Sony-projektorn har en imponerande kontrast, med en djup svärta i kombination med hög ljusstyrka. Det beror på att Sony använder LCD på ett annorlunda sätt. LCD-panelen sitter på ett kiselchip och reflekterar ljuset från lampan i stället för att lampan lyser igenom LCD-panelen från baksidan. Tekniken har många olika namn, Sony kallar den för SXRD (Silicon X-tal Reflective Display).
VPL-HW55ES är utrustad med en så kallad ”Reality Creation”-funktion som gör bilden skarpare och simulerar högre upplösning, samtidigt som oönskat brus filtreras bort.
3D-glasögonen som ingår är av IR-typ, men det går att köpa till ett RF-paket som extrautrustning. Detsamma gäller ett trådlöst HDMI-överföringssystem. HW55ES kan interpolera bilden för att göra rörelser jämnare, men i 3D går det bara att göra med bildmaterial som har 24 bildramar per sekund.
Användning
Menysystemet är tillräckligt överskådligt. Det kan ta lite tid att sätta sig in i undermenyerna, men de är överskådliga och fina. Det kan vara bra att känna till ett par trick när man ska kalibrera.
Sony-projektorn bör kalibreras med lampan på full ljusstyrka, den kan annars börja variera i styrka i ekonomiläge. Låt den stå på full effekt även efter kalibrering. Det hörs ändå inte mycket fläktljud.
Vertikal och horisontell linsjustering funkar fint, men vi hade velat att det fanns ett litet hack i ratten när den stod i mittenläget, så att man vet när linsen är helt i centrum.
Till skillnad från Epson kan inte Sony lagra kalibreringsinställningarna, så skriv upp vad du har gjort så att du kan göra om allting om någon pillar på inställningarna.
Direkt ur kartongen
Kontrasten är imponerande. Till och med helt utan inställningar, i Reference-färgläget, ser Sonys projektor bättre ut än både Optomas och Epsons när de är helt kalibrerade. Det bevisar att man inte ska stirra sig blind på specifikationerna, på papperet har Sony den lägsta kontrasten. Men inte i verkligheten. Färgmättnaden är aningen överdriven, vilket gör en mörk film som ”Prometheus” lite väl gräll. Men själva färgbalansen är väldigt bra.
Automatisk svärta är på som standard, och i Sonys fall fungerar det mycket bra. Slutaren (irisen) ger inte ifrån sig oväsen och den går brutalt snabbt till svart när den ska, medan den öppnar sig saktare när scenen plötsligt blir ljus. Rent subjektivt fungerar detta mycket bra. Och till skillnad från hos Epson och Optoma ändras inte färgtemperaturen i takt med slutaren.
”Reality Creation” står på 20 och gör bilden oerhört skarp. Fast funktionen medför också lite artefakter och brus.
Kalibrering
Kom ihåg att stänga av dynamisk svärta innan kalibrering, annars blir mätningarna inte korrekta.
– Den här är otroligt linjär för att komma direkt ur kartongen, konstaterar kalibrerare Gorm Sørensen.
Med utgångspunkt i ”Custom 3”-läget, som är neutralt 6500 Kelvin, är bilden imponerande linjär. Det är bara lite mycket blått i det vita, och så är färgerna som sagt en smula övermättade. Det fixar Gorm på nolltid och får HW55ES så linjär att den överträffar ISF- och THX-standarden med råge.
I ”Reality Creation”-funktionen skruvas upplösningen ner från 20 till minimum. Även på lägsta nivå ser man att det lyfts en slöja från bilden om man jämför med att ha funktionen helt avstängd. Det ger faktiskt en subjektiv uppfattning av högre upplösning och bättre skärpa. Men stäng av brusreduceringen.
– Jag HATAR ”noise reduction”, nästan skriker Gorm.
Sony har verkligen plitat ihop en bra programvara för kalibrering. Förändrar du färgrymden så påverkas inte gråtonskalan nämnvärt, till skillnad från hos Optoma och till viss del Epson. Det är bara lite knöligare att kalibrera Sony än Epson.
Eller som Gorm säger:
– Hade jag haft Sonys precision och Epsons kalibreringssystem så hade jag varit i sjunde kalibreringshimlen!
Bildkvalitet, kalibrerad
Efter kalibrering är inte bilden lika intensiv som innan. Den är fortfarande oerhört skarp, men också mycket mer naturlig. Och bredvid står Epson och ser nästan ofokuserad ut om man jämför.
I tunnlarna i ”Prometheus” lägger man ibland märke till en del skärpeartefakter när mörkt möter ljust, till exempel längs ljusstrålar från ficklampor. Men det är inte mycket, och den extra djupkänslan gör det värt att ha på ”Reality Creation”. Men för all del, stäng av den om du vill. Då blir bilden aningen mjukare.
Sony har markant djupare skuggor än Epson, samtidigt som den bevarar ljusstyrkan. Mekaniken arbetar dessutom helt tyst i HW55ES när irisen sluts och öppnas, man lägger inte ens märke till den. Och även med automatisk svärta avstängd är Sonys projektor ett snäpp mörkare än Epsons.
Epson har ett litet försprång när det gäller jämna rörelser, eftersom den stänger av interpoleringen om den blir problematisk och man därför kan ha interpoleringsfunktionen inställd på max. Bitvis har Sony lite artefakter i rörelser om det blir för extremt. Ställ den på lägsta inställningen så går det fint.
Undertecknad bli sittande och häpnar över Sonys bildkvalitet. Dokumentären ”Wonders of the Universe”, med alla planeter, stjärnor och galaxer, har sällan varit så bländande vacker. Detta är ren konst!
Exceptionellt korrekt färgåtergivning, ackompanjerad av solid kontrast och linjär gråskala. Ett storartat vinnande recept!
Slutsats
Det är bara att ta av sig hatten för Sony. Till och med direkt ur kartongen är VPL- HW55ES snudd på optimalt kalibrerad och har en bild av referensklass. Det är bara färgerna som är en smula övermättade.
Efter kalibrering är det uppenbart att Sony har en enastående bra projektor. Man måste hålla tungan rätt i mun för att nå hela vägen, men det är värt det.
Lampan bör stå på max för att bilden ska bli så bra som möjligt. Men slappna av, det hörs befriande lite oväsen från fläkten.
Färgåtergivningen är klart bättre än i både Epson TW9200W och Optoma HD91. Med Reality Creation på lägsta nivå har Sony dessutom mer djup i bilden, som är knivskarp. Detta är också den projektor som bäst kombinerar becksvart svärta med skarp ljusstyrka, utan att vare sig gro igen i svart eller bränna ut i vitt.
Oavsett om det är mörka deckare, naturfilmer eller animerade filmer som ska spelas är Sony VPL-HW55ES den bästa projektorn för 30 000 kronor just nu.
Också i detta test:
Epson EH-TW9200W
Ett tryggt val
Detta är testets enda projektor som kan lagra kalibreringen i ett minne. Tryggt för den som har klåfingriga barn eller som gillar att knappa runt för det vilda.
Optoma HD91
Modern teknik
Att aldrig behöva byta lampa är bara en av fördelarna med LED-tekniken. Men Optoma HD91 har sina nackdelar också.