: Audio Research GSi75

Rörförstärkare med digitalteknik

Med en kombination av analoga och digitala ingångar passar den här förstärkaren lika bra med LP-skivor som Spotify och Tidal.
Mars 2016Audio Research GSi75
Ljud & Bild tycker
Uppfriskande vitalt ljud utan grumligheter eller förvrängning, med lysande DAC och utmärkt skivspelaringång.
Få ingångar, ingen av dem balanserad, och de mest tungdrivna högtalarna är bara att glömma.
Specifikationer
  • Integrerad stereoförstärkare
  • 2 x 75 watt
  • Tre obalanserade ingångar
  • Optisk och koaxial digitalingång, USB
  • DAC: 16–24 bit, 44,1–384/352,8 kHz
  • Skivspelaringång: MM/MC 100–47 000 ohm
  • Rör: 2 x 6H30 dual triod, 2 x KT150
Annons
Annons
forfatter

I flera årtionden har vi fått höra att highend-marknaden håller på att dö. Att ingen är intresserad längre och att de som bryr sig dör ut och tar marknaden med sig i graven. Så länge låg inte ens vikingarna på dödsbädden. Kritikerna, eller ska vi kanske kalla dem för skeptikerna, hör till dem som skakar på huvudet åt folk som lägger femsiffriga – för att inte tala om sexsiffriga – belopp på stereon.

Galenskapen bottnar som regel i ett genuint intresse för musik. Då menar jag musik som är något mer än det som spelar i bakgrunden under tiden man sysslar med annat. Eller dansmusik, hiphop, rap och listpop. Audiofiler, som de kallas, lyssnar på musik. Därför ställer de högre krav än de flesta på ljudkvaliteten.

Highend-marknaden är visserligen liten, men den är ganska så stabil och har varit det länge. Somliga antyder att den utgör fem procent av omsättningen av hifi på marknaderna i väst, förmodligen är siffran mycket lägre men poängen är att highend-intresset lever i högönsklig välmåga. Se bara på highend-mässor i Las Vegas, New York, Hong Kong, Tokyo och München. Den sistnämnde har ett växande antal besökare varje år och många av utställarna representerar tillverkare som har hållit på länge. Väldigt länge.

 

Klassisk och modern

Till exempel Audio Research Corporation. Märket grundades i Plymouth, Minnesota, 1970 av William Johnson som hade hållit på med elektronik sedan 1950-talet och föredrog radiorör i stället för transistorer i sina förstärkare. Bill, som han kallades, ansåg att rör lät mer naturligt än transistorer och Audio Research är de enda som har tillverkat rörförstärkare så länge utan uppehåll.

Annons

Förra året testade vi den nya Galileo-serien. Den är designad i Italien, i Sonus fabers designstudio, och består av förförstärkaren GSPre och effektförstärkaren GS150, som vi testade då, och den mindre integrerade förstärkaren GSi75. Som vi testar här.

Till skillnad från GSPre har den integrerade versionen inte bara USB-port utan också koaxial och optisk digitalingång. För här sitter faktiskt en digitalomvandlare på insidan, så GS75i är en högst modern, analog rörförstärkare för analoga och digitala ljudkällor. Den har också en ytterst välgjord skivspelaringång för både MC- och MM-pickuper. Där man kan anpassa impedansen från 100 ohm till 47 kohm. Antingen från fjärrkontrollen eller med knapparna på den tjocka aluminiumfronten.

I övrigt påminner den integrerade förstärkaren om GSPre. En tryckning på menyknappen visar hur länge rören har varit i drift, med nollställning för när man byter rör. Men också hur länge förstärkaren ska vara påslagen utan musik innan den stänger av sig själv, samt om den är inkopplad till en hemmabio.

På höger sida bakom frontplattan sitter ett 6,3-mmillimeters hörlursuttag som är anpassat efter hörlurar med högre motstånd än de 16 till 64 ohm som är vanligast i bärbara lurar.

Tack vare skivspelaringång och inbyggd DAC klarar förstärkaren alla ljudformat. (Foto: Tillverkare)
Tack vare skivspelaringång och inbyggd DAC klarar förstärkaren alla ljudformat. (Foto: Tillverkare)

Tre önskningar på en gång

Integrerade förstärkare har inte alltid betraktats som helt rumsrena i highend-kretsar. Det är lättare att uppgradera anläggningen när flera av komponenterna kan bytas ut. Därför är en integrerad förstärkare som kombinerar skivspelaringång (RIAA-steg) och DAC två enheter färre än många föredrar. Men för allt fler entusiaster tycks kostsamma integrerade förstärkare vara lockande. Varför skulle annars Ayre, Gryphon, McIntosh, Mark Levinson, Burmester och Audio Research har flera sådana?

Annons

Visserligen är det få av dem som har något i samma prisklass som GSi75, med kombinerad DAC och skivspelaringång inuti en rörförstärkare. Dyrt, ja visst, men med tanke på vad man får för pengarna så är tre-i-ett-lösningen som Audio Research erbjuder omåttligt lockande. Åtminstone för de som skulle kunna tänka sig att skaffa highend-ljud utan alla elektroniklådor det innebär.

För även om det är mer tyngd bakom dynamiken, och större och öppnare ljud från kombinationen av GSPre och GS150 (400 000 kronor) är GSi75 tveklöst ett mycket bättre köp. Den kommer så nära den mer än dubbelt så dyra kombinationen att det nästan är uppseendeväckande.

Den integrerade förstärkaren har samma typ av KT150-rör i utgången, men här lämnar de 75 i stället för 150 watt per kanal. Det märks naturligtvis, men inte så fundamentalt mycket som man skulle kunna tro. Den integrerade förstärkaren ger visserligen upp lite tidigare när den pressas att spela högt, men med normalt lättdrivna högtalare innebär det att de flesta av oss tycker att den spelar tillräckligt högt – gott och väl.

GSi75 knob Svarvad aluminium, inte gjuten plast. (Foto: Tillverkare)
Svarvad aluminium, inte gjuten plast. (Foto: Tillverkare)

Ljudet att tätt vävt silke

Det mesta av testet av GSi75 utfördes med Amarra for Tidal-appen på en MacBook, som kopplades direkt in till förstärkarens DAC via USB-ingången. Med och utan uppsampling till 384/352,8 kHz. En Quad Platinum DMP-multispelare gjorde jobbet som CD-spelare via både de analoga ingångarna och den optiska digitala, och en Rega RP8 kopplades till skivspelaringången. Ett litet urval av högtalare från KEF, Rosso Fierentino och Sonus faber återgav musiken, mest speltid fick den senares Olympica III.

Skalan på inspelningarna är nästan lika stor som med den mer än dubbelt så dyra Galileo-kombinationen, fast djupet i ljudbilden är inte lika enormt. Dynamiken är lite mer behärskad, men klangen och nyanseringen i exempelvis klassiska inspelningar är fantastisk. Det är fängslande att höra hur även välkända operastycken lyckas beröra på nytt.

Annons

Den inbyggda digitalomvandlaren har två filterinställningar, snabb och långsam. Dem kan du växla mellan med fjärrkontrollen. Välj inställningen du tycker låter bäst. Själv föredrog jag snabb eftersom det gav en mer omedelbar dynamisk kontrast. Jag föredrog också uppsampling i stället för att omvandlaren skulle jobba med 24-bitars konvertering och normal 44,1 kHz-sampling. Uppsamplingen avlägsnade nämligen hårdheten i transienter och vokaler, särskilt kvinnliga röster, och gav en mer naturlig klangbild.

Band of Horses live-album är inte världens bästa inspelning, men lät förvånansvärt mjukt och välpolerat, utan hårdhet eller aggressiva artefakter. Trummorna gick så djupt att jag kände dem i magen, på samma gång som jag kunde spela högt utan att gitarrerna lät skingrande eller vassa.

Bättre inspelningar gav bättre upplevelser. Som David Bowies ”Lazarus” från albumet Blackstar. Låten dundrande ut i rummet med trummorna som fastbultade i skelettet och rösten framkallade rysningar. Här är ljudbilden stor och mörk, men förstärkaren har både full kontroll på särskilt basdynamiken – även när man spelar ganska så högt – och levererar ett bergfast stereoperspektiv. Intressant nog märkte jag både här och med klassisk musik att diskanten alltid lät mjukt och skinande som tättvävt silke. Förvrängningen var icke-existerande, bortsett från när jag pressade förstärkaren till på gränsen vad den tål.

Låt oss avsluta med det inbyggda RIAA-steget. Hardcore-entusiaster önskar sig nog fler inställningar än vad GSi75 har, för att bättre optimera förstärkningen och impedansmatchningen. Den förstnämnde kan ställas in till hög eller låg, och impedansen i fem steg från 100 ohm till 47 kohm. Det räcker för många pickuper, men långtifrån alla.

Små hål för verktyget man behöver för att ställa in bias-strömmen optimalt. (Foto: Tillverkare)
Små hål för verktyget man behöver för att ställa in bias-strömmen optimalt. (Foto: Tillverkare)

Förstärkarens inbyggda skivspelaringång målade upp en stor och luftig ljudbild med originalversionen av Radka Toneffs och Steve Dobrogosz ”Fairytales”. Pianoklangen saknade inte djup eller fyllighet och rösten återgavs lent och varmt.

Annons

I en äldre Japan-pressning av Dire Straits klassiska album Love Over Gold är klangen tunnare än från exempelvis Ayres fenomenala RIAA-steg P5xe. Dynamiken är synnerligen enastående, men trummorna i titellåten får inte samma tyngd bakom slagen som med P5xe.

Trots detta är RIAA-steget praktiskt taget befriat från brus och låter öppet och luftigt, som förväntat med testet av GSPre färskt i minnet. Klangen är dock lite tunnare och har en smula mindre dynamisk kontrast. Det räcker väldigt långt för många potentiella köpare, men som sagt, entusiaster som lägger mycket pengar på en skivspelare föredrar kanske att satsa på ett ännu bättre RIAA-steg. Som ARC:s eget PH6 eller PH8.

 

Uppfyller de flesta krav

Det är ingen tvekan om att Audio Research GSi75 är en enastående musikförmedlare, som så länge den spelar med inte alltför ineffektiva högtalare kommer att ge sin ägare realistiska musikupplevelser i många år. Bortsett från hardcore-vinylentusiaster med rymliga budgetar låter skivspelare synnerligen tillfredsställande. Tillsammans med en utmärkt digitalomvandlare som tacklar de flesta format, är man väl rustad med en fot i den gamla världen och en i den nya. Lite fler ingångar hade dock inte varit att förakta. Balanserad ingång finns till exempel inte, och förr eller senare är ett rörbyte oundvikligt. Men till dess har man haft mycket kul med ARC:s integrerade GSi75. Som är ett hörbart bevis på att highend alltjämt är relevant.

 

Annons

Tre saker att komma ihåg

Den kanske mest väsentliga skillnaden mellan en vanlig transistorförstärkare och en rörförstärkare är att rören förr eller senare måste bytas ut. De kan till och med gå sönder innan den angivna livslängden har löpt ut. Som kan vara 2 000, 3 000, 4 000 timmar eller mer. Rören måste matchas också, vilket betyder att två vanliga KT88-rör som sitter i utgången på en förstärkare måste vara identiska och helst uppmätta och kontrollerade så att de har samma egenskaper.

Rörförstärkare blir varma och radiorören tål inte kraftiga vibrationer, stötar eller slag. Man ska vara lika försiktig med rör som man är med pickuper eller högtalarmembran, och helst inte ta i dem med fingrarna. Åtminstone inte när de är varma.

En rörförstärkare har en impedanskaraktäristik som förändras beroende på högtalarbelastning. Därför kan man råka ut för att det inte är alla högtalare som är en lyckad partner till en rörförstärkare. En högtalare med ytterst variabla fasvinklar, lågt motstånd och mycket elektrisk återkoppling är sällan en bra matchning. En lättdriven högtalare med stela fasvinklar, jämnt motstånd och hög känslighet passar oftast bäst.

Du har säkert hört folk prata om ”rör-watt”. Det de menar är att en rörförstärkare gärna låter lite kraftigare än vad specifikationerna antyder – men bara om högtalarmatchningen är optimal.

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Har du den här produkten?
Sätt ditt betyg.
0 / 6

Your page rank:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.
Annons
Annons

Läs också

Tack vare den största uppdateringen av Google Earth på många år är det nu möjligt att se miljontals satellitbilder från bl.a. NASA och Timelapse. Det visar årtionden av markanta förändringar i världen.
Creative lovar att SXFI Air Gamer passar alla tack vare både trådlöst och trådbundet ljud.
För första gången på tio år petar AMD Ryzen ner Intel i nya gaming-datorer från Dell och Alienware.
HP Envy 17 och Envy x360 med 11:e generationens processorer och Nvidia-hemmakontorsgrafik
Alla kamerasystem behöver ett objektiv för porträtt, gärna ett ljusstarkt sådant.
Designmästarna gör det igen. Beolit 20 är en vacker bärbar högtalare som dessutom låter bra.
Fujifilms mellanformatkameror har saknat en bred vidvinkel. Här är den.
Motorola Moto G100 är nästan lika bra som betydligt dyrare mobiler från andra tillverkare. Och så döljer den en intressant överraskning.
Bang & Olufsen Beosound Emerge är en modig avvikelse från hur en multiroom-smarthögtalare kan se ut – och låta.
Det är ingen slump att C22 ser ut som om den är 50 år gammal. Och ingen slump att den låter så bra som den gör.
Old school-tekniken har aldrig varit bättre än i vår tid. McIntosh MC1502 är beviset för de som tvivlar.
SU-R1000 är en av de mest unika förstärkarna vi har sett – och hört – i highend-klassen.
Sonos första bärbara högtalare imponerar med sin integration och bekvämlighet.
Klipschorn fyller 70 år i år. Det firar vi genom att förvandla vårt testrum till ett inferno.
Asus ROG Flow X13 är smidig nog för att bara stoppas ner i väskan och kan dessutom användas som surfplatta. Men den har grafikmuskler i tungviktsklassen.
Den bästa kameran vi har testat har kommit i en mer kompakt version, till ett lägre pris.