra dynamik, fin öppenhet och balans rakt igenom. Bronze och Black ger fler detaljer och bättre fokus, och det är – speciellt med Black – en svartare (!) bakgrund med mer djup och luft.
Ortofon 2M Black LVB 250
Vad en LVB 250 dessutom kan erbjuda är större dynamisk kontrast, snabbare transienter och en ännu luftigare ljudbild med skarpare fokus. Skillnaden är inte skyhög, men definitivt märkbar. Pickupen har mycket av samma omedelbara respons på dynamiska transienter som man förknippar med bra MC-pickuper (Moving Coil).
Musiken flyter lätt och utan ansträngning, på samma gång som det finns en rejäl tyngd i slagverk och kontrabas. Pickupen är inte precis rädd för bas, och rytmiska ändringar sker blixtsnabbt. Det finns inte mycket som påminner om varm sirap här, inte.
Det är verkligen kul att spela musik med en så bra pickup. Det öppnar upp ljudbilden och ger lyssnaren en stabil scen, med alla klangfärger intakta.
LVB 250 har inte samma snabba transientrespons som en Audio Technica AT-ART20, som kostar tre gånger så mycket, men den breder ut en lika stor och fyllig ljudbild, och spelar med större öppenhet och auktoritet än till exempel en 2M Red, Denon DL 103 eller Grado Gold 1.
Skulle bara fattas med tanke på prislappen. Men hur spelar den Beethoven?
På en remastrad inspelning av Beethovens konsert för violin och orkester, utgiven på Deutsche Grammophon med Wolfgang Schneiderhan och Berliner Philharmoniker, låter det förträffligt. Stråkarna återges med härlig värme och Schneiderhans drag över strängarna vibrerar i rummet. Det finn ett bra djup i den remastrade inspelningen, som låter fräscht och öppet med Beethoven-pickupen. En Ortofon Cadenza Bronze eller Black skulle ge mer kropp, djup och värme, men för dubbelt så högt pris som en LVB 250.
Slutsats
Vad Beethoven skulle ha tyckt om en pickup som återger hans musik får vi aldrig veta. Man kan gissa att han skulle ha blivit milt sagt förvånad över att det ens fungerade, och med lite god vilja tror jag att han hade godkänt pickupen LVB 250:s reproduktion av hans verk. Ortofon 2M Black LVB 250 är mer raffinerad och fokuserad än den ursprungliga 2M Black, och ger musiken mer djup och fyllighet. Eftersom det är en MM-pickup är det enkelt att få den att spela bra med de flesta förstärkare som har en skivspelaringång. Men 2M Black LVB 250 är så bra att den förtjänar en seriös skivspelare och en ordentlig phonosteg.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser