Varför ska man köpa en projektor? Varför inte nöja sig med en TV? Jo, för det stora formatets skull. Men ska man få en bra känsla så ställs samma krav som på en TV: bra skärpa, förmåga att återge bild i rörelse, färgåtergivning och bildens kontrast och djup.
För dig som vill ha en bild som fyller hela synfältet är en projektor rätt väg att gå. Även om priserna på stora TV-skärmar är på väg ner så kan ingenting mäta sig med en projektor när det gäller bildarea per krona. Och inte nog med det, årets nya projektorer har en bildkvalitet som blivit uppseendeväckande hög!
Sony har varit en starkt lysande stjärna på projektorhimlen den senaste tiden och har utmärkt sig speciellt med sina 4K-projektorer. De ger en helt extrem bildvalitet, fast har i dagsläget också ganska så extrema priser. Men Sony har också en lång tradition av fina projektorer i mer förnuftiga prisklasser. I vår förra projektor-shootout lade HW55ES beslag på segern före rivaler som Epson och Optoma. Nu har Sony släppt en ny budgetprojektor som lånat mycket teknik från testvinnaren.
VPL-HW40ES
HW40ES är byggd efter samma mall som HW55ES och likheterna är fler än olikheterna: lampan, optiken och tekniken är samma som i storebror, med ett undantag: HW40ES saknar dynamisk iris, en automatisk slutarmekanism som justerar ljusutsläppet (och därför kontrast/svärta) efter innehållet i bilden. Därför kan vi inte räkna med att projektorn får samma svärta och djup i mörka scener.
HW40ES är en så kallad 3-chips LCoS-projektor. Till skillnad från en vanlig LCD-projektor, som har en panel som genomlyses, har Sony-projektorn tre individuella kiselpaneler (en för var och en av grundfärgerna röd, grön och blå) där ljuset reflekteras via panelerna genom ett spegelarrangemang innan det projiceras mot filmduken. Tekniken ger en rad fördelar när det gäller ljusstyrka, kontrast och inte minst färgbalans. En liknande teknik används av JVC i deras D-ILA-modeller, med ett par egna lösningar.
Användning och finesser
Sony-projektorn har ett enkelt och överskådligt menysystem och fjärrkontrollen har naturligtvis belysta knappar. Detta är en fin ”plug and play”-projektor som är enkel att installera. Jämfört med TV-apparaterna av samma märke får man däremot gräva lite djupare i menyerna för att hitta inställningarna man är ute efter. Allt är dock lätt att bli bekant med.
När det gäller bildfinesser har projektorn ett par kända Sony-patent, företrädesvis bildförbättringskretsen Reality Creation som ökar skärpan och detaljerna och Motionflow-interpolering som sätter in halvbilder och ger jämnare rörelser utan hackningar. Båda funktionerna är justerbara i vilken grad de påverkar bilden och bör i likhet med andra godsaker användas med viss försiktighet. I biorummet tyckte vi att Sony-projektorn var relativt tyst, även när lampstyrkan ställdes in till ”High” (och därför behövde extra kylning).
Där vi märker mest att Sony har sparat in en smula för att pressa priset, är på den optiska/mekaniska delen. Medan dyrare projektorer som JVC DLA-X5000 kan skryta med elektronisk styrning av zoom och fokus och höjd, får HW40ES klara sig med manuella kontroller. Ingen stor brist för dem som bara ska ställa in projektorn en enda gång, men mer erfarna användare kommer helt säkert att sakna möjligheten att lagra olika uppsättningar med inställningar. Det bör dock påpekas att de manuella inställningarna fungerar helt fint, även om vi hade kunnat önska oss ett lite tydliga ”snäpp” som talade om när linsen var helt centrerad.
Vi började vår seans med projektorn som den var direkt ur kartongen, och redan när vi slår på den första gången imponerar den med sin fina ljusstyrka. Jodå, här finns tillräckligt med ”punch” för att fylla vår 3,3 meter breda ramduk med en bild som bågnar av kontrast och liv! Nu är vårt biorum visserligen mörklagt, men det är inte tal om någon becksvart ”bat cave”. Med lampan satt i High-läge ger HW40ES en utmärkt ljusstyrka i normala uppehållsrum med dämpad belysning, medan de som har särskilda mörklagda biorum ofta kan nöja sig med Low-inställningen och förlänga livslängden på lampan.
Som förväntat är inte svärtan riktigt i samma klass som storebror HW55ES. Mörka filmer som Prometheus och Hobbit, där stora delar av handlingen utspelas i mörka omgivningar, tappar onekligen lite av djupkänslan på grund av detta. Men när det är sagt får man inte glömma att en optimal svärta också kräver mycket av omgivningarna. I ett vanligt rum är skillnaden mellan 40- och 55-modellerna betydligt mindre, eftersom tak, golv och väggar reflekterar en del ljus på duken vilket begränsar svärtan.
Sonys bildförbättringskrets Reality Creation ger utan tvekan en skarpare bildkänsla, men med för hög inställning kan den också leda till större förvrängning i bilden. Vi rekommenderar därför att låta den vara aktiv, men att sätta Resolution-inställningen till minimum. Detsamma gäller rörelsekompensationen Motionflow, som fungerar bäst när den är lågt inställd.
Förutom bra ljusstyrka och godkänd svärta ser vi att HW40ES levererar en mycket neutral färgåtergivning direkt ur kartongen. Så länge man väljer Cinema-bildläget får man en mycket korrekt bild, utan plågsam färgestetik. Det syns dock tydligt i våra referensscener att färgbalansen snarare drar mot den varmare sidan av helt neutralt och att de mörka grottorna som våra hjältar färdas i därför verkar lite mer gyllenbruna än normalt. Men det går utmärkt att lösa med en grundlig kalibrering!
Varför kalibrera?
Kalibreringen består av att finjustera ljusstyrka, kontrast och färgbalans efter den så kallade D65-standarden för film. En projektor är i normala fall bara grovkalibrerad när den rullar av det löpande bandet och en finjustering är nödvändig för att pricka 100 % rätt i just ditt rum – och på just din duk. Färgkalibrering är en disciplin som tas på stort allvar av filmbranschen. Hela vägen från produktionsstudion till offentliga biografer och visningslokaler läggs det ner stora resurser på att försäkra sig om att den kulör som regissören ser i studion är densamma som publiken ser ute i biograferna. Färgnyanser är ett viktigt instrument i all underhållning (se till exempel på skillnaden mellan CSI Miami och CSI New York) som man också bör ta på allvar i hemmabiosammanhang.
För att hjälpa oss med den saken vände vi som vanligt oss till år projektorspecialist och kalibreringsguru, Gorm Sørensen (ProCal).
Kalibrering av HW40ES
HW40ES är en ljusstark projektor, men den är inte ensam om att kunna pumpa ut massor av ljus. Det finns en rad projektorer där ute som kan skryta med hög ljusstyrka, men många av dem faller tyvärr igenom när de kalibreras för filmtittning. Lyckligtvis kan vi konstatera att Sony HW40ES (i likhet med HW55ES) behåller den fina ljusstyrkan även efter färgerna har kalibrerats korrekt.
Precis som HW55ES är HW40ES utrustad med CMS-färgkalibrering som ger en förutsättning för att justera primärfärgerna R/G/B individuellt. Sony har dock lagt ett hinder i vägen i HW40ES genom att inställningen för färgtemperatur är låst till förprogrammerade fabriksminnen.
Som plåster på såren ger Sony i stället en ”custom”-inställning, fast den börjar på alltför höga 9300 Kelvin och resulterar i en alltför blåaktig gråtonskala. Den går inte att vare sig fin- eller grovkalibrera i närheten av vad vi vill ha (6500 Kelvin) och är därför oanvändbar för film. Vi misstänker att Sony tagit bort den här möjligheten i HW40 för att kunna ”sälja upp” till HW55, men eftersom båda modellerna har full färgkalibrering verkar det hela lite udda.
För att få färgbalansen dit vi ville var vi därför tvungna att ta till lite ”fula trick”, genom att gå in i projektorns servicemeny. Där kan vi fintrimma gråtonskalan med utgångspunkt i fabriksinställningen 6500K.
Före kalibrering
Mätningarna före kalibrering visade att HW40ES är mycket väl finjusterad på fabrik. Gammakurvan (en korrektion för hur våra ögon uppfattar video) är visserligen anpassad efter ett ljust rum, och ger därför alltför mycket ljus i mörka områden. Dessutom visar mätningarna att Sony-projektorn saknar lite intensitet i rött. Ändå måste mätresultaten sägas vara klart godkända, eftersom den även före kalibrering håller sig inom ISF:s (Image Science Foundation) krav.
Under själva kalibreringen satte vi gamma till 2.0, valde färgrymden BT709 och sänkte kontrast och färgmättnad en aning, innan vi gick lösa på primärfärgerna. Eftersom rött ligger lite lågt är det bästa sättet att kompensera för detta genom att sänka grönt och blått i servicemenyn. Efter detta fick vi en genomsnittlig delta-avvikelse på 0,7, vilket är mycket bra och gott och väl inom ISF:s krav (Delta 3). Slutsatsen måste bli att HW40ES är en projektor som låter sig kalibreras till perfektion!
Slutsats
Sony VPL-HW40ES får riktigt bra betyg på de flesta områden. Skärpa, kontrast och ljusstyrka är klassledande, och till skillnad från många konkurrenter bevarar den också samma ljusstyrka efter kalibrering. Allt detta gör HW40ES till en pålitlig allroundprojektor. Närmaste utmanaren är faktiskt Sonys egen HW55ES, som tack vare dynamisk iris har en ännu lite bättre kontrast och svärta. Men du bör också ha en bra filmduk och ett särskilt mörklagt rum för att dra nytta av de fördelarna. Detta innebär att lillebror HW40ES är ett mycket bra köp för prismedvetna hemmabio-ägare!