En blick på Cambridge-förstärkaren är allt som behövs för att man ska inse att det här är ett märke som har höga ambitioner. Utförandet är ett prydligt stycke arbete, med polerade torx-skruvar överallt. Snygga aluminiumprofiler och en tjock aluminiumfront ger ett intryck av att detta är en förstärkare som verkligen är byggd för att hålla.
Klass XD
Cambridge använder sig av en förstärkarprincip som de kallar för klass XD. I likhet med vanlig klass AB sitter transistorerna parvis, där den ena förstärker signalens positiva del och den andra den negativa. Men skärningspunkten är flyttad till en icke hörbar nivå, vilket sägs ge den ljudmässiga fördelen av klass A men effektiviteten hos klass AB.
Analoga ingångar
Till skillnad från lillebror 651A, som har en digital USB-ingång, har 851A uteslutande analoga ingångar. Å andra sidan har den hela två balanserade XLR-ingångar för kompatibla, balanserade ljudkällor. Alla ingångar går att ställa in till en fast nivå så att 851A går att ha som ren effektförstärkare, till exempel i en hemmabioanläggning.
Ljudet
Spelstilen är öppen och upplöst, övertonerna framträder på det mest självklara sätt. Hoziers röst i ”Take Me To Church” har snygg diktion, i en stor och upplöst ljudbild. Pianot återges med tunga, fina toner. Trumrytmerna har däremot inte riktigt samma driv som hos Naim, som återger bastrumman på ett spänstigare och mer framåt sätt.
I ”Hello” är Adeles röst klockren och där Audiolab låter lite stressad när hon klämmer till i refrängen så har Cambridge bättre kontroll. Det återspeglas också i Daft Punks saftiga trumrytmer i låten ”Lose Yourself to Dance”. Cambridge har betydligt bättre kontroll än Audiolab, på samma gång som det låter öppet och prydligt. Men återigen har Naim lite piggare attack, medan Cambridge är i hövligaste laget. 851A gör inga fel men hittar inte heller på något bus. Å andra sidan är detta en mycket bra egenskap när man spelar klassisk musik.
Vår åsikt
Cambridge Azur 851 är förstärkaren för dig som vill ha det fint och detaljerat, samtidigt som det finns kontroll nog för att dra på lite. En oerhört välljudande förstärkare som fungerar med all slags musik och som driver de flesta högtalare med övertygelse, men som bara saknar det där lilla sista för att bli festens mittpunkt.
Också i detta test:
Yamaha A-S1100
Musik av högsta klass
Den här förstärkaren från Yamaha är en mästare på att gräva fram musikaliska detaljer, men kräver en hel del av resten av anläggningen!
Pioneer A-70DA
Välutrustat superljud
Här får du ett strålande ljud och påkostad digitalomvandling i ett elegant och robust kabinett.
Onkyo A-9070
En snäll bjässe?
Onky-förstärkaren är en riktig tungviktare, men vi hade velat att den slog ifrån sig hårdare ibland.
Audiolab 8300A
Klassikern
Få förstärkare har samma historia som den här från Audiolab. En gång en ikon, nu i en helt ny version.
Arcam A29
Behärskad elegans
Från Arcam kommer A29, ett lovande kraftverk som tyvärr har en lite för ”stiff upper lip” för vår smak.
Naim Nait 5Si
Dynamit-dynamik
Naims lilla 5Si spelar så det ryker! Med den här blir du kung på dansgolvet!
Technics SU-C700
Det kortaste strået
Det kan verka som om Technics har satsat för mycket på tekniken och för lite på musiken.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser