TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: Toyota bZ4X AWD

Toyota bZ4X: Namnet du glömmer

Toyotas första renodlade elbil är säker, den tar dig dit du ska och den ligger bra på vägen. Men det du minns mest är alla knappar.

Av / 2023-09-18 - 08:40
Toyota bZ4X AWD

Home tycker

  • En säker och bekväm bil, med en välbekant körmiljö för de som kommer från fossilbilar. Gott om plats både fram och bak. Gör vad den ska och ett särskilt vinterkörläge ger extra säkerhet när snön kommer.
  • Vi är inte säkra på vad vi tycker om plastdetaljerna runt hjulhusen. Lite kort räckvidd. Android Auto och Apple CarPlay kräver kabel. Bilen är medelmåttig på alla sätt, ingenting sticker ut.

Toyota har varit en av pionjärerna inom lågemissionsfordon. Till exempel blev hybridbilen Prius en riktig revolution när den kom till Europa 2000 – för 23 år sedan. Med en halvering av den normala bensinförbrukningen som då låg runt en liter per mil.

Kupén var också en frisk fläkt, som ”ett rymdskepp, med massor av möjligheter att få information om hur bilen drivs för tillfället och hur mycket batterierna använts över tid” (Gröna mobilister 2016).

Toyota Bz4X front GeirNordby
Foto: Geir Gråbein Nordby

2014, när Tesla hade tagit fullt kontroll över elbilsmarknaden i Europa med långfärdsbilen Model S, var Toyota en innovatör på sitt eget sätt. Nämligen med vätgasbilen Mirai. En nollutsläppsbil (vid körning) och dessutom med en överlägsen räckvidd på 650 kilometer. Fast så var det ju det där med att hitta ett ställe där man kunde tanka på …

Mirai och hela vätgasbilskonceptet har hittills varit ett fiasko, men det råder ingen tvekan om att Toyota har visat sig vara en stor innovatör på bilmarknaden.

Efter den stora satsningen på vätgas är det förståeligt att Toyota har varit sena på bollen med sin första elbil. Elbilsmarknaden har redan hunnit mogna lite när den medelstora familje-SUVen bZ4X ska försöka göra intryck.

Annons
Toyota-bz4x logo
Aldrig har ett namn med fyra bokstäver varit svårare att komma ihåg. Foto: Toyota

Kryptiskt namn

Hur kom då Toyota på namnet, som först fick mig att tro att Elon Musk hade blivit pappa igen?

Okej, häng med nu. bZ står för ”beyond Zero”. Toyota hävdar nämligen att de ser bortom nollutsläpp och att de jobbar mot negativa utsläpp. 4 betyder att bilen tillhör D-segmentet (vem fattade inte det, liksom?) och X betyder att den har fyrhjulsdrift. Även om den också finns som tvåhjulsdriven…

Jag skulle vilja säga att det är modigt av Toyota att ge en bil ett namn som är så kryptiskt att man måste dissekera det för att komma ihåg det.

Toyota Bz4X start & gear Toyota Bz4X steering wheel
<
>
bZ4X har en startknapp, vilket fler och fler biltillverkare överger. Växelratten vänjer man sig fort vid – men alla knappar … Foto: Geir Gråbein Nordby

Förarmiljön

För att vara världens största biltillverkare är det lite förvånande hur lite innovation det finns att se när man bekantar sig med förarmiljön i bZ4X. Det är helt uppenbart att Toyota inte vill förvirra kunder som kommer från förbränningsbilar.

För övrigt har jag fått in den bäst utrustade versionen till test, med både 360-​​backkamera, JBL-ljudsystem och minnesfunktion i det elektriska förarsätet. Plus ventilerade framsäten och uppvärmda baksäten. Man kan dock spara ganska mycket pengar på de mindre utrustade versionerna.

Bortsett från infotainmentskärmen i mitten förs tankarna till tio år tillbaka i tiden. En tid när det fanns en knapp för allt. Här finns så många knappar att det tar tid att vänja sig vid var allt sitter. Man tänker på Casio-klockorna med miniräknare på handleden, här finns ju knappar överallt!

Att jämföra med Teslas extrema minimalism är onödigt. Det räcker med att titta på Volkswagen ID.4 och ID.5, Ford Mustang Mach-E och Hyundai Ioniq 5, för att bara nämna några, för att förstå hur miljön i Toyotan känns.

Läs också Volkswagens bästa elbil Med en rundad bak är ID.5 den snyggaste av Volkswagens elbilar. Fyrhjulsdrift gör GTX-versionen extra skön att köra och äntligen håller ljudanläggningen måttet.

Ingen steer-by-wire

Det hade underlättat väldigt mycket om bilen hade fått det sedan länge utlovade steer-by-wire-systemet och yoke-ratt, där den ”halva” ratten är elektriskt sammankopplad med progressiva utslag – som fixar de flesta problemen Tesla har med motsvarande ratt.

Men tills vidare har vi en vanlig rund ratt, med lika stora rattutslag vid kurvtagning i låga hastigheter som alla andra bilar. Fast, som sagt, med många fler knappar.

Toyota-bz4x JBL sound Toyota Bz4X subwoofer
<
>
6,5-tums subwoofer i bagageutrymmet ger bas, men rent allmänt engagerar ljudet bara ”lagom”. Foto: Geir Gråbein Nordby

Medelmåttigt ljudsystem

Ljudsystemet levereras av JBL och har nio högtalare inklusive en 6,5-tums subwoofer i bagageutrymmet. Tyvärr är jag inte helt övertygad. Ljudet är ganska platt, utan särskilt mycket luft i diskanten. Eller särskilt mycket tryck i basen, för den delen. Man kan justera tonkontrollerna lite, men jag lyckas aldrig få ett ljud som jag är helt nöjd med. Det är långt upp till B&O-systemet i Mustang Mach-E och även premiumsystemet i VW ID.4 och ID.5 är bättre än detta.

Se produktvideo

Om infotainmentskärmen

Den 12,3 tum stora infotainmentskärmen ger en bra överblick, men det är lite svårt att veta vilken meny man ska gå in i. Trycker man på bilinställningarna i andra kupéer så hittar man inställningar för sådant som speglar, lampor och annat som har direkt med bilen att göra. Men eftersom Toyota bZ4X har separata knappar för allting hittar man bara en översikt över förbrukningen. Både totalt, efter laddning och den senaste resan.

Toyota-bz4x CarPlay Toyota-bz4x Android Auto
<
>
Android Auto finns också, om man är beredd med USB-kabeln. Foto: Toyota

Föreslår inte laddare längs rutten

GPS:en i bilen fungerar tillräckligt bra. Kartorna är tydliga och påminner mer om Google Maps än i många andra bilar jag har testat.

Men de virtuella knapparna är långsamma och när man skriver in en adress är det ofta som en beröring inte registreras, så man skriver fel och måste backa tillbaka. GPS:en kan inte rätta stavfel, så det är viktigt att man göra allting medan man står stilla.

Vad jag däremot tycker är ganska oförlåtligt är att bilen inte ger förslag på laddare längs sträckan när batteriet börjar ta slut. Ett ansvar som biltillverkarna bör ta på allvar är att motverka räckviddsångest. I bZ4X sitter jag ständigt och tittar på batteriprocenten under långresan, och i områden där jag inte är bekant med laddarna längs vägen har det hänt att jag har suttit med hjärtat i halsgropen konstant …

Som tur är finns Android Auto och Apple CarPlay på plats, men tyvärr inte trådlöst. Så ha USB-kabeln inom räckhåll.

Toyota Bz4X consumption on highway Toyota Bz4X consumption normal driving
<
>
Förbrukningen från 100 till 1 procent, med mycket motorvägskörning, var 18,6 kW/100 km. Foto: Geir Gråbein Nordby

Medelmåttig räckvidd

Eftersom själva batteriet är mindre än i flera av de närmaste konkurrenterna är räckvidden därefter. Den anges till runt 450 kilometer, men när jag tog med familjen på en exakt 300 kilometer lång resa visade instrumentpanelen bara 1 procent kvar på batteriet med fyra kilometer kvar. Det droppade ett par svettpärlor på slutet där, om man säger så …

Nu ska det påpekas att det fanns längre sträckor med 110 km/h och förbrukningen hamnade på runt 20 kWh per 100 km. Vid blandad körning ligger bilen närmare 15–16 kWh en vanlig höstdag med 15 grader, vilket innebär en räckvidd på runt 40 mil. Hur mycket batteriet tappar på vintern har jag inte kunnat testa, men norska NAF fick ut 323 km av den tvåhjulsdrivna versionen vid blandad körning i sitt vintertest, med temperaturer mellan 0 och -19 grader. Man kan nog anta att den fyrhjulsdrivna versionen går något kortare än så – och du är nog lätt nere på 20 mil på motorväg.

Som jämförelse har Volkswagen ID.4 GTX och Skoda Enyaq iV80X – båda med fyrhjulsdrift – ett 20 procent större batteripaket. Priset för båda välutrustade är ungefär detsamma som för Toyota bZ4X.

Toyota Bz4X wheel arches
Det finns åtminstone plast så det räcker. Foto: Geir Gråbein Nordby

Säkra köregenskaper

Köregenskaperna är däremot bra. Toyota har lagt sig på den bekväma sidan, med mjukare stötdämpare än de flesta av konkurrenterna. I kombination med gott om gummi runt 18-tumsfälgarna (tänk ”ballongdäck”), som är det enda däckvalet, får man här en arketypisk SUV-känsla. Med en bil som går smidigt över farthinder, på bekostnad av lite krängning i kurvorna.

Jag hade gott kunnat tänka mig lite mindre hjulljud, så jag tycker att det är okej att det inte går att välja större fälgar. Även om det är ganska speciellt, nu för tiden när 20 tum nästan har blivit standard.

Ventilerade säten

Komforten blir desto bättre av de ventilerade sätena som blåser kall luft när det behövs. Bilen känns alltid säker och bra, vilket återspeglas i den försiktiga accelerationen. Här blir det inga hastiga rörelser när man trycker ner ”watt-pedalen”, vilket är värt att notera om man ska försöka ta en smal lucka i en rondell. Här blir man verkligen inte uppmuntrad till ”road rage”-körning.

Som familjebil är bilen väldigt förnuftigt inställd, om barnvakten dyker upp i en Toyota bZ4X vet jag att barnen är i trygga händer!

Toyota Bz4X GeirNordby 2 scaled 1
Foto: Geir Gråbein Nordby

Toyota Bz4X: Slutsats

Toyota bZ4X ligger säkert på vägen och har genomsnittligt gott om plats – precis som förväntat av en medelstor SUV i D-klassen.

Toyota har satsat på det trygga och välbekanta, och det är ju bra. Men genom att göra så finns det inte ingenting som sticker ut, inte något alls som gör bilen speciell. Och det är ju i sig ganska speciellt.

Toyota-bz4x studio shot Toyota-bz4x lifestyle Toyota-bz4x lifestyle 3 Toyota-bz4x lifestyle 2 Toyota-bz4x female driver Toyota Bz4X USB-C rear seat Toyota Bz4X trunk Toyota Bz4X under trunk Toyota Bz4X rear det Toyota Bz4X open hood Toyota Bz4X instrument panel Toyota Bz4X GeirNordby 1 Toyota Bz4X front angle GeirNordby Toyota Bz4X backseet legs Toyota Bz4X 18-inch wheels Toyota Bz4X GeirNordby 5 Toyota Bz4X GeirNordby 3
<
>
18-tumsfälgar ger plats för mycket gummi. Det förbättrar komforten, men på bekostnad av väggrepp i höga hastigheter. Men så är inte Toyota bZ4X byggd för fartdårar. Foto: Geir Gråbein Nordby
Karakter
Toyota bZ4X AWD
Premium
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

2 reaktioner på ”Toyota bZ4X AWD”

  1. Håkan Sundkvist

    Jag har en bz4x och den har trådlös AirPlay, ingen sladd. Är det en gammal bz ni testat?

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

70%

Black Week erbjudande

70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)

LB+ Total månad / 185 kr

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad

LB+ Total 12 månader / 156 kr

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

55.50 kr / mån
185 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Stortest: Möt sommaren på två hjul

Bakhjulsdriven Model 3: Här får du mycket för pengarna

När körglädje är viktigare än räckvidd

F-150 Lightning: Mäktig och läcker

Ett kanonbra bilköp

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Ljud & Bild