TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

TEST: Eversolo DMP-A6 Master Edition

Eversolo DMP-A6 Master Edition: sjukt bra!

Eversolo DMP-A6 Master Edition låter enastående och är mer användarvänlig än de flesta. Fantastiskt!

Av / 2023-11-27 - 08:01
Eversolo DMP-A6 Master Edition

Ljud & Bild tycker

  • Underbar streaming med sagolikt ljud, välfungerande pekskärm, bra användarvänlighet – och massor av inställningar.
  • Lite högfrekvent brus med inkoppling via USB-DAC. Med reservation för skillnader mellan olika enheter. Inget hörlursuttag.

Det finns ett gammalt talesätt som lyder: ”Prestanda, funktioner eller pris: välj vilka två du vill ha.” Tanken är att man aldrig kan få allt på samma gång. Om en produkt har utmärkt prestanda och alla funktioner du letar efter, så blir priset högt. Om priset är rimligt och funktionerna många så håller inte prestanda måttet. Om prestanda är i topp och priset lågt kan du räkna med att det finns funktioner du saknar. Hifi-utrustning är inget undantag.

Slänger du sedan in användarvänlighet i beräkningen så kommer du snabbt att se tusenlapparna försvinna om alla kryssrutor ska bockas av.

Mina egna erfarenheter stämmer väl överens med detta påstående. Som när vi testade fem musikstreamers i highend-klassen. Allihop lät mer eller mindre fantastiskt, men den mest användarvänliga, HiFi Rose RS150b – med en stor och härlig pekskärm –,var inte alls den som lät bäst. Med ett pris på svindlande 50 000 kronor var den dessutom klart dyrast. I andra änden finns till exempel iFi NEO Stream, som har ett fantastiskt ljud och massor av funktioner, för 17 000 kronor. Men användarvänligheten är inte på något sätt i topp.

Och så har vi streamern vi testar här, Eversolo DMP-A6 Master Edition. Som för 15 000 kronor kommer väldigt nära att sätta alla fördomar på skam.

eversolo-dmp-a6-master-edition front 2
Foto: Eversolo

Eversolo DMP-A6 Master Edition

Eversolo är ett kinesiskt varumärke som är specialiserat på DACar och streamers i stationära och bärbara format.

Annons

Det finns två versioner av DMP-A6, som båda har en identisk effektsektion, och som båda kan användas som både streamer/DAC och förförstärkare.

Skillnaden mellan standardversionen och den något dyrare Master Edition, som testas här, ligger i slutsteget. Bättre op-ampar och en mycket mer exakt digitalklocka med femtosekunders noggrannhet är några av uppgraderingarna i Master Edition. Som är lite dyrare, men inte mer än att jag själv skulle ha valt den om jag inte planerade att koppla in den till en extern DAC. Då får man nämligen inga fördelar av den dyrare versionen.

Streamern är kompakt, men har förtroendeingivande byggkvalitet. Och med en bra vikt utan att kunna kallas tung (nästan 5 kg). De balanserade XLR-utgångarna utöver obalanserade RCA inger också förtroende. Det gör även tre robusta antenner, varav två är för WiFi, medan den sista är för Bluetooth. Med stöd för aptX HD, minsann.

Läs också Musikstreaming blir inte mycket bättre än så här NEO Stream från iFi Audio är inte större än en kioskroman. Men ljudet har nästan bibliska proportioner.

Tjänster och format

DMP-A6 stöder en del musiktjänster direkt i appen och Eversolo-appen har kopierat Tidal-gränssnittet helt och hållet. Du kan också använda Tidal Connect direkt i mobilen, och även om det inte nämns på hemsidan så stöds Spotify Connect också.

Streamern är Roon Ready och har både AirPlay 2 och DLNA, och dessutom optiska och koaxiala digitalingångar samt USB-C. Vilka behov du än har lär Eversolo uppfylla dem – så länge du inte vill ha ett hörlursuttag, för det saknas.

Bland upplösningar stöds både PCM upp till 768 kHz och DSD512. MQA också.

Eversolo DMP-A6 SSD
Det är enkelt att installera en SSD i Eversolo DMP-A6. Foto: Eversolo

CD-rippning

Om du vill kan du sätta i en SSD-disk. Då kan du överföra musikfiler från en dator, men också rippa dina CD-skivor från valfri CD-ROM-enhet, via USB-A-ingången.

USB-A-utgången kan kopplas till en extern USB-DAC. Jag ska dock nämna att jag upplevde ett svagt högfrekvent oscillerande brus genom USB-ingången, så jag behöver ägna lite mer tid åt att ta reda på om det är enheten det är fel på eller kombinationen streamer/DAC (Hegel H590).

Bruset hördes aldrig med vare sig den optiska eller koaxiala digitala utgången eller med de analoga utgångarna.

Eversolo DMP-A6-HDMI-USB-connections
HDMI-utgången har tyvärr inte ljudretur/ARC. Foto: Eversolo

HDMI

Vi ser fler och fler digitala källor med HDMI ARC/eARC-kontakter på baksidan. Och DMP-A6 har en HDMI-port, men det är en ren utgång. Tanken är att du ska kunna koppla den till en surroundprocessor eller -receiver och sedan använda streamern som en källa för flerkanalsljudformat. Ganska konstigt, jag hade hellre velat ha en eARC-kontakt så att jag kunde koppla in min TV.

Snyggt gränssnitt med pekskärm

Eversolos största äss i rockärmen är nog användargränssnittet. Det bygger på Android 11, men är fullständigt anpassat till DMP-A6. Skärmen är en stor och läcker 6-tummare som reagerar väldigt bra på beröring. Extra fint om du ska använda Eversolo som desktop-streamer så att den alltid är inom räckhåll. Men annars också, eftersom det inte finns någon fjärrkontroll. Eller rättare sagt: den går att köpa till separat.

Som tur är finns det även en mobil-app som i stort sett kopierar skärmens gränssnitt, fast vertikalt i stället för horisontellt. Det är väldigt användarvänligt och intuitivt.

Gott om inställningar

Du kan ställa in streamern precis som du vill. Ändra samplingsfrekvens, leka med olika filterinställningar och mycket annat. Själv landade jag på apodizing-filtret som bland annat tar bort så kallad pre-ringing, eller förhandseko, vid filterfrekvensen. Men skillnaderna är inte stora, så du kan gärna bara använda det första filtret, Fast Roll-Off.

Det enda som inte var så intuitivt första gången jag testade streamern var att obalanserad och balanserad utgång inte spelar samtidigt. Den är inställd på balanserad från fabrik, och vill du i stället använda obalanserad så är det inte settings du ska välja i appen eller på panelen. Utan sources, alltså källor. Man skulle kunna tro att man bara kunde välja ingångar där, men Eversolo har uppenbarligen lagt utgångarna där också.

Eversolo DMP-A6 Master Edition-enlarged
Foto: Eversolo

DMP-A6 Master Edition-upplevelsen

Jag förväntade mig en användarvänlig och funktionsspäckad streamer med bra ljud. Jag visste bara inte hur bra ljud. Väldigt bra, visade det sig.

Ljudet är nämligen felfritt. När finsk-franska Eva & Manu spelar sin fantastiska Melancholia genom Hegel H590 och de enorma koaxialhögtalarna MoFi SourcePoint 10 så är det med en massiv skala och dynamik i pianot, men även undertonerna i både tamburin och virveltrumma kommer fram med kropp och struktur. Emmanuel ”Manu” Laudic har en fin röst, med energi från mitten till övre mellanregistret. Eeva ”Eva” Louhivuori ligger ovanför, med massor av luft.

För att få fram de översta luftlagren i toppen av diskanten har jag kopplat in Triangle Magellan Cello 40th, ett par högresta och vackra franska högtalare. Här urskiljs de båda rösterna bättre från varandra och rent generellt kommer fler lager fram i toppen.

Olivia Rodrigo har gjort en vacker visa till filmen Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes. Låten heter Can’t Catch Me Now och här låter gitarrkroppen vacker och varm, i en ljudbild som vecklar ut sig i rena rama Kate Bush-stil när bas och stråkar kommer in i refrängen. Olivas röst bär det hela imponerande bra och DMP-A6 Master Edition har en förmåga att stiga åt sidan och låta musiken bära sig själv.

Rytmisk musik är väldigt bestämd, basrik musik är full av kropp, utan att det känns som om det går ut över detaljerna.

Eversolo DMP-A6 Master Edition vs Auralic Altair G2.1 GeirNordby
Eversolo DMP-A6 Master Edition klarar sig förvånansvärt bra mot den fem gånger dyrare Auralic Altair G2.1. Foto: Geir Gråbein Nordby

Jämfört med en betydligt dyrare streamer

Jag måste jämföra med något för att ta reda på exakt hur bra Eversolo-streamern är. Som tur är har jag fortfarande kvar Auralic Altair G2.1. Som kostar nästan 70 000 kronor. Galet, jag vet. Men skillnaderna är mycket svårare att höra än jag trodde.

Auralic-streamern har lite mer luft, lite mer komplexa tonstrukturer. Men med hårdslående trumrytmer tycker jag faktiskt att Eversolo håller ett bättre fokus på bastrumman, och det känns som om det finns mer energi i basregionen. Så småningom inser jag att det beror på att Auralic har mer upplösning längst upp, vilket flyttar fokus en aning bort från basen och mer uppåt. Men det finns inte mindre energi där. Skillnaderna är dock inte större än att man måste lyssna mycket fram och tillbaka för att bekräfta dem.

Skillnaderna blir större när båda spelarna används som förförstärkare med variabel ljudnivå, kopplade direkt till effektförstärkaren Hegel H30. När de inte får spela på maximal ljudnivå blir det större skillnad i dynamik, och ljudet är plattare med Eversolo.

Som förförstärkare har Eversolo dessutom lite låg gain, så om du har en effektförstärkare med låg känslighet kommer du snabbt att vilja ha en separat förförstärkare som passar bättre. Den passar till exempel inte speciellt bra ihop med den i övrigt så strålande EAM Lab Studio 362.

Jag nämnde iFi NEO Stream tidigare. Den lät också förvånansvärt bra, bättre än priset antyder. Problemet med den är att skärmen är så liten att man inte ser vad man gör i samma utsträckning. Vad som spelas och med vilken upplösning.

Efter att ha testat båda skulle jag välja Eversolo vilken dag som helst, på grund av att den är överlägset användarvänlig.

Eversolo dmp-a6-serie4
Foto: Hifisentralen AS

Slutsats

Med Eversolo DMP-A6 Master Edition behöver du inte välja mellan användarvänlighet och ljudkvalitet. Här får du gott om båda! När priset dessutom är så bra kan jag inte komma på något som kan slå den.

En mycket användarvänlig pekskärm, med snygg grafik, nästan alla funktioner och anslutningar du kan drömma om och med ljud i toppklass. Detta är en riktig allt-på-en-gång-lösning som till och med håller måttet i en tvättäkta highend-anläggning. Ett riktigt unikum i prisklassen.

 

Karakter
Eversolo DMP-A6 Master Edition
Premium
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Årets bästa erbjudande

Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr

LB+ Total månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

4 kr / för 4 veckor
185 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Bluesound tar upp kampen med WiiM

Technics lockar audiofiler

Ser ut som labbutrustning

Helt enkelt ett kanonköp

En helt ovanlig skivspelare

Glöder av spelglädje

Stajlad minimalism

Hi-Fi-streaming med liten budget

Highend i tungviktsklassen

Kompromisslöst ljud i fickan

Full kontroll

Här är Denons lösning på Sonos-kaoset

Ljud & Bild