Kanske är det tuning, kanske är det bara japansk ingenjörskonst – eller en kombination av båda två. Under alla omständigheter är Denons senaste integrerade något av det tjusigaste vi har haft på testbänken på länge. Väldigt länge.
Det är svårt att hitta en charmigare integrerad förstärkare i den här klassen och få av konkurrenterna är lika användbara som nya PMA-3000NE. En av de mest lättlyssnade förstärkarna från Denon på länge.
Okej, det finns starkare förstärkare den hr prisklassen. Det finns också förstärkare som har streaming inbyggt, vilket Denon-förstärkaren inte har. Men när man lägger ihop alla fördelarna med nya PMA-3000NE är det svårt att tänka sig ett bättre köp för pengarna.
Den integrerade förstärkaren har utvecklats på Shirakawa Audio Works i Japan, av ett team lett av Shinichi Yamauchi, som Denon kallar för deras Sound Master. Filosofin är att ljudet ska vara öppet, rymligt och helt enkelt leverera en naturlig ljudbild i naturlig storlek.
Teamet på Shirakawa Audio Works har utgått från PMA-2500NE och jubileumsmodellen PMA-A110 och sedan har de gjort en lång lista med saker som kan förbättras. Resultatet är PMA-3000NE.
Strömstark analogdel
Förstärkaren liknar i grunden en PMA-A110 och har Denons välkända UHC Mos-utgångstransistorer i en så kallad push-pull-krets. Det finns bara två utgångstransistorer per kanal, men Denon säger att de kan leverera en maxström på 210 ampere, vilket är relativt imponerande för en förstärkare som är specad till 80 watt per kanal i åtta ohm.
Kretsen i förstärkaren har förkortats, speciellt på vitala ställen för att minska brus så mycket som möjligt, och kablar har tagits bort och ersatts med tjocka kopparbeklädda plattor med ett 140 µm tjockt kopparskikt.
Kretskorten är tjocka svarta kretskort i flera lager och det finns inte ens kablar mellan högtalarterminalerna. I stället används genomgående kopparpläterade metallskenor.
Strömförsörjningen är också symmetrisk och delar höger och vänster kanal hela vägen från transformatorerna till slutsteget. Elektronisk volymkontroll med variabel förstärkning har sänkt signal/brus-förhållandet med 16 dB.
Hörlursuttaget har sin egen separata förstärkarkrets och phonosteget är byggt i en diskret symmetrisk dual mono-konfiguration. Precis som resten av kretsen i den analoga delen har phonosteget speciellt utvalda komponenter rakt igenom för bästa möjliga ljudkvalitet.
En knapp på framsidan växlar mellan Moving Coil med 100 ohm och Moving Magnet med 47 kohm last.
32-bitars diskret DAC-modul
Den digitala delen sitter på ett separat kort och har en USB-DAC, tre optiska och en koaxial ingång. En av de optiska ingångarna är för övrigt anpassad för ljud från TV:n och har en trigger på ingången som automatiskt växlar till TV-ljud när TV:n slås på.
DAC-delen i PMA-3000NE har samma 32-bitars Ultra AL32-processning som DACen i PMA-A110, men själva DAC-bearbetningen är optimerad med en bättre Master Clock och med en fyrkanalig ESS 9018K2M – här på upp till 384 kHz med 1 536 MHz ut. Som skickar den bearbetade signalen genom en diskret konstruerad omvandlingskrets.
Samma processning kommer att finnas i den kommande SACD-spelaren DCD-3000NE som lanseras i januari 2025. Fast med 32 bit/192 kHz-processning och med 1 536 MHz ut.
Byggd som ett kassaskåp
Förstärkaren finns i svart och i champagnefärg. Men inte grått som PMA-A110 eller streamern DNP-2000NE, för den delen. Med en vikt på runt 25 kg ger förstärkaren ett gediget intryck. Utförandet är oklanderligt och det verkar vara hög kvalitet överallt.
På framsidan känner man igen det mesta. Den lilla displayen är av OLED-typ och på framsidan finns både en knapp för analogt läge och en för förbikoppling av tonkontrollerna. Analogt läge stänger av alla digitala kretsar och kan även stänga av displayen för minsta möjliga störning. Source Direct förkortar signalvägen och stänger bland annat av tonkontrollerna på framsidan.
På baksidan sitter även en förförstärkarutgång för den som vill koppla ljudet till en separat förstärkare, eller till exempel en aktiv högtalare.
Silkeslen och dynamisk
Allt detta verkar förstås helt fantastiskt. Men det räcker inte med all japansk teknik. Det måste låta bra också. Och som tur är tar det inte lång tid innan man märker att tuningen är exceptionellt lyckad.
All teknik bidrar så klart, men om inte utvecklarteamet vet exakt vad de håller på med så kan det snabbt bli tråkigt att lyssna på musik. Så är det lyckligtvis inte här.
Denon-förstärkaren är nästan sensationellt välljudande, och solklart en av våra topp tre eller fyra integrerade i den här prisklassen. De närmaste konkurrenterna är förstås Hegels briljanta H190V, som saknar Moving Coil-ingång men som har inbyggd streaming. Den helt analoga Yamaha A-S2200 kostar lika mycket som Denon-förstärkaren, och levererar intressant nog en ljudbild som är väldigt lik den du får från Denon-förstärkaren, men PMA-3000NE är mer öppen och detaljerad. Ljudbilden är luftigare – inte så mycket att skillnaden är påtaglig, men den finns där ändå.
En jämförelse med den dubbelt så dyra Yamaha A-S3200 går på vissa områden till Yamahas fördel. Som effekten. Det finns helt enkelt mer kraft i A-S3200, särskilt när man spelar högt, och den har en mer finmaskig ljudbild.
Men Denon-förstärkaren är så silkeslen och perfekt fokuserad att den låter underbart engagerande för att vara en förstärkare i den här klassen.
Med en Moving Coil-pickup kopplad till skivspelaringången går det inte att höra brus även om man lägger örat intill diskanten. Klangen från Jan Gunnar Hoffs pianoinspelning på 2L, från albumet Polarity, är inte sämre på något sätt än ljudet från skivspelaringången på Yamaha-förstärkaren.
Med en CD-spelare ansluten till DACen via en av de optiska ingångarna på baksidan, där bearbetningen sker med Denons Ultra AL32-processning, är ljudbilden så dynamisk och potent att jag inte tvivlar på Denons specifikationer om förstärkarens strömstyrka.
Jag kopplade in en Ultra-streamer från WiiM Audio till en av de digitala ingångarna och samma sak hände där som med allting jag lade på skivtallriken och allting jag stoppade in i CD-spelaren.
Förstärkaren levererar en silkeslen, superdetaljerad, öppen och exceptionellt rymlig ljudbild. Den är proppfull av luft och detaljer och förstärkaren beter sig lika prydligt och kontrollerat som man kan förvänta sig av en potent förstärkare i den här prisklassen.
Pat Methenys At Last You’re Here har en klang som återges med en naturlig värme och glöd som gör att gitarren kändes levande i rummet. Jag har sällan hört maken till realism och i den här prisklassen. Hegel H190V presenterar samma låt på ett silverfat med en studiovänlig neutralitet, medan Denon-förstärkaren serverar musiken på en sidenkudde. Så mjukt och skönt att det kan bli beroendeframkallande.
Slutsats
Denon PMA-3000NE är ett sällsynt bra ljudalternativ i sin prisklass. Den bevisar att tuning och engineering är bäst när de går hand i hand. Det är svårt att hitta något väsentligt att kritisera. Med inbyggd DAC och flera digitala ingångar har man gott om möjligheter att koppla in digitala ljudkällor. Som en streamer. Phonosteget är så bra som man kan förvänta sig i den här prisklassen. Det är kanske bara de allra mest tungdrivna högtalarna som inte kommer att trivas med PMA-3000NE, som uppfattas som mycket mer potent än de 2×80 watt som den uppges leverera i 8 ohm. Rotel, Yamaha, Marantz, Naim, Rega, Hegel och alla de andra borde verkligen frukta potentialen i den nya förstärkaren, som är en av de mest spännande utmanarna i klassen på väldigt länge.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser