Röst var inte bara Hegels första vita förstärkare och den första som kunde fjärrstyras via nätverk, utan också den första integrerade för 20 000 kronor som hade SoundEngine2. Således den senaste versionen av Hegels teknik som markant minimerar brus i musiksignalen.
Enligt Hegel kan du betrakta SoundEngine som ett slags ”brusreducerande hörlurar för den elektriska signalen”. Och det är ingen tvekan om att Röst är en ganska så exceptionell förstärkare, framför allt med tanke på dess kompakta yttre. Du får plats med den i vilken bokhylla eller TV-bänk som helst och den driver i princip alla högtalare med övertygelse. Upp till en viss nivå. Ska du spela öronbedövande högt så är H190 ett bättre – men dyrare – alternativ.
Kolla Gråbeins test av Hegel H120 i videon ovan.
Röst var också Hegels första förstärkare som hade en ny och behaglig OLED-skärm i stället för det aningen intensiva blå teckenfönstret med streckad upplösning.
Med digitala ingångar, AirPlay och DLNA-nätverksuppspelning var Röst en förstärkare för alla. Alltså både för de som ville ha det enkelt, användarvänligt och med en slimmad och snygg formfaktor. Men också för de som var villiga att betala lite mer för att få bättre ljud.
Inga invändningar
Jag hade egentligen inga klagomål på Röst, annat än att effekten hade halverats jämfört med föregångarens 2 x 150 watt (H160). Och att basen lät lite ”torr”. Men Röst lät ändå bättre på alla sätt. Kontrollen i basen var bättre och ljudbilden svävade mer viktlös i luften. På bekostnad av att det maximala ljudtrycket var 3 dB lägre.
Nya funktioner
Att göra en ”förstärkare för alla” innebär en del förpliktelser. I dag betyder det att förstärkaren även måste ta hänsyn till personer i ena änden som vill ha Spotify Connect och finsmakare i andra änden som vill ha Roon-avspelning. Röst uppfyllde inte de här behoven.
Nya H120 har däremot Spotify Connect och Hegel lovar att det inom en snar framtid kommer en kostnadsfri Roon-uppdatering, som förvandlar förstärkaren till en fullvärdig Roon-endpoint i nätverket. Man behöver alltså inte använda en USB-kabel mellan datorn och H120, utan kopplar bara förstärkaren till nätverket med en ethernet-kabel. Tyvärr har den här uppdateringen blivit försenad och är alltså ingenting som jag har kunnat testa. I stället har jag för det mesta spelat via USB från datorn, med Roon som avspelare. Då är den maximala upplösningen 96 kHz.
Annars väldigt lika
I H120 har Hegel behållit Rösts effekt och om man går igenom specifikationerna så ser de två faktiskt identiska ut på papperet. Även utseendet är precis likadant. Undantaget är att av/på-omkopplaren är lite mindre och sitter mer mot mitten längst ner på fronten, medan den satt undertill på vänstra sidan på Röst. Big deal. När jag ser de två förstärkarna ovanpå varandra ser jag också att H120, som vi fick i vitt utförande, har en vitare vitfärg. ”Vårt” exemplar av Röst har ett litet gulstick om man jämför.
Effektmodulen är densamma som i Röst, men Hegel har stoppat i en ny bättre DAC, och förförstärkarsteget ska också vara förbättrat. Men det är ändå med de digitala ingångarna som de största skillnaderna visar sig.
Hörlurar
Hörlursuttaget är också markant bättre. Hörlurar låter mycket bättre med H120 än med Röst. Bättre baskontroll och mindre förvrängning när man spelar högt. Om du har ett par riktigt bra hörlurar så får H120 fram det.
Låt musiken strömma!
Eftersom de flesta förmodligen kommer att använda H120 för att driva ett par ordentligt bra högtalare så fokuserar jag mest på det.
De trofasta Audiovector R3 Arreté är de första som får prova. Låten From This Place från Pat Methenys senaste album med samma namn är en lugn jazzballad, med ett snyggt intro med stråkar, läcker akustisk gitarr och Meshell Ndegeocellos röst i mitten. Spelat från Tidal i Roon (96 kHz MQA, software-avkodat) är ljudet från Hegel H120 vackert luftigt och strängarna får sprida sig genom luften som en gas, precis som de ska. Meshells röst har koll på nyanserna och även om kontrabasen inte är instrumentet som har största fokus här så är det viktigt att betona fundamentet i den för att ge ljudbilden en stabil grund. Det klarar H120 på ett imponerande sätt och låter egentligen som en mycket större förstärkare.
