Epson TW9300 är den billigaste projektorn som stöder Ultra HD-video. I stället för en panel med 4K-upplösning har den en 1080-HD-panel som sedan en optisk motor förskjuter med en halv pixellängd horisontellt och våglängd. Sedan växlar projektorn blixtsnabbt mellan de ursprungliga och förskjutna pixlarna, snabbare än ögat hinner uppfatta. Resultatet är en ”nästan 4K”-bild, fast med hälften av de 8,3 megapixlar som utgör en äkta 4K-bild.
Användning
TW9300 är helt motorstyrd. Zoom, fokus och linsjustering görs direkt från fjärrkontrollen. Man kan lagra zoominställningar på två minnesplatser, till exempel en för 16:9-materiel och en för 21:9-material. Väldigt praktiskt att kunna växla mellan linsminnen efter vilket slags film som åker in i spelaren!
Menysystemet är överskådligt men för kalibrerare är det ett bekymmer att en exakt gammainställning är omöjlig. Det som heter Gamma 0 ska vara 2,2, men vi mäter upp det till 2,3. I hemmabion vill vi ha en gamma på 2,4 (lite mörkare än TV), men nästa snäpp är 2,5. Det finns en ”customized-meny” där man kan kalibrera på ett par punkter längs gammakurvan, men de tycks vara slumpmässigt utplacerade och kan inte användas till något förnuftigt.
– Customized är bara trams, sammanfattar vår ständige kalibrerare Gorm Sørensen.
Bildkvalitet
Det bästa Gorm lyckades få till var en genomsnittlig färgavvikelse (dE2000) på 1,6. Den borde ha varit under 1, men vi lade inte märke till någon skevhet i färgerna, inte ens när projektorn stod bredvid andra som på papperet fått en mer korrekt kalibrering.
Svärtan är mörk och ännu mörkare med dynamisk iris. Svart känns svart, även om det inte är fullt lika mörkt som den delen av filmduken som är utanför projektorbilden. TW9300 är ljusstarkast i testet och har ett tjusigt tryck i bilden. Vi uppmätte kontrasten till 3800:1 utan dynamisk iris, vilket är bra, även om det kan vara svårt att tro när man sett allsköns uppblåsta siffror på baksidan av kartongen.
Filmkänslan är mycket bra. Titta bara på ”Deadpool” Molnen på himlen står i snygg kontrast mot huvudpersonens mörkröda dräkt. Det skiner om svärd och det finns på det stora hela inte mycket att klaga på. Jämfört med den dubbelt så dyra BenQ W11000 har Epson både svartare svart och vitare vitt, även i bilder med både skuggor och ljus där BenQ:s DLP-teknik borde haft en fördel. Enda området BenQ är bättre på är pixelupplösningen. Tittar man efter tillräckligt noga så ser man att rutmönstret i Deadpools mask är lite skarpare med BenQ. Men detta är inget man lägger märke till speciellt mycket på fyra meters håll från vår 140-tums duk, i praktiken är kontrastomfånget mycket viktigare.
Den dynamiska irisen är så snabb att man egentligen inte märker att den jobbar. Men man hör mekaniken ticka, så om du har projektorn rakt ovanför huvudet kan det vara en bra idé att stänga av funktionen.
Också i detta test:
BenQ W11000
Blodfattig
BenQ:s första 4K-kompatibla projektor imponerar inte.
JVC DLA-X5000
Den allra bästa bilden
Den bästa projektorn för under 100 000 kronor. Slutsnackat!
Sony VPL-VW550ES
Knivskarp biomaskin
Sonys projektor har en knivskarp bild och en strålande kontrast. Men den är inte helt perfekt.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser