En påkostad 4K-skärm som MSI Optix MPG321UR-QD, med 144 Hz i uppdateringsfrekvens och HDR, bör tillfredsställa de flesta datorspelare och andra som kräver häftiga prestanda.
Om du ska spela på tävlingsnivå, eller helt enkelt bara vill leva dig in maximalt i actionspelen, så krävs det en hel del skärmen. Det är trots allt den som är den visuella kopplingen mellan dig och spelet, då måste den vara blixtsnabb för att hänga med i alla rörelser och undvika så kallad ”screen tearing”, där bilden bryts upp i flimmer när bildfrekvensen blir för hög. Men inte bara det. För att uppleva spelet på absolut bästa sätt måste skärmen ha hög upplösning. Helst 4K Ultra HD!
Även om detta inte är något stort problem när man redigerar och tittar på video (då finns det andra utmaningar som kontrast, betraktningsvinkel och inte minst korrekta färger) så är det inte lika lätt att ha en ”ja tack, både och”-attityd för gaming. Ju högre upplösning skärmen har desto mer krävs det för att göra den tillräckligt snabb. Minst 120 Hz, helst 144 Hz. Och vice versa har en supersnabb skärm ofta lägre pixelupplösning och därför inte lika bra grafik i landskapsscener och racingspel.
Det är kanske framför allt inom e-sport som man verkligen vill ha allt på en gång. Bilspel till exempel. Man är ju van vid att se bilar i verkligheten hela tiden, och ett spel med bra grafik kan göra bilar nästan helt realistiska. Människor återges ändå inte fullständigt naturtroget i spel, så skjuta- och äventyrsspel behöver kanske inte den allra högsta pixeltätheten. Då det viktigare med blixtsnabba rörelser.
IPS-skärm med allt på en gång
Tack vare en äkta responstid (MPRT) på 1 millisekund är MSI Optix MPG321UR-QD ungefär så snabb som det går att göra en skärm med IPS-panel.
IPS är en typ av panelteknik som har betraktningsvinkel och färgnoggrannhet som största styrkor, men fram till för bara ett par år sedan var det nästan otänkbart att använda tekniken för spel. Den var inte tillräckligt snabb. En annan nackdel med IPS är att den absoluta kontrastnivån lider lite av den breda betraktningsvinkeln. En TN-panel har till exempel högre kontrast när man tittar på den rakt framifrån, men faller igenom när den ses från sidan.
Med den här skärmen har MSI tagit IPS-tekniken så långt de bara kunnat för att få en fin balans mellan de skarpaste färgerna, den högsta upplösningen och en blixtsnabb uppdateringsfrekvens. Dessutom är skärmen fabrikskalibrerad för att vara praktiskt taget färgneutral, så att den faktiskt också kan användas för bildbehandling utan att man behöver lägga pengar på en kolorimeter och ägna lång tid åt flera olika kalibreringar innan bilden är tillräckligt bra. Det är inte alls vanligt för gaming-skärmar, där prioriteten ofta är grälla färger snarare än helt korrekta.
Quantum Dot
För att återge ett brett spektrum av färger har MSI valt att använda sig av quantum dots, eller kvantprickar, i färgfiltret. Vanliga pigment både stjäl ljusstyrka och degraderas med tiden, medan kvantprickar i stället är små hål som borrats i nanopartiklar av ett visst ämne (zinkmagnesiumoxid) och där storleken på hålet bestämmer ljusets våglängd – och därmed färgen – som transporteras in vidare till bildsensorn.
Fördelen med kvantprickar är att färgerna inte försämras med tiden och att de har ett mycket högre ljusutbyte – och därför bättre kontrast och färgdetaljrikedom – än ett vanligt färgfilter.
Nästan korrekt från fabrik
I menyn hittar du olika färglägen, uppdelade under flikarna Gaming och Professional. Ja, för tanken är att du ska kunna använda den här skärmen även för bild- och videobehandling. Då börjar priset faktiskt inte bli så tokigt ändå. Min egen 32-tums 4K-skärm från BenQ kostade 15 000 kronor på sin tid och har varken HDR eller högre skärmfrekvens än 60 Hz. MSI-skärmen är alltså mycket mer användbar och även om färgerna inte är riktigt lika korrekt kalibrerade så är det väldigt liten skillnad mellan de två när de står bredvid varandra. Tja, bortsett från att MSI-skärmen är mer ljusstark.
Färgläget User är det som ser bäst ut om du ska använda skärmen för både spel, video och bildbehandling. Det är nämligen snudd på helt neutralt, på samma gång som det är mer liv i färgerna än om skärmen ställs in på sRGB, som blir ännu mer lik BenQ-referensen.
Om du ska spela spel behöver du egentligen inte tänka på kalibrering. Ska du däremot använda skärmen mycket till bildbehandling, surfning och kanske videoredigering så tycker jag att den är för ljus. Personligen gillar jag att ha den nedemot 120 nits och då måste skärmen kalibreras för att få korrekt gråskala. Men som en spel- och underhållningsskärm är det bara att tuta och köra.
Fantastiskt tryck i bilden
Det är något speciellt med en 32-tumsskärm med knivskarp 4K-upplösning sedd på en meters håll. Man kommer verkligen in i handlingen. Bilarna i Forza Horizon 5 är så realistiska att det nästan är läskigt. Med ”ray tracing” får bilden ett fantastiskt lyster och solljuset reflekteras i bilarnas lack. Och med 144 Hz i hastighet och stöd för G-Sync är det ett sådant flyt i bilden – helt utan flimmer – att det nästan är hypnotiserande. Visserligen behöver man inte mer än 120 Hz för det här spelet, jag såg åtminstone aldrig frekvensräknaren nå högre än 119 när jag spelade på PC med GeForce RTX 3090-grafikkort. Fast då har jag också ställt in all grafik och upplösning på max. Går man ner lite här och där så får man en högre skärmfrekvens.
HDR600
MSI-skärmen har i princip 400 nits i ljusstyrka att jobba med, men du kan växla över till HDR och få 600 nits som absolut maxgräns. En HDR-ljusstyrka på 600 nits kan verka som i minsta laget, men i en normal miljö ger det en utmärkt bild.
Att skärmen har global dimning innebär att hela bilden – inklusive mörka områden – blir ljusare i de korta glimtarna när skärmen måste över 400 nits. Men det lägger jag ärligt talat inte märke till när jag spelar. När man tittar på film märks det mer, eftersom man har större möjlighet att studera hela bildytan. Men balansen mellan kontrast, ljusstyrka och färgåtergivning är bättre än på flera andra skärmar
Var bara medveten om att hela svärtan blir ljusare när HDR aktiveras, så om du dämpar ljusstyrkan i HDR-innehåll men behåller HDR aktiverat i Windows får du en lite blekare bild.
Överträffar dyrare skärmar
Då jämför jag också med den häftiga bredskärmen Samsung Odyssey Neo G9, som har dynamisk bakbelysning men en betydligt blekare SDR-bild än MSI-skärmen. Vilket är viktigt, för det är inte alltid man vill ha HDR, speciellt inte när man jobbar med bilder till webbsidor och utskrifter eller bara surfar på nätet.
Som en allroundskärm är MSI Optix MPG321UR-QD bland de bättre jag har testat. Den lider inte heller av haloeffekten som kännetecknar skärmar med dynamisk bakbelysning. Då tar jag även med mycket dyrare skärmar som mini-LED-skärmen Asus PA32UCX-K för nästan 40 000 kronor!
USB-hubb och andra anslutningar
Förutom att vara en strålande skärm, som stöder 144 Hz genom både HDMI och DisplayPort, är MSI Optix användarvänlig med en hel uppsjö av USB-ingångar. Den har en USB-C-skärmanslutning för laptop-användare och dessutom en inbyggd hubb med hela sex USB-A-ingångar samt tre USB-C-ingångar där du kan koppla in externa hårddiskar och USB-minnen. Alla dessa är tyvärr av typen 2.0 i stället för 3.0, så de är lite långsammare än jag hade velat. Men de är fullt användbara.
Praktiska bildfunktioner
Till sist vill jag lyfta fram ett par käcka funktioner, som till exempel att du kan få fram ett hårkors mitt på skärmen som kan göra det enklare att sikta på saker om spelet inte har någon ordentlig siktfunktion. Eller ett digitalt förstoringsglas som förstorar skärmens mitt och på så sätt underlättar ytterligare att sikta på fienden – eller att skilja på vän och fiende innan man trycker på avtryckaren. Sådana saker hjälper till att höja användarvärdet på skärmen.
MSI Optix MPG321UR-QD: Slutsats
En skärm är en skärm, kanske du tänker. Men när man ser hur MSI Optix MPG321UR-QD balanserar upplösning med hastighet och färgåtergivning så börjar man genast känna behovet av en sådan här ordentlig skärm. Speciellt i bilspel är rörelserna glidande, samtidigt som bilden är knivskarp!
För skjutaspel kan det hända att du vill ha något ännu snabbare, och det finns skärmar där ute som klarar ända upp till 240 Hz. Men då brukar de ha 1920 x 1080-upplösning (Full HD), alltså bara en fjärdedel så många pixlar. Eller i bästa fall 2560 x 1440. Det är bra det också, men jag hade hellre valt 4K om jag även skulle använda skärmen till annat än spel.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser