När vi får in en ny NAD-förstärkare till test brukar vi konstatera att den har samma grå och intetsägande design som NAD har haft i årtionden. Men det är faktiskt inte helt korrekt. NAD har, precis som konkurrenterna, kontinuerligt anpassat sin design i takt med förändringarna inom mode och teknik. Dagens NAD-förstärkare är visserligen grå, men lite rundare former har smugit sig in tillsammans med färgskärmar för navigering.
Men det gäller inte NAD C 3050 LE, som är fullblods-retro i så hög grad att inte ett öga är torrt på den gråhåriga delen av redaktionen. För den ser ju precis ut som på den gamla goda tiden!
Och C 3050 LE är inte vilken NAD-förstärkare som helst heller. NAD har valt att fira sitt 50-årsjubileum – och samtidigt hoppa på retrovågen genom att göra en jubileumsmodell som till det yttre är en nästan exakt kopia av NAD 3030, som visserligen inte var NADs första förstärkare, men som 1974 var först med den grå design som sedan dess har varit deras signum.
Bara 1972 stycken sammanlagt
För att göra upplevelsen exklusiv har det bara byggts 1 972 numrerade exemplar av jubileumsförstärkaren. Alltså lika många som årtalet när företaget grundades. Och priset på den amerikanska marknaden är samma: 1 972 dollar. Här hemma landar dock priset på något mindre symboliskt.
Faktum är att det totala antalet byggda exemplar inte är 1 972 exemplar, utan 1 986. NAD har nämligen byggt 14 förstärkare ”utan nummer” som kan lånas ut och testas av hifi-medier. Och vi på Ljud & Bild har – som enda media i Norden – lyckats få tag i en av dem innan den ska tillbaka till Kanada.
Nästan trogen kopia
NAD C 3050 LE ser nästan exakt ut som den 48 år gamla NAD 3030. Kabinettet, som är insvept i äkta valnötsfaner, är lite lägre men alla knappar på fronten ser ut att sitta precis som de gjorde 1974. Detsamma gör de två VU-mätarna i det övre vänstra hörnet. Logotypen med orden ”New Acoustic Dimension” i elegant snirklig stil är också identisk med förebilden.
Tittar man efter mer noggrant så upptäcker man att funktionerna flyttats runt och att ingångsväljarratten har tagits bort. I stället väljs signalkällorna med en rad knappar som ursprungligen styrde loudness, sub/high filter, mute och mono. Funktioner som ingen använder i dag.
De två knapparna till kassettdäck längst till höger på fronten är också utbytta, mot indikatorer för BluOS respektive Bluetooth. NAD C 3050 LE har nämligen alla moderna funktioner. Men de är väl undangömda. En remsa med gröna lysdioder under volymknappen ger dessutom en visuell indikation på hur högt volymen är uppskruvad. Det är nödvändigt eftersom volymratten inte fungerar på samma sätt som den brukade. Mer om det lite längre fram.
Så ska det gå till
Baksidan av NAD C 3050 LE är en blandning av retro och moderna funktioner. De två uppsättningarna skruvterminaler till högtalarna får uppskattande nickar från den här gamla testaren. Och med en vridknapp på fronten kan man växla mellan de två paren högtalare eller spela på båda samtidigt. Precis som det ska vara. Det ger även ett nostalgiskt sug i magen att se Pre Out- och Main In-kontakterna hopkopplade med en löstagbar bygel. Precis som man gjorde förr i tiden. Egentligen hade inte just NAD 3030 någon möjlighet att separera på förförstärkare och effektförstärkare på det här sättet. Men eftersom det är en förbättring ser vi mellan fingrarna för den här felaktigheten …
Trots nostalgin finns alla anslutningar och funktioner på baksidan som ska finnas på en modern stereoförstärkare i premiumklassen. Det inbegriper även en nästan full uppsättning digitala ingångar med koaxial, optisk och HDMI, samt en USB-A-port för uppspelning av ljudfiler från en extern disk. Det finns ingen USB-B host-ingång för att spela upp filer från en dator. Men det är en funktion som blir alltmer sällsynt.
En så klassisk förstärkare som NAD 3050 LE har naturligtvis en ingång för skivspelare (dock bara MM) samt en extra analog linjeingång.
De flesta av dessa utmärkta ingångar kommer dock sannolikt att förbli oanvända. Trots den klassiska designen har förstärkaren nämligen hela tre antenner för moderna trådlösa anslutningar. Två antenner för Bluetooth (den kan ta emot från mobilen och skicka signal till en trådlös hörlur) och en för Wi-Fi. BluOS finns inbyggt för streaming och förstärkaren kan ingå i ett multiroom-system tillsammans med till exempel en Bluesound Powernode.
Klass D
NAD C 3050 LE är lite lägre än sin 50 år gamla förebild, men det som verkligen avslöjar den som en modern förstärkare är vikten. 9,8 kg innebär att den är betydligt lättare än de flesta äkta vintage-förstärkare. Innanför valnötsskalet hittar man nämligen en 2 x 100-watts klass D-förstärkare, baserad på en Hypex-konstruktion men med NADs egen design. Strömförsörjningen är av typen switch mode.
Det kan verka lite förvånande att NAD har valt att stoppa i så samtida elektronik i en sådan tvättäkta nostalgiprodukt. Lyssningstestet visar att klass D-förstärkaren inte på något sätt ger ett dåligt intryck, men det hade kunnat vara intressant med ett klassiskt klass AB-slutsteg.
Installation bara via app
Eftersom NAD C 3050 LE är befriad från nymodiga krusiduller som displayer måste all digital installation ske via mobil-appar. Det framkallade lite lidande med vårt testexemplar, som inte frivilligt dök upp som en ny spelare i Bluesound-appen. Lyckligtvis löstes det genom att logga in i förstärkarens inbyggda trådlösa nätverk med en PC – och därifrån konfigurera förstärkaren i husets trådlösa nätverk. Sedan lät NADen sig snällt införlivas som spelare i Bluesound-appen.
NAD C 3050 LE har även inbyggd Dirac-rumskorrektion och en kalibreringsmikrofon med USB-gränssnitt följer med i kartongen. Det är för övrigt exakt samma mikrofon som följer med till NAD C 658. Och mätningen med upp till nio mätpunkter i rummet görs via Dirac Live-appen. Precis som med andra NAD-förstärkare med rumskorrektion är detta grundversionen av Dirac Live, som bara kan användas under 500 Hz. En uppgradering till hela frekvensområdet kostar bara ett par hundralappar. Och det borde ärligt talat ingå i priset. Ingen hade höjt på ögonbrynen om priset varit motsvarande högre. Men ge oss ett paket utan rabattbegränsningar!
Kognitiv dissonans
NAD C 3050 LE är en så perfekt designad retromodell att man oundvikligen tänker ”ojoj, här är det något som är fel!” så fort något inte beter sig som man instinktivt förväntar sig. En kognitiv dissonans uppstår.
Det gäller särskilt volymratten som inte bara ser ut som en gammaldags volympotentiometer, utan även har precis rätt oljemjukt motstånd när man tar tag i den och vrider. Men i själva verket är ratten en oändlig encoder, som går att snurra på i det oändliga. Det är en vettig lösning eftersom förstärkaren måste kunna fjärrstyras och alternativet hade varit en dyr, motordriven mekanisk potentiometer. Men många års muskelminne att vrida på ratten några bråkdels millimeter för att justera volymen exakt blir lurat. Ett helt varv på ratten ändrar faktiskt bara volymen med några få dB.
Av/på-knappen framkallar samma känslomässiga konflikt. Den liknar en gammaldags mekanisk tryckknapp helt perfekt. Men den är givetvis digital och förblir därför inte intryckt. Det saknar fullständigt betydelse, och sinnena luras på ett helt fulländat sätt. NAD har givetvis låtit skräddarsy knappen så att den ser ut som en tryckknapp från 1970-talet.
Visarna orsakade samma sinnesförvirring, eftersom de är försedda med en effektskala men från börjar fungerar som VU-mätare, som glatt dansar i takt med musiken, oavsett hur högt eller lågt den spelas. Som tur är kan man växla mätarna till effektvisning med en liten skjutknapp på baksidan.
”Obegränsad” version på gång
NAD C 3050 LE är som sagt en exklusiv specialutgåva som tillverkas i mycket begränsat antal. Om du är en retroälskare men inte är en av de lyckliga som får tag ett av de 1 972 exemplaren så behöver du inte misströsta. Det är nämligen en upplaga i obegränsat antal på gång längre fram i år.
NAD C3050, som standardmodellen kommer att heta, får samma retrolook bortsett från att träskalet är klätt i valnötsmönstrad vinyl i stället för äkta faner. Den får inte heller 50-årsplaketten på baksidan.
Standardutgåvan levereras dessutom utan BluOS och Dirac, vilket kan ses som en fördel av de mest inbitna vintage-entusiasterna som bara vill ha den riktiga, analoga produkten. Förstärkaren kommer dock att kunna byggas ut med BluOS och Dirac genom en NAD MDC2-expansionsmodul, vilket ger exakt samma funktionalitet som NAD C 3050 LE har.
Vi har inte fått något exakt svenskt pris på standardmodellen, men NAD-produktchefen Cas Oostvogel från Lenbrook uppger att priset på den plus MCD2-modulen kommer att motsvara vad en NAD C 3050 LE kostar.
Låter som den ser ut
NAD har gjort vad de kunnat för att höja förväntningarna. Designen är lika exklusiv som antalet byggda enheter. Så det skulle vara en besvikelse om ljudet bara var genomsnittligt.
Lyckligtvis har NAD enligt testarens uppfattning lyckats skapa en förstärkare som låter lika mycket ”modern retro” som den ser ut.
Klass D-förstärkare har – i vissa fall med rätta – anklagats för att låta kliniskt och oengagerande. Så är inte fallet med NAD C 3050 LE, som har ett så varmt och behagligt ljud att man nästan skulle kunna misstänka att NAD har gömt ett klass AB-slutsteg inuti.
Basen är varm och rund, vilket passar rockmusik väldigt bra (och vi misstänker att en stor del av de potentiella köparna fick sin musiksmak formad med klassisk rock på 70-talet). Mellanregistret är rent och öppet, en egenskap som vi har vant oss vid att förknippa med klass D-steg. Men fortfarande med lite värme. Det ligger nära till hands att jämföra med en annan Hypex klass D från NAD som kostar lika mycket, nämligen NAD C 388. Då vinner C 3050 LE klart på en charmigare återgivning av röster och instrumentens grundtoner. Det har helt enkelt skett ett tekniskt generationsskifte. Även om det senaste tillskottet ser ut som en farfar till sin föregångare.
Rumsåtergivning och perspektiv hanteras också fullt tillfredsställande. På en bra inspelning, som Afenginns ”Skjálvtin” från albumet Klingra, är det ett nöje att lyssna in i den djupa rymden bakom högtalarna, där vartenda anslag på piano och slagverk är tydlig.
Även tyngre stycken som Johann Strauss ”Banditen Galopp” i Telarc-utgåvan med Cincinnati Pops hanteras väl.
Åtminstone tills man byter till den nästan dubbelt så dyra förstärkarkombinationen NAD C 658/C 298 med nästan dubbelt så mycket effekt från Purifi Eigentakt-slutsteget. Då upptäcker man nämligen att det kan vara mycket högre till taket och bredare till väggarna på den akustiska scenen. Plus att det plötsligt är mycket mer styrka och kontroll i basen.
Effektiv rumskorrektion
Jag har testat flera förstärkare med Dirac Live-rumskorrektion och den gör precis vad den är tänkt att göra. Och även om det verkar snålt att ge kunderna en begränsad version av mjukvaran så är det just i basregistret som behovet av rumskorrektion är störst – och chansen att lyckas är störst.
I mitt lyssningsrum har jag ganska väldämpad akustik, men det finns ett par pucklar och dippar i basregistret från stående vågor. Dem får Dirac kontroll på, vilket ger en betydligt renare basåtergivning.
Och för ordningens skull måste det betonas att själva lyssningstestet genomfördes med rumskorrektionen aktiverad. Även på NAD C 658, som användes som referens.
Konkurrenter
Att hitta en 100-watts stereoförstärkare för nästan 30 000 kronor är ingen svår uppgift. Men en direkt konkurrent till NAD C 3050 LE är mer komplicerat att hitta. Särskilt om den måste ha både streaming och rumskorrigering – och se ut som något från 1970-talet.
NAD C 388 kan rent tekniskt uppfylla kraven om den kombineras med en BluOS/Dirac-expansionsmodul. Men då blir totalpriset lika högt som för C 3050 LE – och utan den läckra retrodesignen.
Den senaste tiden har vi sett flera förstärkare som spelar på samma retrosträngar, bland dem den billiga LEAK Stereo 230 och den något dyrare Cyrus Classic AMP. Vi har dock inte fått en chans att testa någon av dem ännu.
Slutsats
NAD C 3050 LE är en charmig förstärkare på alla sätt. Med sitt perfekt utförda vintage-utseende träffar den mitt i hjärtat på en gammal hifi-entusiast. Även om innanmätet är hundra procent modernt är ljudet troget mot utseendet och utstrålar värme och mysighet. Förstärkaren har alla digitala bekvämligheter man kan önska sig. Åtminstone om man får tag på jubileums-specialutgåvan med BluOS och rumskorrektion från Dirac.
Visst kan man hitta en billigare förstärkare som har mer effekt, men inte en som har samma funktioner. Så om du vill äga ett unikt stycke hifi-historia får du full valuta för pengarna. Men då får du skynda dig – det finns som sagt bara 1 972 stycken av jubileumsmodellen i omlopp.
1 reaktion på ”NAD C 3050 LE”
Skriv en kommentar
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser
Ja så nice , som 60 åring kommer jag ihåg dessa modeller . 1977 köpte jag min första stereo en Pioneer stapel 8700kr kostade det underverket , extrema pengar då. sedan dess var hifi sjukan igång 🙂