Det är inte lika enkelt att höra förbättringen från Röst till H120 som det var att höra den från H160 till Röst. För när jag spelar musiken med Röst så bjuder den på i stort samma sak. Fast ljudet är inte fullt lika upplöst och gasliknande.
Rap
När man sedan börjar ratta upp ljudet med Eminems Without Me så blir det tydligt att även om H120 inte kan spela högre så låter den tuffare i basen. Kontrollen är nog ungefär densamma, men med högre upplösning i basen får man bättre fokus på rytmsektionens snabba start och stopp.
När jag går tillbaka till Pat Metheny hör jag att ljudet från kontrabasen är aningen mindre transparent och ”analogt” med Röst. Vi snackar nyanser, har du redan en Röst så skulle jag inte tänka på att byta. Men jo, du får lite extra med H120.
Billie Eilishs snygga James Bond-ballad No Time To Die är mäktig, genom Hegel och Audiovector sätter sig hennes röst i ryggmärgen.
Elektrostater
När jag byter till ett nytt par högtalare, elektrostaterna Martin Logan ElectroMotion ESL X, händer det saker. Eftersom panelerna spelar både mellanregister och diskant finns det en perfekt sömlös sammanhållning i de ljusaste frekvensregistren Basen är lite slappare än hos Audiovector och högtalarna är en svårare last. De sjunker ner till 1,6 ohm vid 20 kHz, vilket bör betyda att olika förstärkare återger övertonregistret på olika sätt med de här högtalarna.
Både Röst och H120 betonar elektrostathögtalarnas oerhört snabba respons. H120 är mer finmaskig, Auroras röst är bättre definierad i Walking in the Air och kommer ut längre i rummet. Det är intressant att högtalarna inte kommer i närheten av upplösningen i de mer traditionella Audiovector R3 Arreté och eftersom jag tycker att de får fram skillnaderna lika bra som ESL X så återgår jag till dem.
Konkurrenter
När vi pratar om kompakta förstärkare i den här prisklassen så ligger det nära till hands att nämna Naim Uniti Atom. Den är inte lika neutral som Hegel, men låter mer engagerande än Röst på låg volym. Eftersom Röst kan låta lite ”torrt” medan Atom har en saftigare bas. H120 har mer av den engagerande basen, och drar man upp ljudnivån så tappar Atom andan tidigare. H120 är alltså en mer komplett förstärkare än både Atom och Röst, om man bortser från att strömningsdelen i Atom är i en annan division.
Vi inkluderar också NAD M10, som har 100 watt och dessutom full MQA-avkodning. De 100 wattarna i klass D ger inte så väldigt mycket mer headroom, men den låter också bra. Och om du har ett mindre optimalt lyssningsrum så kan den inbyggda Dirac Live-rumskorrektionen göra underverk för ljudkvaliteten. Vilket innebär att Hegel H120 har en reell konkurrent i NAD.
Sin egen största konkurrent
Men H120:s största konkurrent är ingen av de ovan nämnda. I stället kommer den från Hegel själva. För om du ökar budgeten med bara 3 000 kronor så får du nu den ännu bättre H190. Den har nämligen gått ner i pris sedan HiFi Klubben tog över agenturen och den kan allting som H120 kan, fast bättre. Dubbla effekten, ännu häftigare bas och bättre ljud. Om du ska satsa på H120 i stället för H190 så måste det i så fall bero på att du har fallit för det kompakta formatet och tycker att H190 är för stor. För annars är den så mycket bättre att jag aldrig ens skulle ha funderat på att spara de extra tusenlapparna utan slagit till direkt!
Slutsats
Hegel har gjort en förbättrad efterträdare till den kompakta Röst, en förstärkare som är tillräckligt grund och platt för att passa in i praktiskt taget vilken bokhylla som helst. Men varken Röst eller efterträdaren är någon mes, båda driver de flesta högtalare med övertygelse, även om effekten ligger på fel sida om 100 watt.
När du har imponerats färdigt av den strama baskontrollen och upplösningen i bastonerna så kan du börja njuta av den stora, gasliknande ljudbilden som H120 målar upp. Ljudet är inte direkt något kvantsprång jämfört med Röst, men utan tvekan bättre. Nytt är också stöd för Spotify Connect, och snart blir den Roon Ready.
Trots en del konkurrenter i prisklassen är det kanske Hegel själva som kommer att stjäla flest marknadsandelar från H120. För bara tretusen kronor får du nämligen H190, som är ännu bättre. Men om du har ont om plats och vill ha den strama baskontrollen som Hegel är kända för så är H120 ett strålande val.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser