TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: Volvo XC40 Recharge FWD

Spara pengar utan för många kompromisser

Klarar man sig med framhjulsdrift så kan den här versionen av Volvo XC40 vara mitt i prick.

Av / 2022-07-01 - 08:00
Volvo XC40 Recharge FWD

Home tycker

  • Bekväma köregenskaper med sköna säten i en kupé med lite buller. Bra räckvidd, klarar 1 500 kg släpvagnslast. Hög kvalitetsnivå och förmånligt serviceavtal på tre år ingår.
  • Året runt-däcken från Pirelli gillar inte regn. Framhjulen drar i ratten när man drar på. Begränsat urval av färg och utrustning.

Låt oss erkänna det. Fyrhjulsdrift helt överflödigt för det flesta. Även i en crossover eller en SUV. De flesta håller med om det också. Titta bara på försäljningsstatistiken för Europa de senaste åren. Volkswagen Golf, Fiat Panda, Nissan Leaf och de allra flesta från BMW:s 3-serie till crossovers som Toyota RAV4 dominerar stora delar av marknaden med, ja ni gissade rätt: framhjulsdrift.

I Norden är läget lite annorlunda, här är det fler som föredrar att bilen har fyrhjulsdrift. Det spelar ingen roll om de behöver det eller inte – nej, jag pratar inte om terrängkörning utan om den dagliga rutten mellan arbete, dagis och träning. Som trots att vi bor i ett vinterland går utmärkt att klara av med framhjulsdrift.

Volvo XC40 FWD bak
Volvo XC40 FWD ser ut som versionen med fyrhjulsdrift och är lika skön att köra. Men kostar mindre. Foto: Lasse Svendsen

Och det är precis vad du får här. Volvos populära eldrivna XC40-modell finns nämligen i en version utan fyrhjulsdrift, vilket gör att du sparar pengar utan att det går ut över körglädjen eller räckvidden.

Effekten är inte lika hög och prestanda är inte lika häftiga som i den fyrhjulsdrivna versionen med 408 hk. Som bara behöver 4,9 sekunder från stillastående till 100 km/h. Något som för inte så länge sedan var helt tänkbart för en Volvo. I FWD-versionen är effekten från elmotorn som driver framhjulen 170 kW/213 hk. Det räcker väldigt långt, eftersom 0–100 inte tar mer än 7,4 sekunder. Tillräckligt snabbt för de flesta av oss, och mycket respektabelt för en högrest SUV.

Volvo XC40 FWD over
Volvo XC40 FWD med Ultimate-utrustningspaket. Foto: Lasse Svendsen

Räckvidden är fortfarande bra: 422 km enligt WLTP-standarden.

Annons

Bonusen med att välja den framhjulsdrivna versionen av den elektriska XC40 är att man sparar pengar. Så mycket som drygt 100 000 kronor, beroende på vilken utrustningsnivå man väljer. Vår bil var utrustad med allt, det vill säga att den hade Ultimate-paketet. Som innehåller, ja, allt.

Väl utrustad med allt du behöver

Bland annat ett mycket bättre ljudsystem från Harman Kardon, elektriskt panoramatak i glas, adaptiv farthållare med självkörning på nivå 2, halvelektrisk dragkrok, 360-graders kamera med parkeringssensorer, värmepump (standard på alla), härdat glas med tonade rutor på sidorna och bak, elektrisk stolinställning med minne, induktiv mobilladdning, LED-strålkastare fram samt 20-tumsfälgar. Med året runt-däck.

Mer korrekt är det ett däck för tre säsonger. Vår, sommar och höst, men absolut inte vinter. Därför var vår testbil utrustad med dubbfria vinterdäck på 19-tumsfälgar, förutom ”året runt-däcken” från Pirelli.

Som det finns en del väsentligt att berätta om.

Volvo XC40 FWD dekk
Volvo XC40 FWD med året runt-däck från Pirelli. Foto: Lasse Svendsen

Året runt-däck

De greppar bra på varm asfalt, och är helt okej på grusvägar. Som de flesta sommardäck, alltså. Men det verkar som om kompromissen har lite svårt i väta. Däcken kämpar ibland för att få grepp, jag märkte att de ”gav efter” och orsakade understyrning i exempelvis rondeller när det var blött. Det är inte dramatiskt på något sätt, för man tappar inte greppet, det är bara inte optimalt.

Jämfört med den framhjulsdrivna versionen av Polestar 2, som vi testade med Michelin Primacy-sommardäck, saknar Pirelli Scorpion-däcken riktningsstabilitet och grepp i vått väglag. Man hade kanske inte märkt det så tydligt om inte framhjulen inte dragit en hel del i ratten när man accelererar. Samma sak händer med den framhjulsdrivna Polestar 2, motoreffekten rycker i ratten när all kraft ska ner i marken.

Volvo XC40 FWD 1
Volvo XC40 FWD Foto: Lasse Svendsen

Rent praktiskt är den framhjulsdrivna versionen av XC40 FWD lik en fyrhjulsdriven version. Så jag upprepar mig inte och säger samma saker som i testet av XC40 AWD, utan konstaterar bara att kupén är en skön plats att vara på. De djupa sätena är mycket bekväma. Är man inte för lång så sitter man bra i baksätet också. Där barnfamiljer uppskattar två Isofix-fästen för barnstolar.

Volvo XC40 FWD harman Volvo XC40 FWD forseter Volvo XC40 FWD dash Volvo XC40 FWD baksete Volvo XC40 FWD mobillading
<
>
Foto: Lasse Svendsen
Läs också Den här XC40:n hade vi valt Elbilen Volvo XC40 är en sagolik bil, framför allt i den här versionen.

Räckvidd

Batteriet är inte på 78 kWh, som i bilen med fyrhjulsdrift, utan 66 kWh. Det räcker till 422 km, enligt Volvos WLTP-siffror. Vår erfarenhet säger oss att räckviddssiffran förmodligen är en smula optimistisk. Jag fick ut max 38 mil på sommardäck och snittförbrukningen var 20,5 kWh vid blandad körning, men jag lyckades ta mig ner till 17 på en långtur. Det är definitivt godkänt.

Volvo XC40 FWD instrument
Volvo XC40 FWD har bra räckvidd. Foto: Lasse Svendsen

Harman Kardon

Vi tycker att Volvos High Performance-system är så slappt och tråkigt att vi tveklöst rekommenderar att välja Harman Kardon Premium Sound. Lyckligtvis är det standard i Ultimate-utrustningspaketet. Vilket även inkluderar Google Automotive, och snart även Apple Carplay via en trådlös uppdatering (OTA).

Då blir den bekväma och tysta Volvon en ännu bättre plats att vara på för alla som har en iPhone.

Volvo XC40 FWD soltak Volvo XC40 FWD T hammer Volvo XC40 FWD profil Volvo XC40 FWD 2
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Slutsats

Den framhjulsdrivna XC40 Recharge FWD är kanske inte lika snabb som AWD-versionen med fyrhjulsdrift. Som garanterat har bättre grepp på en dåligt plogad grusväg till sommarstugan, men förutom i sådana lägen klarar sig de allra flesta med den framhjulsdrivna versionen. Som man också sparar pengar på, utan att göra väsentliga kompromisser. Utrustningspaketen är desamma och det ingår tre års service och försäkring i priset. Då får du även byte av luftfilter, däcktätningsmedel, torkarblad samt bromsskivor och -belägg som en del av paketet. Gratis vägassistans ingår också och det gör nog priset lättare att acceptera för många. Det enda vi egentligen kan klaga på är året runt-däcken från Pirelli.

Karakter
Volvo XC40 Recharge FWD
Premium
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Årets bästa erbjudande

Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr

LB+ Total månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

4 kr / för 4 veckor
185 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Stortest: Möt sommaren på två hjul

Bakhjulsdriven Model 3: Här får du mycket för pengarna

När körglädje är viktigare än räckvidd

F-150 Lightning: Mäktig och läcker

Ett kanonbra bilköp

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Ljud & Bild