Dolby Atmos-surroundljud till bilen är ett relativt nytt fenomen och i samarbete med Burmester är Mercedes en av de första tillverkarna som erbjuder det nya ljudformatet. Vi har testat en färsk Burmester 3D Surround System i 2023-version av EQE 350 4MATIC, som är en av de första bilarna i Norden som har den efterlängtade Atmos-uppdateringen ombord.
Och vilket ljud! Även om vi redan har goda erfarenheter av Burmester i olika Mercedes-modeller får allting en extra dimension när vi hör äkta Atmos-inspelningar ”live” via streamingtjänsten Apple Music.
Burmester 3D-system med Dolby Atmos
Mercedes och Burmester har insett att ljud i bil blir allt viktigare. I takt med att bilarna blir tystare – och inte minst självkörande – blir kvaliteten på infotainmentsystemet också viktigare för själva körupplevelsen.
De två tyska tillverkarna har haft ett nära samarbete ända sedan den första S-klassen utrustades med en Burmester-stereo 2013. I dag kan du beställa ett Burmester-system med uppgraderade högtalare och förstärkare som premiumalternativ, från C-klass och ända upp till de häftigaste Maybach-versionerna.
Det senaste tillskottet är Burmester-anläggningen till 2023 års modell av Mercedes EQE och EQE SUV, som nu kan levereras med en intressant uppgradering. Den stora nyheten sitter i själva ljudprocessorn, som har förbättrats med Dolby Atmos-ljudbehandling. Och det är inget att skoja om!
Atmos vadå?
Du kanske inte har hört talas om Dolby Atmos förut, men du har definitivt hört det i någon form. Ljudformatet har länge använts flitigt till filmljud på bio och för hemunderhållning och har nyligen kommit till musikens värld.
Till skillnad från vanligt 5.1-surroundljud är Atmos ett objektbaserat ljudformat som innehåller metadata som anger hur ljudeffekterna eller instrumenten ska placeras i en tredimensionell ljudbild. Detta ger en möjlighet att återskapa en större, djupare och mer omslutande 360-graders ljudbild.
Både Apple Music och Tidal har musik i Dolby Atmos-format och tillgången till nya inspelningar med surroundljud tycka bara växa. Atmos är kanske extra spännande i bilsammanhang, eftersom man redan är omgiven av högtalare överallt. Det går helt enkelt att få mer av det som ljudteknikern hörde i studion rakt in i kupén …
Snabbfakta
Burmester-systemet (utrustningskod 810) består av totalt 15 högtalarelement (diskanter, mellanregister/fullregister och baselement) runtom i kupén: det inkluderar både integrerade subwoofers i golvet fram och separata surroundhögtalare i taket. Varje högtalare är ”avstämd” för den akustiska miljön i bilen och drivs av en separat förstärkarkanal. Den totala uteffekten är 710 watt (2 x 120 watt, 7 x 50 watt, 6 x 20 watt).
Man kan välja själv om ljudbilden ska vara extra fokuserad för fram- eller baksätet. Burmester och Mercedes har också tagit fram en egen smart ljudassistent där man kan anpassa ljudkvaliteten efter sina egna preferenser. Det finns också ett separat, virtuellt 3D-läge, men det är mindre praktiskt, eftersom det går att få ”äkta vara” i form av original-Atmos-inspelningar …
En liten uppgradering gör stor skillnad
Burmester har länge haft ett system med virtuellt 3D-ljud på marknaden, men i och med introduktionen av Dolby Atmos har vi fått en möjlighet att lyssna på ”äkta vara” i form av musikinspelningar i Dolby Atmos-format.
Dessvärre kommer dock Atmos-uppdateringen bara att finnas till nya 2023-modeller av EQE, och är inte direkt bakåtkompatibel med 2022-modellerna. Du kommer alltså inte att få Atmos 3D-ljud genom en OTA-mjukvaruuppdatering (over-the-air) eller liknande. Inte heller genom att lämna in bilen på service. Synd!
Det verkar lite märkligt, för så vitt vi kan bedöma har inga större förändringar gjorts i själva högtalarsystemet: Det handlar fortfarande om 15 högtalare och 710 watt förstärkareffekt, precis som i de tidigare versionerna.
Skillnaden är att själva DSP-hjärnan kan ta emot, avkoda och spela upp Atmos-ljudsignaler. För att komma åt välljudet behöver du ett abonnemang på Apple Music eller Tidal och det räcker inte att spela det via mobilen – du måste logga in på ett separat konto i Mercedes användargränssnitt, även känt som MBUX.
Så hur låter det?
Burmester-systemet i EQE är redan ett av de finaste vi känner till, med en stor, fyllig och varm klang, en ljudbild med massor av luft och finkorniga detaljer, och inte minst en mycket fyllig och taktfull bas som kan spela högt utan plågsam förvrängning. Som gjort för att njuta av de fina inspelningarna, och med Atmos kommer ljudsystemet till sin rätt.
I bilstereovärlden har det länge varit vanligt att erbjuda så kallat 3D- eller surroundljud i olika former. Eftersom de många högtalarna är utspridda i kupén är det ofta nödvändigt att göra någon form av signalbehandling för att garantera optimalt ljud för både förare och passagerare. Detta görs helt enkelt genom att ta det ursprungliga stereoljudspåret och skapa en virtuell (konstlad) surroundmix, med varierande framgång.
Med Atmos ligger 3D-informationen däremot i själva inspelningen, redo att avkodas i andra änden, och med betydligt mer ljudinformation än ett traditionellt stereoljudspår. Och det hör man verkligen! Mycket beror på inspelningen och låtvalet, men det allmänna intrycket är att ljudbilden växer i storlek samtidigt som den blir mer exakt.
Ta till exempel Daft Punks Get Lucky, som vi har hört otaliga gånger i stereoversion. I den Atmos-remixade versionen blir Pharrells sångröst mycket större, mer närvarande och äkta. Vi märker en större skillnad i djup och nivå mellan den och refrängen.
Och vilken bas! Niles Rodgers gitarr låter betydligt fetare, samtidigt som det finns mer tryck i de pumpande rytmerna. Här är det ingen tvekan om att Atmos-mixen lyckas få fram mer ”live-känsla” ur låten.
En annan, mycket äldre klassiker som Fleetwood Macs Dreams får också en fascinerande vitamininjektion i Atmos-remixen. Trummor, bas och gitarr framträder tydligare, och Stevie Nicks röst är klarare.
Ljudbilden får dock helt andra dimensioner när vi spelar ny musik som har skapats i 3D från början grunden. Till exempel albumet ”Tuvayhun” av TrondheimSolistene, producerat av norska 2L. Detta är en ursprunglig ”immersive”-inspelning gjord med en avancerad mikrofonuppställning i Nidarosdomen. Då kan vi verkligen snacka om katedralstämning inne i Mercedesen!
Storleken och djupet på ljudet är fascinerande, detsamma gäller placeringen av de olika instrumenten och sångrösterna runt omkring oss. Ingen tvekan om saken: här får man en realism och en närvaro som är svårslagen med en traditionell stereoinspelning.
Slutsats
Burmester 3D-systemet i Mercedes EQE är redan en av de bättre bilstereoanläggningarna vi har hört, och med möjlighet till Dolby Atmos-avkodning får det chansen att låta ännu större och mer uppslukande.
Men var försiktig: När du är omgiven av musik och kreativa ljudeffekter på alla håll finns det en god chans att du bli helt medryckt. Så det kan vara en bra idé att ha båda händerna på ratten!
Dagens Mercedes-ägare kan dock känna sig lite snuvade, för detta är verkligen en uppgradering som gör en hörbar skillnad, på en bred repertoar av musik.
Mercedes informerar om att Dolby Atmos först kommer att finnas till Mercedes och Mercedes Maybach S-klass, samt EQE, EQE SUV, EQS och EQS SUV. På sikt kommer alla nya bilar med Burmester att få funktionen.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser