Anthem är en elektronikfirma med över 20 år på nacken, som här hos oss skapat sig ett gott rykte främst tack vare sina surroundreceivrar. De tre surroundreceivrarna MRX 300, 500 och 700 har under flera år fått mycket ros, främst för sitt utmärkta ljud. Firman tillverkar faktiskt bara förstärkare av olika slag: A/V-processorer samt slutsteg och integrerade för både surround och tvåkanal. Firman tillhör numera den kanadensiska Sonic Frontier-gruppen, som även bland annat har högtalarfirmorna Martin Logan och Paradigm i sitt stall.
Tre nya
Nu har det kommit tre nya surroundreceivrar, MRX 310, 510 och 710. Man kan säga att det är de tidigare receivrarna som fått en ordentlig uppdatering, det händer ju en hel del på surroundsidan vad standarder angår, och allt går inte att lösa med en firmware-uppgradering. Intressant är att priserna är ungefär desamma som för de tidigare modellerna.
Vi har sett närmare på toppmodellen MRX 710. Jag har tidigare haft föregångaren 700 i mitt system, och kan genast konstatera att 710 är ett klart lyft på flera plan. Det första man noterar är att utseendet är klart läckrare. Det andra att Anthem har tagit hand om en del saker som var småirriterande på föregångaren, som var lite av en ”ingenjörskonstruktion” som led en del i handhavande jämfört med konkurrenterna.
Redan när man ska koppla in den märks det att det gått lite tid sedan den tidigare modellen. Här finns nu till exempel två HDMI-utgångar och hela sju plus en HDMI ingång – plus en är för att det även sitter en bakom luckan på fronten. Nu finns även HDMI med ljudreturkanal samt 4K-uppskalning och Pass-Through.
Hela handhavandet har blivit en del bättre och inte minst snabbare, och fjärren är klasser bättre än den förra. Menysystemet är uppbyggt på samma sätt som tidigare, men känns på något sätt mer tillgängligt och välfungerande utan att det på något sätt är fantastiskt. Det är hur som helst dock rätt enkelt och självförklarande. Man lovar också appstyrning – ”coming soon”.
Mjukvaruuppdateringar skulle förr göras med RS232, vilket krävde att du hade sparat en av dina gamla datorer eller skaffat en omvandlare till USB. Nu kan man uppdatera direkt via USB, dock inte direkt via internet.
Det är ett verkligt snyggt bygge som andas omsorg om alla delar av konstruktionen. Här har inget lämnats åt slumpen.
I praktiken
MRX 710 har sju kanaler ut, om du bara kör stereo ger den 120 watt per kanal medan den sägs ge 90 watt per kanal om du kör fem kanaler. Det är en ”lagom” effekt och den klarar att spela även relativt trögdrivna biohögtalare – som ju gärna är slutna och därmed ofta har låg känslighet – så det blir hög nog ljudnivå i biorummet.
Jag har mest kört förstärkaren i 5.1-uppsättning med flera olika högtalarsystem tillkopplade. Från litet till stort. Anthem har ett monitoreringssystem för att kolla belastningen på förstärkaren som ska styra fläkten och i värsta fall släcka ner om det går för hett till inuti apparaten. Fläkten startar inte under normal drift och går först på lågvarv när det börjar bli ordentligt varmt. Jag har inte fått den att gå på högvarv och på lågvarv hörs den inte.
Ljudmässigt kan jag inte höra några enorma skillnader från föregångaren, om ens några, så Anthem vinner fortfarande på sitt glänsande ljud. Det är ingen tvekan om att det här är något av det bästa vad ljud angår du kan få för pengarna. I gengäld har förstärkaren inte så många finesser eller olika förprogrammerade DSP-ljud (vilket i mitt tycke också oftast är värdelösa funktioner).
Här finns alla in- och utgångar jag menar man behöver i en ”normal” surroundanläggning. Man kan köra sju kanaler, men kör man med bara fem så kan man använda de två sista till exempelvis en zon 2.
Rumskorrektion
Det är långt ifrån lika enkelt att ställa in rumskorrektion och liknande som det är på konkurrenterna, i gengäld blir det rasande bra när man gör det. ARC 1M är en utökad version av den tidigare Anthem Room Correction. Nu har den nätverksanslutning och en mer avancerad DSP kan göra en ännu finare justering.
Själva rummet är väldigt viktigt för det ljud du får i slutänden, inte minst även för surround. ARC 1M analyserar med ljudpulser och ställer delningsfrekvenser och utgångsnivåer och behandlar både dopp och peakar i frekvenskurvan mot en förutbestämd targetkurva.
Du behöver en Windowsbaserad dator (Vista eller senare) och installationen tar en bra stund. Tack vare att man kör med dator finns det ordentligt med beräkningskapacitet, och ARC utnyttjar det – en uppsättning mätningar i fem punkter tar 10-15 minuter, men det är värt att lägga den tiden och kanske prova några gånger med olika mätpunkter. Det hela är självförklarande i programmet.
Med rumskorrektionen gjord får du ytterligare en dimension till återgivningen, det blir en helt annan kontroll över återgivningen. Det låter renare, talförståelsen blir ännu bättre och själva djupet i återgivningen blir bättre. Publikkänslan vid konsertfilmer blir bättre och bakhögtalarna blir bättre integrerade i hela ljudbilden. Det är faktiskt inte småsaker som händer, det här är det kanske besvärligaste men samtidigt bästa rumskorrektionssystemet du kan hitta i de här prisklasserna.
Slutsats
Anthem MRX710 låter minst lika bra som föregångaren och den ännu finare rumskorrigeringen gör att ljudet är suveränt. Den är lite besvärligare och har färre finesser än många konkurrenter, men ljudet är svårslaget. Moderniseringen har gjort att den har allt jag menar man behöver i en ”normal” surroundanläggning idag. Mycket bra!
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser