Om man inte har legat begravd under en sten det senaste året så vet man att Virtual Reality är en av de mest hajpade teknikerna just nu. Att ta på sig ett par specialglasögon och besöka en helt annan värld är otroligt häftigt och något som alla borde prova. Fram tills nu har Virtual Reality dock varit förbehållet first movers och tekniknördar, plus de som har en välfylld plånbok. Förutom de kostsamma glasögonen har det krävts en rejäl spel-PC för att få fart på alltihop. Men det blir det ändring på nu! I och med lanseringen av PlayStation VR-glasögonen, PSVR, når tekniken en mycket större målgrupp och får ett mycket mer överkomligt pris. Eftersom det handlar om första generationen och förhållandevis ny teknik så är detta dock fortfarande en investering modell större. Som tur är fungerar PSVR förvånansvärt bra, så länge man har en mage som tål det och har ork att vänta lite på de riktiga spelen.
Kvalitetsprodukt
Sonys VR-lösning består av ett specialutvecklat headset till PlayStation 4-konsolen, som redan har ett par år på nacken. Genom att använda sig av just PS4 har kombinationen redan från början en stor kundbas. Det enda som egentligen behövs för att komma igång – förutom själva konsolen, givetvis – är den speciella PS Eye-kameran som registrerar headsetets rörelser. Med hjälp av blå dioder på fram- och baksidan kan kameran se åt vilket håll huvudet är vänt och var spelaren befinner sig i rummet. Samma teknik användes för PlayStation Move-kontrollerna, som alltså nu kan plockas fram ur garderoben igen. De fungerar som händer i spelen, vilket fungerar bra även om spårningen inte är lika exakt som vi har sett i andra VR-lösningar. Move-kontrollerna behövs inte till alla spel, men den som inte redan har ett par rekommenderas att köpa dem eftersom de bidrar mycket till upplevelsen.
VR-headsetet är otroligt skönt att ha på sig och kan justeras både fram- och baktill. Använder du glasögon så kan du ha dem på dig eftersom det finns gott om plats på insidan. De inbyggda OLED-skärmarna har trots en lägre upplösning än rivalerna (HTC Vive och Oculus Rift) en riktigt god kvalitet och levererar en både skarp och färgrik bild med hög kontrast. Eftersom headsetet sitter så skönt och mjukt på huvudet varken ser eller känner du kanterna, vilket återigen ger optimal inlevelse. Du blir innesluten i din egen lilla värld, på gott och ont. Bilden på insidan visas samtidigt på TV:n, så att eventuella gäster kan hänga med på vad du ser.
Tyvärr är PSVR inte trådlöst och eftersom den gamla PS4-konsolen helt enkelt inte är tillräckligt kraftfull för att generera VR-innehåll så måste du koppla in en liten extra box till konsolen, vilket innebär en riktig liten kabelhärva. Det är vare sig snyggt eller praktiskt, och man riskerar att trassla in sig i alla sladdar när man sitter eller står och viftar med armarna.
Precis som med PS Move och Microsoft Kinect kräver PSVR gott om plats i vardagsrummet. Platskravet beror visserligen på hur mycket du rör på dig i de olika spelen, men det är ändå en bra idé att ha förhållandevis gott om plats framför TV:n så att du inte riskerar att välta lampor eller slå hål i väggarna. Trots kabelhärvan och platskravet är dock PSVR ett synnerligen lyckat och imponerande stycke hårdvara.
Var är spelen?
Hur bra glasögonen och tekniken än fungerar så är det dock spelen som i slutändan avgör om PSVR blir en succé eller inte. Vid lanseringen var dessvärre utbudet oerhört begränsat och kvaliteten varierar. Bäst är PlayStations eget ”VR Worlds” som på ett snyggt sätt demonstrerar hur bra VR kan fungera när grafik och ljud går upp i en högre enhet. Även Rocksteadys ”Batman: Arkham VR” är värt att nämna, där du får en känsla av att vara självaste Batman genom att ta på dig den välkända fladdermusdräkten och kasta bataranger. Dessvärre är både ”VR Worlds” och ”Arkham VR” korta nöjen som tar slut innan de hunnit bli riktigt roliga. I stället för spel presenteras vi för teknik- och speldemonstrationer som ska illustrera hur bra VR fungerar på PS4, snarare än helgjutna spelupplevelser. Det är irriterande och jag kände mig faktiskt lite blåst varje gång det dök upp eftertexter på skärmen. Var det allt?
Samma mönster upprepade sig med de andra speltitlarna som jag hade till förfogande under testandet, där besvikelsen till exempel var stor efter bara åtta kartor av rysarspelet ”Until Dawn: Rush och Blood”. Det är helt enkelt inte bra nog. Är PSVR bara avsett som en dyr leksak? Kommer det över huvud taget ”riktiga” spel i fullängd som kan spelas med headsetet? Ännu så länge är det svårt att svara på.
De olika typerna av spel illustrerar på ett bra sätt att spelutvecklarna har lite svårt att lista ut exakt vad VR egentligen passar bäst till och hur man utnyttjar tekniken optimalt. Ska man kunna spela traditionella spel som first person shooters eller passar VR bäst för att förflytta spelaren till en helt annan värld, där man inte nödvändigtvis behöver röra sig runt alltför mycket? I de flesta av spelen som ingår rör sig inte spelaren rent fysiskt. I stället åker man till exempel på räls i en liten vagn, sitter som passagerare i en bil eller hissas ner under havsytan i en hajbur. Den här typen av spel är övertygande och fungerar oerhört bra. Det handlar dock inte riktigt om spel i ordets traditionella betydelse, som vi i normala fall känner igen från konsolerna. De spel som påminner mer om riktiga konsolspel, till exempel flygsimulatorer och first person shooters, känns snarare underliga och konstiga. Då använder du den vanliga PS4-spelkontrollen för att flytta runt kameran, vilket ger en skum känsla i kroppen.
Ett isolerande erfarenhet
Mitt i all den här förvirringen om vilken typ av spel som passar bäst till PSVR tyckte jag det kändes lite ensamt och isolerat att ha på headsetet under lång tid, vilket rimmar illa med min vanliga uppfattning om att konsolspel är en social aktivitet. Även om jag hade gäster sittande i soffan bredvid mig så kände jag mig isolerad och ensam i min egen lilla värld. De kunde titta på, men inte riktigt vara i spelet trots att de kunde hänga med på skärmen. Lyckligtvis är detta någonting som Sony har tänkt på, så strax innan den slutliga lanseringen släppte de en gratissamling med små partyspel. Till skillnad från övriga titlar demonstrerar de hur PSVR även kan användas för att spela tillsammans med andra, och trots att det återigen bara handlade om korta demos så illustrerade de ändå att PSVR inte nödvändigtvis enbart är avsett som en upplevelse för en enda spelare. Detta betraktar jag som ett stort plus. Jag hoppas därför att PlayStation gör mer av just sällskapsspel, eftersom de i slutändan var något av de roligaste jag provade med PSVR.
Åksjuk
Precis som med andra VR-lösningar kan vissa personer uppleva obehag när de spelar i den virtuella verkligheten. Dina ögon och din hjärna tar emot signaler som inte stämmer överens med vad din kropp gör. Personligen är jag en av dem som reagerar ganska så illa av den här sortens förvirring, vilket i en del spel gjorde mig alldeles yr och väckte minnen från barndomen när jag snurrade runt på en gunga tills jag spydde. Så illa var det inte alls här, men det fanns ändå titlar som jag helt enkelt var tvungen att sluta spela eftersom mitt huvud inte uppskattade dem. Det var milt sagt irriterande. Människor reagerar dock väldigt olika på VR och av de försökskaniner jag lät prova headsetet så var det bara ett fåtal som reagerade som jag. Hur du reagerar på det skulle jag rekommendera att du provar i butiken innan du går hem och tömmer spargrisen.
Slutsats
PlayStation har utan tvekan gjort mycket rätt med sitt PSVR-headset. Tekniken är övertygande och själva produkten är synnerligen välgjord. Den är bekväm att ha på sig och inlevelsen är förstklassig. Tyvärr lider PSVR av samma problem som dyker upp varje gång det släpps en ny konsol. I slutändan är ju nya konsoler inte värda mer än de spel som kommer till dem och om inga speltillverkare backar upp projektet så är det svårt att argumentera för att man ska köpa maskinen. Lanseringstitlarna varierar kraftigt i kvalitet och de få spel som sticker ut rent kvalitetsmässigt är inte mycket mer än imponerande demos. Det är synd. Lägger man därtill att det fortfarande kostar en hel del och tar gott om plats i vardagsrummet med alla sladdar och den extra lådan, så är det inte helt lätt att motivera ett köp här och nu. Jag måste dock erkänna att jag anar en stor potential i PSVR och ser därför mycket fram emot att få se hur spelen utvecklas med tiden.