Den intensiva filmkänslan man får på bio är inte så enkel att framkalla hemma. Men tänk om man kunde! Då får du en stor bild (och ett stort ljud!), du slipper höra prasslet från godispapper och folk som inte kan hålla klaffen, och du behöver inte be om ursäkt om du måste gå på toaletten. Och du kan till och med sätta alltihop på paus!
Man får ingen biobild med en TV. Vare sig med en 40-, 50- eller 60-tummare. Missförstå oss inte, det är klart att en stor TV ger strålande filmupplevelser. Och om du helst tittar på film med ljuset på i rummet är det inte en projektor du ska ha. Men om du har plats för en filmduk och kan mörklägga rummet så finns det inget slår en projektor.
Projektorer har inte bara en stor bild. De bästa av dem har en väldigt hög bildkvalitet, högre än de flesta LCD-skärmar. Svärtan är det i stort sett rummet som avgör, och de bästa projektorerna kan mäta sig med TV-apparaternas svärta. De har dessutom en bättre bildbehandling, vilket särskilt syns i scener med hastiga rörelser. En LCD-TV hänger inte med i rörelserna i en fotbollsmatch lika naturligt som en bra projektor. Till och med i den billigaste HD-klassen har de bästa projektorerna en bildkvalitet som är fullt i klass med en bra TV. Tills belysningen tänds, givetvis.
De bästa av projektorerna vi testar här kan utan problem projicera en 3,5 meter bred bild, utan att kontrasförhållandet mellan vitt och svart påverkas nämnvärt när ljuset är släckt. 3,5 meters bredd är samma sak som en diagonal på 160 tum – alltså samma bildyta som du får om du sätter upp sexton stycken 40-tummare bredvid varandra!
Kompromisser
Utan att göra direkta jämförelser med bättre och dyrare modeller kan de bästa projektorerna för mellan 15 000 och 20 000 kronor ha en imponerande bra bild, som motsvarar TV-kvalitet. Men billig optik innebär att ljusstyrkan inte är riktigt likadan i hela bilden, så i mörka scener går det att skymta schatteringar. Bilden är inte heller riktigt lika skarp och detaljerad som hos dyrare projektorer. Billigare bildpaneler gör också att svärtan rent allmänt är lite ljusare eftersom det finns mer ströljus.
LCD eller DLP?
DLP-projektorer har som regel bättre kontrast än de med LCD-paneler, och är så gott som underhållsfria. Nackdelen är regnbågseffekten, som beror på att färgerna återges en och en av ett roterande färghjul. Varje pixel återges av en liten spegel som reflekterar just de färger som bildpunkten ska ha. Detta snabba pulserande orsakar regnbågseffekten som förekommer i kontrastrika bilder, men det är inte alla människor som lider av den.
Om du är känslig för regnbågseffekten bör du i stället välja en LCD-projektor. Den visar alla färger på samma gång med hjälp av tre bildpaneler, en för var och en av grundfärgerna röd, grön och blå. LCD-panelerna skapar bilden genom att ljus dirigeras av flytande kristaller, men är känsliga för smuts och damm. Därför har LCD-projektorerna ett dammfilter som måste bytas eller rengöras med jämna mellanrum, helst ett par gånger om året.
Till detta test av fem HD-projektorer har vi fått låna Projectiondesigns lokaler och utrustning. Huvudpersonerna bakom High End-märket Projectiondesign är även delaktiga i superbilmärket Koenigsegg och racerbåtmärket Hydrolift, så det handlar om eldsjälar på hög nivå.
Alla projektorerna är testade på en filmduk som kostar nästan en kvarts miljon kronor (!). Den är stor, ungefär fyra meter bred, och har alltså plats för att köra fyra projektorer samtidigt med en bildstorlek på 75 tum vardera.
Vi har också testat alla projektorerna en och en, och mätt kontrastvärden både med maximalt svart och maximalt vitt. Dessutom har vi mätt ANSI-kontrast genom att projicera ett schackrutigt mönster och sedan mäta svärta och vitnivå samtidigt. Detta är projektorns reella kontrast, och den som betyder mest. Vad än marknadsföringen säger så är det ytterst få projektorer som har en reell ANSI-kontrast på över 500:1, i detta test ligger samtliga deltagare under 300:1.
I den här prisklassen är det särskilt viktigt att projektorn är så bra som möjligt direkt ur kartongen. Vi har därför bedömt bildkvaliteten efter enbart en enklare kalibrering. Vi har undersökt ljusstyrka och kontrast och justerat med hjälp av testbilder.
Vi har mätt allas färgbalans, både vitbalansen och varje grundfärg individuellt. I stället för att lägga massor av tid på att kalibrera varje testdeltagare till optimala färger har vi undersökt vilket slags kalibreringsmöjligheter de har och om avvikelserna i färgbalans är så små att de kan kalibreras tills de blir helt riktiga. Bildkvaliteten är dock betygsatt efter hur bra vi har lyckats med standardinställningarna för vitbalans (cinema, normal, video, etc). De flesta är mest exakta i cinema-läget.
För att mäta både färg och ljusstyrka har vi använt oss av det handhållna och oerhört lättanvända mätinstrumentet Minolta CS-100 (som kostar drygt 50 000 kronor).
Sammanfattning
Stor bild, stora upplevelser
Med undantag av en projektor visar detta test att en HD-projektor inte bara ger en stor bild för pengarna, utan också att den är bra.
Sanyo PLV-Z4000
Jumboplats
Sanyos PLV-Z4000 är testets dyraste projektor. Men den är långtifrån bäst.
Mitsubishi HC4000
Bäst i klassen
HC4000 är en DLP-projektor som befinner sig i en klass för sig. Den är liten, lätt att använda och har en bättre bild än rivalerna.
Epson EH-TW3600
Strålande LCD
Testets billigaste LCD-projektor kommer från Epson. Med fin bild och bra kalibreringsmöjligheter är den klart en av de bästa i klassen.
BenQ W6500
Skarp och ljusstark
Denna ambitiösa projektor från BenQ målar upp en mycket skarp bild i hemmabion.
InFocus SP8600
Mycket för pengarna
InFocus minsta modell gör det mesta rätt och målar upp en HD-bild av mycket hög kvalitet.