TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: Asus Xonar Essence III

Ambitiös toppmodell

Datortillverkaren Asus försöker få in en fot i hifi-branschen med sin dyraste – och bästa – digitalomvandlare hittills.

Av / 2014-08-13 - 05:00
Asus Xonar Essence III

Ljud & Bild tycker

  • Äkta Dual Mono-DAC med riktigt påkostad hörlursförstärkare. Basregistret är ovanligt fast och DACen driver i princip alla hörlurar.
  • Det är framför allt upplösning i övertonerna som saknas här.

Vi blev riktigt förvånade över hur mycket Asus hade hängt med när de släppte sin Xonar Essence One för två år sedan. Balanserade XLR-utgångar och dessutom en fin hörlursutgång med kraftfull förstärkning är inte vardagsmat i en digitalomvandlare för under 4 000 kronor.

När nu Asus drämmer till med en DAC för 16 000 kronor är det med ambitioner om att bli tagna på allvar i hifi-världen, bland annat med en dual mono-konstruktion med en separat digitalomvandlare till varje kanal för att ge ett bättre signal/brus-förhållande. Påkostade op-ampar och direktstöd för både PCM- och DSD-signaler, samt en ännu bättre hörlursförstärkare än i lillebror, är ljuv musik i våra öron. Det finns både en obalanserad stereohörlursutgång samt två balanserade monoutgångar av typen mini-XLR, om du har hörlurar som stöder det.

Användning
Essence III har en fjärrkontroll som gör den smidig att sköta från soffan. Käckt med separat volympotentiometer för hörlurar och linjeutgång, som även kan ställas in till fast utnivå för anslutning till förförstärkare. Windows behöver en drivrutin för att få stöd för DSD och 192 kHz-filer, men inte Mac OS. En lysdiod lyser på volmratten som används, hörlurar eller mastervolym. Det finns inget teckenfönster, i stället visas vilken ingång som är aktiv med hjälp av lysdioder. Däremot visas inte vilken upplösning som tas emot.

Ljudkvalitet
Asus-omvandlarens starkaste sida är det bestämda och häftiga basregistret. Bastrummor är tunga och kraftfulla och klangbalansen är varm och behaglig. Aningen vassa inspelningar återges mjukare och mer trivsamt. Som R.E.M:s ”Drive” från skivan Automatic for the People, som i 24 bit/48 kHz-studioinspelning är en smula skarp, framförallt cymbalerna. Det rundas till fint av Essence III, så att man tål en högre ljudnivå utan att det blir tröttsamt.

Å andra sidan är detta en nackdel när mer upplöst musik står på dagordningen. Ljudbilden är aldrig så luftig som med konkurrenterna, det ligger en lite mörk slöja över de ljusaste tonerna. ”Stille, stille kommer vi” från Hoff Ensembles jazzprojekt Quiet Winter Night (24 bit/192 kHz) har lite tamare trumvispar, samtidigt som Unni Wilhelmsens röst aldrig skiner riktigt som den ska, även om den är välplacerad i mitten av en stor och omslutande ljudbild. Bastrumman är däremot stor och tung och Arild Andersens kontrabas är rund, fyllig och taktfast.

Annons

Stråkintrot på Tori Amos filharmoniska version av ”Flavor” från albumet Gold Dust (24 bit/96 kHz) låter mjukt, varmt och fylligt, men låten saknar lite av luftigheten som gör att den verkligen bränner sig in i själen. Essence III får aldrig riktigt tag i magin längst upp.

Slutsats
Xonar Essence III är Asus dyraste digitalomvandlare någonsin, och helt klart även den bästa. Den har direktstöd för DSD och dessutom en riktigt bra hörlursförstärkare inbyggd.

Inkopplad till stereon ligger styrkan främst i basregistret, som levereras kraftfullt och bestämt. Musiken låtar aldrig vass. Å andra sidan släpps inte övertonerna fram tillräckligt bra. Det blir inte luftigt nog. Asus klarar med andra ord inte av att orsaka lika mycket ståhej med sin dyraste digitalomvandlare som i den billigare änden av prisskalan.

Också i detta test:

Electrocompaniet ECD 2

Med knuten näve

Electrocompaniet har den stramaste och mest potenta basen vi har hört på länge. Och allt balanseras av tjusiga toner längre upp.

Vi har sällan hört en digitalomvandlare som har så tuff bas. Ljudbilden är dessutom både välbalanserad och stor, även längre upp i övertonerna.
Här saknas bara det sista lilla av mikronyanser i toppen för att Electrocompaniet ska krossa allt motstånd.
Läs hela testet

Auralic Vega

Musiken mellan tonerna

Ingen i prisklassen skildrar ljudbildens rymd lika bra som Auralic Vega, som betonar att det finns musik även mellan tonerna.

Auralic får oss att tappa andan, från början till slut. Osedvanligt upplösta toner och bestämda rytmer balanserar ljudbilden helt makalöst bra! Olika filterinställningar ger möjligheter att fintrimma.
Kommer inte på något, annat än att en så här grym produkt gärna hade fått ha hörlursuttag. Men då hade det nog blivit dyrt!
Läs hela testet

Naim DAC-V1

Mycket för pengarna

Naims bidrag är en kompakt digitalomvandlare med fjärrkontroll, variabel utnivå och hörlursuttag. Och den låter tjusigt.

Mycket välutrustad, till och med inbyggd hörlursförstärkare. DAC-V1 har full kontroll på ljudbilden, speciellt i mellanregistret. Strålande prisvärd!
Ljudbilden hade kunnat vara större.
Läs hela testet

Bryston BDA-2

Upphöjd sanning

Digitalomvandlaren från Bryston är en av de mest detaljerade och högupplösta i klassen.

Bryston låter superupplöst och distinkt rakt igenom, med överlägsen detaljnivå och en gigantisk ljudbild.
Fjärrkontroll är (dyr) extrautrustning och det är brist på volymkontroll.
Läs hela testet
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Bluesound tar upp kampen med WiiM

Technics lockar audiofiler

Ser ut som labbutrustning

Helt enkelt ett kanonköp

En helt ovanlig skivspelare

Glöder av spelglädje

Stajlad minimalism

Hi-Fi-streaming med liten budget

Highend i tungviktsklassen

Kompromisslöst ljud i fickan

Full kontroll

Här är Denons lösning på Sonos-kaoset

Ljud & Bild