Bra, rent och tydligt ljud är viktigt för de flesta av oss, och för många är det också en essentiell del av körupplevelsen på fyra hjul. Det hjälper inte med bra komfort och kul köregenskaper om man inte har en potent stereo att dunka favoritmusiken med!
Ett ljudsystem med ordentlig ljudkvalitet bidrar till större körglädje för både förare och passagerare – det tycker i alla fall vi. Biltillverkarna tycks också förstå detta eftersom det är väldigt vanligt att erbjuda uppgraderat ljud och infotainment som tillval. Men tyvärr är det inte alltid så …
Volkswagen släppte nyligen sin första helt elektriska SUV och ID.4 har redan utsetts till årets bästa bil av vissa medier. Men något tycks saknas: Ljud & Bild har testat introduktionsmodellerna ID.4 1st samt toppmodellen ID.4 1st Max, som är laddad med det mesta. Båda modellerna har dock en sak gemensamt och det är att ljudet är tämligen trist!
Bilen: Volkswagen ID.4
ID.4 är byggd på Volkswagen Groups MEB-plattform, som den delar med Skoda Enyaq och den nyligen lanserade Audi Q4 e-tron. Det här är alltså en bil som är byggd för att vara elektrisk från början, med optimal placering av batteripaket och drivlina. Golvet är helt plant, utan den typiska kardantunneln i mitten.
Det första intrycket när vi sätter oss bakom ratten är att detta – som förväntat – är en betydligt rymligare bil än lillebror ID.3. SUV-versionen ID.4 har faktiskt samma hjulbas, men är 32 cm längre, vilket bland annat innebär extra benutrymme. Här finns det gott om plats för vuxna passagerare både fram och bak. Bagagerummet är också rymligt: 543 liter.
77 kWh-batteripaketet ska räcka till 520 km enligt WLTP-standarden – i praktiken närmare 400 km, enligt vår erfarenhet. Under testet uppmätte vi en genomsnittlig förbrukning på cirka 20 kWh per 100 km och tyckte att räckviddsindikatorn gick att lita på under tiden. ID.4 stöder för övrigt snabbladdning med upp till 125 kW.
Användarvänlighet och funktioner
ID-familjen har Volkswagens nya infotainment-system, som vi känner igen från lillebror ID.3. Det har en 10-tums pekskärm (12-tums i Max-versionen) som styr de flesta funktioner, plus en kördisplay monterad på ratten. ID.4 kan också utrustas med en Head-Up Display som projicerar information i vindrutan, vilket är praktiskt för att hålla ögonen på vägen.
Knapparna på ratten har så kallad haptisk feedback. Du kan till exempel dra fingret över volymknapparna för att öka volymen, men tänk på att nivån snabbt kan bli mycket hög! Knappresponsen är nämligen lite ketchup-aktig. Växelväljaren längst upp på ratten kan också kräva lite tillvänjning, men vi vande oss ganska så snabbt vid hur allt fungerar.
ID.4 har dessutom med VW:s egen röststyrning (som sätts igång genom att man säger ”Hello ID”), men vi blev inte särskilt imponerade av den. Vi kom faktiskt ganska så dåligt överens med Miss Volkswagen redan från början.
Röststyrningen svarar långsamt och talförståelsen är i bästa fall medioker. Vi hade till exempel stora svårigheter att ange önskad destination för navigeringen. Det slutade med avbrott, missförstånd och mycket irritation. Till sist föredrog vi att knappa in destinationen för hand i stället. Här kan Volkswagen lära sig en hel del av Mercedes nya MBUX-system, för att inte tala om Volvo och Polestar med Google/Android Auto. Båda dessa har röststyrning och artificiell intelligens på en helt annan nivå.
Stabil körupplevelse
Trots lite startproblem med navigeringen fann vi oss snabbt tillrätta bakom ratten.
Det första intrycket är att ID.4 är en mycket skön bil att köra. För att vara en relativt stor SUV har den ytterst kompakta köregenskaper: förvånansvärt lätt att manövrera med en imponerande svängradie – faktiskt bättre än många småbilar!
Man sitter högt uppe och har bra sikt ut genom fram- och sidorutorna och blir snabbt bekant med bilen. På vägen känns den faktiskt en storlek mindre än vad den egentligen är.
Komfort och byggkvalitet är också klart godkänt: ID.4 verkar solitt byggd, inte ens i motorvägshastigheter hörs det någon större antydan till vindbrus. Inte lika imponerande som den knäpptysta kokongen Mercedes EQC, men tillräckligt bra. (Observera att modellen med glastak är lite mer högljudd när man kör genom tunnlar).
Accelerationen är däremot inte mycket att skryta med: 200 hästar och 310 Newton-meter i ett fartyg på drygt två ton får inte direkt asfalten att smälta. I synnerhet som konkurrenter som Ford Mustang Mach-E och Volvo XC40 Recharge kan skryta med upp till dubbelt så mycket kraft. Man riskerar alltså att bli frånkörd på vägen hem från juniors fotbollsträning …
Det hör till historien att den nuvarande modellen bara kan levereras med bakhjulsdrift. Den fyrhjulsdrivna versionen – den nyligen lanserade ID.4 GTX – får dubbla motorer med sammanlagt cirka 300 hästar. DEN får förhoppningsvis asfalten att smälta!
Tunt ljud
ID.4 levereras endast med ett standardljudsystem och det är inte särskilt omfattande: Systemet består av 7 högtalare placerade runt om i kupén, inklusive en centerkanal i instrumentpanelen. Men det har ingen subwoofer eller dedikerade bashögtalare, bara vanliga diskant- och fullregisterelement.
Detta är väl helt okej för ett standardsystem, tänker du säkert. Problemet är att det här är allt som Volkswagen har att erbjuda. Till och med Max-versionen får klara sig med samma system som grundmodellen. Andra VW-modeller kan skryta med uppgraderade högtalare från bland andra Dynaudio, men några sådana alternativ finns inte till ID.4 – vilket är ganska ovanligt i detta segment.
Nu är det ju inte loggan på högtalarna som betyder något, utan hur det faktiskt låter i praktiken. Problemet är bara att standardsystemet inte låter bra – alls! Första intrycket är att ljudet har en mycket tunn, vass och oinspirerande karaktär.
Ljudbilden som fyller kupén är tillräckligt stor, men inte särskilt exakt. Röster och instrument verkar komma från ”överallt och ingenstans” på samma gång. Här får man leta förgäves efter den precisa placeringen man får med exempelvis B&O-systemet i Audi e-tron, eller de delikata övertonerna man upplever med en Burmester-anläggning. Man får inte heller bli frestad att spela särskilt högt, då får ljudet en ganska ansträngd och grov klang.
Volkswagen-systemet måste också klara sig utan subwoofer, vilket betyder att det är upp till de andra högtalarna att återge basen så gott de kan. De vanliga fullregisterhögtalarna i dörrarna bidrar inte mycket, de går inte heller särskilt djupt i frekvens. Det ska trycka till lite i ryggen när man spelar The Weeknd på hög volym, men här låter det bara tamt. Och lite torftigt.
Kollegan Geir Nordby var inte särskilt imponerad när han testade ljudet i Volkswagen ID.3. Tyvärr misslyckas ID.4 också med att imponera nämnvärt på lyssnarna. Detta är visserligen en standardanläggning som ingår i bilpriset utan dyra tillval. Men även med det i åtanke tycker vi att Volkswagen borde kunna klara av något bättre.
Vilken utrustning ska man välja, då?
Eftersom vi har testat ID.4 med både minsta och mest möjliga utrustning kan vi åtminstone föreslå vilken utrustning du kan och bör ta med. För det första är den nyckelfria öppningen (”Keyless Advanced nyckelfri låsning och startsystem”) ett måste i våra ögon: ID.4 levereras som standard med ett ”förhistoriskt” vanligt centrallås, som måste låsas manuellt genom att trycka på knappen. Tro oss, du vill mycket hellre ha keyless-varianten. Då låser bilen upp sig själv automatiskt när du närmar dig och du kan bara sätta dig och köra iväg.
En 360-graders kamera bakåt är också praktiskt när du ska fickparkera med din SUV eller navigera genom trånga parkeringshus. En annan fin funktion är Head-up-display som låter dig följa hastighet och navigering utan att ta ögonen från vägen.
Elektriska säten med justering och sittminne och massage är också värda att ha, speciellt om du ofta kör långa sträckor och delar bilen med din bättre hälft.
Vi får inte heller glömma panoramaglastaket och 3-zons luftkonditionering, som kanske först och främst gör resan mer behaglig för passagerarna i baksätet. Och elektrisk baklucka, vilket är en skänk från ovan när du har händerna fulla av matkassar.
Slutsats
I en tyst, rymlig och bekväm SUV som ID.4 finns allt på plats för en bra ljudupplevelse. Tyvärr utnyttjar Volkswagen inte detta fullt ut: Trots en imponerande lista med utrustning kan inte ens Max-versionen utrustas med ett uppgraderat ljudsystem. Standardstereon låter inte heller särskilt inspirerande utan har en ganska diffus och tunn ljudkaraktär. Det hela verkar lite märkligt med tanke på att konkurrenter som Ford, Mercedes och Audi kan erbjuda potenta ljudsystem från välkända hifi-leverantörer. Att Volkswagen inte erbjuder premiumljud i en annars så utmärkt bil som ID.4 är för oss en gåta!
1 reaktion på ”Volkswagen ID.4 (med standardljud)”
Skriv en kommentar
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser
Kan bara instämma. Obegripligt att en i övrigt så bra bil levereras med så dåligt ljud. Lider varje dag.