Det är många som drömmer om en superläcker 4K-projektor i hemmabion, men prislappen kan vara svår att svälja – till och med för råbarkade entusiaster som har en särskild biobudget! 4K-upplösning i hemmabion är dock inget som kommer av sig själv: det behövs större bildpaneler, bättre optik, starkare lampa och mer avkylning för att fungera optimalt. Därför är det självklart att tekniken måste få kosta lite, och ännu har ingen tillverkare lyckats knäcka koden för hur man bygger en billig 4K-projektor. Inte ens Sony, som kan sägas ha kommit längst med tekniken.
Nu är det lyckligtvis inte bara upplösningen som räknas när det gäller bildkalitet. Kontrast, svärta, ljusstyrka och färgåtergivning är faktiskt minst lika viktigt – även när vi pratar om meterstora projektorbilder.
Det är här Sony VPL-HW65ES kommer in i bilden. Enligt Sony själva är detta en nedbantad version av 4K-projektorerna, där de bytt ut bildpanelen och optiken men sägs ha behållit mycket av kvaliteten. Det finns alltså hopp om att en del av bildmagin är bevarad även om upplösningen är lägre!
VPL-HW65ES
Just nu är detta Sonys bästa Full-HD-projektor och bygger på Sonys egen SXRD-teknik (Silicon X-tal Reflective Display). Till skillnad från traditionella LCD-projektorer som har bildpaneler som genomlyses, monterar Sony sina bildpaneler ovanpå en spegel, där ljuset från lampan reflekteras och går genom projektorlinsen. De senaste SXRD-baserade projektorerna har tre paneler, en för var och en av primärfärgerna röd, grön och blå – vilket ger det möjligt att få en mycket bra färgåtergivning.
HW65 är uppenbarligen släkt med tidigare Full-HD-modeller som HW40 och HW55, två projektorer som vi har varit mycket nöjda med när vi testat dem. Det som är nytt i HW65 är främst en lampa med högre ljusstyrka (1 800 lumen mot 1 700 i HW55) och längre livslängd (6 000 timmar).
Användning och finesser
Sony gör ett stort nummer av att VPL-HW65ES på många sätt ska vara en fullvärdig ”highend-modell”, fast med Full-HD i stället för 4K. Många av kretslösningarna ska ha lånats från de dyrare 4K-modellerna. Projektorn har bland annat fått ett nytt gränssnitt som gör att den (förutom från fjärrkontrollen) kan styras via nätverket, RS-232C eller infrarött. För den som är intresserad av 3D kan det vara käckt att veta att den också har en inbyggd RF-sändare för 3D-glasögon.
Vad man inte får, och kanske kommer att sakna på en projektor i den här prisklassen, är automatisk optik. Till skillnad från 4K-modellerna har HW65ES bara manuell linsjustering (zoom, fokus, vertikal/horisontell position) vilket är en liten besvikelse. Sonys kontroller är dessutom inte de mest precisa vi har sett. Observera att detta främst spelar roll under den första installationen – efter den är inte behovet stort för att pilla på linsjusteringen.
Bildkvalitet
Rätt installerad och monterad har Sony en väldigt imponerande ljusstark bild. Vitt är bländande vitt, så starkt att vi nästan tror att vi har att göra med en professionell datorprojektor! Den extra ljusstyrkan är helt klart en fördel om man vill använda projektorn i ett vardagsrum där man inte har fullständig kontroll över ljuset. Man behöver inte nödvändigtvis ha en fullständigt beckmörk hemmabiokällare för att få en bra bild med användbar kontrast. Sony är dock snabba med att påpeka att projektorn är optimerad för hemmabiobruk, så ju mörkare rummet är desto bättre blir kontrasten.
Som sagt säger bilden ”pang” direkt ur kartongen, men vi tycker också att Sonyn är lite väl ivrig att visa allt den kan. Första intrycket är att bilden är otroligt skarp, dynamisk och levande, med en helt grym närvarokänsla tack vare den starka kontrasten. Färgåtergivnigen är också otroligt nyanserad. Men allt är inte bara fröjd och gamman: ett par av filmscenerna känns som om de saknar djup. De verkar ha lite hård kontrast och den ovan nämnda skärpan kan kännas en smula överdriven. Matthew McConaghey hinner visserligen bli 120 år gammal under resan genom världsrymden, men hans ansikte får lite väl grova drag! Svärtan är också bra men ”svartaste svart” är ändå lite ljusare än den mörka kanten bredvid bioduken. Kort sagt saknar några av storfilmsfavoriterna den rätta ”biokänslan”, utan att vi till en början riktigt lyckas sätta fingret på varför.
Syndaren visar sig vara inställningarna som projektorn kommer med från fabriken, och inte minst den omfattande bildbehandlingen som Sony har utrustat den med. Vi insåg tämligen direkt att det var nödvändigt att ta en titt på inställningarna för att ta reda på vad HW65ES går för.
Efter kalibreringen är det ingen tvekan om att Sony-projektorn har en snygg bild som klart ligger ett rejält snäpp över de bästa mellanklassmodellerna. Den generösa ljusstyrkan gör också att Sony har noll problem med att fylla vår 140 tum stora filmduk med en kontrastrik bild. Man märker särskilt i väldigt ljusa scener, till exempel vinterscenerna i ”Inception”, att projektorn har väldigt mycket att gå på när det gäller bilddynamik. Vi noterar också att den har ett behagligt lågt fläktljud, även med hög lampstyrka.
Russinet i bildkakan är Sonys patenterade Reality Creation-bildbehandling som analyserar bilden, framhäver detaljer och förstärker konturer. Detta är en funktion vi känner igen väl från Sonys 4K-projektorer, men den måste sägas fungera otroligt bra i Full-HD-läge också! Använd med måtta ger den ett slags ”4K light”-effekt som helt enkelt måste upplevas.
Närmaste konkurrent är (nu utgångna) JVC DLA-X500. Den kostar visserligen 10–20 % mer än Sonyn men har å andra sidan motorstyrd optik och minnesinställningar. JVC-projektorn kan inte matcha HW65ES när det gäller ljusstyrka, men har däremot en överlägsen svärta. Det bör dock påpekas att efterträdaren från JVC, DLA-X5000, kommer att kosta väsentligt mer.
Kalibrering av HW65ES
Sonys projektor har en hel arsenal av bildbehandling som ständigt arbetar för att optimera bilden, och nästan alla inställningar är uppskruvade på max! Då kan det lätt bli för mycket av det goda: de storslagna scenerna i filmer som ”Interstellar” ser ovanligt platta och hårda ut, och biomagin uteblir. Lyckligtvis går det mesta av detta att rätta till med ett par enkla och snabba grundinställningar när vi utgår från projektorns Film-läge.
HW65ES tycks vara optimerad för lite ljusare omgivningar och kanske ett något mer mångsidigt användningsområde än vårt mörklagda hemmabiorum där bara 100 % korrekt filmvisning är vad som räknas. Det första vi gjorde var att välja en mer korrekt gammainställning (2,2) som passar mörka omgivningar. Redan då såg bilden betydligt mer korrekt ut i gråtonskalan.
Nästa steg var att sänka kontrasten ett par snäpp, från 100 till 98. Detta minimerar risken för att tappa detaljer i vitt. Dessutom var det nödvändigt att stänga av eller reducera ett par av projektorns kontrast- och skärpeförbättrande funktioner.
Reality Creation är en skärpeförbättring som fungerar bra så länge den används sparsamt. HW65ES har fått en reviderad version där det går att justera verkningsgraden mer exakt tills den bara utgör en subtil, försiktig förbättring. Sony har också förbättrat sin CMS-färgkalibrering med en minnesfunktion så att man kan spara individuella inställningar för varje bildläge.
Direkt ur kartongen har Sony-projektorn rent allmänt mycket bra färginställningar. Färgrymden brukar sitta väldigt bra i Sonys SXRD-projektorer. Vi uppmätte färgavvikelsen till 5,3 före kalibrering och efter en snabb genomgång med vår Klein K-10-mätare och Calman-programvara hamnade vi till slut på en färgavvikelse på cirka 1,3, vilket är ett toppenresultat (alla avvikelser under 3 är högst acceptabla). I praktiken är resultatet lätt att se genom att vissa hudtoner ser mer naturliga och mindre rödaktiga ut. Med relativt enkla medel har vi tagit bildkvaliteten från helt OK till alldeles utmärkt!
Slutsats
Efter fina erfarenheter med tidigare Full-HD-modeller från Sony hade vi ganska så höga förväntningar på HW65ES. Och de infrias i stort sett: även om vi inte snackar om någon revolution jämfört med föregångarna så har Sony lyckats förbättra bildkvaliteten på flera punkter, först och främst ljusstyrkan men också bildskärpan och kontrasten. Ändå hade nog flera av oss gärna sett att Sony ”gick hela vägen”, med optik och linsjustering värdigt en äkta toppklassprojektor. Vi saknar lite av premiumkänslan som förväntas av en projektor för 30 000 kronor. Men vi inser att valutakurserna är avgörande för priset – en projektor med ännu högre bildkvalitet än det här kan lätt bli väldigt dyr!
Projektorns lampa och livslängd
Det sitter säkert många där ute och funderar på att ersätta eller komplettera flatskärmen med en projektor för att få en maffig biokänsla hemma. Inte så konstigt med tanke på att en projektor kostar mycket mindre per tum än de största TV-apparaterna! Men då ska man komma ihåg att en projektor har högre driftskostnader och råkar ut för mer slitage än en TV brukar göra.
Det är flera saker som påverkar projektorns livslängd: Det kan handlar om antalet timmar innan lampan måste bytas, men också om hur stabilt och hur länge projektorn bevarar de inställda bildparametrarna. Det är inte ovanligt att ljusstyrka, färger, kontrast eller svärta försämras med tiden, vilket man måste kompensera för genom att kalibrera/fintrimma projektorn på nytt.
Värme är en vanlig orsak till projektorers slitage, fel användning kan i värsta fall medföra att vitala komponenter smälter och går sönder. För att vara säker på att projektorn (oavsett typ) får en lång livslängd rekommenderar vi att man tänker efter redan under monteringen och ger den tillräckligt med luftcirkulation, samt att man inte kör med högre ljusstyrka än nödvändigt. En bra kalibrering bidrar också med rätt grundinställningar och ser till att projektorns parametrar bibehålls.