TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

TEST: Audio-Technica AT-ART20

Synd att du knappast får tag i en

Den här pickupen borde säljas på subventionerat recept, tyvärr är den lika sällsynt som en enhörning.

Av / 2023-05-01 - 10:00
Audio-Technica AT-ART20

Ljud & Bild tycker

  • Extremt dynamisk. Gnistrande transientrespons och kristallklar transparens. Tight och artikulerad bas.
  • Svår att få tag i. Nålarmen är inte lätt att se när den sänks ner i spåren.

Audio-Technica är mest kända för att utrusta skivspelare med pickuper som levereras färdigmonterade, redo att användas. Deras pickuper finns i tusentals hem. Där de flesta knappast är medvetna om att ljudet från LP-skivorna kommer från en massproducerad pickup med alldeles utmärkt ljud.

Samma personer vet knappast om att Audio-Technica även handbygger delikata pickuper i highend-klassen. En sorts japansk hantverkstradition som har varat i 60 år och som kulminerade i AT-MC2020 som kostar 10 000 euro.

Men det är absolut inte den enda dyra pickupen Audio-Technica bygger. Vi har tidigare testat AT-ART1000, och även testat andra i deras ART-serie. Och den legendariska OC-serien med Moving Coil-pickuper. Varje gång har resultatet varit referensklass, åtminstone i respektive prisklasser.

Därför kommer det knappast som någon överraskning när jag avslöjar att det även gäller nya AT-ART20. Ett slags light-version av den svindyra MC2020 som nästan är identiskt konstruerad. Fast naturligtvis med vissa skillnader eftersom den är betydligt billigare.

Men ART20 är ingen budget-pickup. Prislappen placerar den på highend-nivå, om än inte ultra-highend, och bland konkurrenterna hittar vi bland annat Ortofon Cadenza Black, Phasemation PP-500 MC och Soundsmith The Voice.

Annons
AT ART20 box
Foto: Lasse Svendsen

För ungefär halva priset av en Ortofon Anna MC får man en skarpslipad MC-pickup med Audio-Technicas speciella dual moving coil-konstruktion, känd från bland annat ART9XI. Där en spole för varje kanal är placerad vid förankringspunkten för nålarmen av 0,28 mm rörformat boron. Som har en line contact-slipning på 1,5 × 0,28 mm fäst på nålarmen med en mikroskopisk platta av titan.

AT ART20 needle
Boron-nålarm och diamant fäst på en ändplåt av titan. Foto Lasse Svendsen

Stort frekvensomfång

Magnetstyrkan är högre än på en ART9XI och utnivån är 0,55 mV. 15 procent mer än ART9XI.

Den rörliga massan är tillräckligt låg för att pickupen effektivt ska kunna hantera ett frekvensomfång på 20 Hz till 50 kHz.

Kroppen som huserar alltihop är gjord av titan och aluminium, med en speciell elastisk polymer som dämpar resonanser för att förhindra att den totala massan blir för hög.

ART20 är inte lika komplex som ART1000 och är lättare att montera och ställa in.

AT ART20 assemly
Allt utom mall och skal ingår. Foto: Lasse Svendsen

Lätt att installera

Den är utrustad med gängor som gör det relativt enkelt att montera pickupen på en tonarm, eller ett pickuphus (headshell). Audio-Technica rekommenderar ett nåltryck på 1,8 gram men den kan användas mellan 1,6 och 2 gram beroende på vad man föredrar. Den vertikala spårningsvinkeln anges vara 20 grader och de som har en tonarm med höjdjustering kan experimentera sig fram till en passande vinkel.

I kartongen hittar man en skruvmejsel, en enkel nålborste, mässingsfärgade skruvar i fyra längder och en skyddskåpa. Det är allt.

AT ART20 connectors
Extra tjocka guldpläterade kontaktstift. Foto: Lasse Svendsen

Men som många känner till behövs det mer för att montera pickupen rätt. En mall, eller så kallad protractor, från Ortofon, Dr Feickert eller Pro-Ject är att föredra. Detsamma är en nåtrycksvikt – Regas eller Ortofon DS-3 är praktiska – samt en lupp eller ett förstoringsglas för att kontrollera att nålarmens vinkel är i linje med markeringarna på mallskivan.

Enkel last

Pickupens utspänning på 0,55 mV och rekommenderat belastningsmotstånd på upp till 100 ohm gör den inte till någon elektrisk utmaning för en skivspelaringång. Så länge den är gjord för MC-pickuper. Men det är en fördel att ha en separat eller inbyggd phonoförstärkare (RIAA) med en möjlighet att anpassa förstärkningen exakt efter pickupen.

Det finns med andra ord inget som förhindrar att koppla ihop skivspelaren med en ART20, rakt i MC-ingången, även om justeringsmöjligheter ger ett mer optimalt resultat.

AT ART20 bottom
Elastisk polymer på undersidan. Foto: Lasse Svendsen

Viktlöst ljud

Om ART20 ska tillskrivas ett signaturljud måste det vara neutralt och transparent med ett skarpt fokus. Det skulle mycket väl kunna vara en beskrivning av ART9XI och ART1000 också – och för den delen en rad andra MC-pickuper från Audio-Technica.

Men som alla inser så kan ART20 göra något som ART9XI inte kan, och den skiljer sig från en Cadenza (både Bronze och Black) på flera sätt.

Läs också Audio-Technica AT-ART1000 Konstruktionen är unik och ljudet tillhör referensklassen, men man måste veta vad man håller på med.

Även om ART20 spelar neutralt och transparent låter den aldrig tunn. Lite sval neutralitet skulle nog somliga säga, eftersom den inte har samma värme som till exempel  Ortofon Quintet Black eller Musikraft DL-103R.

Läs också Audio MusiKraft DL-103R Den ansedda pickupen är nedmonterad och uppbyggd igen, med hörbara förbättringar.

Men när nålarmen sänker sig ner i spåren och klangen från Steve Dobrogosz piano i inspelningen från Grieghallen i Bergen flödar ut ur högtalarna är det ingen som bryr sig om vilken sorts klangsignatur pickupen egentligen har. Pianot och Radka Toneffs röst på albumet Fairytales griper tag i lyssnaren direkt från första takten. Sången är kristallklar och viktlös. På samma gång kan man höra bakgrundsljuden i inspelningen. Vissa av pianotonerna låter nästan instängda, som de ska göra eftersom detta är originalutgåvan. Många andra pickuper fångar inte upp den här nyansen.

Pickupen svävar genom de krävande spåren på Ortofons Pick Up Test Record och har inga problem med varken fas eller spårning. Den gräver djupare ner i spåren än en Cadenza, och ljudet är bättre fokuserat än med en ART9XI.

AT ART20 PU
Foto: Lasse Svendsen

Den får inte fram lika många mikrodetaljer som ART1000, men transientresponsen är extremt bra och ligger inte långt efter den dyrare kusinen. I Dire Straits Love Over Gold har trummorna djup och avsevärd tyngd, och gitarrljudet är silkeslent och återges med snärt och kraft. Vilket bara kan bero på att så lite går förlorat på vägen från spåren genom pickupen.

Det låter aldrig tunt, ljust eller gällt. En monoinspelning med Harry Belafonte som framför Billie Holidays God Bless the Child framkallar rysningar. Även om klangen är varm och sången är som att lägga en mjuk filt över axlarna. Basen är fyllig och tight på samma gång, själva ljudbilden är stor och omslutande, och vokalklangen är silkeslen.

Läs också Hegels första phonosteg Varför Hegel inte har gjort det här förut är en gåta. Deras första phonosteg är lyckat på alla områden.

ART20 är superfokuserad, blixtsnabb och välkontrollerad på samma gång. Den får ut så mycket mer ur spåren än vad billiga pickuper gör, och avslöjar ganska snabbt om det finns några problem i signalkedjan. Om skivspelaren eller tonarmen inte är tillräckligt bra så märker man det tydligt. Men när allt klaffar är belöningen en generös öppenhet och en inblick i LP-musiken som bara de allra bästa pickuperna klarar av att förmedla.

Slutsats

Audio Technica AT-ART20 är ett oerhört bra köp i highend-klassen. Den största nackdelen är att den kan vara svår att få tag i. Men lyckas man med det så är allt dukat för en uppenbarelse på den rätta skivspelare/tonarm-kombinationen. Den som vill ha en varm och romantisk ljudbild, med behaglig dynamik och skön fyllighet, får leta någon annanstans. För här får man en betydligt mer neutral och uppriktig återgivning av musiken. ART20 visar att Audio-Technica behärskar mycket mer än vad man får från deras billiga pickuper. Den här kan torka bort flinet från även den mest gnälliga skeptiker.

Karakter
Audio-Technica AT-ART20
High End
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

70%

Black Week erbjudande

70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)

LB+ Total månad / 185 kr

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad

LB+ Total 12 månader / 156 kr

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

55.50 kr / mån
185 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Bluesound tar upp kampen med WiiM

Technics lockar audiofiler

Ser ut som labbutrustning

Helt enkelt ett kanonköp

En helt ovanlig skivspelare

Glöder av spelglädje

Stajlad minimalism

Hi-Fi-streaming med liten budget

Highend i tungviktsklassen

Kompromisslöst ljud i fickan

Full kontroll

Här är Denons lösning på Sonos-kaoset

Ljud & Bild