Ett av ljudbranschens stora problem har varit att det länge såldes en massa eländiga surroundsystem med små skräphögtalare och kritiskt usel förstärkning till familjer som trodde att de skulle få en bioupplevelse hemma. Men det var som med så mycket annat att man får det man betalar för. De här systemen var billiga, och när det innefattar fem högtalare plus subwoofer plus förstärkare med fem kanaler eller mer, så ligger det inte så många kronor i varje del. För de allra flesta var det en mycket bättre idé att skaffa en 2- eller 2.1-anläggning för samma pris, det gav en överlägsen upplevelse som jämförelse.
Ska ett ljudsystem till hemmabio vara riktigt bra, så kostar varje kanal ungefär som varje kanal till en bra stereoanläggning. Plus subwoofer. Runt tre gånger så mycket som en stereo av samma kvalitet? Ja, men det är få som är beredda att lägga sådana kostnader. Det finns dock sådana system, och så kan man själv få uppleva hur bra det faktiskt kan bli. Det är först när man vet hur bra det kan vara som man kan värdera hur långt på den vägen man själv vill gå med sitt system. Själv har jag ett surroundsystem som inte är helt billigt men ändå överkomligt, men den upplevelse jag fått vara med om under en (alltför kort…) tid i mitt hem har gjort att jag kommer att bygga ut mitt system. Helt klart! Nu vet jag hur bra det kan bli och vilka upplevelser det ger.
Lite om anläggningen
Och en bra hembiograf kan man sannerligen säga om det som Thomas Gravesen från Home Theater Professional ställde upp i mitt arbetsrum. Priset för hela anläggningen rundade med bred marginal halvmiljonen. Ja, arbetsrum säger jag, det är mitt ljudrum på 48 kvadratmeter, så det var gott om plats för allt som skulle in. En hel dag tog det att ställa upp systemet och justera in ljudet, medan nedpackningen klarades på knappt tre timmar. Speciellt lång tid tog det att montera filmduken, en 126-tums Screen Research Fixed Frame Supreme 3 Clearpix 4K. Då duken är akustiskt transparent kunde den stå framför front- och centerhögtalarna. För att få bakhögtalarna på rätt plats och höjd gjorde vi en fast väggmontering – det vara bara till att offra några borrhål i väggarna, ska det vara fint så ska det.
Elektroniken var state-of-the-art-processor och sjukanalsslutseg från Datasat. Om ni inte känner till Datasat så köpte de för ett par år sedan upp det mycket mer kända DTS, men har valt att marknadsföra allt under Datasat-namnet. RS20i är konsumentversionen av deras professionella biografprocessor och den kan så mycket att det närmast är värt en hel artikel.
Mest markant är kanske att den innehåller ett kalibreringssystem från svenska Dirac, som gör att du kan trimma ljudet på ett sätt som är svårt att göra mer kompetent. Dirac är verkliga experter på området och deras system och kunnande används både av bilindustrins mest estimerade märken och av flera kompetenta ljudfirmor. Vi mätte mitt rum, tio mätningar med olika mikrofonplaceringar, och trimmade ljudet via två target-kurvor, en som HTP arbetat sig fram till som en god generell kurva med dessa högtalare och en där vi modifierade lite på kurvan så att den påminde mer om den kurva jag använde som en välfungerande target på den tiden jag lekte med rumskorrektion från Tact. Det visade sig under testens gång att jag mest vände tillbaka till HTP:s kurva.
Slutsteget gav 7×300 w och krävde två nätkablar för att kunna fungera. Det gav massor med kraft och jag upplevde aldrig att det blev pressat, inte ens när volymratten i princip var fullt uppvriden. Det spelade fortfarande rent, distinkt och med fin upplösning – och högt!
Jag har alltid tyckt rätt illa om projektorer i hembiografer. Det har nästan alltid varit så, att det har stått en projektor nära ena örat och kört ut massivt fläktoväsen och värme rakt in i skallen. Det har stört mig våldsamt, det har nästan inte spelat någon roll hur bra ljudet och bilden i övrigt varit, det har helt enkelt förstört en stor del av nöjet för mig. Därför har jag hittills hållit mig till en TV som bildvisare.
I och för sig en inte helt liten TV, men när jag nu haft en bioduk på 126 tum och en Runco X-200i projektor som verkligen kan något, så kommer jag inte att ge mig förrän jag har en projektor och en ordentlig duk i min hembioanläggning. Bilden var helt enkelt makalöst bra. Ja, förutom när jag gav mig på att spela en DVD, då står det förfärligt klart att upplösningen på en Blu-ray är gränslöst mycket bättre. Signalen kom för övrigt från en Oppo.
JBL Synthesis
Högtalarsystemet är det som denna test, eller upplevelse, mest ska kretsa kring. Man kan säga att JBL varit leverantör av ljudsystem till biografer i närmast urminnes tider. Därför är det verkligt spännande att få låna ett öra till deras Synthesis-serie, som är firmans ytterst kompetenta system för avancerade hembiografer.
Det högtalarsystem som sattes upp i mitt rum bestod i front av tre SAM3-högtalare. Det är en högtalare som finns både som stående och liggande modell. Det som skiljer konstruktionsmässigt är att den centrala delen är roterad ett kvarts varv. Således hade jag två vertikala och en horisontal högtalare som ställdes upp bakom den transparenta duken på en höjd av ca 90 cm.
Centerdelen kan man se som en enhet placerad mellan de två bas/mellanregisterelementen. Bestyckningen är en 1-tums så kallad Ultrahigh-Frequency Driver, titan-kompressionsdriver med talspole av aluminium och monterad i bästa JBL-stil i ett horn. Delningen upp till denna sker vid 10 000 Hz. Under den sitter ett större horn med en 1,75-tums dome-kompressionsdriver. Det elementet går in vid 1 000 Hz. Bas/mellanregister klaras av två 6,5-tums element med aluminiummembran och neodym-magnetsystem. Känsligheten på högtalarna ligger på 89 dB och frekvensområdet uppges till 60 Hz–40 kHz. Varje högtalare mäter 695x259x321 mm (HxBxD) och väger drygt 15 kg.
60 Hz låter ju inte som särskilt mycket bas. Nej, ett ordentligt surroundsystem ska naturligtvis ha minst en subwoofer. Eftersom jag hade en avgränsad sittavdelning med egentligen bara två platser, menade Thomas Gravesen att det räckte med en subwoofer, även om de normalt brukade sätta in två i ett hemmabiorum. Men vilken subwoofer! En treportad passiv subwoofer med en 18-tums bas med membran av något man kalla poron-fiber, modellbeteckningen är S1S-EX. Högtalaren väger nära 55 kg och liten är den inte, måtten är 876x533x559 mm (HxBxD). I mitt rum fick subwoofern sin plats centralt under bioduken. Fyra mjuka fötter från mitt lager isolerade den från golvet.
Bakhögtalarna var ett par flexibla högtalare, som kan användas i både bipol- och dipol-mode, samt direktstrålande om du vill spela musik. De kan till och med användas som både sidokanaler och bakkanaler i ett sjukanalssystem – samtidigt. Där sitter tre 1-tums diskantdomer, två 4-tums mellanregisterdomer samt en 8-tums bas i varje låda. Storleken är 606x356x95 mm (HxBxD) och vikten drygt 10 kg.
Rent allmänt om JBL Synthesis-högtalarna gäller att det inte direkt är design som präglar deras utseende. Här handlar det om funktion före form. Nuff said.
Front- och centerkanalerna placerades bakom den akustiskt transparenta filmduken.
Film, musik och tal
Under de 12 dagar jag hade systemet såg jag en hel del film, men även flera konserter och musikfilm. En konsertfilm som jag tidigare bara sett bitar av, Jeff Beck at Ronnie Scotts, fick nu lov att spelas från start till mål. Det är en härlig konsert med en Jeff i högform och inte minst samspelet med den fenomenala basfantomen Tal Wilkenfeld (hon var bara 21 år vid konserten) är fantastiskt. Att andra favoriter som Imogen Heap, Slowhand och Joss Stone gästar Jeff Beck på scenen gör inte saken sämre.
Här visar Synthesis-systemet att det kan ge en fullödig musikupplevelse. Speciellt imponerar renheten och upplösningen. Jag är alltid misstänksam mot horn, men JBL kan verkligen det där. Jag spårade inget hornljud, istället kom snabbheten och spridningen som ett hornsystem med kompressionsdrivers kan ge när det är rätt konstruerat verkligen till sin rätt. Jag kunde njuta i fulla drag av en musikupplevelse som många tvåkanalsanläggningar för sexsiffriga belopp skulle vara mer än nöjda att kunna åstadkomma.
The Dark Knight och Prometheus var två av de filmer jag njöt mest av via anläggningen. Bankrånet, som är inledningsscenen till The Dark Knight, blev fantastiskt levande tack vare den intensiva ljudupplevelsen. Här visade subwoofern också att den spelade med både styrka och mäktig kontroll samtidigt och att den upplevdes verkligt väl integrerad med det övriga högtalarsystemet.
Prometheus var en ren läckerhet. Här finns massor med ljudillustrationer som sätter både stämning och skräck i tittaren. Synthesis har järnkoll på effekterna och integrationen i rummet är lysande. Man kunde föreställt sig att allt i rummet kom i svängning, men inte ens min flygel protesterade när subwoofern fick min soffa att närmast vibrera.
Det kom även in stand-up i systemet för att höra hur enbart en röst och publik fungerade över ljudsystemet. Komikern Billy Conolly är skotte, så man ska vara alert hela tiden och om dialogen inte går fram ordentligt kan han vara lite svår att förstå. Men han är rolig!
Via det här ljudsystemet är det inga problem alls, dialogen och de publikljud som ofta kan maskera det han säger separeras utmärkt och röstens timbre är naturlig. Nu har jag hört Billy över flera olika högtalarsystem såväl som datorhögtalare och hörlurar, och via JBL Synthesis låter det både äkta och han är lättare än någonsin att förstå.
Optimering med Dirac-systemet, före och efter justering. Mitt rum mäter som ni kan se riktigt bra.
Fantastisk upplevelse
Jag har i många år själv haft och provat många musikanläggningar av en klass som få är förunnat att få lyssna till. När folk har varit hemma och lyssnat har de ofta, och ofta till sin egen stora förvåning, fått revidera sin uppfattning om hur det är att lyssna till musik i hemmet. Flera har sedan gjort tämligen omfattande investeringar för att få en ordentlig musikupplevelse i sitt eget hem. När de nu hört vart man kan komma, så är det lättare att förstå vilken väg man ska gå.
Jag har länge vetat att det där med hemmabio och musik i flerkanal var något jag skulle undersöka närmare vart man kunde komma med det. Den anläggningen jag nu haft hemma har lärt mig något om hur hisnande upplevelserna kan bli med en väl inställd topputrustning. Det är helt enkelt otroligt så stor skillnaden är. Jag är totalt överväldigad.
Att JBL Synthesis-högtalarsystemet skulle ge en fin upplevelse på film hade jag väntat på förhand, men att de faktiskt skulle fungera så utmärkt med musik kom lite som en överraskning. Totalupplevelsen var enorm. En stor del av att det blev så bra tror jag ligger i de speciella bakhögtalarna, vars sätt att sprida bakkanalerna gjorde att rymden i ljudet bara var där utan att man lade märke till att högtalarna ens fanns. Det kom så naturligt och lätt och den fokuseringen på att ”där står en bakhögtalare” som man så ofta kan få var helt borta.
Nu har jag själv sett och hört hur långt man kan komma med en bio i hemmet, jag har sett ljuset! Och jag har redan svåra abstinenser…
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser