När jag testade Sonys billigaste laserprojektor VPL-XW5000ES i höstas insåg jag att jag skulle göra vad som helst för att göra värstingen till min, även om det innebar att sälja min förstfödde! Sällan hade jag varit så sugen att lägga så mycket pengar på något.
Projektorn kostade nämligen 70 000 kronor, vilket måste betraktas som en rejäl slant i hemmabiosammanhang. Men för att lägga beslag på storebrodern som jag har framför mig nu måste du upp till 160 000 spänn. Nästan 100 000 mer, alltså.
Vad får du för den extra summan? Först och främst en högre ljusstyrka. XW5000-projektorn maxar ut på 2 000 Lumen men du får över 50 procent mer med VPL-XW7000ES. Närmare bestämt 3 200 Lumen, vilket är ganska extremt för en hemmabioprojektor som är tänkt att användas i en riktigt mörk ”bat cave”-hemmabio. Traditionellt har runt 1 500–1 800 Lumen varit normalt, eftersom svärtan blir för ljus med högre ljusstyrka.
Laserlampa
Det är här Sony plockar fram sitt äss i rockärmen. För precis som XW5000 har XW7000 en speciell lampa som använder laserljus i stället för vanlig metallhalogen.
Sony har förbättrat sin laserlampa sedan tidigare generationer, XW7000 har mer än 50 procent mer kraft än sina föregångare VW790 och den äldre VW760.
Sony kallar lasern för Z-Phosphor, som är ett blått laserljus. Närmare bestämt en grupp blå laserdioder som skickar ljuset genom ett gult fosforhjul för att skapa vitt ljus.
Genom ett färgfilter delas sedan ljuset upp i de tre primärfärgerna röd, grön och blå. Förutom att vara mer effektiv än en vanlig lampa förblir färgbalansen stabil oavsett ljusstyrka.
En vanlig projektor med lampa tar lång tid på sig att starta, för att lampan ska nå en stabil arbetstemperatur, men laserprojektorer sätts ofta på ungefär lika snabbt som en TV. Så är det dock inte riktigt med VPL-XW5000ES. Här får man vänta lite innan bilden kommer, men inte lika länge som med en vanlig lampprojektor.
Lång livslängd, hög ljusstyrka
En annan fördel med laser är en betydligt längre livslängd: du får ungefär 4 000–6 000 timmars brinntid med en vanlig lampa, men en laserprojektor håller vanligtvis i 20 000 timmar innan den börjar försämras synbart. Om du använder projektorn fyra timmar varje dag så håller den ändå i mer än tretton år! Nackdelen är att lasermekaniken inte går att byta ut när den väl dör.
Den är tänkt att hålla lika länge som själva projektorn.
Äkta 4K-upplösning
Förutom JVC är Sony den enda tillverkaren som har hemmabioprojektorer med äkta 4K-upplösning. Det betyder att de inte behöver ta till knep med ett optiskt linselement som oscillerar mellan två eller fyra tillstånd (pixelförskjutning) för att rita upp fler pixlar än vad som faktiskt finns på panelen.
En uppenbar fördel med en äkta 4K-panel är att alla pixlar träffar skärmen samtidigt, så att man slipper rörelsebrus och eftersläpningar i bilden. Dessutom kan man utnyttja hela dynamiken från mörkaste mörkt till ljusaste ljust i hela färgrymden – när som helst. Resultatet är en mer realistisk biobild.
Processkraft
Nackdelen är att en 4K-panel är kostsam och kräver mer processorkraft – vilket i sin tur höjer priset ytterligare och även ställer högre krav på kylning. Det ökar storleken på projektorn avsevärt. Men det är kostnaden som är det största skälet till att inte fler tillverkar projektorer med äkta 4K-paneler. Fast det är klart, i prisklassen den här projektorn befinner sig är det inte direkt brist på pixelbudget.
Sony VPL-XW7000ES har ännu bättre optik
I lillebror XW5000 har Sony gjort en rad kompromisser för att få ner priset, bland annat med enklare optik och manuell inställning av denna. Men XW7000 är mer avancerad än så.
XW7000 har ett helt nytt 70 mm asfäriskt linselement längst fram, som ger ett bredare fokusområde och därmed en möjlighet att ha starkare zoom utan att det påverkar skärpan i hörnen på filmduken. Ett så kallat flytande fokussystem använder två rörliga linsgrupper och extra xxxxxxxxxxx
Automation och linsminne
En anmärkning jag hade på lillebror var samma som för alla Sonys instegsmodeller: att optiken inte är motorstyrd. Det betyder att du inte kan använda fjärrkontrollen för att ställa in viktiga funktioner som fokus, zoom och linsförskjutning. Men också att du inte kan spara inställningarna i olika minnen.
Med XW7000 kan du däremot justera optiken från fjärrkontrollen, vilket gör det enklare att få bilden helt exakt, eftersom du kan stå intill duken och se till att allt blir rätt, både bildstorlek, projektionsvinkel mot duken och givetvis fokus. Du måste även anpassa panelfärgerna Röd, Grön och Blå för att pricka varandra helt exakt och för det måste du stå framme vid duken.
Dessutom har XW7000 linsminne, vilket gör att vi kan skapa en inställning för 16:9-innehåll och en för bredformat (till exempel 2.35:1). Projektorn är alltså gjord för bredformatsdukar, eftersom du inte behöver justera optiken varje gång du byter till innehåll med ett annat bildförhållande.
När allt är inställt skulle jag rekommendera att beskära kanterna på bilden (blanking), för att garantera att inget av innehållet hamnar utanför filmduken.
Dynamisk tone mapping
En stor fördel med moderna 4K-projektorer är att man får ett större dynamiskt omfång i ljus och färg. HDR ger större skillnad mellan ljus och mörker och därmed mer tryck i solljus, eldslågor och lampor på skärmen – och dessutom fler detaljer i skuggorna. Den större färgrymden DCI-P3 ger också betydligt mer djup och liv i färgerna.
HDR på TV-apparater är möjligt tack vare en dynamisk bakgrundsbelysning, så att TV:n kan koncentrera energin där den behövs i bilden. Projektorer har däremot inte något sådant och har alltså en något begränsad HDR-funktionalitet. Antingen måste den allmänna ljusstyrkan dämpas, så att det finns ett överskott till de ljusa HDR-effekterna. Då krävs det att man har det helt mörkt i rummet – men bilden kan ändå bli ganska blek. XW7000:s ljusstyrka hjälper lite, men det är fortfarande inte i närheten av en TV.
Därför används även så kallad tone mapping. Det kan översättas till kontrastkontroll, där man minskar kontrasten mellan skugga och ljus, för att ge plats åt all information utan att under- eller överexponera bilden. Då kan man höja den allmänna ljusstyrkan i bilden, samtidigt som man minskar HDR-effekten i stället. HDR-effekterna blir inte lika spektakulära, men man får i alla fall tillbaka detaljerna – och projektorn kan även utnyttja den stora färgrymd (DCI-P3) som följer med HDR. Vilket ger djupare och mer realistiska färger.
X1-processor
Sonys projektorvariant av bildprocessorn X1 Ultimate går ett steg till. Den har studerat en bildbank med många, många tusen olika scenarier och använder maskininlärning för att förstå hur den ska bearbeta HDR-informationen vid varje givet tillfälle. De kallar detta för dynamisk tone mapping, även om det är lite missvisande. Som jämförelse analyserar JVC:s projektorer bildruta för bildruta och justerar tone mappingen därefter. Sonys variant är i själva verket statisk, förinställd enligt sina egna algoritmer.
Reality Creation
Sedan har vi funktionen som Sony kallar för Reality Creation, som skalar upp vanliga HD-bilder till 4K. Återigen kommer den gigantiska bildbanken till sin rätt, när projektorn tar en HD-bild och skalar upp den till 4K. Sony använder maskininlärning för att känna igen mönster i föremål från bildbanken och överföra dem till bilden som ska skalas upp. Resultatet är – i teorin – högre upplösning än med vanlig uppskalning och dessutom färre artefakter.
Bländande vacker bild
Jag blev riktigt imponerad av lillebror XW5000:s bildkvalitet. När den var som bäst var bilden skrämmande realistisk! Det som förstörde illusionen var källmaterial där den allmänna ljusstyrkan var väldigt låg jämfört med HDR-ljuset, eftersom högdagrarna brände ut i vitt om man höjde HDR-kontrasten för att få tillräckligt ljus bild. Sonys tone mapping är inte lika bra i verkligheten som i reklamen, för när man höjer ljusstyrkan i bilden bränner HDR-högdagrar ut.
Detta är väldigt mycket bättre i XW7000. Den bränner fortfarande ut på samma ställe, nämligen vid 49 i kontrastnivå om källmaterialet är graderat till 1 000 nits. Vilket det uppenbarligen ofta är hos Disney. Bilden är ändå mycket bättre på den här nivån än hos lillebror, som ger för mörk HDR-bild enligt mig. Att höja ljusstyrkan med mer än hälften gör bilden ljusare och skarpare, samtidigt som man fortfarande får lite tryck i HDR-effekterna.
Det är dock fortfarande vanligare att gradera HDR-video till 400 nits och då kan Sony-projektorn ställas in på full kontrast. Som ger ännu mer tryck och liv i bilden. Tyvärr måste användaren justera detta upp och ner manuellt beroende på innehållet, eftersom Sony-projektorn inte automatiskt anpassar sig efter insignalerna.
Efter kalibrering: Herregud!
Med National Geographics dokumentärserie Earth Moods på Disney+ är allt dukat för spektakulära bilder från vår planet. Majestätiska glaciärer, vågsvallande kuster och vackra mönster i de torraste öknarna gör att jag blir sittande och bara häpnar över skapelsen Moder Jord. Tack vare Sony-projektorns dynamiska kontrast och knivskarpa optik är det mycket mer tryck i bilden än vad jag har sett med någon projektor tidigare.
Färgdjupet är också felfritt. Helt utan banding-problem och med en helt jämn gammakurva i kombination med DCI-P3 färgrymd får bilden en annan dimension än vad jag är van vid.
Den högre ljusstyrkan ger kanske en marginellt mer synlig svärta, där man ser små nyanser mellan där det ska vara svart på den vita duken och den omgivande ljusabsorberande kanten. Men det är inte mycket, och syns bara om du verkligen letar. Men jag tror att svärtan var ännu mer kolsvart på XW5000, även om det inte alls uppväger för den extra ljusstyrkan i XW7000.
Bildförbättringar
Funktionen Reality Creation kan aktiveras för en skarpare bild. Men ställ gärna in den på 30 eller lägre (på en skala 0–100), så att den inte ser konstgjord ut.
MotionFlow ger mjuka rörelser och fungerar med alla upplösningar inklusive 4K. Jag föredrar att ha den på True Theatre, där projektorns bildhastighet är exakt trogen mot den ursprungliga bildhastigheten i källmaterialet. Varje bildruta kommer att korrigeras till rätt tid, om det skulle vara något fel med tidskoden i källmaterialet. Det kan jag inte säga att jag någonsin har varit med om, men här är man i alla fall säker.
Ännu bättre HDR
Sonys hantering av HDR-innehåll är som sagt inte helt optimal, men det ser ännu bättre ut på XW7000 än på lillebror. Och tack vare den högre ljusstyrkan tål projektorn mörkt innehåll i större utsträckning. Men jag vill ändå ha mer, helst en HDR-kontrast på 60 eller högre. Då kommer en del HDR-innehåll att bränna ut i vitt, så man kan behöva justera manuellt mellan varje film eller TV-serie man tittar på. Lite krångligt.
För Dolby Vision-innehåll finns det dock lösningar, till exempel HDFury Vertex2. En HDMI-switch som gör att en kompatibel spelare kan skicka ut LLDV Dolby Vision, eftersom Vertex2 låtsas att den är en Sony-TV och därmed ger tillgång till Dolby Vision för projektorer som inte har stöd för det. Detta kräver en spelare som stöder LLDV, vilket bland annat Apple TV 4K gör.
Då får du bild-för-bild dynamisk HDR med Dolby Vision-innehåll på Sony-projektorn, vilket ger en mycket bättre HDR-effekt – och med betydligt bättre tone mapping. Då bränner nämligen inte HDR-ljuset ut och projektorn ger en ännu mer fantastisk bild!
Uppskalning
Hur är det då med källmaterial utan 4K-upplösning? Inga problem. XW7000 gör ett fenomenalt jobb med Full HD-material. Harry Potter och dödsrelikerna på HBO Max ligger inte långt efter 4K, tack vare RealityCreation-funktionen. Den tål en inställning av upplösning upp till 30, vilket ger en mycket skarp bild. Och med den här svärtan i kombination med överlägsen ljusstyrka kan jag inte säga att jag saknar HDR. Det enda skulle i så fall vara det mindre färgdjupet, eftersom detta trots allt är den gamla BT709-standarden vi känner igen från DVD och vanlig Blu-ray.
Hur är det med sport?
Den här projektorn fungerar även perfekt med sportsändningar, tack vare den fina uppskalningen i kombination med naturtrogna rörelser med hjälp av rörelseinterpolering. Kombinera det med den skinande ljusstyrkan och ett knivskarpt fokus så råder det ingen tvekan om att det här är en bra ”sportkanon”.
Sony VPL-XW7000ES: Slutsats
Man kan mycket väl hävda att ingen hemmabioprojektor är värd att betala 160 000 kronor för. Men man får vad man betalar för här i världen, och med Sony VPL-XW7000ES får du den högsta ljusstyrkan och bästa kontrasten vi har haft hittills i vårt testrum. Och dessutom motorstyrd optik med linsminne.
Det är verkligen en gnistrande bild som serveras. Den är inte bara ett litet steg upp från sin lillebror, som kostar mindre än hälften, och för en projektor är det nästan ett sjumilakliv rätt riktning.
Den som har den här projektorn i sin hemmabio kommer aldrig att lämna sin grotta igen. Tänk om vi hade haft den här under corona-lockdown! Då hade vardagen blivit mycket roligare.
Projektorn har bara en enda svaghet, och det är att HDR-innehåll hade kunnat ha bättre tone mapping. Lyckligtvis finns det tredjepartslösningar för detta.
Bör kalibreras
Före kalibrering har Sony-projektorn en genomsnittlig deltaavikkelse i gråskalan på 3,6, med ett maximum på 4,8. Detta hade definitivt kunnat vara bättre, speciellt med tanke på att den största avvikelsen är vid 50 procents ljusstyrka. Färgrymden har däremot en genomsnittlig avvikelse på bara 1,9. Det är bra, även om vi hade velat komma ner mot 1. Det gör att färgerna inte är helt neutrala och färgrymden kommer att variera något med lampans ljusstyrka. Om du märker det är en annan fråga, men i den här prisklassen vill vi ha en helt neutral och sanningsenlig bild, därför är en kalibrering önskvärd.
Vår externa kalibreringsexpert Gorm Sørensen fixar biffen och ger oss bildåtergivningen vi vill ha.
Vad som är riktigt häftigt med Sony är att deras projektorer stöder ProCals autokalibrering, vilket gör att operationen både tar kortare tid och blir ännu bättre än om allt måste göras manuellt.
Efter kalibreringen hade deltaavvikelsen sjunkit till 1 i både gråskala och färgrymd. Blotta ögat uppfattar inte detta som en avvikelse, så det kan därför betraktas som neutralt. På så sätt kan man vara säker på att man ser bilden så som innehållsskaparna ville att den skulle se ut.