TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: Vanmoof S3 & X3

Vanmoof är elcykelns svar på Tesla

Vanmoof S3 och X3 är de två senaste elcykel-modellerna från den holländska firman som tror att deras smarta och internetanslutna cyklar är framtidens transportmedel.

Av / 2020-07-24 - 09:00
Vanmoof S3 & X3

Det är nog inte många på våra breddgrader som känner Vanmoof, men det kommer förmodligen att ändra sig. Det nederländska företaget är på god väg att utvecklas sig till elcyklarnas svar på Tesla. De tillför en hittills osedd grad av innovation och tekniskt nytänkande till en marknad som annars har varit relativt stillastående de senaste åren.

Inte för att det är någon brist på elektriska cyklar. De kan köpas i otaliga varianter, som alla mer eller mindre har det gemensamt att de kombinerar ”gammal” teknik, det vill säga en helt vanlig cykel, med ett par moderna komponenter, vanligtvis ett batteri och en elmotor.

352685 vm s feature motor updated 27f6ea original 1587456691 scaled
Den lilla elmotorn på framhjulet ger upp till 350W och 32 km/h på den amerikanska marknaden. I EU-länderna är prestanda begränsad till 250W och 25 km/h (Foto: Vanmoof)

Men Vanmoofs elcyklar är annorlunda. Naturligtvis har de två hjul, en sadel, styre, ram, bromsar och allt annat som normalt tillhör en cykel. Men företagets två nyaste modeller – Vanmoof S3 och X3, som jag provar i detta dubbeltest – består till stor del av komponenter som Vanmoof själva har utvecklat. Detta bidrar till att hålla priset nere och leveranskedjan kort, och samtidigt har det varit en förutsättning för att ge plats för alla teknik som Vanmoof har byggt in i de två modellerna.

Företaget Vanmoof grundades av de två holländska bröderna Taco och Ties Carlier i Amsterdam 2009. Tanken var att skapa den perfekta stadscykeln, och sedan den allra första elektriska cykeln, den smarta och internetanslutna The Electrified, har företaget vunnit många designpriser för sina produkter. Inklusive Red Dot Design Award, Wallpaper Design Award och Fast Company Award.

Annons

Idag har Vanmoof 260 anställda, butiker i nio större städer – inklusive Amsterdam, Berlin, London, New York, Paris och Tokyo – och har sålt totalt 125 000 elcyklar. Vanmoofs cyklar kan också beställas online, och företaget levererar både till Danmark, Finland och Sverige, men det går ännu inte att köpa cyklarna i Norge.

I juni i år fick Vanmoof dessutom den tvivelaktiga äran att företagets allra första tv-reklam förbjöds av franska reklamombudsmannen, så att annonsen inte får visas i fransk tv. Enligt franska ARPP (Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité) var reklamen avsedd att misskreditera bilindustrin och skapa klimatångest.

Döm själv. Reklamfilmen kan ses nedan.

Tesla på två hjul

S3 och X3 lanserades strax före sommarlovet. Till en kostnad av 1 998 euro (ca 20 500 kronor) per styck oavsett modell är cyklarna billigast hittills från den holländska elcykelmakaren.

Både S3 och X3 är utrustade med teknik för att göra körupplevelsen så enkel och smärtfri för cyklisten som möjligt. Detta inkluderar bland annat automatisk elektronisk växling, Turbo Boost acceleration med en knapptryckning, hydrauliska bromsar och en elmotor som stegvis kan förstärka din egen pedaleffekt upp till fyra gånger.

352684 Eshifter updated 395234 original 1587456691 scaled
Elektroniken växlar upp och ner helt automatiskt. Det finns fyra växlar för en sömlös körupplevelse. (Foto: Vanmoof)

Men förutom cyklarnas körförmåga, som jag går in på i detalj i själva testet, är det Vanmoofs starka fokus på säkerhet (särskilt mot stöld!) och integrationen med din smartphone som gör företagets ”tvåhjuliga Teslas” speciella.

Vanmoof har en så kallad Smart Cartridge inbyggd i själva ramen. I den smarta enheten döljer den bland annat en digital stöldskyddsmodul, samt en krypterad Bluetooth-anslutning till telefonen, vilket innebär att cykeln automatiskt känner igen sin ägare och låser upp med en enkel beröring.

352682 App 8258e7 original 1587456687
Med Vanmoof-appen kan du bland annat ställa in takten på automatväxlingen. (Foto: Vanmoof)

Sinnesfrid

Stöldskyddsenheten fungerar via ett integrerat SIM-kort, så cykelns position kan spåras via Vanmoofs egen app. När cykeln är låst utlöses ett kraftfullt larm om obehöriga pillar på cykeln eller flyttar den från sin position, och via appen kan man också inaktivera alla funktioner på cykeln eller låsa den på avstånd.

Appen kan också användas för att justera hastigheten på växlingen, justera de inbyggda cykellamporna (LED både fram och bak) och för att ändra signalen från den inbyggda elektroniska ringklockan. Sist men inte minst kan appen också hjälpa dig att hålla reda på dina cykelturer, så att du kan se hur många kilometer du har kört, hur många resor, din genomsnittliga hastighet och så vidare.

352687 vm s feature kick lock updated 85961c original 1587456693 scaled
När du ställer ifrån dig din Vanmoof-cykel, lås den helt enkelt genom att trycka på denna knapp som ligger vid navet på bakhjulet. (Foto: Vanmoof)

Och om ovanstående säkerhetslösningar inte räcker, erbjuder Vanmoof för 290 euro (knappt 3 000 kronor) en extratjänst som är utöver det vanliga. Företaget har anställt mer än 25 så kallade ”Bike Hunters” – det vill säga cykeljägare – och om du betalar ovanstående belopp är du är i tre år så grundligt skyddad mot stöld som jag tror är mänskligt möjligt. Skulle din cykel bli stulen har Vanmoofs cykeljägare 14 dagar på sig att hitta din cykel och lämna tillbaka den till dig. Om de inte lyckas får du en ny!

Vanmoof erbjuder också ett omfattande trygghetspaket – kallat Peace of Mind – som inkluderar gratis service och reparationer, men den delen av paketet är endast tillgänglig för kunder som bor nära en av företagets officiella ”Brand Stores”. Kunder i till exempel Danmark och Sverige kan beställa reservdelar online om cykeln går i bitar, och sedan antingen förlita sig på sina egna färdigheter som cykelmekaniker eller hoppas att de kan hitta en cykelsreparatör som vågar ge sig ut på Vanmoofs speciella elcyklar.

Dock omfattas alla Vanmoofs elcyklar av en treårig fabriksgaranti, som tar över om felet visar sig bero på ett tillverkningsfel.

352720 D1920 PDP S TheftDefense 1 4f360d original 1587470958
Den inbyggda stöldskyddsenheten utlöser ett kraftfullt larm om någon stjäl cykeln, samtidigt som appen spårar cykelns position. Du kan också välja att köpa ett extra säkerhetspaket som skickar Vanmoofs 25 ”Bike Hunters” på jakt efter din cykel. Om de inte hittar den inom 14 dagar får du en ny gratis. (Foto: Vanmoof)

För stor och liten

Som de två testerna visar, är det praktiskt taget ingen skillnad mellan Vanmoof S3 och X3. De två modellerna är identiska med undantag för däckens storlek. Och X3 har någon form av bagagehylla framför styret. Om du frågar Vanmoof, säger de att X3 är bäst lämpad för små människor ned till 1,55 meter – det vill säga de flesta äldre barn – medan S3 är avsedd för vuxna längre än 1,75 meter.

Därför är detta test inte någon duell eller tävling mellan de två modellerna. Cyklarna kostar lika mycket, väger det samma och de kan göra detsamma. Ena modellen har bara en något annorlunda ram och är något lägre än den andra.

Vanmoof S3

För den stora

Vanmoof S3 är den klassiska stadscykeln för vuxna människor ute efter framtidens transportmedel.

Bekväm körglädje med automatisk växling och Turbo Boost, app-ansluten med praktiska anpassningsalternativ och inbyggt stöldskydd. Möjlighet att köpa cykeljägar-service.
Inga auktoriserade verkstäder i Skandinavien för service och reparation. Det inbyggda batteriet kräver att cykeln släpas med vid laddning.
Läs hela testet

Vanmoof X3

För den lille

Vanmoof X3 är den klassiska stadscykeln för unga och korta som är ute efter framtidens transportmedel.

Bekväm körglädje med automatisk växling och Turbo Boost, app-ansluten med praktiska anpassningsalternativ och inbyggt stöldskydd. Möjlighet att köpa cykeljägar-service.
Inga auktoriserade verkstäder i Skandinavien för service och reparation. Det inbyggda batteriet kräver att cykeln släpas med vid laddning.
Läs hela testet
Peter Gotschalk
(f. 1973): Chefredaktör L&B Home. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Stortest: Möt sommaren på två hjul

Bakhjulsdriven Model 3: Här får du mycket för pengarna

När körglädje är viktigare än räckvidd

F-150 Lightning: Mäktig och läcker

Ett kanonbra bilköp

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Ljud & Bild