Det finns hifi som bygger på hundra år gammal teknik, och det finns hifi som bygger på det allra senaste – och till och med är med om att utveckla de senaste teknikerna. Vi har på senare tid sett på Devialet som ett exempel på dem som ligger främst när det handlar om att utveckla nytt. En annan av de verkligt framåtskådande firmorna är Lyngdorf Audio.
Firman började med att Peter Lyngdorf ekonomiskt stödde ett par danskar som utvecklade en ny teknik för digital förstärkning. Det resulterade bland annat i den rasande spännande och nytänkande Millennium-förstärkaren. Patentet och de två utvecklarna köptes upp av Texas Instruments, men Lyngdorfs förstärkare har möjlighet att använda tekniken som är en heldigital förstärkarteknik.
Massor med möjligheter
Den nya integrerade förstärkaren TDAI-2170 är av den där typen apparater som ”kan allt”. Nej, den klarar dock inte riktigt allt, vill du koppla till en skivspelare måste du också ha en separat RIAA-förstärkare. I grundkonfigurationen har den två analoga och hela sex digitala ingångar.
Som standard har den även Lyngdorf-specialiteten RoomPerfect, som är en digital rumskorrektion. Efter alla erfarenheter från rumskorrektionspionjären TacT, som Lyngdorf var med att utveckla, har man renodlat ett korrektionssystem som är både är enkelt att använda och som fungerar och gör nytta. Stor nytta. Det finns några förprogrammerade korrektionskurvor som man kan leka med innan man gör sin egen rumsinställning. Det kan vara fint att prova sig fram, för det går verkligen att höra skillnad.
Förstärkaren har en subbas-utgång med elektroniskt delningsfilter och de analoga och digitala utgångarna kan konfigureras individuellt, till exempel för hörlursförstärkare, en eller två aktiva subbasar eller om du vill köra med ett annat slutsteg och bara använda TDAI-2170 som försteg.
Det finns tre moduler som kan bygga ut funktionaliteten till i det närmaste allt du kan tänka dig. High End-analogmodulen ger dig tre RCA- och en XLR- ingång, USB-modulen behöver du för streaming media och HDMI 1.4-modulen ger 4 HDMI-in och en HDMI-ut med Audio Return Channel/CEC/video pass-through (inkl. 3D) på HDMI. Internt arbetar den med en maximal upplösning på 24 bit/192 kHz (optisk/koaxial/HDMI) och 32 bit/384kHz (USB). Den stöder tvåkanals SACD-bitstream med USB- och HDMI-modulerna.
En fjärr följer med, och som vanligt ska man lära sig fjärren. Det har dock tagit mig lite tid att bli god vän med den och riktiga kompisar blir vi nog aldrig.
Vi ska även berömma teckenfönstret och inte minst den sanslöst härliga volymratten. Här har Lyngdorf något som ingen annan har – men borde ha! Mycket bättre blir det inte.
Diskret, enkelt och stilrent – ett ordentligt teckenfönster, en fantastisk volymratt och ett vrid/tryckreglage klarar det hela.
RoomPerfect
RoomPerfect är en killer som kan göra underverk för din musikupplevelse i ditt eget rum. Förstärkaren analyserar ditt lyssningsrum med den medföljande mätmikrofonenen och en serie mätningar och tar fram en digital korrektion som ska ta bort oönskade rumsresonanser och annat. RoomPerfect ska ta bort de avvikelser i frekvensgången som resonanserna i rummet ställer till med. Sedan kan du spara olika inställningar för olika lyssningspositioner och även i rummet som helhet oavsett var du befinner dig i det.
En fördel med RoomPerfect är att du har mycket större möjligheter att placera högtalarna som du vill, exempelvis mycket närmare bakvägg än normalt gott är. Det är en verkligt välfungerande funktion som gör massor med nytta. Det är bara att prova och bli övertygad.
I.C.C.
En helt annan finess som vi måste berätta om är I.C.C. (Intersample Clipping Correction). Peter Lyngdorf har länge tagit upp kampen mot överkomprimerat ljud, det som skivbolagen tvingar på oss och som faktiskt gör att det i princip låter sämre än det borde överallt utom i radion. Och till och med där, enligt min ringa mening. Det handlar om att allt ska fås att låta så högt som möjligt hela tiden, och det förstör både dynamik och detaljer.
För att motverka det här har Lyngdorf lagt in sitt I.C.C.-system i förstärkaren. Det ska hitta de överkomprimerade och klippta signalerna och sedan försöka återskapa den signal som var där innan den förstördes. Det är faktiskt en mycket spännande och inte minst avslöjande funktion.
Den fullt utbyggda förstärkaren har i princip allt vad hjärtat kan begära av in- och utgångar. Det gör den fantastiskt flexibel.
Verktygslåda
TDAI-2170 är även ljudmässigt en rasande spännande förstärkare. Tack vare RoomPerfect- funktionen är det lite svårt att säga hur den egentligen låter, för du har själv rätt stor möjlighet att påverka det ljud du får. Det jag kan säga är emellertid att grundförutsättningarna för att du ska kunna få fram det ljud du vill finns där.
Här talar jag till exempel om den tysta bakgrunden. Förstärkaren är härligt neutral i sin grundklang, kanske aningen ljus om man ser det helt strikt, men det är inte meningen att man ska använda förstärkaren ”rå”. Det är emellertid en väldigt fin utgångspunkt för att få ett bra ljud i slutänden. Du kan också arbeta med klangen i den digitala domänen och justera ljudet även här.
Därför måste vi tänka lite annorlunda när vi ser på vad det här är för något. Du köper helt enkelt en verktygslåda till att skapa bästa tänkbara ljud i ditt rum med de förutsättningar som rummet och högtalarplacering kan erbjuda. TDAI-2170 är ett sätt att lösa många problem på ett både smart och enkelt sätt. Jag skulle vilja säga, att ju värre förutsättningar du har att utgå ifrån, desto mer intressant blir TDAI-2170 för dig om du vill ha så bra ljud som möjligt. Och eftersom de allra flesta inte har särskilt bra rum eller möjlighet att placera högtalarna optimalt, borde det här vara en förstärkare som många såg närmare på.
I mitt stora rum spelade förstärkaren utmärkt redan okorrigerad och utan Room Perfect. Jag startade med en förinställd kurva som jag kunde se körde lite i stil med det jag hamnade på när jag under många år arbetade med TacT-rumskorrektion i min anläggning. Med en Room Perfect-körning blir det mer lugn, bättre rumsåtergivning och en bättre harmoni i hela återgivningen. I mitt tycke väldigt lyckat.
Förstärkaren klarade utmärkt både tröga och lättdrivna högtalare och verkade inte synnerligt känslig för svåra belastningar. Det finns kraft nog, men har du verkligt tröga högtalare saknar man det allra sista i ljudtryck. Det finns gränser för hur högt man kan spela.
Praktisk användning
I praktisk användning har jag inget som helst att klaga på, efter att Lyngdorf Audio själva mjukvaruåtgärdat ett par mindre issues med liten text i teckenfönstret mm. Ja, det skulle då vara att det är en liten långsam växling mellan ingångarna och det kommer musik igenom.
Rekommendationen är att köpa den fullt utrustade förstärkaren med en gång. Det blir också ett bättre andrahandsvärde, om du nu skulle få för dig att byta förstärkare någon gång. Det är inte helt säkert, för det här är en av de där förstärkarna som verkligen ger ordentlig valuta för pengarna – på alla plan.
TDAI-2170 är i skrivande stund en beställningsvara hos Hi-Fi Klubben. Lyngdorf Audio har dubbelt så många beställningar som de hade hoppats på i sina mest optimistiska bedömningar, så världen är nyfiken på den lilla nya integrerade förstärkaren – med all rätt. De har emellertid utökat kapaciteten och hoppas komma ifatt efterfrågan om inte alltför lång tid.
Slutsats
Rekommenderas! Lyngdorf Audio TDAI-2170 är en förstärkare som du bara måste kolla in närmare om du är ute efter en rasande flexibel och högpresterande förstärkare för 20–25 000 kr. Jag blir personligen glad över att få lov att spela på förstärkare som försöker att flytta gränspålarna och dessutom lyckas med det. Bra ljud och genomtänkt och befriande okonventionellt koncept, det håller!
Lyngdorf himself
Peter Lyngdorf har gjort ett outplånligt intryck på först den skandinaviska hifi-scenen och senare den internationella. Framsynt som få, experimenterande som få och både provokativ och affärsmässigt durkdriven. Dessutom är han en synnerligen trevlig och väldigt entusiasmerande människa.
Som de flesta säkert vet är han mannen bakom Hi-Fi Klubben, som han skapade i sin tidiga ungdom. Senare har han arbetat med TACT, Steinway Lyngdorf och Lyngdorf Audio, plus att han är en pådrivande ambassadör för det goda ljudet. Hans arbete för att påverka musikindustrin till att inte överkomprimera musiken, ”the loudness war”, är välkänt över hela världen.
Tillsammans med flygeltillverkaren Steinway har han skapat några av de mest exklusiva och spännande högtalarsystemen i världen, och i firman Lyngdorf Audio har han bland annat arbetat med ny digital förstärkarteknik och att göra rumskorrektion både praktiskt användbart och välfungerande.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser