TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV
L&B:s Julkalender 2024 Delta här!

test: Sony VPL-VW260ES

Superupplösning för en rimlig peng

Äntligen får vi äkta 4K för 50 000 kronor. Sony tar jobbet på allvar, med knivskarp bild, snygg kontrast och fantastisk djupkänsla.

Av / 2018-01-20 - 14:44
Sony VPL-VW260ES

Ljud & Bild tycker

  • Efter kalibrering levererar projektorn nästan magiska bilder, med imponerande kontrast och ett färgdjup i HDR-läget som vi knappt har skådat förut.
  • Dynamisk iris saknas. Utan kalibrering är gammakurvan helt skev, med igengrodda skuggor.

På TV-marknaden pågår pixelracet för fullt. 4K Ultra HD kan du få i 65-tums skärmstorlek för under 10 000 kronor, och mindre storlekar än så nästan skänker butikerna bort. Nästa år räknar vi med att se de första 8K-skärmarna, med fyrdubbel upplösning – 16 gånger HD-upplösning! Och så lär det fortsätta.

På projektormarknaden har det dock gått ganska så trögt. Det är nämligen inte så enkelt att göra en så högupplöst pixelpanel tillräckligt liten, och biverkningarna är vanligtvis att projektorskalet blir opraktiskt stor, med strömförbrukning och kylbehov därefter. Det var inte förrän förra året som vi fick se priserna för en projektor med äkta 4K-bildpanel krypa under 100 000 kronor. Det var Sony VPL-VW550ES. Det finns billigare projektorer som skryter med ”äkta 4K” och till viss del har de rätt eftersom de projicerar en bild med rätt antal pixlar. Men de gör det med en lägre upplöst bildpanel och är tvungna att dubblera pixlarna växelvis i hög hastighet, så att bilden uppfattas av hjärnan som 4K. Det vi har sett hittills är inte helt utan olyckliga bieffekter.

Vilket för oss till VPL-VW260ES. Nu har nämligen Sony lyckats halvera priset till 50 000 kronor för en äkta 4K-bildpanel. Skalet är detsamma som till VW550, en helt genomsnittlig storlek i den här prisklassen. Vikten på 14 kg är också snarlik. Det bygger upp förväntningar, speciellt som vi redan för ett par månader fick en tjuvtitt som var imponerande.

Sedan sist har panelen förbättrats, så den nya 4K-instegsmodellen har faktiskt ett högre kontrastförhållande än grundkontrasten i den dubbelt så dyra VW550. En sak som Sony har fått göra avkall på för att få ner priset är den dynamiska irisen, så man får inte riktigt den allra svartaste svärtan.

Sony VPL VW260ES angle 26813
Foto: Sony

 

Annons

Reality Creation

Sony har en så kallad Reality Creation-funktion i sina bästa projektorer och VW260 har fått den nya, förbättrade versionen. Den höjer skärpan i bilden och försöker efter bästa förmåga att skala upp en vanlig HD-bild till 4K-upplösning. Du kan välja hur hårt du vill att funktionen ska jobba och den nya versionen går att pressa ännu lite längre innan i skärpeartefakter börjar dyka upp som vita konturer runt detaljer.

Rörelser

För att åstadkomma mjukare rörelser är projektorn utrustad med förmågan att beräkna och fylla i en ny bild mellan varje riktig bildruta. Sony kallar detta för Motion Flow och VW260 kan göra detta med all video upp till HD-upplösning. 4K-video måste dock visas i sin ursprungliga form.

Inget linsminne

De senaste av Sonys dyrare 4K-projektorer har linsminne, så att man till exempel kan växla automatiskt mellan 16:9- och 2,35:1-bildförhållande. Detta gäller tyvärr inte VW260, man måste gå upp till storebror VW360 för 70 000 kronor om man vill ha det. Då får man dessutom dynamisk iris och bättre optiska komponenter. Som jämförelse har både JVC och Epson linsminne i sina projektorer som kostar under 50 000 – och dessutom har de dynamisk iris. VW260 har dock åtminstone en motorstyrd lins där skärpa, zoom och linsjustering görs direkt från fjärrkontrollen.

HDR

VW260 stöder HDR-material (High Dynamic Range) som har extra ljusstyrka för att skapa större kontrast i utvalda scener. Till exempel en brasa som ska lysa extra starkt i nattens mörker, eller bilars lyktor som kommer lysande från horisonten. Vi har tidigare varit skeptiska till detta i projektorer, eftersom man till skillnad från TV-apparater inte har någon extra ljusstyrka att ösa på med. För att lyckas med detta måste man sänka den genomsnittliga ljusstyrkan i resten av scenerna, så att man i 90 procent av tiden sitter och tittar på en mörkare bild, bara för att kunna få lite ljuseffekter de resterande 10 procenten.

I VW260:s fall kan man kompensera för ljusförlusten i menysystemet. Då tappar man lite av HDR-effekten, och med HDR-ljusstyrkan på max blir det som om det inte finns någon HDR alls. Eller rättare sagt: med ett väsentligt undantag. För i HDR-läget stöder projektorn en mycket större färgrymd (DCI-P3) än vad som används i vanlig video (Rec.709). Med resultatet att den röda färgen på Deadpools dräkt får ett större djup och bilden nästan känns tredimensionell när man tittar på filmen, trots att själva HDR-effekterna är minimala.

Sony VPL VW260ES gamma 26811
Här syns den skeva gammakurvan före kalibrering tydligt. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

VPL-VW260 direkt ur kartongen

Som vanligt när vi testar mer exklusiva bildprodukter får vi hjälp av vår expert Gorm Sørensen med att kalibrera och justera projektorn med den bästa mätutrustningen som finns på marknaden.

– Jag ser med en gång att gammakurvan är helt fel. Det är för lite ljus i de mörkaste gråtonerna, så det gror igen i skuggorna. Du får ”black crush” så det räcker, säger Gorm bestämt.

Han misstänker att det finns en särskild orsak till detta.

– Sonys tidigare projektorer har haft en tendens att panelen börjar degraderas efter bara 500 lamptimmar. Man tappar inte bara ljusstyrka utan även kontrast, och de mörkaste skuggområdena blir för ljusa. Sony säger nu att de har vidtagit motåtgärder för att förhindra detta, och det verkar som om den alltför mörka gammakurvan är en sådan åtgärd.

 

Gorm måste göra ganska så grundliga justeringar. Gammakurvan har stora avvikelser. Blåfärgen är dessutom skev, det är för mycket blått i mörkt, för lite blått i mellanljus och återigen för mycket i högdagrar. Detta går inte att kalibrera manuellt, man måste ha ett kalibreringsprogram från Sony som bara installatörer har tillgång till.

– Okalibrerad är den här projektorn helt ute och cyklar, konstaterar Gorm.

Magiken skapas efter kalibrering

När Gorm har svingat sin trollstav är däremot både gråskalan, färgrymden och färgbalansen justerad. Reality Creation sätter vi på 20 för att ge lite extra skärpa, men inte så mycket att det ser onaturligt ut.

Deadpool bridge 26816

 

Sedan är det bara att ta av sig de vita labbrockarna, plocka fram popcornen och luta sig tillbaka i våra biostolar. VW260 är nämligen sagolik.

Ta ovan nämnda Deadpool till exempel. När rummet är mörklagt är svärtan ovanligt mörk, speciellt med tanke på att projektorn saknar dynamisk iris. De svarta delarna av anti-hjältens dräkt är mörka, men utan att de gror igen. Tvärtom, det glänser om dem, med en mästerlig återgivning av detaljer. Det finns djup i rödfärgen, scenerna som är inspelade en molnig eftermiddag har fina texturer i moln och röken från skorstenar. Det finns djup och glans i Negasonic Teenage Warheads korta mörka hår, och när hon brinner i ett inferno av eldslågor är det fullt av liv och gnista. Tungt! Wade Wilsons, alias Deadpool, vanställda ansikte visas med de mest otäcka detaljer, och i stridsscenerna är rörelseskärpan enormt bra.

– Om den håller och inte försämras med tiden som sina föregångare så är detta väldigt imponerande, säger kalibreringsexpert Gorm Sørensen.

Vi mätte kontrasten till över 20 000:1, vilket är mycket bra. I de allra mörkaste scenerna lägger man visserligen märke till att svart är mörkgrått, till exempel i BBC-dokumentärens Wonders of the Universe där vi får följa med på en resa till universums alla möjliga hörn. Galaxerna framträder inte mot en riktigt lika mörk bakgrund som med JVC:s projektorer, man ser det speciellt när bilden inte riktigt täcker vår 140 tum stora filmduk (DreamScreen V6).

Å andra sidan är det väldigt sällan vi saknar en dynamisk iris. Det är bara i mycket mörka scener som det kan kännas en smula platt och vi gärna skulle ha velat ha det där allra sista lilla extra. I så fall kan man hosta upp 20 000 till och köpa storebror VW360. Eller satsa på JVC DLA-X5900 som inte har äkta 4K men har allt annat man saknar – inklusive ännu svartare svart.

Slutsats

VPL-VW260 är den första projektorn med en äkta 4K-bildpanel för 50 000 kronor. Ja, det är fortfarande mycket pengar, men å andra sidan känns inte Sony-projektorn som någon kompromiss.

För att sakna dynamisk iris har den en imponerande svärta. Vi märker nästan aldrig att svart är något annat än kolsvart, föremål sticker ut från bakgrunden på ett nästan tredimensionellt sätt. Speciellt med det extra färgutrymmet i HDR-material får vi spektakulära filmupplevelser med rejält djup.

Det enda vi saknar förutom dynamisk iris är linsminne, där man kan lagra inställningar för olika bildformat och växla mellan dem automatiskt från fjärrkontrollen.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denon siktar högt – och prickar rätt

Ultra-närbildsprojektor – det perfekta alternativet till en jätte-TV?

100 tum från 1,5 meter!

Laser-TV med Leica-optik

Rullande hemmabio

Ta med dig bilden vart som helst!

Vi har testat Marantz flaggskepp

Precision ända ut i fingertopparna

Hemmabio: De här sopar banan med soundbars

Denon har överträffat sig själva

”Osynlig” storskärm med laser

Skrämmande realistisk biobild

Ljud & Bild