Många tänker inte ens på möjligheten. Men att styra zoom, fokus och bildformat från fjärrkontrollen kan vara värt att betala lite extra för. Det blir inte bara mer exakt än att göra det för hand, i det här fallet får man en bonus i form av ett minne som kommer ihåg inställningar. Med bara ett par knapptryckningar kan man ändra bildformat och automatiskt ställa in Panasonic-objektivet i exempelvis 2,35:1-bredformat. Det är jättepraktiskt, i synnerhet om man har en anamorfisk linssats som ger Cinemascope-format. Tänka bara på att du behöver en duk som är anpassad för det bredare 2,35:1-formatet.
Panasonic-projektorn kostar 25 000 kronor, vilket är ett par tusenlappar mer än Epson EH-TW9000, som länge har varit den bästa LCD-baserade 3D-projektorn.
Vilken av de båda som är bäst beror lite grand på vilka egenskaper man värderar högst. Efter en grundlig kalibrering har nämligen Epson-projektorn en fördel i grundkontrast och kontrastomfång.
Sonys VPL-HW30ES finns också i den här prisklassen. Den är ytterligare ett par tusenlappar billigare men utmärker sig med helt korrekta färger.
Motorstyrd optik
Panasonic-projektorn är inte tappad bakom en vagn. Den har som sagt motorstyrd zoom, linsjustering, fokus och linsminne. Vilket innebär att du kan lagra vilket bildformat och vilken placering på filmduken som ska användas. På så sätt kan du snabbt ha 16:9-format för TV-program, sport och film, och växla till 2,35:1-format när du ska titta på film med extra brett bildformat. Om blu-ray-skivan är märkt 2,35:1 behöver du bara en anamorfisk linssats för att få en extra bred biobild på filmduken. Om filmduken har 16:9-format använder du naturligtvis det.
Det går att lagra sex olika linspositioner och om BD-skivan har lagrat bildinformationen som del av TOC-filen så kan projektorn byta linsformat och linsposition automatiskt.
Balanserad till slut
Panasonics proffsavdelning bygger svindyra projektorer för professionella ändamål. Att PT-AT6000 dessutom har så kallad Hollywood-fintrimning av parametrarna i Cinema 1-läget låter lockande. Inuti projektorn sitter också en dubbelkärnig processor som styr 3D-bearbetningen. Panasonic har stoppat i Frame Creation 2 också – som är en rörelseutjämning – samt 2D-till-3D-omvandling. PT-AT6000 är en av få projektorer som har tre HDMI-ingångar, de flesta andra har bara två.
Med 2400 lumen i specad ljusstyrka är projektorn i teorin tillräckligt ljusstark för att fungera i rum som inte är fullständigt mörklagda. Den kontrasten visar sig dock vara väl optimistiskt angiven, trots Panasonics dynamiska iris som kan dämpa ljusstyrkan för att höja kontrasten.
Tre HDMI-ingångar är inte vardagsmat.
Utan kalibrering spretar färgmättnaden åt alla håll. Med REC709 som bildläge är färgsammansättningen olinjär. Grönt och rött är för framträdande. Det går dock att åtgärda med kalibrering, även om resultatet dessvärre inte är helt fantastiskt då heller, vilket framgår av kalibreringsrapporten på sista sidan. Dessutom tyckte vi att optiken inte återgav färgtemperaturen helt enhetligt över hela bildytan.
På film ser det däremot inte illa ut alls. Testbilder och film visar inte nödvändigtvis samma sak. De flesta i publiken lär vara upptagna av filmens handling, fast tittar man efter noga – särskilt i scener som har stora vita områden – kan man se färgskiftningarna på filmduken. Annars är de väl maskerade och tack vare mycket hög skärpa och utmärkt kontrast blir bildkvaliteten riktigt fin. Man får inte samma skärpa som med JVC:s DLA-projektorer eller samma kontrastomfång som med Epson TW9000, men det går absolut att leva med. Färgåtergivningen avviker inte så mycket att man plågas av märkliga hudtoner, och rörelsekontrollen fungerar fint när man tittar på sport och action.
Projektorn levererar väldigt bra med ljus, ANSI-kontrasten uppmättes till 316:1 vilket är gott och väl över vad vi brukar se i LCD-projektorer. PT-AT6000 klarar sig därför utmärkt i rum som inte är fullständigt mörklagda, trots att man tappar lite kontrast och svärta om det finns ljus i rummet.
Högdager kan bränna ut om man kör lampan på full styrka och projektorn tar lång tid på sig att hitta tillbaka till rätt färgtemperatur efter man bytt från eko-lampläge till normalt och sedan tillbaka igen. Om man är intresserad av 3D-prestanda så ska man veta att det inte är projektorns starkaste sida. Ljusförlusten är uppenbar i 3D, bilden är nästan livlös och det dyker upp fler dubbelkonturer (crosstalk) än vad som är acceptabelt.
Slutsats
Trots en lång rad omfattande justeringsmöjligheter når inte Panasonic-projektorn hela vägen fram. Färgmättnaden spricker för mycket och färgåtergivningen är inte fullständigt enhetlig över hela filmduken. Fast det är nog inte många som lägger märke till detta i praktiken, och PT-AT6000 har andra kvaliteter som inte är vanliga i den här klassen och som ändå kan göra den till ett intressant alternativ. Motorstyrd optik med minnesfunktion finns i stort sett bara i dyrare projektorer och för de här pengarna har Panasonic-projektorn tillräckligt många goda egenskaper för att den ska kunna avskrivas som hemmabioprojektor. Om priset är rätt, vill säga.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser