Även om DLA-X5000 kan visa 4K-material så är det inte den upplösningen man faktiskt får. JVC använder sig av så kallad ”e-shift”, en funktion som simulerar 4K-upplösning med hjälp av en 1080 HD-bildpanel som med en optisk motor dubbleras och förskjuts diagonalt en halv pixel. Då får man två sammanlagda halvbilder med 1920 x 1080 pixlar vardera, varpå bildprocessorn räknar sig fram till vilka som saknas och sedan överför dem. Den sammanlagda bilden uppfattas subjektivt som ”nästan-4K”. Men äkta 4K-material blir inte lika skarpt och detaljerat som om projektorn hade haft ett tvättäkta 4K-bildchip.
Som en parentes har JVC faktiskt lanserat sin första tvättäkta 4K-projektor, laserprojektorn DLA-Z1 – ett monster för 400 000 kronor. Det säger en del om kvalitetsnivån de anser att man måste upp till för att göra 4K på rätt sätt. Och med ett påstående om oändlig kontrast så kanske den kan få ut något vettigt ur HDR också. Men tillbaka till X5000.
Användning
JVC:s kalibreringssystem har blivit marknadens mest användarvänliga. Man behöver bara en Spyder 5 Pro-ljusmätare för under 2 000 kronor. Den sätts framför linsen och sedan kör man den inbyggda autokalibreringen som finns i projektorn.
– Det här är en riktig game changer. Autokalibreringen kör upp till 33 punkters mätning över hela gråskalan, på var och en av färgerna rött, grönt och blått. Den sätter färgkoordinaterna på de tre grundfärgerna plus cyan, magenta och gult. Det man får efteråt är en projektor som är helt linjär över hela gråskalan.
Till skillnad från Sony-projektorn kan kalibreringen lagras, och detsamma gäller linsminnet där man kan ha två olika zoomningar för 16:9- respektive 21:9-material.
Bildkvalitet
Hur är då bilden efter en perfekt kalibrering? Med ett ord: fantastisk! Skuggor är svarta som natten, så det är inget man behöver tänka på. Vi använder dynamisk iris, i det måttfulla Auto 2-läget i stället för Auto 1 som dränker de mörkaste gråtonerna och gör dem helt kolsvarta.
Bilden är så skarp och det finns så mycket tryck och intensitet i den att vi aldrig har sett en bättre bild från någon projektor. Och då räknar vi med Sonys dubbelt så dyra VPL-VW550ES. Skälet är helt enkelt att svärtan är så svart, samtidigt som ljusstyrkan är så hög att dynamiken är helt överlägsen hos JVC.
Det gäller med vanlig 1080p Blu-ray, men faktiskt även i de flesta scener från Ultra-HD Blu-ray. De mörkaste scenerna i Deadpool är fantastiskt realistiska. Det är två saker som påverkar det vi upplever som skärpa: upplösning och kontrast. I ljusa scener i dagsljus var Sony-projektorn överlägsen, men i halvmörka och mörka scener hade JVC mycket bättre skärpa än Sony. Då är det kontrasten som räknas och JVC-bilden ser mer tredimensionell ut än Sonys.
Med andra ord är det inte Ultra-HD som gäller till varje pris. Det mesta annat ser nämligen livlöst ut bredvid JVC X5000.
Också i detta test:
Epson EH-TW9300
Imponerande komplett
Marknadens billigaste 4K-kompatibla projektor är imponerande komplett.
BenQ W11000
Blodfattig
BenQ:s första 4K-kompatibla projektor imponerar inte.
Sony VPL-VW550ES
Knivskarp biomaskin
Sonys projektor har en knivskarp bild och en strålande kontrast. Men den är inte helt perfekt.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser