Låt oss erkänna det. Fyrhjulsdrift helt överflödigt för det flesta. Även i en crossover eller en SUV. De flesta håller med om det också. Titta bara på försäljningsstatistiken för Europa de senaste åren. Volkswagen Golf, Fiat Panda, Nissan Leaf och de allra flesta från BMW:s 3-serie till crossovers som Toyota RAV4 dominerar stora delar av marknaden med, ja ni gissade rätt: framhjulsdrift.
I Norden är läget lite annorlunda, här är det fler som föredrar att bilen har fyrhjulsdrift. Det spelar ingen roll om de behöver det eller inte – nej, jag pratar inte om terrängkörning utan om den dagliga rutten mellan arbete, dagis och träning. Som trots att vi bor i ett vinterland går utmärkt att klara av med framhjulsdrift.
Och det är precis vad du får här. Volvos populära eldrivna XC40-modell finns nämligen i en version utan fyrhjulsdrift, vilket gör att du sparar pengar utan att det går ut över körglädjen eller räckvidden.
Effekten är inte lika hög och prestanda är inte lika häftiga som i den fyrhjulsdrivna versionen med 408 hk. Som bara behöver 4,9 sekunder från stillastående till 100 km/h. Något som för inte så länge sedan var helt tänkbart för en Volvo. I FWD-versionen är effekten från elmotorn som driver framhjulen 170 kW/213 hk. Det räcker väldigt långt, eftersom 0–100 inte tar mer än 7,4 sekunder. Tillräckligt snabbt för de flesta av oss, och mycket respektabelt för en högrest SUV.
Räckvidden är fortfarande bra: 422 km enligt WLTP-standarden.
Bonusen med att välja den framhjulsdrivna versionen av den elektriska XC40 är att man sparar pengar. Så mycket som drygt 100 000 kronor, beroende på vilken utrustningsnivå man väljer. Vår bil var utrustad med allt, det vill säga att den hade Ultimate-paketet. Som innehåller, ja, allt.
Väl utrustad med allt du behöver
Bland annat ett mycket bättre ljudsystem från Harman Kardon, elektriskt panoramatak i glas, adaptiv farthållare med självkörning på nivå 2, halvelektrisk dragkrok, 360-graders kamera med parkeringssensorer, värmepump (standard på alla), härdat glas med tonade rutor på sidorna och bak, elektrisk stolinställning med minne, induktiv mobilladdning, LED-strålkastare fram samt 20-tumsfälgar. Med året runt-däck.
Mer korrekt är det ett däck för tre säsonger. Vår, sommar och höst, men absolut inte vinter. Därför var vår testbil utrustad med dubbfria vinterdäck på 19-tumsfälgar, förutom ”året runt-däcken” från Pirelli.
Som det finns en del väsentligt att berätta om.
Året runt-däck
De greppar bra på varm asfalt, och är helt okej på grusvägar. Som de flesta sommardäck, alltså. Men det verkar som om kompromissen har lite svårt i väta. Däcken kämpar ibland för att få grepp, jag märkte att de ”gav efter” och orsakade understyrning i exempelvis rondeller när det var blött. Det är inte dramatiskt på något sätt, för man tappar inte greppet, det är bara inte optimalt.
Jämfört med den framhjulsdrivna versionen av Polestar 2, som vi testade med Michelin Primacy-sommardäck, saknar Pirelli Scorpion-däcken riktningsstabilitet och grepp i vått väglag. Man hade kanske inte märkt det så tydligt om inte framhjulen inte dragit en hel del i ratten när man accelererar. Samma sak händer med den framhjulsdrivna Polestar 2, motoreffekten rycker i ratten när all kraft ska ner i marken.
Rent praktiskt är den framhjulsdrivna versionen av XC40 FWD lik en fyrhjulsdriven version. Så jag upprepar mig inte och säger samma saker som i testet av XC40 AWD, utan konstaterar bara att kupén är en skön plats att vara på. De djupa sätena är mycket bekväma. Är man inte för lång så sitter man bra i baksätet också. Där barnfamiljer uppskattar två Isofix-fästen för barnstolar.
Räckvidd
Batteriet är inte på 78 kWh, som i bilen med fyrhjulsdrift, utan 66 kWh. Det räcker till 422 km, enligt Volvos WLTP-siffror. Vår erfarenhet säger oss att räckviddssiffran förmodligen är en smula optimistisk. Jag fick ut max 38 mil på sommardäck och snittförbrukningen var 20,5 kWh vid blandad körning, men jag lyckades ta mig ner till 17 på en långtur. Det är definitivt godkänt.
Harman Kardon
Vi tycker att Volvos High Performance-system är så slappt och tråkigt att vi tveklöst rekommenderar att välja Harman Kardon Premium Sound. Lyckligtvis är det standard i Ultimate-utrustningspaketet. Vilket även inkluderar Google Automotive, och snart även Apple Carplay via en trådlös uppdatering (OTA).
Då blir den bekväma och tysta Volvon en ännu bättre plats att vara på för alla som har en iPhone.
Slutsats
Den framhjulsdrivna XC40 Recharge FWD är kanske inte lika snabb som AWD-versionen med fyrhjulsdrift. Som garanterat har bättre grepp på en dåligt plogad grusväg till sommarstugan, men förutom i sådana lägen klarar sig de allra flesta med den framhjulsdrivna versionen. Som man också sparar pengar på, utan att göra väsentliga kompromisser. Utrustningspaketen är desamma och det ingår tre års service och försäkring i priset. Då får du även byte av luftfilter, däcktätningsmedel, torkarblad samt bromsskivor och -belägg som en del av paketet. Gratis vägassistans ingår också och det gör nog priset lättare att acceptera för många. Det enda vi egentligen kan klaga på är året runt-däcken från Pirelli.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser