Jobbar du hemifrån och saknar en seriös skärm att jobba på? Philips 288E2A är en monitor som är gjord för de som tar stillbilder och video på allvar. Den är knivskarp och har 4K-upplösning (3840 x 2160) och gjord för att återge färgerna så neutralt som möjligt. Många användare tycker också att storleken 28 tum är idealisk.
Känn behovet!
Om bara en del av ditt jobb handlar om att redigera bilder – till antingen webb eller papper – eller till och med video, så behöver du en skärm som är gjord för det. Skärpa är viktigt, skärmen bör vara ganska stor så att du kan inspektera bilderna noggrant även när de inte är inzoomade, men en av de viktigaste sakerna är att skärmen återger korrekta färger. Det är det långt ifrån alla som gör.
Det är inte heller alla skärmar som passar lika bra till allt. Typiska gaming-skärmar har hög uppdateringsfrekvens (mer än 120 Hz) för att ge jämna rörelser utan flimmer när man spelar. Men de är sällan färgneutrala och de har dessutom ofta lägre upplösning (vanligtvis 1920 x 1080 eller 2560 x 1440) för att inte överbelasta grafikkortet.
Om du däremot ska redigera bilder och video är du beroende av korrekta färger, och du bör definitivt ha en 4K-monitor (3840 x 2160). Skärmfrekvensen är vanligtvis 60 Hz, vilket är mer än tillräckligt. Muspekaren rör sig inte riktigt lika mjukt som med 120 Hz, men vem bryr sig.
HDR?
För videoredigering kan det vara en fördel om skärmen stöder HDR (stort dynamiskt omfång), men då är vi uppe på proffsnivå. Jag väljer mycket hellre en bra SDR-skärm än en dålig HDR. Dessutom är HDR bara irriterande för allt annat än video på en Windows-PC, eftersom olika webbläsare och appar återger HDR-innehåll olika. Man riskerar också att muspekaren lyser upp i hela sin HDR-vita prakt, eller så kan den bli genomskinlig eller mörkgrå om man inte gör några inställningar.
Neutral färgpalett
Philips hävdar en färgpalett med en så kallad deltaavvikelse på under 2 längs hela gråskalan. Allt under 1 ska uppfattas som helt neutralt för det mänskliga ögat, men 2 är fortfarande bra.
Skärmen täcker 120 procent av sRGB-färgrymden, vilket gäller för nästan alla bilder och videor man ser på nätet. Detta bör innebära att den täcker ungefär 90 procent av Adobe RGB, som är färgrymden som föredras för fotografier i tryckta medier.
Anslutningar och utrustning
På baksidan av skärmen finns två HDMI-ingångar och en DisplayPort. Konstigt nog finns det också en analog ljudingång och dessutom ett hörlursuttag. Skärmen har en inbyggd högtalare, men ljudet är så tunt och oengagerande att det finns mycket att tjäna på externa högtalare.
På baksidan hittar man även spaken som man manövrerar sig runt i menysystemet med. För min del tycker jag det är lite krångligt och kräver tillvänjning. Personligen föredrar jag att sådana kontroller sitter på sidan eller framsidan, men samtidigt tillåter det att ramen runt skärmytan kan minimeras. Philips-skärmen är väldigt tunn och elegant.
Vad jag saknar är en inbyggd USB-hubb och allra helst en SD-kortläsare. Stativet kan dessutom inte vrida skärmen vertikalt till stående läge (porträttformat) och den kan inte heller roteras horisontellt. Bara vinklas ett par grader uppåt och nedåt. Fast med tanke på prislappen kan vi helt klart förlåta Philips.
Billig inträdesbiljett till proffsiga bilder
Det är lätt att tänka att något måste vara fel för att en skärm ska kosta så lite som den här. Men Philips 288E2A har en hejdundrande fin bild direkt från fabrik.
Vitbalansen är ”spot on” när man väljer 6500K (neutralt vitt) i menyn och för vardaglig användning behöver man inte göra så mycket mer. Bilden är knivskarp och detaljerad, nästan helt utan färgband i nyanser och med bra ”tryck”. Men även om ansikten ser neutrala och fina ut – och naturbilder är fantastiskt vackra – så finns det en antydan till övermättade färger.
Skärmen har dessutom 300 nits ljusstyrka (jag uppmätte faktiskt 350), vilket är i mesta laget för bildbehandling. Det ser väldigt bra ut när man tittar på TV och filmer, men när man ska fintrimma bilder för webb eller utskrifter försvinner svagare detaljer lätt på skärmen för andra som ska resultatet. Samma sak gäller när man vid redigerar video.
Kalibrera skärmen!
Jag rekommenderar därför att man kalibrerar skärmen till 160 nits om man sitter vid ett fönster i dagsljus, medan 120 nits är bra i normal inomhusbelysning. 100 nits är så kallat referensläge, men det är avsett för svag belysning. Som kalibrering använder jag X-Rite i1 Display Pro – det kostar visserligen nästan lika mycket som Philips-skärmen, men då har man ett verktyg som man kan använda till monitor efter monitor i framtiden.
Kalibrering ger också en sista finputsning av färgerna. Man bör tänka på belysningen i rummet, för om man har ett mörkt rum och kalibrerar skärmen till gamma 2,4 så kommer mörka skuggor att se djupa och fantastiska ut. Å andra sidan försvinner detaljerna helt så fort man trycker på ljusknappen. Därför föredrar jag personligen det lite ljusare gamma 2,2.
Snygg bild
Efter en snabb kalibrering är Philips-skärmen ännu bättre, nu börjar det bli svårt att skilja på den och min egen professionella bildskärm BenQ PV3200PT. Bortsett från storleken, eftersom BenQ:n är en 32-tummare. Färgerna på Philipsen är jämna och naturtrogna, skärpan är oklanderlig och detsamma gäller rörelseskärpan.
Det enda påtagliga med Philips 288E2A är att den inte är riktigt lika enhetlig, det ser man på enfärgade bakgrunder. Det ser lite mer ”luddigt” ut och skärmen har dessutom mer vinjettering, är alltså lite blekare och mörkare i hörnen. Jag tänker nästan aldrig på detta, inte ens när jag redigerar foton. Att inte heller betraktningsvinkeln är lika bra på Philips-monitorn är också helt OK. Helt acceptabelt, alltihop.
Svärtan är inte riktigt i klass med de bästa. Få datormonitorer har särskilt imponerande svärta, men Philipsen är till och med något ljusare än BenQ:n. Här måste vi dock ta hänsyn till det låga priset och då klarar sig Philips synnerligen väl.
Om vi tar den 32 tum stora BenQ EW3280U, som är billigare än min egen men mycket dyrare än Philips 288E2A, är den mer enhetlig på hela panelen, har mindre vinjettering och är ännu bättre färgkalibrerad direkt ur kartongen. Men en kalibrerad Philips kommer så nära att den fortfarande är ett mycket bättre köp.
Philips 288E2A: Slutsats
Philips 288E2A är en 28-tums 4K-skärm för seriösa bildredigerare som vill lägga mer pengar på kamera och programvara än på skärmen de jobbar på. Prislappen är nämligen så låg att jag nästan förväntade mig att den skulle vara oanvändbar. I stället blev jag mäkta imponerad av färgåtergivningen och skärpan.
Hur billig eller dyr bildskärm du än köper så bör du kosta på dig kalibreringsverktyg. Då får du bort det sista lilla draget av övermättade färger och kan kalibrera skärmen efter dina ljusförhållanden. Då kommer Philips-skärmen ett steg närmare proffsnivå.
Om du behandlar dina bilder eller videor på 288E2A så kan du vara säker på att resultatet inte ger några obehagliga överraskningar. Med den här skärmen har Philips minskat klyftan mellan amatörer och proffs.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser