Marantz SR6011 har lägre effekt per kanal än Pioneer och Onkyo. Däremot har den nio kanaler, så den kan driva sju högtalare plus två höjdkanaler av typen Dolby Atmos eller DTS:X. Då kan den potentiellt skapa en större bubbla av ljud, vilket inte är oväsentligt för stora film- och musikupplevelser. Behöver du ännu fler högtalare så har processordelen elva kanaler så att du kan koppla in en extra effektförstärkare. Receivern har två separata sub-utgångar, med separat processning och rumskorrektion för var och en av dem.
SR6011 är byggd med diskreta transistorer i förförstärkardelen, vilket Marantz kallar Hyper Dynamic Amplifier Module (HDAM). Allt för att ge bättre dynamik och mer exakt återgivning av snabba transienter.
Spotify finns inbyggt och Tidal-användare kan använda AirPlay. Det finns inga multiroom-funktioner, men om du drar kablar till ett annat rum (zon 2), så att du har full kontroll över båda zonerna direkt från den nya appen AVR Remote. Receivern är förberedd för styrning via system som Crestron och Control4.
Användning
När det gäller intuitiva skärmmenyer så finns det ingen som kan utmana Marantz (och Denon, som har samma menyer). Allt är överskådligt och logiskt placerat. Rumskorrektionen från Audyssey är också mycket bra och kan kalibrera rummet för upp till åtta platser.
Den nya Marantz-appen är mer överskådlig än tidigare versioner. Här får man bra koll på receivern. Musikströmning är inte lika användarvänlig som med Heos-systemet som Denon har, det är framför allt krångligt att göra spellistor. Då är det bättre att använda Spotify Connect eller AirPlay, så att du kan använda gränssnittet i den ursprungliga appen till tjänsten du använder.
Ljudkvalitet
Med automatisk högtalarkalibrering har Marantz en mer upplöst ljudbild än Pioneer och Onkyo. Mycket av fylligheten bevaras och dialogen i ”Deadpool” är klar som dagen. Atmos-ljudspåret får en ny dimension med de extra bakkanalerna jämfört med Pioneer, Onkyo och Yamaha. Ljudbilden är lika enorm som den är sammanhängande och oavsett om det är bilar som flyger genom luften eller en röst som dyker upp bakifrån så hör man exakt var någonstans ljudet är placerat.
Detta gäller även för musik i surround, där orkestern placeras mer exakt. Marantz-receivern förmedlar instrumenten på ett fenomenalt sätt och allting låter väldigt upplöst. Kontrabasarna har fin tyngd och sammanhållningen är imponerande. I Pure Direct-läget låter det ännu mer upplöst och fylligt, och tack vare nio kanaler kollapsar inte storleken på ljudbilden som den gör till viss del när man ställer in Pioneer och Onkyo i Pure Direct-läge.
SR6011 har ganska så bra tryck, men saknar lite dynamik och fart och fläkt jämfört med de mest kraftfulla. Men när det gäller upplösning finns det ingen som kan hota den. På det stora hela är detta en oerhört bra receiver, i både två och många kanaler.
Också i detta test:
Denon AVR-X4300H
Chefen i hemmabion
Den här receivern har allt och står överst på vår ”vill ha”-lista, både till film och till musik.
Yamaha RX-A1060
Mycket av det mesta
Välutrustad, välljudande och väldigt användarvänlig multiroom-funktion.
Pioneer SC-LX501
Gör mycket rätt
Det här är en hemmabiomaskin som kan andra konster också. Men vi hade velat ha ännu mer.
Onkyo TX-RZ810
Tillräckligt tung
Den här hemmabioreceivern har massor av kraft och låter bra. Men den har sina brister.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser