TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING

Cambridge Azur 851A

Klockrent ljud

Hos Cambridge Audio handlar det om att återge ljudet så rent som möjligt. 851A är ett praktexempel på det.

forfatter
Publicerad 2016-02-09 - 05:00
L&B tycker
När det gäller att återskapa musiken på renast möjliga sätt, och med bra kontroll över dynamiken, är detta en av klassens bästa.
Vi saknar lite temperament, och en och annan digitalingång hade inte varit att förakta.
Specifikationer
  • Effekt: 2 x 120 w 8 ohm
  • Ingångar: 7 analoga inkl. 2 XLR
  • Utgångar: Hörlursuttag
  • DAC: Nej
  • Skivspelaringång: Nej

En blick på Cambridge-förstärkaren är allt som behövs för att man ska inse att det här är ett märke som har höga ambitioner. Utförandet är ett prydligt stycke arbete, med polerade torx-skruvar överallt. Snygga aluminiumprofiler och en tjock aluminiumfront ger ett intryck av att detta är en förstärkare som verkligen är byggd för att hålla.

 

Klass XD

Cambridge använder sig av en förstärkarprincip som de kallar för klass XD. I likhet med vanlig klass AB sitter transistorerna parvis, där den ena förstärker signalens positiva del och den andra den negativa. Men skärningspunkten är flyttad till en icke hörbar nivå, vilket sägs ge den ljudmässiga fördelen av klass A men effektiviteten hos klass AB.

 

Analoga ingångar

Till skillnad från lillebror 651A, som har en digital USB-ingång, har 851A uteslutande analoga ingångar. Å andra sidan har den hela två balanserade XLR-ingångar för kompatibla, balanserade ljudkällor. Alla ingångar går att ställa in till en fast nivå så att 851A går att ha som ren effektförstärkare, till exempel i en hemmabioanläggning.

På baksidan finns en dubbel uppsättning XLR-kontakter, plus en hel hög med RCA-ingångar. Men ingen skivspelaringång och inga digitalingångar.
På baksidan finns en dubbel uppsättning XLR-kontakter, plus en hel hög med RCA-ingångar. Men ingen skivspelaringång och inga digitalingångar.

Ljudet

Spelstilen är öppen och upplöst, övertonerna framträder på det mest självklara sätt. Hoziers röst i ”Take Me To Church” har snygg diktion, i en stor och upplöst ljudbild. Pianot återges med tunga, fina toner. Trumrytmerna har däremot inte riktigt samma driv som hos Naim, som återger bastrumman på ett spänstigare och mer framåt sätt.

I ”Hello” är Adeles röst klockren och där Audiolab låter lite stressad när hon klämmer till i refrängen så har Cambridge bättre kontroll. Det återspeglas också i Daft Punks saftiga trumrytmer i låten ”Lose Yourself to Dance”. Cambridge har betydligt bättre kontroll än Audiolab, på samma gång som det låter öppet och prydligt. Men återigen har Naim lite piggare attack, medan Cambridge är i hövligaste laget. 851A gör inga fel men hittar inte heller på något bus. Å andra sidan är detta en mycket bra egenskap när man spelar klassisk musik.

 

Vår åsikt

Cambridge Azur 851 är förstärkaren för dig som vill ha det fint och detaljerat, samtidigt som det finns kontroll nog för att dra på lite. En oerhört välljudande förstärkare som fungerar med all slags musik och som driver de flesta högtalare med övertygelse, men som bara saknar det där lilla sista för att bli festens mittpunkt.

Läs hela artikeln? eller bli medlem i LB+.

Med LB+ får du tillgång till allt innehåll på ljudochbild.se

I LB+ ingår:
  • Fler än 6 000 produkttester
  • Undvik felköp med våra tips och guider
  • Var med i L&B-forum med andra ljud- och bildfantaster
  • Stora rabatter hos våra partner i LB+ Fördelsklubb
  • Alltid uppdaterad med senaste nytt
  • Nyhetsbrev direkt i din inkorg
  • Stäng av annonser (gäller bara 12-månaders prenumeration)
  • L&B TechCast – en podcast med L&B
  • Ingen bindningstid, säg upp när du vill!

Vi testar för dig!

Också i detta test:

Yamaha A-S1100

Musik av högsta klass

Den här förstärkaren från Yamaha är en mästare på att gräva fram musikaliska detaljer, men kräver en hel del av resten av anläggningen!

Yamaha målar upp en stor och mäktig ljudbild, full av djup och detaljer, med större närvaro och engagemang än konkurrenterna i prisklassen.
Bristen på digitalingångar innebär att du måste ha en förstklassig signalkälla och/eller DAC för att utnyttja hela potentialen, vilket höjer totalpriset.

Pioneer A-70DA

Välutrustat superljud

Här får du ett strålande ljud och påkostad digitalomvandling i ett elegant och robust kabinett.

Pioneer har tagit en redan utmärkt förstärkare och förbättrat den med fler digitalingångar och balanserade kretsar. Den låter alldeles briljant på alla ljudnivåer.
Somliga saknar nog lite värme och fyllighet i ljudbilden, Lite mer kraft hade också varit önskvärt.

Onkyo A-9070

En snäll bjässe?

Onky-förstärkaren är en riktig tungviktare, men vi hade velat att den slog ifrån sig hårdare ibland.

Massor av muskler och en behagligt varm klang som gör att Onkyo-förstärkaren passar utmärkt i många stereoanläggningar och med en rad olika högtalarkombinationer.
Ljudet kan kännas lite väl blankpolerat och snällt emellanåt, och har inte lika mycket dynamisk skjuts som de mest energiska rivalerna.

Audiolab 8300A

Klassikern

Få förstärkare har samma historia som den här från Audiolab. En gång en ikon, nu i en helt ny version.

Vacker klang och underbar röståtergivning i en välbalanserad ljudbild.
Aningen blek dynamisk kontrast gör att det saknas fart och fläkt.

Arcam A29

Behärskad elegans

Från Arcam kommer A29, ett lovande kraftverk som tyvärr har en lite för ”stiff upper lip” för vår smak.

Rikligt med kraft och en välkontrollerad, neutral klangbalans präglar den här ”snusförnuftiga” förstärkaren som dessutom har gott om ingångar.
Rent dynamiskt är detta inte den mest sprudlande och engagerande vi har hört, och den bleknar lite jämfört med konkurrenterna.

Naim Nait 5Si

Dynamit-dynamik

Naims lilla 5Si spelar så det ryker! Med den här blir du kung på dansgolvet!

Enastående engagerande förstärkare med tryck. Det sprutar av liv och dynamik, som ett permanent fyrverkeri.
Saknar en smula finess och det är ont om anslutningar.

Technics SU-C700

Det kortaste strået

Det kan verka som om Technics har satsat för mycket på tekniken och för lite på musiken.

Snyggt utförande och utseende! Vi gillar det kompakta formatet och VU-mätarna som vinkar i takt med musiken. Här finns generöst med digitalingångar och ljudet har bra diktion i röster.
Det saknas kontroll. Musiken går lite huller om buller, utom i de allra enklaste passagerna.
forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Växer med uppgiften Elipsons effektförstärkare verkar förrädiskt spinkig. Men i själva verket är den en tungviktare som får ut det bästa ur dina inspelningar.
McIntosh-luring Det finns många som drömmer om en fet McIntosh-rigg hemma i vardagsrummet, men den här produkten har en hemlighet inuti!
Stentuff jubileumsanläggning från Rotel Rotel firar med en kraftfull förstärkare och CD-spelare med DAC
Nya upplagor av Linns legendariska skivspelare Linn Selekt LP12 får en ny arm och pickup.
HiFi-ikoner byter ägare Riskkapitalbolaget Highlander Partners har förvärvat McIntosh Group, som även står bakom Sonus faber.
Radio för speciellt intresserade Ser bra ut med din McIntosh-anläggning.
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend