Kinesiska Xpeng vill vara det varumärke som kombinerar Teslas innovativa mjukvara med lyxutrustningen och byggkvaliteten hos en topputrustad Audi eller Mercedes.
Xpeng tävlar om vår uppmärksamhet med andra nytillkomna kinesiska elbilsmärken som behöver bevisa sig för den kräsna skandinaviska publiken.
Den nyligen uppdaterade sportsedanen Xpeng P7 försöker bevisa just detta.
En äldre version av P7 presenterades för skandinaviska journalister förra året och skulle ha funnits på gatorna i slutet av 2022. Bilen fick beröm för byggkvalitet och utrustning, men kritiserades för laddningstid och programvara.
Endast i Norge nådde elbilen konsumenterna, och Xpeng lovade att en ny version snart skulle släppas som var mer skräddarsydd för den nordeuropeiska marknaden. Den tiden har nu kommit, och mycket har hänt sedan dess!
Jag har haft nöjet att recensera en algblå Xpeng P7 Wing Edition, som förutom att vara den mest välutrustade versionen, har helt meningslösa men helt fantastiska saxdörrar.
Bättre och billigare än förr!
Man kan välja mellan tre versioner av P7, som alla storleksmässigt ligger mellan en Tesla Model S och Model 3.
Modellerna är en bakhjulsdriven Long Range, en fyrhjulsdriven Performance med fler hästkrafter och den extraordinära toppmodellen Wing Edition. Den senare är i princip en Performance-modell med adaptiv fjädring och de galna dörrarna.
Performance och Wing Edition bjuder på 473 hästkrafter, medan Long Range nöjer sig med 276. Å andra sidan har Long Range en räckvidd på 576 kilometer (WLTP) i motsats till de övriga 505.
Priset för en P7 RWD Long Range har sänkts till 600 000 kronor. En AWD Performance kostar 669 900 kronor, och om det är Lamborghini-dörrar eller inget som gäller får du punga ut med 799 900 kronor.
Standardutrustningen är nästan identisk mellan bilarna, så om räckvidden är viktig kan du välja den billigaste P7 utan att gå miste om säkerhetssystem och lyxlösningar.
Dessutom finns det bara ett tillvalspaket. Det kostar 39 990 kronor
Först och främst innehåller det en 840-watts ljudanläggning med 18 högtalare från danska Dynaudio, som både ser bra ut och låter fantastiskt. I paketet ingår även sportstolar i läder, högtalare i förarsätet och soft-close på alla 4 dörrarna. Det är mycket lyx för pengarna och ger kupén ett rejält lyft. Utrustningspaketet ingår i priset om man köper Wing Edition.
Det enda som saknas är en dragkrok, som tyvärr inte erbjuds på P7.
Nya P7 laddar mycket snabbare jämfört med sin föregångare. Snabbladdningskapaciteten har ökat från 80 kW till 175 kW, vilket innebär att bilen kan laddas från 10 till 80 procent på bara 29 minuter.
Mjukvaran har fått en rejäl översyn och är bättre optimerad för den nordiska marknaden. Dessutom får du nu en värmepump inkluderad i priset, som stjäl din frunk men ger dig längre räckvidd på vintern.
Kvaliteten talar för sig själv
Alla associationer mellan Kina och dålig kvalitet kommer på skam i Xpeng P7! När du kliver in i P7 kommer du inte att tvivla på att du befinner dig i en premiumbil. Särskilt med utrustningspaketet installerat, som i mina ögon är ett måste! De främre diskanthögtalarna stiger elegant upp när du sätter på musiken. Kupén är fylld av mjuka material, glänsande metall och läder. Stämningsbelysningen i kupén kan ställas in i praktiskt taget vilken färg som helst, vilket ger elbilen en extra nivå av charm (eller dramatik) om natten. Framstolarna är naturligtvis ventilerade och uppvärmbara, och är 8- respektive 6-vägs justerbara.
Saxdörrarna är inte ens särskilt irriterande att använda dagligen. Det känns effektivt att öppna dörrarna med fjärrkontrollen på väg till bilen. Både fram- och bakdörrarna är ramlösa, och även på vanliga tråkiga dörrar ger det en sportig touch.
Öppning och stängning av bagageutrymmet på 440 liter görs antingen med fjärrkontrollen eller via en fotsensor. Om du behöver mer bagageutrymme kan du fälla ner baksätet (60/40). Naturligtvis kan du ladda din mobiltelefon trådlöst i kupén. Inuti bilen kan du också njuta av frisk, filterrenad luft, vilket kanske är vettigt om du kör i de mest förorenade städerna i världen.
Dansk ljudanläggning i mästarklass
Det är värt att köpa extrautrustnings-paketet bara för att få uppleva ljudanläggningen från danska Dynaudio. Särskilt imponerande är den rymd som systemet demonstrerar. Instrumenten känns behagligt utspridda i bilen, och det hörs tydligt när det är lite reverb på ljudinspelningarna. Röster är klara och närvarande.
Om du gillar tung bas kommer du att bli imponerad av att basen är tät och intensiv (utan att överrösta diskanten och mellanregistret) oavsett volym. Hög bas kan få plasten i billigare bilar att skaka i kupén vid hög volym, vilket förstör ljudet. Men inte i P7. James Blakes Big Hammer kan vridas upp tills öronen blöder utan att kvaliteten påverkas negativt.
Den galnaste standardutrustningen
Xpeng vill konkurrera med Tesla när det gäller säkerhetsutrustning, självkörande funktioner och underhållning. Det finns för mycket utrustning för att räkna upp, men om du hittar den i en Tesla eller en Mercedes är chansen stor att du hittar den som standardutrustning i en P7.
När du kör skyddas du av ett autobromssystem och ett bakåtriktat varningssystem. En döda vinkeln-sensor ser till att du inte kommer för nära andra trafikanter, och körassistenten hjälper dig att hålla dig i din egen fil. Om du blir trött känner en sensor framför ratten av det och försöker aktivera dig.
Man har också tänkt på de små problemen. 360-graders kameror ger dig ett fågelperspektiv när du backar eller parkerar. Den filmar också under bilen, så det finns ingen ursäkt för att parkera på en handikapplats eller utanför rutan. För att säkerställa att man inte kommer för nära något har man en exakt avståndsmätare runt hela bilen som visar det exakta avståndet i centimeter. Om man inte vill parkera själv så gör den det åt en, oavsett om det är diagonalt, rakt eller parallellt. Totalt har bilen 5 vågradar, 12 ultraljudssensorer och 11 utvändiga kameror.
Självkörning är stressande
Förutom säkerhet finns det självkörande funktioner. Även här får man standardutrustning i toppklass. Med två tryck på växelspaken växlar P7 till självkörande läge. I praktiken är detta en kombination av adaptiv farthållare, som håller hastigheten och avståndet till bilen framför dig, och filhållningsassistent, som håller dig inom linjerna. Sedan är du igång och kan byta fil med blinkersen.
Enligt min mening är självkörande funktioner binära. Antingen fungerar de perfekt och känns som magi, eller så fungerar de inte perfekt och är för stressande att använda.
Xpengs självkörande system är väl genomtänkt, men när man väl har upplevt att bilen drar åt lite fel håll på motorvägen kan man inte längre slappna av när man använder det. Dessutom måste man hålla i ratten och ge små livstecken när man använder systemet, vilket kräver lika mycket tankekraft som att bara styra själv.
Den adaptiva farthållaren är fantastisk, och den är tillräckligt självkörande för min smak. Den håller ett respektabelt avstånd och bromsar inte för tidigt, för sent eller för mycket.
Mer lyxigt än sportigt
Xpeng P7 är mer motorvägsmissil än sportbil, även i Wing Edition. Annars är den tillräckligt kompetent för sportig körning. Den adaptiva fjädringen håller den 2 180 kg tunga elbilen stabil i kurvorna, och Brembo-bromsarna får ner dig i hastighet chockerande snabbt. Accelerationen från 0–100 på 4,1 sekunder är brutal och det är aldrig någon brist på hästkrafter eller vridmoment. Den här typen av acceleration är numera vardagsmat för elbilar, men som referens är 4,1 sekunder till 100 km/h bara 0,1 sekunder långsammare än en Ferrari F430.
P7 är snabb, men det är ingen spännande upplevelse att köra den hårt på landsväg. Styrningen är inte den mest responsiva, och i kombination med elbilens storlek och vikt ger det en rolig men distanserad körupplevelse på små vägar. Den är mycket bättre på lyx.
Vilket är goda nyheter! Det betyder att du kan spara dina pengar och köpa den billigaste Long Range-versionen. Om du inte kan få nog av spänningen på motorvägen är Perfomance-versionen något för dig. Hjulupphängningen på P7 är hård, men ändå mycket bekväm. För landsvägskörning är det bra, men på motorvägen är det ännu bättre. Du behöver inte höja rösten för att föra ett samtal i 110 km/h och komforten är på topp. Bilen är stabil hela vägen upp till hastighetsgränsen.
Krångel med programvaran
Eftersom elbilen levereras med i stort sett all modern utrustning som standard kan du skräddarsy den upplevelse du vill ha och stänga av allt onödigt. Små animationer ingår för varje inställning, så att du alltid vet vad du slår på eller av. Alla viktiga funktioner fungerar perfekt i P7.
När det gäller de mer flashiga funktionerna släpar den ibland efter konkurrenterna. Xpeng och jag är till exempel inte alltid överens om vad som räknas som en acceptabel parkeringsplats. Ibland känner den inte igen en parkeringsruta eller tycker att den är för liten. Bilen är också lite paranoid, vilket kan innebära regelrätta utskällningar från högtalarna. P7 känner naturligtvis av hastighetsskyltar och du kan ställa in farthållaren så att den alltid följer dem. Den är bra på det, men när den missar slutet på 40-zonen blir den inte glad när du manuellt vrider upp den till 80 km/h.
Elbilen är särskilt hård när den tolkar linjerna på vägen på ett annat sätt än du gör. I värsta fall kommer den att rycka i säkerhetsbältet. Den talar inte nödvändigtvis om för dig vad du har gjort för fel, vilket är dålig uppfostran. Naturligtvis kan du stänga av dessa funktioner i menyn. Men du måste göra det VARJE gång du startar bilen. De arbetar på en genvägsknapp på förstasidan.
Om man ska säga något positivt om elbilens tillkortakommanden så är det att det har skett stora förbättringar jämfört med den gamla P7. Den hade alla samma problem, men mycket värre! Mjukvaruuppdateringarna går i rätt riktning.
Infotainment
Om du vill ändra luftkonditionering, inställningar eller underhållning kan du göra det antingen med röststyrning eller via den 15 tum stora skärmen i mitten av instrumentbrädan. Röststyrningen fungerar bra och elbilen känner till och med av var du sitter. På så sätt kan passageraren i det vänstra baksätet begära sätesvärme utan att behöva specificera mer.
Skärmen använder Xpengs eget styrsystem. Det är intuitivt och väldigt Tesla-inspirerat. Lyckligtvis är navigationssystemet en bra vägvisare, eftersom bilen varken stöder Apple CarPlay eller Android Auto.
Ibland är inställningar dolda i undermenyer som borde vara lättare att hitta. Inställningarna för styrkomfort borde finnas där man växlar till sportläge, inte i en säkerhetsmeny.
Om man vill bli underhållen erbjuder Xpeng en meditationszon, en ”konserthall” och tillgång till appar som YouTube, Disney+ och Teams. De tre sistnämnda tillkom i en uppdatering mitt under testperioden, och fler tillkommer hela tiden. Allt detta är oåtkomligt när du kör bilen, men perfekt när du laddar. Meditationszonen är förvånansvärt avkopplande, och även om konserthallen borde innehålla klassisk musik snarare än naturljud, är det kul att uppleva Dolby Atmos-surroundljud från den extraordinära anläggningen.
Underskattar sitt eget batteri
Nya P7 har blivit riktigt duktig på att ladda. 175 kWh snabbladdning är inte riktigt lika imponerande som Tesla eller Polestar, men skillnaden är inte tillräckligt stor för att vara en diskvalificerande faktor.
Om du är den typ av person som är rädd för att få slut på ström kommer du att bli glad att höra att P7 är överdrivet pessimistisk när den berättar om sin räckvidd. Min dagliga rutt till och från jobbet på cirka 25 kilometer tog bara 22 kilometer enligt mätaren i Eco-läget! Resan har hastigheter mellan 50 och 80 km/h och min genomsnittliga förbrukning var bara 13,6 kWh per 100 kilometer.
Med mer blandad landsvägs- och motorvägskörning i standardläge var genomsnittet cirka 14,9 kWh. Mitt lägsta genomsnitt var 12,7 kWh vid stadskörning i det så kallade XPedal-läget, som ställer in den regenerativa ”motorbromsen” på högsta nivå så att bilen effektivt bromsar ner till 2 km/h när du släpper gaspedalen.
Om siffrorna är korrekta och du kör lugnt genom staden i Xpedal-läget är den maximala räckvidden så mycket som 650 kilometer! Kanske hade jag bara en ovanligt stark medvind på vägarna, men det är inget annat än imponerande!
Med min förbrukning i blandad körning ger beräkningen ändå 50 kilometer mer än den angivna räckvidden. Och det är i den snabbaste och tyngsta varianten av P7. Jag önskar att jag kunde göra en jämförelse med den 160 kg lättare Long Range-varianten.
Slutsats
Xpeng P7 är ett seriöst lyxigt alternativ till Polestar och Tesla. Även om den inte har några trumfkort i rockärmen när det gäller batteri eller programvara, håller den jämna steg och kompenserar med massor av klassisk lyx i kupén och komfort på vägen. Materialen är av hög kvalitet och säkerhetsutrustningen är i toppklass. Även om det är svårt att komma undan Tesla efter de nuvarande prissänkningarna känns Xpeng P7 fortfarande som en mycket prisvärd bil. Om du är ute efter klassisk lyx snarare än de senaste futuristiska finesserna är P7 ett bra köp.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser