TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: Sony VPL-HW50ES

Gnistrande skarp

Du kommer inte att tro dina ögon. Sonys nya projektor ger en uppseendeväckande bra bild för pengarna.

Av / 2013-03-03 - 06:00
Sony VPL-HW50ES

Ljud & Bild tycker

  • Klassledande skärpa Mycket fin färgåtergivning Hög 3D-kvalitet
  • Fortfarande inte perfekta 3D-rörelser Bara manuell linskontroll

Den ser lika trist ut som de flesta projektorer. Bilden är däremot allt annat än tråkig. Om man är seriöst intresserad av film och ska bygga sig en hemmabio – eller byta ut sin gamla projektor – är detta det bästa köpet man kan göra i dagsläget.

Sony-projektorn tillhör inte de allra billigaste, den har en prislapp på 30 000 kronor. Men jag vågar påstå att den är värd varenda krona. En projektor för 10 000 kommer inte i närheten av att ge samma skärpa, färgåtergivning eller kontrast som HW50ES. På många områden överträffar den till och med Sonys dyrare VW95ES.

Och det säger en hel del. VW95ES är en av de bästa vi har testat, fast är större, dyrare och tyngre än HW50ES som vi testar här. Jämfört med den dyrare modellen kan HW50ES betraktas som en uppgraderad utgåva av föregångaren HW30. Man får ett enklare zoomobjektiv med manuell fokus, linsjustering och zoom som fyller upp till 300-tums filmdukar – vilket är samma sak som en 6,5 meter bred bild. Att jämföra med en 60-tums TV som är 1,5 meter bred …

Reality Creation är bra för dig
Storbild är häftigt och ger en enormt trovärdig biokänsla. Men bara om bildkvaliteten håller måttet. Efter vår expert Gorm hade kalibrerat testexemplaret förväntade jag mig en bild i nivå med VW95ES, alltså en djup svärta med perfekta färger, enastående detaljskärpa och felfri kontrastgradering.

Jag hade fel.

Annons

Eller rättare sagt: jag hade för låga förväntningar. Herregud, en sådan bild! Sony-projektorn är verkligen en ulv i fårakläder. Om man bara tittar på specifikationerna finns det ingen anledning att jubla. 1700 lumen i ljusstyrka och 100 000:1 i maxkontrast är ändå bara teoretiska siffror och säger inte mycket om hur bilden upplevs. Men HW50ES har ett äss i rockärmen som den fått av den vansinnigt högupplösta VPL-VW1000ES – Sonys 4K-modell med fyra gånger högre upplösning än en 1080p-projektor.

Hemligheten är Reality Creation. Uppseendeväckande nog måste man inte ha den aktiverad för att får maximal detaljskärpa på duken, men det underlättar. Lite grand. Projektorn stöder inte full 4K-upplösningen som lyxmodellen VW1000ES och Sonys makalösa 84-tums-TV med 4K-bildpanel gör. Fast det ser så ut.

Sida vid sida med VW95ES ser HW50ES märkbart skarpare ut. Man ser det på texturer, konturer och i skådespelarnas rynkor och hår. Allt är skarpare med HW50ES. Utan Reality Creation aktiverat. Bläddrar man sig fram till funktionen och slår på den i bildmenyn så vips! blir detaljskärpan ännu ett snäpp eller två tydligare. Nackdelen med Reality Creation är att funktionen också kan orsaka synligare brus, och tydligare grynigheter i filmer som är inspelade med grova filtereffekter.

Knivskarp och superdetaljerad
Den kalibrerade projektorn visade sig också visa hudtoner med samma sagolika övertygelse som storebror VW95ES. Röda bilar, gröna skogar och blå hav ser också tämligen naturtrogna ut, utan vare sig för mycket mättnad eller för bleka nyanser. Sony kallar färgkontrollen för Real Color Processing. Den används vid kalibreringen av färgerna (primär RGB och sekundär CMY) men när du har gjort ändringarna måste du välja dem manuellt varje gång du växlar videokälla eller videoläge. Trassligt och inte särskilt genomtänkt.

Desto mer genomtänkt är kontrasten, även om grundkontrasten och svärtan inte på något sätt överträffar VW95ES. Men jösses så bra allt ser ut på en grå filmduk. Min subjektiva uppfattning är att HW50ES projicerar en mer realistiskt bild än Epson TW900 och JVC X30B.

Man kan välja mellan två lamplägen. I normala fall bör man undvika eko-läget om man värdesätter korrekta färger. Lägre lampspänning förstör nämligen färgbalansen, vilket Gorm snabbt upptäckte under kalibreringen.

Och bilden ser för övrigt inte mindre perfekt ut i 3D. Det enda jag kan komma på att kritisera i 3D-läget är bildartefakterna som syns bitvis i scener med mycket action. Då ser det ut som om bildprocessorn har problem med att hänga med i den stora datamängden, och det syns en antydan till dubbelkonturer och ”svävande pixlar” i actionscener som innehåller mycket bildinformation. I övrigt finns det inte mycket crosstalk att prata om, bildkvaliteten är riktigt bra även i 3D.

Prova dig gärna fram med Sonys MotionFlow-funktion aktiverad, helst med lägsta inställningen, och stäng sedan av den för att se vilket du föredrar. Det kan hända att du gillar MotionFlows aningen mer sömlösa rörelser bättre än jag gör. Jag upplever nämligen en liten förlust av detaljskärpa när funktionen är aktiverad. Egentligen gillar jag bara MotionFlow när jag tittar på fotboll i HD.

3D-glasögonen som ingår synkroniseras med projektorns inbyggda 3D-sändare, men det går också att koppla in en separat sändare om man skulle behöva en. Ofta brukar 3D innebär att ljusutbytet sjunker kraftigt så att projektorn måste höja ljusstyrkan därefter, vilket medför att färgåtergivningen och kontrasten offras. Så är det lyckligtvis inte med Sony-projektorn.

Skillnaden i upplevd bildkvalitet i 2D och 3D är mycket mindre än på någon 3D-projektor vi har testat. Ett litet färgstick tål man alltid, och svärtan blir inte lika djup med glasögon, men jag tvivlar på att du har sett bättre 3D med någon projektor än med HW50ES. Även om du räknar med biografprojektorer.

Slutsats
Sony sätter standarden för projektorer under 30 000 kronor. Tills vi testar Panasonic PT-AT6000 och JVC DLA-X35 är Sony VPL-HW50ES referensen för bildkvalitet i såväl 2D som 3D. Med motorstyrd optik och lite tystare fläkt hade den varit helt perfekt. Bildkvaliteten är dock övertygande på alla sätt och vis och kommer att få dig att tappa hakan. Och ge dig en biokänsla som är starkt beroendeframkallande.

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

100 tum från 1,5 meter!

Laser-TV med Leica-optik

Rullande hemmabio

Ta med dig bilden vart som helst!

Vi har testat Marantz flaggskepp

Precision ända ut i fingertopparna

Hemmabio: De här sopar banan med soundbars

Denon har överträffat sig själva

”Osynlig” storskärm med laser

Skrämmande realistisk biobild

Nya Apple TV är ett krutpaket

Laserskarp biobild

Ljud & Bild