Nu när soundbar-högtalarna finns med både fem, sju och nio kanaler – många av dem med 3D-ljudformaten Dolby Atmos och DTS:X – vem behöver egentligen en stor och ful förstärkare med en ziljon kanaler som Denon AVC-X6700H? Och ett helt gäng tillhörande högtalare? Jo, det ska jag säga dig: alla som vill ha tvättäkta bio hemma. Verkligen!
En soundbar är i grunden tänkt att kompensera för det usla ljudet i moderna TV-apparater. Ju större skärmarna blir desto större blir glappet mellan bild- och ljudupplevelsen, och då är en soundbar räddningen. Om du inte har alltför höga krav.
Strunta i de billigaste förstärkarna
Vid det här laget har det visserligen dykt upp allt tuffare ”ljudlimpor”, vissa har till och med separata, trådlösa bakhögtalare. De bästa har blivit så bra att jag inte längre bryr mig om att rekommendera folk att köpa en surroundförstärkare för 4 000–5 000 kronor. Jodå, med en sådan låter det bättre och tuffare, men det tar plats, är inte särskilt snyggt och blir helt enkelt krångligare än med en soundbar. Så om du ändå tänker offra plats i vardagsrummet åt separata komponenter: dräm till med något ordentligt!
Denon har slagit på stortrumman med sin nya X700-serie, inte minst när det gäller funktioner och formatstöd. AVC-X6700H är toppmodellen i serien, byggd för att verkligen få liv i filmerna. Med hur mycket dunder och brak du vill, på samma gång som ljudkvaliteten alltid är i toppklass. Vilket givetvis även musiken tjänar på. Med andra ord kan det här vara förstärkaren för dig som verkligen vill flytta in Cinema Rigoletto i vardagsrummet!
Dolby Atmos och DTS: X
I dag hör man knappast talas om hemmabio utan Dolby Atmos och DTS:X. Det här är två 3D-ljudformat som förutom ljud från alla sidor även ger ljud ovanifrån. Detta höjer kraven på antalet kanaler och är orsaken till att det faktiskt är vettigt att investera i en 11.1-förstärkare som den här.
3D-ljud får du genom att faktiskt montera högtalare i taket (två eller fyra är vanligast), eller genom att köpa speciella elevation-högtalare som placeras ovanpå front- och eventuellt bakhögtalarna som sedan skjuter upp ljudet i taket så att det reflekteras ner på lyssnarna. Det fungerar, fast inte lika bra som takmonterade högtalare.
Simulerat ljud från ovan
Dessutom har Denon AVC-X6700H fått så kallat Dolby Atmos Height Virtualization och DTS Virtual:X, som med hjälp av avancerad digitalbehandling simulerar höjdkanaler från en traditionell högtalarkonfiguration, utan några höjdhögtalare alls. Detta fungerar ännu sämre än med elevation-högtalare, men om du absolut inte orkar hålla på med sådana så kan det ge en extra stor illusion av 3D-ljud jämfört med att ha det avstängt.
Objektbaserat
AVC-X6700H stöder både Dolby Atmos och DTS:X Pro, där Pro innebär att antalet högtalarkanaler har utökats jämfört med vanliga DTS:X. Det är bland annat möjligt med en takkanal ovanför centerhögtalaren (Center Height). Och eftersom DTS:X är fullständigt objektbaserat i stället för kanalbaserat så kommer alla film- och speltitlar med DTS:X-ljudspår att utnyttja de extra kanalerna. DTS:X Pro är bara en avkodningsalgoritm, som nu är möjlig tack vare större processorkraft.
För ordningens skull ska det påpekas att Dolby Atmos också är objektbaserat, men bygger i grunden på fysiska kanaler i kombination med metadata som placerar ljuden. Detta har vissa begränsningar, till exempel att Dolby Atmos inte stöder utvidgade frontkanaler (Front Wide) eller centerkanal på höjden (Center Height).
Dolby Atmos och DTS:X är konkurrerande format som gör nästan samma sak. Fast inte riktigt. DTS:X fungerar med vilket Atmos-högtalarsystem som helst men Dolby Atmos fungerar inte nödvändigtvis lika bra med en helt optimerad DTS:X-installation med högtalare. Till exempel Front Wide och Center Height som nämns ovan.
Auro-3D
Som om det inte var tillräckligt förvirrande med två olika 3D-ljudformat så stöder Denon-förstärkaren ett tredje format, som heter Auro 3D. Detta kan ge ännu högre upplöst ljud, men kräver en annan högtalarkonfiguration, där varje högtalare på golvet eller väggen helst ska ha en motsvarande högtalare i taket. Detta är ett mycket smalt format, som det nästan inte finns några titlar till. Jag hade därför inte brytt mig om att installera högtalare för Auro 3D.
Om du vill ha en högtalarkonfiguration som du kan använda till allt, så ställ in det för Dolby Atmos. Alltså ett 5.1- eller 7.1-system, plus två eller fyra högtalare i taket också.
IMAX Enhanced
Förstärkaren är märkt IMAX Enhanced. Det betyder att den stöder IMAX och Denon lovar att det ska komma en hel rad sådana filmtitlar från Sony under hösten och vintern.
Det är lite svårt att tolka allt marknadsföringssnack och få reda på vad IMAX Enhanced egentligen är för något. På bildsidan verkar det vara ett separat, dynamiskt HDR-format som ligger inpackat bredvid det vanliga, statiska HDR10. Om din TV stöder IMAX Enhanced får du full IMAX-känsla, annars visas videotitlarna med vanlig HDR10.
På ljudsidan är det dock DTS:X som gäller för IMAX. Och Denon-förstärkaren stöder redan det, oavsett IMAX-loggan.
8K video och HDMI 2.1
Vad som däremot är väldigt intressant är att Denon-förstärkaren stöder 8K-videosignaler, och dessutom 4K med hela 120 Hz i bildfrekvens – och dessutom variabel bildfrekvens vilket är användbart för datorspelare. Allt detta är nämligen inbakat i HDMI 2.1, detsamma gäller eARC som innebär att förstärkaren får högupplöst ljud från TV:n, direkt genom HDMI-kabeln. Om du vill kan du alltså koppla alla dina video- och spelkällor direkt till TV:n och sedan hämta ut ljudet högupplöst till förstärkaren genom en enda HDMI-kabel.
Högtalarsystemet
Det fasta högtalarsystemet i vårt testrum är ett Procella THX i 7.1-konfiguration, med ett par takmonterade Martin Logan SLM för Atmos-innehåll. Eftersom förstärkaren har 11 kanaler sätter jag in ett par extra högtalare för höjdkanalerna. Till detta använder jag B&W AM-1, som egentligen är ett par utomhushögtalare men som redan har vägg-/takfästen vilket underlättar.
Förstärkaren har automatisk högtalarkalibrering med Audyssey XT-32, som justerar alla högtalare så att de ger nästan samma klangbalans i rummet. Det är därför inte så farligt att alla högtalare inte är av samma märke eller typ, så länge man inte väljer Direct-ljudläget som kopplar ur alla EQ-inställningar. Själv gör jag bara det när jag lyssnar på musik i stereo, annars använder jag Audyssey Reference-ljudläget.
För att utvärdera musik i stereo har jag använt våra golvhögtalare Sonus faber Olympica III, som är väldigt bra och enkelt avslöjar brister hos en förstärkare.
Installation
Denon har en enkel steg-för-steg-installation, som ledsagar dig igenom högtalarinställning och källanslutning. Visst, för någon som har gjort detta många gånger tidigare verkar det nästan banalt och tar extra lång tid, men det är nästan garanterat att ingenting blir fel.
Högtalarkalibreringen tar ett tag, eftersom man bör kalibrera med minst sex mikrofonpositioner i rummet, helst åtta. Innan allt är färdigt har det gått en halvtimme. Och efteråt kan det hända att man behöva finjustera manuellt, speciellt delningsfrekvensen och avståndet för varje högtalare kan man vilja ändra en smula. Fast det gäller bara om du är bekväm med det, annars låter du bara auto-inställningarna gälla. Våra fronthögtalare blir nästan alltid inställda som ”large” när de när de i själva verket är ”small”, så det får jag korrigera själv. Annars blir det problem när man ska vrida upp ljudnivån och det finns mycket bas i ljudspåret.
Action!
Jag blir alltid imponerad av Denons hemmabioförstärkare när det gäller förmågan att återge dialoger rent och öppet, i en stor och luftig ljudbild. Även AVC-X6700H övertygar, dialogen i Gemini Man med Will Smith i huvudrollen är kristallklar och realistisk. Filmen har inte det massiva ”larger than life”-ljudspåret som kännetecknar typiska actionfilmer, utan har i stället antagit en mer dokumentärliknande inställning. Men det betyder inte att det inte händer saker och ting, och att det saknas dynamik i ljudspåret. Tvärtom! Fast det kräver att man vrider upp volymen en hel del innan man blir sugen på att plocka fram popcornen.
Denon-förstärkaren visar framfötterna med sin naturliga klang och det tredimensionella Dolby Atmos-ljudspåret byggs upp under de superjämna rörelserna i den här 4K Blu-ray-filmen, som är inspelad och visas med hela 60 bilder per sekund. Det gör bara att allt blir ännu mer dokumentärliknande. Som kontrast till det vansinnigt otroliga – och dessutom usla – manuset. Fast det är en helt annan historia.
Förstärkaren gör ett väldigt bra jobb med att presentera ljudet. Det enda är att jag tycker att den går lite i kompression när högljudda gevärs- och pistolskott smäller till och när den är inställd på att spela på referensnivå – alltså samma ljudnivå som på bio. Då låter även dialogen lite grövre än jag vill ha den, så det slutar med att jag hellre sänker ljudet en smula och accepterar att det finns kraftigare förstärkare där ute.
Maskinerna tar över
Ljudspåret i Terminator: Dark Fate är betydligt mer spektakulärt. Plötsligt blir det fart på subwoofern och popcornen studsar mellan väggarna när maskiner och människor möts i ännu en vansinnig uppgörelse.
Denon AVC-X6700H visar underhållningsvärdet av en häftig hemmabio. Inte ens världens bästa soundbar, Sennheiser Ambeo, kommer i närheten av det här. Och du kommer inte att kunna få ut den här hemmabiokraften ur en billig surroundreceiver, du måste upp i den här klassen.
Men jag saknar fortfarande det där lilla sista. Förstärkaren saknar kraftresurser till de mest dynamiska transienterna när volymen närmar sig referensnivå. En lösning kan då vara att koppla in en extra effektförstärkare till fronthögtalarna (Denon-förstärkarna från AVC-X3700H och uppåt har ”pre out” för alla kanaler). Jag vet, ännu en låda, man kan överväga det om man inser att man behöver lite extra tryck.
Denons styrka har alltid varit luftighet och detaljer med naturtrogen klangbalans, i stället för den allra värsta kraften, men jag kommer ihåg att jag blev ännu mer imponerad när jag testade AVR-X6400H för ett par år sedan. Jag anser bestämt att det ljudet hade ännu mer luft och rymd, även om det är lite svårt att påstå något sådant utan att ha dem sida vid sida för att jämföra direkt. Visst, allting låter både tufft och väldigt bra, jag menar bara att jag har hört Denon låta ännu bättre förut.
En bråte høyttalerutganger og ditto HDMI-kontakter finnes på baksiden. Denon insisterer fortsatt på å inkludere flere analoge videotilkoblinger, for spesielt interesserte. Foto: Denon
Musik
H:et i slutet av beteckningen står för Heos, som är Denons strömningsplattform. Nästan oavsett vilken musiktjänst du använder dig av så stöds den av Heos och styrs enkelt med Heos-appen i mobilen. Gränssnittet är oerhört användarvänligt och påminner om Sonos.
Stereomusik som spelas genom Sonus faber Olympica III funkar riktigt bra och AVC-X6700H kan fint ersätta en ren stereoförstärkare. Du får inte riktigt lika genomskinligt ljud i klassisk musik som med Marantz PM7000N, som kan göra exakt samma sak som Denon när det gäller musik och ljud i två kanaler. Marantzen har ännu mer luft, cymbalerna låter mer finmaskiga och där Denon återger en nylonsträngad gitarr med en pyttelite mer metallisk karaktär, är Marantzen helt enkelt mer musikalisk.
Elektronisk pop- och hiphop, och annan musik man vill spela högt, får mer kraft med Denon-förstärkaren. Men du kan enkelt hitta en stereoförstärkare som kostar hälften så mycket och som gör ett bättre jobb rent tonalt. Jag misstänker att det kanske ligger i digitalkonverteringen, men jag är inte säker.
Musik i surround, signerad 2L-utgåvan Magnificat, breder däremot ut sig i rummet på ett sätt som ingen stereoförstärkare kan åstadkomma. När Denon-förstärkaren får använda alla sina förstärkarkanaler målar den upp en ljudbild som svävar i luften, med instrumenten oerhört exakt placerade i ett tredimensionellt rum. Här börjar det luktar magi på allvar. Ännu lite mer upplösning och jag hade varit helt såld.
Slutsats
Denon AVC-X6700H är en mycket duglig hemmabioförstärkare som stöder allt du behöver av nya ljud- och videoformat. Inklusive 8K video passthrough.
Rent ljudmässigt är den oerhört kompetent, framför allt visar den vad den klarar av med 3D-ljudspår som Dolby Atmos. Du får helt enkelt inte ett sådant här ljud från förstärkare i lägre prisklasser.
AVC-X6700H saknar den sista finputsningen av tonstrukturerna, och den hade gott kunnat vara ännu starkare. Då kan du snegla mot den ännu grymmare AVC-X8500H, som finns kvar i sortimentet och som kommer att kunna uppgraderas till HDMI 2.1 inom en snar framtid.
Som en musikförmedlare i surround är AVC-X6700H övertygande. I stereo vågar jag påstå att den får hård konkurrens från förstärkare ner mot 10 000 kronor, så tänk över vilka behov du har innan du handlar.
Sammantaget en fantastisk förstärkare, men som får tåla hård konkurrens inom sitt område.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser