När TomTom började utveckla sin mjukvara för iPhone var de ute på okänt vatten. Plötsligt fanns programvaran i en apparat som ständigt var uppkopplad och som användes på ett helt annat sätt än en GPS. Användarna var vana vid att applikationerna fungerade på ett visst sätt, att det skulle vara intuitivt att använda dem. Dessutom hoppade de mellan olika internettjänster, positioneringstjänster och mediefunktioner. När man ser TomToms nya produkter är det inte utan att man undrar om någon från iPhone-teamet fick en snilleblixt. Tänk om man kunde bygga navigatorernas motsvarighet till iPhone?
Det var så klart ingen lätt uppgift. Med deras gamla mjukvara fanns det en gräns för vad de kunde göra och den började bli oöverskådlig och dyr att uppgradera. Alltså gjorde man det enda rätta och vågade börja om från början. Den nya plattformen är baserad på Webkit som är kärnan i webbläsare som Apples Safari och Googles Crome. Här ser man ett internettänk som skvallrar om att man i framtiden vill göra mycket mer än bara visa kartor på skärmen.
TomTom har antytt att man i framtiden ser något framför sig som liknar Apples App store. Alltså en butik på nätet där man kan välja nya funktioner och tjänster för sin GPS, köpa dem och bara ladda ner dem. Man kommer alltså inte längre vara begränsad till bara kartor, fartkameror eller nya röster. Vi kommer troligen få se tjänster där man kan titta på trafiken live genom trafikkamerorna. Eller varför inte positioneringstjänster som Gowalla eller Facebook Places där vi kan se om våra vänner befinner sig i närheten. Kanske applikationer för att hitta närmaste bankomat eller snabbmatställe kan ersätta de nuvarande Point of Interest-databaserna som oftast är hopplöst dåligt uppdaterade.
Uppkopplad navigation
Den utvecklingen har man redan påbörjat med Live-tjänsterna. Där använder man sig istället av Googles lokala sökning och kan bara skriva in ”pizza” för att hitta restauranger i närheten. Man får även väderinformation för rutten och kan rapportera och ta emot minutaktuella varningar för mobila fartkontroller. Men det här är inget nytt. Live kom faktiskt redan för två år sedan i TomToms hemland Nederländerna och har så sakteliga utökats till fler länder. Och nu är det äntligen Skandinaviens tur. Tjänsten kräver nämligen att det sitter ett SIM-kort för mobilt internet i apparaten och att förhandla fram ett fast pris med telefonoperatörer tar tid. Speciellt som det inte kostar något extra att använda utomlands.
I dagsläget är dock HD Traffic den mest imponerande tjänsten i de nya uppkopplade enheterna. Hittills har vi fått hålla till godo med det gamla TMC-systemet för trafikmeddelanden om vägarbeten och olyckor. Alla som använt det har säkert upptäckt att det är helt värdelöst, för man fastnar ändå i överraskande köer. Problemet med TMC är nämligen först och främst att köer inte rapporteras alls. Dessutom är det bara några få enstaka punkter i vägnätet som täcks och dessutom är det gräsligt långsamt.
HD Traffic har inte de begränsningarna. Man samlar in information från betydligt fler källor, bland annat från de som använder tjänsten och till och med från mobiltelefoner. Alltså kan man i realtid se hur snabbt dessa enheter färdas på olika vägar och varna om hastigheterna sjunker på ett vägavsnitt. Med HD Traffic i apparaten under rusningstid känns det som att sitta i en kommandocentral och se hur bilköer och olyckor dyker upp på skärmen. Alltså kan navigatorn kontinuerligt analysera om man borde byta väg för att komma fram snabbare.
Go Live
De första apparaterna baserade på den nya mjukvaran är Go Live 1005 samt lillebror 1000 med en 4,3-tums skärm och några hundralappar lägre pris. Även apparaterna känns modernare med kapacitiva multitouch-pekskärmar vilket är samma teknik som de bättre smartmobilerna använder. Vårt tidigare ständiga klagomål på infästningsanordningen kan vi lägga till handlingarna för det nya fästet är utmärkt. Det är nämligen magnetiskt vilket gör att apparaten suger fast i fästet men ändå är ytterst enkel att ta loss. Även laddningskabeln använder samma teknik vilket vi känner igen från Apples bärbara datorer.
När vi pluggar in kabeln i datorn får vi den enda negativa överraskningen i testet. Man har bytt ut det gamla programmet TomTom Home mot en webbaserad lösning kallad My TomTom. I framtiden är det rätt väg att gå och kommer säkert att bli bra. När det är igång vill säga, för i dagsläget kan man bara hämta kartor och fartkameror. TomTom lovar dock att man under våren successivt kommer att dra igång nödvändiga tjänster, inte minst den praktiska Map Share.
Skärmbilden är sig relativt lik även om man putsat på symboler och instrumentbrädan längst ner som visar hastighet, avstånd och tid. I menyerna är det plötsligt lättare att hitta rätt knapp för de anpassar sig nämligen till vad man gör. När man kliver in i bilen frågar huvudmenyn vart man vill åka men ute på vägen ändrar den sig till ändringar av rutten och trafikinformation.
Navigering
Att planera sin rutt genom att knappa in adress eller intressepunkt är sig likt från förr. Nytt är däremot förut nämnda Google local search vilket är mycket smidigt. Man kan även tala in adressen vilket fungerar helt okej. En annan nyhet är att ruttberäkningen är läskigt snabb. Till och med när vi knappade in Madrid i Spanien som destination tog det bara någon sekund att analysera tiotusentals alternativa vägar. Vi fick även veta att det var tre olyckor på vägen och att de samt ett par köer skulle försena oss 39 minuter.
Kartbilden är fortfarande bra men inte perfekt och står kvar på vår önskelista över vad som skulle kunna göras ännu tydligare och snyggare. Däremot är den mycket tydlig när man kommer till knepiga situationer som komplicerade korsningar, avfarter och nödvändiga filbyten. En förstorad karta, pedagogiska pilar och riktiga vägskyltar gör att man slipper köra fel. Röstinstruktionerna är också bra och vi blev glatt överraskade över att den nu äntligen kan läsa upp gatunamnen på vårt eget språk. Visningen av nästa körinstruktion, återstående tid och sträcka är tydlig och bra. Vi gillar också hur HD Traffic visas i högerkanten där man snabbt kan se inte bara om något har hänt på vägen utan också hur lång förseningen kommer att bli.