Det finns Logitech – och så finns det Logitech. Under de senaste åren har företaget utökat sin verksamhet från att ”bara” vara den största mustillverkaren till att leverera alla de datortillbehör som framför allt spelare och kreativa proffs behöver. Där ingår mikrofoner. 2018 köpte Logitech mikrofonföretaget Blue, som också är representerat i detta test. Men Logitech Blue Sona är den första Logitech-mikrofonen under eget namn – men uppenbarligen med Blues teknik ombord.
Blue Sona tillhör klassen semiprofessionella mikrofoner med XLR-anslutning. Det innebär att mikrofonen kräver både en extern förförstärkare och ett ljudinterface, som helst ska vara bättre än datorns inbyggda ljudkort. Dessutom behövs ett mikrofonstativ eller en mikrofonarm för skrivbordsmontering.
Logitech Blue Sona är av den dynamiska typen. De brukar vara rejäla och tål även höga ljud. Logitech anger ett maximalt ljudtryck på 129 dB med 5 procent harmonisk förvrängning.
Genial elektronik
Dynamiska mikrofoner behöver inte 48 volts fantommatning eftersom de är uppbyggda på samma sätt som högtalare och hörlurar, alltså med en talspole i ett magnetfält. Men Logitech har på ett genialt sätt valt att utnyttja fantomströmmen, som är standard i nästan alla mikrofonförstärkare, för att driva en liten förförstärkare i mikrofonen.
Blue Sona kräver fortfarande en riktig mikrofonförstärkare, men den extra förstärkningen i själva mikrofonen förhindrar brus i långa kablar och gör också impedansmatchningen i förförstärkaren mindre problematisk.
I egenskap av en semiprofessionell XLR-mikrofon är Logitech Blue Sona behagligt fri från lull-lull. Mikrofonhuset är fyrkantigt och grafitsvart (mikrofonen finns även i vitt) och helt utan dekorationer. Man måste gå hela vägen runt till mikrofonens baksida för att hitta Logitech-logotypen, som sitter fast med magneter och täcker två skjutknappar för basfilter respektive närvaroförstärkning. Mikrofonelementet är dolt bakom ett vindskydd av svart skumplast. För att alltihop inte ska bli för diskret och smakfullt ingår ett extra vindskydd i knallrött skumgummi.
Därför är den värd pengarna
Logitech Blue Sona är testets dyraste. Men den visar på ett övertygande sätt varför man ska överväga att lägga så mycket pengar på en mikrofon när man kan få en streamingmikrofon med allt inbyggt – och RGB-ljus – för mindre än hälften. Den låter helt enkelt bättre. Om ljudet är bäst i testet är en subjektiv bedömning som beror mycket på smak. Men röster låter rent och oförvrängt.
I sin ”neutrala” inställning (utan basfilter och närvaroförstärkning) låter Blue Sona en smula bastungt. Vilket förmodligen är den bästa frekvensen för poddar. Med närvaroförstärkning blir röståtergivningen subjektivt mer närvarande.
Slutsats
Logitech Blue Sona är testets dyraste mikrofon. Det beror inte på antalet funktioner, eftersom den varken har USB-gränssnitt, RGB-ljus eller styrprogram med ljudeffekter. Ljudmässigt är den däremot bland de bästa. Ljudet är varmt och behagligt – och framför allt rent. När det gäller upplösning och detaljer slås den dock av HyperX – men det krävs nästan ett målfoto för att avgöra det.
Också i detta test:
JBL Quantum Stream
Nybörjarmikrofon med ljus
JBL:s billiga bordsmikrofon räcker fint för spel, men passar inte för poddar och streaming.
Razer Seiren V2 Pro
Lika varmt som på den gamla goda tiden
Razer spelar på retrosträngarna med Seiren V2 Pro, som är ett behagligt och varmt sällskap.
Sennheiser Profile
Passar de flesta
Sennheisers USB-mikrofon ger dig bra ljud i möten och är perfekt för podcast-nybörjare.
Blue Yeti X
Bra mikrofon – med kul programvara
Blue Yeti X är en bra allroundmikrofon med ett mjukvarupaket som lägger till nyttiga – och onyttiga – funktioner.
EPOS B20
Knivskarp design
EPOS B20 tar hem designpriset för snyggast formgivning. Den passar lika bra på kontoret som i streamingstudion.
HyperX QuadCast S RGB
Funktionsbomb
HyperX QuadCast S RGB kan mycket mer än sin dubbelt så dyra storebror. Och den låter riktigt bra.
Elgato Wave DX
Ett klipp för pengarna
Elgato Wave DX är nästan lika bra som en analog kondensatormikrofon. Och kräver samma extrautrustning.
HyperX ProCast
Semiprofessionell studiomikrofon
HyperX ProCast är inte en mikrofon som du bara ställer på skrivbordet och proppar in i USB-porten. Men det extra krånglet uppvägs av extra kvalitet.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser