TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: Sony VPL-VW1000ES

Närmare verkligheten

Du kommer inte att tro dina ögon. Sonys 4K-projektor har en upplösning som gör bilden skrämmande realistisk och knivskarp.

Av / 2012-09-28 - 00:00
Sony VPL-VW1000ES

Ljud & Bild tycker

  • Enastående upplösning. Extrem skärpa. Mycket bra 3D.
  • Väldigt ont om 4K-material. Saknar CMS. Högt pris.

Maken till biobild har du knappast sett förut. Den enorma och svindyra Sony-projektorn är nämligen kapabel till att – på ett sofistikerat sätt – öka upplösningen från Blu-ray-filmernas 1920 x 1080 till 4096 x 2160 pixlar. För att sätta siffrorna i perspektiv är det samma sak som en skillnad mellan 2 och 8,1 megapixlar. Alltså fyra gånger så hög upplösning som Blu-ray och HDTV, vilket syns omedelbart.

Detaljskärpan är slående. Med VPL-VW1000ES ser du mikrodetaljer du aldrig har sett förut. Sportprogram som fotbolls-EM flyttar spänningen ända in i vardagsrummet. Plötsligt sitter du på arenans bästa plats – och vad som är ännu bättre är att du inte saknar 3D en endaste sekund.

Den enorma upplösningen fördelas på en 106-tums Dreamscreen-filmduk, på drygt tre meters håll, och skapar en realism du knappt har sett maken till förut. Sony kallar det för Reality Creation, och det är helt enkelt fantastiskt. Efter att ha provat 4K-upplösning är det en stor besvikelse att gå tillbaka till vanlig HD igen. Det finns visserligen cineaster som föredrar den klassiska film-looken som vanlig upplösning och 24 bildramar/s ger – men det fina är att Sony-projektorn klarar både och.

Reality Creation
Eftersom TV-sändningar, Blu-ray och HD-videokameror inte har högre upplösning än 1920 x 1080 så måste Sony-projektorn bedriva avancerad processning av vanlig HD – för att SXRD-panelerna, som skapar bilden, ska kunna ge dig den enorma 4K-upplösningen. Pixlarna är mindre och sitter tätare på Sonys 4K-paneler för att få plats med tillräckligt många bildpunkter för att upplösningen ska få kallas 4K.

Bildprocessorn i VPL-VW1000ES skalar upp videosignalen med hjälp av mönsterigenkänning, rörelser och upplösning. Effekten av 4K-behandling blir därför mycket bättre med HD-signaler än DVD och vanliga standardupplösta TV-sändningar.

Annons

I menysystemet har man tillgång till en lång rad inställningar. Till exempel Cinema Black Pro, där den aktiva bländaren (iris) kan bättra på svärtan, Motion Enhancer, som ger flytande rörelser utan flimmer, och Smooth Gradation, som beräknar graderingarna från svart till vitt och jämnar till övergångarna. Det går också att välja Adobe RGB-färgrymd, vilket faktiskt är ganska så praktiskt om man tittar på Adobe RGB-bildfiler från en spegelreflexkamera. 8,85 megapixlars upplösning ger en vansinnigt mycket bättre detaljåtergivning när man tittar på fotografier på vita duken. Då är det dock oerhört viktigt att ha kalibrerat projektorn rätt.

Enastående skärpa
Sony har gjort en miss som är på gränsen till oförlåtlig i den här prisklassen. Det finns nämligen inte något färgkorrigeringssystem (CMS) i VW1000ES. Ofattbart men sant. För dem som väljer att använda externa 4K-videoprocessorer (som kostar skjortan) är detta inte så kritiskt. För alla andra innebär det att man inte kan kalibrera färger 100 procent korrekt. Å andra sidan bör det nämnas att förutsättningen innan kalibrering – och bilden efteråt – inte är dum alls. Inte det minsta.

Välj Reference-läget i menysystemet. Det är den allra bästa utgångspunkten och har den (före kalibrering) mest neutrala färgåtergivningen. Bilden är dock lite blå, visserligen inte med blåskär, men man kan skönja ett svagt kyligt blåstick i vita områden i bilden. Efter kalibreringen faller det mesta på plats. Även färgbalansen, som naturligtvis hade kunnat vara ännu bättre om projektorn haft CMS.

Pixelstrukturen är omöjlig att se med blotta ögat drygt tre meter från filmduken när projektorns Reality Creation-justering är inställd på maximal 4K-upplösning. Om man tittar efter extra noga går det att se en antydan till ”banding”, en svag magentafärgad remsa som dock knappast kan sägas vara irriterande och som nästan försvinner helt när man aktiverar Smooth Gradation. Skärpan överträffar till och med de bästa 2K-projektorerna vi har testat, till exempel JVC X70 och Sim2 Nero, även om svärtan inte riktigt är på samma nivå. Men det är mer än bara upplösningen som är i en klass för sig i VW1000ES.

Utan något äkta 4K-material som testunderlag är det svårt att säga något bestämt om hur bra projektorn lever upp till DCi-standarden för 4K:s utökade färgrymd – Blu-ray-formatets 8-bitarsfärger motsvarar knappt 17 miljoner färger, medan DCi-standardens 12-bitarsfärgrymd stöder drygt 68 miljarder. Projektorn kan med andra ord kombinera enastående upplösning med mycket bättre definierade färger. I vårt test får vi nöja oss med den inbyggda uppskalningen av Blu-ray. Fast det räcker för att vi ska få haksläpp!

Resident Evil och Transformers är några av Blu-ray-filmerna som ser spektakulära ut uppskalade till 4K. Den extrema upplösningen ger ett djup i filmerna som åtminstone jag personligen fördrar framför 3D-versionerna. Efter en stund saknar jag inte den djupa svärtan från JVC X70, mitt huvud har fullt upp med den realistiska känslan av att befinna sig på plats under filminspelningen. En tämligen unik realism, faktiskt, där den höga upplösningen förstärker upplevelsen av att titta på film. Detaljskärpan och kontrasten i den flimmerfria bilden och de jämna panoreringarna är av absolut högsta klass. Man kommer inte mycket närmare äkta bio än så här.

I 3D finns det inte mycket att klaga på. De aktiva glasögonen som ingår (två par) minskar ljuset från duken en hel del, och Sonys egen 3D-inställning mår bara bra av en justering. Med färgkorrektion, bättre kontrast och kompenserad ljusreflektion ser film i 3D tämligen spektakulärt ut. Det är knappt möjligt att skymta någon crosstalk (dubbelkonturer) och Sony-projektorn får verkligen ut maximalt ur 3D-filmerna. En nackdel är att den höga upplösningen avslöjar bristerna i datorgrafiken som används i 3D-filmerna tydligare än vanliga HD-projektorer.

Slutsats
Om vi bortser från avsaknaden av CMS är bristen på 4K-material Sony-projektorns akilleshäl. Det finns helt enkelt inte något lättillgängligt material i så hög upplösning, så man är hänvisad till projektorns egen 4K-uppskalning. Som inte är någon dålig historia. För maken till detaljskärpa och filmkänsla får man besöka de bästa digitala biograferna för att hitta.

VPL-VW1000ES är en milstolpe bland hemmabioprojektorer. En projektor för ett fåtal utvalda visserligen, men med en bildkvalitet av referensklass, enastående skärpa och förträfflig 3D-återgivning. Se till att stoppa i CMS, Sony, så ska vi inte gnälla mer.

Du får vänta på 4K-material

Mycket tyder på att man får klara sig utan 4K-material om man inte gör det själv.
För videografer, filmskapare och fotografer är det inte så svårt att utnyttja Sony-projektorns 4K-upplösning. Åtminstone så länge man kan spela upp film från 4K-kameror som Canon-kameran C500.

Blu-ray med 4K finns inte. Man skulle nämligen behöva en ansenlig mängd Blu-ray-skivor med 50 GB för att få plats med en 1,5-timmars spelfilm i 4K. Ingenting tyder på att det någonsin kommer att finnas fysiska skivor med 4K-material, eftersom datamängderna kräver så enormt mycket lagringsplats. Nättjänster och TV-sändningar ligger långt fram i tiden, kapaciteten som behövs för att distribuera 4K-material finns helt enkelt inte.

Det innebär att allt måste spelas av lokalt. Då är en specialgjord PC med snabba hårddiskar eller SSD-diskar, 4K-grafikkort och enorm lagringskapacitet helt nödvändigt. Men fortfarande måste filmen över till datordisken, och den är inget man streamar över nätet eller laddar ner. Än så länge.

Då återstår uppskalning från 2K till 4K. Det är en lösning som fungerar fint, vilket vi har sett under testet av VW1000ES, och som ger en magnifik upplösning även om den inte utnyttjar DCI-standardens utökade färgrymd fullt ut. Kanske är Sony ute i tidigaste laget med en 4K-projektor för konsumentmarknaden, med tanke på den begränsade tillgången på 4K-material. Å andra sidan är de som är tidigt ute redan förberedda för framtida 4K-material, och till dess kan de se fram emot en 4K-uppskalning som verkligen får fart på hemmabion och förstärker filmkänslan markant.

Kalibrering av VPL-VW1000ES

På senare tid har Sony verkligen fått ordning på kalibreringssystemen i sina projektorer, och både HW30 och VW95 går att kalibrera efter alla konstens regler. VW1000 har däremot inte ett kalibrerbart färghanteringssystem, något vi naturligtvis ställer oss frågande till. När det är sagt så befinner sig VW1000 ändå i en klass för sig när det gäller förinställning från fabrik. Färgtemperaturen i förkalibrerade färgläget ”Reference” är helt linjär, fast har en pytteliten övervikt av blått. Det är dock absolut acceptabelt. Efter kalibrering av gråskalan är delta-E-avvikelsen i snitt lägre än 0,5, alltså inte synlig för blotta ögat.

Färgrymden är däremot svagt övermättad, och dessutom finns ett dekoderfel som innebär att grönt har för låg luminans. Denna typ av fel korrigeras ofta med hjälp av projektorns CMS, men eftersom VW1000 inte är utrustad med sådant så är felet mer allvarligt. Bristen på grön luminans medför att sekundärfärgerna drar mot rött respektive blått. Varför Sony skippat CMS vet vi inte, men det ligger nära till hands att misstänka att projektorer på den här nivån ofta kopplas till en bildprocessor som redan har CMS.

Trots felen i färgsystemet har VW1000 en referensbild, helt olik allt annat vi skådat i hemmabiosammanhang. Mycket av skälet till detta är en unikt bra processning som utnyttjar uppskalningen till 4K fullt ut. Dessutom håller optiken referensklass, och kontrasten likaså. Det senare uppmäts till strax under 19 000:1 i så kallad on/off-kontrast (svart och vit testbild), och det utan dynamisk iris. Ställs projektorn väldigt nära duken sjunker däremot kontrasten markant. Det beror på att maximal användning av zoom sänker kontrasten med nästan 50 % om man jämför med minimal zoom. När den dynamiska irisen är aktiverad är on/off-kontrasten snudd på oändlig. Irisen släcker nämligen svart så mycket att ljusstyrkan på duken inte går att mäta. I brist på labbmiljö för mätning av ANSI-kontrast får vi nöja oss med att konstatera att den är unikt hög.

Bilddynamiken är helt enkelt extremt bra. Även ljusstyrkan är ovanligt hög. Jag har mätt hela 35 fL (foot-Lambert) på en tre meter bred och normalt vit filmduk. Det är efter kalibrering och utan särskild förlust av svärta. I ekonomiläget hade projektorn ungefär 20 fL.

Rena drömmen
Trots den tämligen exceptionella prislappen finns VW1000 redan i flera hemmabiografer. Jag har haft den stora äran att kalibrera flera av dem, då med hjälp av en extern bildprocessor. Resultaten är helt enkelt en bild som överträffar allt annat man upplevt i hemmabiosammanhang förut. Och det innan vi ens har tillgång till äkta 4K-källmaterial!

Gamma før kalibrering
Gamma innan kalibrering

Gamma etter kalibrering
Gamma efter kalibrering

Gamut CIE før kalibrering
Gamut CIE innan kalibrering

Gamut CIE etter kalibrering
Gamut CIE efter kalibrering

RGB balance før kalibrering
RGB-balans innan kalibrering

RGB balance etter kalibrering
RGB-balanse efter kalibrering

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

100 tum från 1,5 meter!

Laser-TV med Leica-optik

Rullande hemmabio

Ta med dig bilden vart som helst!

Vi har testat Marantz flaggskepp

Precision ända ut i fingertopparna

Hemmabio: De här sopar banan med soundbars

Denon har överträffat sig själva

”Osynlig” storskärm med laser

Skrämmande realistisk biobild

Nya Apple TV är ett krutpaket

Laserskarp biobild

Ljud & Bild