Zaptec Go är en liten och nätt laddare som tar minimalt med plats på väggen. Den finns i flera färger, så du kan välja den som passar ditt hus bäst. Om du är osäker kan det vara klokt att satsa på den svarta, som också är den jag har fått hem för test.
Installationen är enkel och kan utföras av en elektriker på mindre än en timme. Lagen kräver att jobbet utförs av ett proffs, så prata med återförsäljaren om installation där du köper laddboxen.
Prismässigt är Zaptec Go en av de billigaste på marknaden, men tänk på att installationen kostar ungefär lika mycket som själva laddboxen. Så priset fördubblas, lite grovt räknat. Vi har angett priset utan installation, eftersom det varierar beroende på vem som utför tjänsten.
Laddkapacitet
Zaptec Go kan ladda med en effekt på upp till 22 kW, vilket innebär att du kan ladda din elbil snabbt och effektivt. Du kan också ansluta flera Zaptec Go-laddare till samma krets, så att du kan ladda flera elbilar samtidigt.
För att få 22 KW effekt behöver du ett nätsystem med 3-fas och 32 A, och Zaptec-laddaren stöder både TN, IT och TT. Kontrollera vilken typ av nätsystem du har för att vara säker på att du får full effekt. Till exempel är det inte alla bilar som stöder 3-fas IT-ström. I så fall kommer du att vara begränsad till 1 fas, alltså ungefär 7 kW. De allra flesta elbilar laddar i dag med max 11 kW, så de flesta kunder kommer inte att dra nytta av alla 22 kilowatt. Det är dock sannolikt att din nästa elbil kommer att kunna ladda snabbare, så det är alltid praktiskt att ha ett överskott.
Tänk på att inte alla hushåll klarar över 22 kW. Själv har jag TN-ström med totalt 22 kW för hela hushållet, så för att ge mig en säkerhetsmarginal så att jag kan använda värme och hushållsapparater samtidigt som jag laddar bilen, har elektrikern justerat ner maxeffekten på Zaptec-laddaren till 25 A. Alternativt kan du ställa in din egen gräns i appen.
Funktioner
Zaptec Go är fullproppad med smarta funktioner. Du kan till exempel ställa in den så att den laddar med RFID-chip, så att ingen obehörig kan ladda med den.
Laddaren har inbyggt Wi-Fi, så att du kan styra den via Zaptec-appen direkt i mobilen. Använd appen för att starta och stoppa laddningen, ställa in laddningstider och se hur mycket ström du har förbrukat. Där kan du också ställa in smart laddning, så att bilen laddas när elen är som billigast under dygnet.
Eftersom laddaren inte kommunicerar med bilens hjärna så vet den inte hur mycket kapacitet som finns kvar i batteriet när den är inställd på laddning. För att ställa in smart laddning behöver du därför veta ungefär hur mycket du kör på en dag eller vecka – eller hur ofta du vill smartladda – och ställa in det i Zaptec-appen. Detta används för att beräkna när laddaren ska ladda för att ge billigast ström, men bilen kommer ändå att bli helt fulladdad. Så oroa dig inte för att batteriet laddas ur mer än normalt när bilen är inställd på laddning, det enda som händer är att de sista kilowatten som laddas kanske inte nödvändigtvis prickar det lägsta elpriset.
Har du smart ström?
Om du har ett elbolag som erbjuder smart el så finns det en del saker du ska tänka på. Vissa elbolag låter dig kommunicera direkt med din bil via en app, så att de vet exakt hur mycket ström den ska ha och vid vilka tidpunkter den ska ladda för att få det lägsta priset. Men den funktionen rekommenderar Zaptec att man stänger av, så att inte både Zaptec Go och hushållets elnät försöker styra detta. Då riskerar du att inte pricka när priset är som lägst. Du måste därför välja vilket av systemen som styr den smarta strömmen.
Smart strömhantering med Sense
Till testet har jag fått med en liten enhet som heter Sense, som övervakar hela hushållets effektbelastning i realtid, så att väggladdaren aldrig drar mer ström än vad huvudkretsen kan hantera. Om du har två billaddare, där den andra laddaren är av ett annat märke, och du behöver ladda två bilar samtidigt, skulle jag definitivt rekommendera Sense-enheten. Då drar Zaptec Go aldrig mer ström än vad båda bilarna kan ladda utan att överbelasta.
Med Sense kan du också ställa in en maximal effektbelastning för hela hushållet, så att du vet att du aldrig går över en nivå som till exempel gör din nätavgift dyrare.
Min erfarenhet av Zaptec Go
Innan jag testade Zaptec Go hade jag använt en helt vanlig dum 11 kW-laddare från Schneider. En laddare är på många sätt bara en laddare, så länge den fungerar, vilket de båda gör. Jag har dock blivit väldigt förtjust i Zaptec-appen, inte minst möjligheten att låsa fast laddkontakten så att ingen kan stjäla kabeln när den inte används.
Den lilla Zaptec-laddaren är elegant och förstör inte fasadens utseende. Schneider-laddaren är däremot en stor, vit och ful låda. Zaptec-laddaren gör bara att hemmet ser mer modernt ut. Med en lysande ring som visar om den laddar (blå), om bilen är fulladdad (vit), eller om det är något problem med laddningen (röd).
Under de sex vinterveckor jag har haft laddaren, där det har varit mycket kallt väder och temperaturer ner mot 20 minusgrader, har jag aldrig upplevt några fel på den. Varken när jag har laddat hushållets Tesla, vår gamla Leaf eller någon av de bilar jag har haft för test under den här perioden.
Min slutsats
Zaptec Go är ett utmärkt val för dig som letar efter en kompakt, smart och prisvärd elbilsladdare för hemmet. Den är enkel att installera, praktiskt taget felfri att använda och har alla funktioner du behöver för att ladda din elbil snabbt och effektivt. Inklusive smart strömhantering och upp till 22 kW laddeffekt.