En halv minut in i Keith Jarretts Köln-konsert kommer jag på varför jag alltid har varit svag för Marantz integrerade förstärkare. Splitter nya Model 30 har samma ljudsignatur: ett lättflytande, snyggt upplöst och obehindrat ljud som är så lätt att tycka om att det snabbt blir beroendeframkallande.
Den ser ut som en miljon också, med en kurvig frontplatta och en ”svävande” kontrollpanel med en rund display i mitten. Det bästa av två världar, alltså: tilltalande varmt ljud och en attraktiv design.
Förstärkaren är den första i en ny generation från Marantz. Där mycket av tekniken känns igen från tidigare modeller som PM-10S1 och PM-12SE. Som bygger på Marantz egna förstärkarmoduler, Hyper-Dynamic Amplifier Modules – kort och gott HDAM.
Det gör att den integrerade Model skiljer sig markant från den ursprungliga Model Thirty från 1970, men det finns många likheter också.
Nya Model 30 är precis som gamla Model Thirty en analog tvåkanalig integrerad förstärkare. Den har rena linjeingångar och en skivspelaringång för både MM- eller MC-pickuper, men ingen nätverksanslutning för strömning eller digitalomvandlare.
Sådant hänvisar Marantz till SACD 30n, som är en CD-spelare i samma serie och som har allt detta inbyggt.
Diskret konstruerad teknik
Det mesta under topplocket är bekant. En switched mode-strömförsörjning, diskret konstruerade HDAM SA3-moduler som ska ge lägre brus och bättre linjaritet över ett större frekvensområde, noll negativ återkoppling i signalvägen, separata symmetriska kretskort för skivspelaringången och de sex linjeingångarna.
Utgångssteget är inte konstruerat med traditionella transistorer, som Model Thirty var. Som så många andra moderna Marantz-förstärkare har Model 30 två klass D-förstärkarmoduler från Hypex (NC500 OEM). De är precis likadana som i PM-10, som har fyra stycken för att ge total uteffekt på 2 x 200 watt i 8 ohm.
Här anges effekten till 100 watt per kanal, 200 watt i 4 ohm, och det är konservativt enligt min mening. Förstärkaren uppvisade få eller inga tecken på andnöd när den pressades med tungdrivna högtalare.
Styrning
Om vi förflyttar oss till den läckra fronten på Model 30 så lägger man snabbt märke till den dämpade vita LED-belysningen som skiner på den böjda frontplattan.
Förutom ingångsväljare finns det en omkopplare för MM- och MC-pickuper. Och man kan ställa in lastimpedansen för MC till 33, 100 eller 390 ohm. Low, mid eller high. Det är tillräckligt för de flesta MC-pickuper och enligt min erfarenhet funkar det fint med pickuper som ska ha 10, 50 eller 200 ohms last.
Bas- och diskantkontrollerna kan kopplas ur från fjärrkontrollen. Man kan ställa in dem som man vill och sedan bara trycka på knappen när de inte behövs. Man behöver inte ratta fram och tillbaka hela tiden.
Marantz har valt en digital volymkontroll för att ge lägsta möjliga brus och bästa möjliga linjaritet, och den fungerar även med hörlursuttaget.
Silkeslen finess
Marantz säger att de har ägnat mycket tid åt att lyssna sig fram till ljudet i Model 30, vilket de alltid gör, men ännu mer här än tidigare. Detta är i och för sig något som alla konstruktörer gör, annars hade de inte gjort sig jobb, men Marantz säger att de har försökt få fram Marantz-ljudet i Model 30 (och i SACD 30n).
Om de menar samma ljud som vi har fått från premiumförstärkarna i PM-serien håller jag med, eftersom ljudet från Model 30 inte kan förväxlas med ljudet från en Hegel- eller Denon-förstärkare.
Ljudbilden är generöst öppen och det finns inte ett enda missljud eller något annat som sticker ut. Den är helt enkelt oerhört behaglig, med mängder av värme och en silkeslen finess som ger detaljer i musiken de bästa förutsättningarna att komma med.
Det är lätt att gilla ljudet från Model 30. Oavsett högtalare. Stativaren Lumina I från Sonus faber – och även den golvstående Lumina III – gav en fyllig och öppen ljudbild med fin dynamisk kontrast.
Den mycket större 702 S2 Signature från Bowers & Wilkins fick fram klangen i Keith Jarretts flygel med ännu fler klangnyanser än Lumina III. Och den lilla, lättdrivna Audiovector R1 Arreté fick fram ännu fler detaljer i framför allt i diskanten.
Förstärkaren klarade sig utmärkt med den svåra hybrid-elektrostaten Electromotion ESL X från Martin Logan, som har lite besvärliga impedans-vändningar i diskanten. Som dyker ner till låga 1,6 ohm vid 20 kHz.
Det är sådant som kan tvinga ner även kraftfulla förstärkare på knä.
Ovan nämnda Jarrett-konserten kunde jag spela så ungefär lika högt som jag ville. Förstärkaren levererade samma fylliga ljudbild med en vacker klang som gav pianot både djup och kropp. Basen sträckte sig avgrundsdjupt i Dire Straits Love Over Gold och i klassiska inspelningar lät stråkarnas klang inte tunt eller gällt. Som den kan göra genom många andra förstärkare med klass D.
Det finns mer än tillräckligt med kraft för de flesta högtalare, det är åtminstone mitt intryck efter testet. Och Marantz-förstärkaren har en strålande, om än inte klassledande, dynamisk kontrast. Jämfört med Hegel H190 som ligger i samma prisklass saknar Model 30 lite tryck i dynamiken och låter inte heller lika tredimensionellt som Hegel-förstärkaren. Som dessutom har både nätverksanslutning och DAC inbyggd.
Men H190 har ingen skivspelaringång. Analog-fantaster kommer att ha stor glädje av skivspelaringången på Model 30. Den är nämligen mycket bättre än i andra Marantz-förstärkare vi har testat och lät felfritt med en Ortofon Cadenza Bronze och Linn Krystal. Så de som spelar vinyl och inte bryr sig om att strömma trådlöst till något annat än hörlurar får en god vän i Model 30.
Slutsats
Nya Model 30 låter som man kan förvänta sig av en Marantz-förstärkare i premiumklassen. Vacker varm klang med stor detaljrikedom och fin dynamik med bra effektreserver. Den har inte riktigt samma dynamiska kontrast som de allra bästa i den här klassen, men den spelar så obesvärat naturligt och ofärgat att den kommer att klä även de bästa högtalarna. Frånvaron av nätverk och DAC får somliga att vända sig någon annanstans, men för de som – kanske främst – avnjuter musiken från externa ljudkällor som CD och skivspelare är Model 30 en förstärkare som definitivt är värd en provlyssning.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser