– Får jag kolla på bilen lite?
En ägare till en Model X körde in till sidan och parkerade framför oss när vi stod och tog bilder på vår lånade Tesla Model Y.
– Den där verkar ju helt perfekt! Min X har för dålig räckvidd (75D-versionen, reds. anm.) och 3:an i garaget är för liten för att köra runt ungarna i. Men den här ser ut att vara precis rätt!
Han har nog inte fel. Tesla Model Y är både rymlig och har en lång räckvidd på mer än 500 kilometer. Och med 250 kW-snabbladdning behöver man inte tillbringa stora delar av långresan på laddstationer.
Gott om plats
Tesla Model Y är en elbil som har plats för nästan allt man kan önska sig (kanske bortsett från de största hundburarna) och med ett dolt utrymme under golvet som tar två extra väskor. Dessutom har bilen en ganska stor ”frunk” under huven fram, med plats för ytterligare bagage. Gott om plats för en familj på 4–5 personer.
Tesla specar inte bagageutrymmenas storlek i liter, annat än att du får plats med totalt 2158 liter när alla baksäten är nedfällda. Men vi tror att det största bagageutrymmet är minst lika stort som de 585 literna i Skoda Enyaq iV. Model Y har ingen hatthylla eller en rullgardin över bagageutrymmet, utan är helt öppen baktill.
Benutrymme
Model Y är hela 18 cm högre än sedanen Model 3. Här sitter du högt, precis som i konkurrenterna Skoda Enyaq iV, VW ID.4, Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 och Ford Mustang Mach-E. Alla är värdiga kandidater att överväga om du letar efter en bil i den här prisklassen. Som bekant ger ett högt säte en bra överblick på vägen framför, och känns helt enkelt säkrare i trafiken om du frågar oss.
Om du undrar om du har gott om benutrymme i en Model Y så kan vi försäkra dig om att du inte blir besviken. Vår webmaster Marius är två meter lång och han fick enkelt plats bakom ratten. Inte nog med det, både Geir och Audun är 186 centimeter långa och fick plats fint i baksätet bakom Marius. På en många timmar lång bilfärd får Marius nog finna sig i att räta upp ryggstödet lite mer än han normalt skulle ha gjort, men när det gäller utrymme är Model Y väldigt imponerande. Baserat enbart på vad vi minns och vad vi sett i vårt bildarkiv tycker vi att kupén verkar ha mer plats än i både Skoda Enyaq och Hyundai Ioniq 5. Visserligen inte helt i klass med Model X, men naturligtvis massor mer än i Model 3.
Minimalistisk
Om du inte har kört en Tesla Model 3 – som Model Y delar plattform med och påminner mycket om i konstruktion och interiör, den är bara betydligt högre och har mer plats överallt – så är det på sin plats att nämna att det finns väldigt lite synlig utrustning och få detaljer i kupén.
Ratten är nästan helt befriad från utskjutande spakar. Med undantag för den diskreta blinkersspaken på vänster sida och ”växelspaken” till höger. Som även används för att aktivera farthållare och autonom körning i varierande grad (dra nedåt en gång för varje nivå av självkörning du vill ha).
Det finns inte en enda instrumentpanel bakom ratten. Panelen består enbart av en mörkgrå plastskiva längs undersidan av vindrutan samt en lika lång panel av något som ser ut som ask-träimitation. Den är visserligen också plast, men ser snygg ut i våra ögon.
Sätena är klädda med konstläder. Du kan välja mellan helt svart och tvåfärgat vitt och svart. Vår bil var svart och vi måste säga att det ser bra ut för att vara konstläder. Men du får aldrig premiumkänslan som äkta läder ger, och vi hade också kunnat tänka oss att sätena var perforerade. I slutet av testdagen var vi lite svettiga i ändan.
15-tums skärm
Det största blickfånget är den 15 tum stora horisontella infotainment-skärmen, och det är också där du gör de flesta inställningar av saker som ljud, luftkonditionering, körassistenter och så vidare. På skärmens vänstra sida visas information om hastighetsbegränsning och hastighet, hur bilen ligger på vägbanan samt en grafisk och animerad presentation av andra bilar framför och bredvid dig.
Teslas infotainment-system tar underhållningsbiten ett steg längre än de flesta konkurrenter genom att inkludera Netflix, Spotify och internetradio. För att titta på Netflix måste du däremot stå parkerad. Det finns också flera spel du kan spela, inklusive bilspel. Häftigt!
Fysiska knappar
Det finns få fysiska knappar, men lyckligtvis ett par stycken. Till exempel justeras framsätena på vanligt sätt, med knappar nere vid sidan av sätet. De sitter i en igenkännbar sätesformation, så det är lätt att veta vilken du ska trycka på för att åstadkomma önskad ställning.
Dessutom finns det två rattar till vänster och höger om ratten. De höjer eller sänker volymen och höjer och sänker hastigheten för farthållaren, och du kan dra dem åt sidan för att hoppa framåt och bakåt i låtlistan, samt öka och minska avståndet till fordonet framför dig. Dra ”växelspaken” helt nedåt för att stänga av farthållaren. Gör rörelsen två gånger för att aktivera den digitala filassistenten som håller bilen mitt i filen – även i kurvor.
Autopilot
Tesla har autopilot i olika grader, där den enklaste versionen ingår. Det är den som sitter i testbilen, vilket i princip betyder adaptiv farthållare med filhållarassistent. Du kan uppgradera till Uppgraderad Autopilot, som byter fil automatiskt och som kan köra ut själv från en trång parkeringsplats, och som dessutom har automatisk parkeringspilot.
Sedan finns ”Framtida självkörande funktioner”, som dessutom har trafikljus- och stoppskyltskontroll och som i framtiden kommer att kunna köra helt automatiskt på stadsgator. Fler funktioner tillkommer. Vi förstår mycket väl kunder som inte bryr sig om någon av dem, eftersom bilen fungerar alldeles utmärkt med grundversionen av Autopilot. Och så vet man ju kanske inte riktigt vilken maskinvara bilen måste ha för att hantera äkta självkörning i framtiden, eller om bilen har nått sin ändstation på kilometermätaren långt innan autonomi verkligen kommer igång.
Liten nyttolast?
Det är värt att nämna att Tesla Model Y har en nyttolast på 390 kilo utan förare. Det är blygsamt jämfört med många andra bilar av motsvarande storlek, till exempel har Skoda Enyaq iV 80 en nyttolast på 597 kilo utan förare. Å andra sidan bör det ändå räcka för de flesta. Med två vuxna som i genomsnitt väger 80 kilo och två tonåringar på 60 kilo vardera i baksätet landar vi på 280 kilo, vilket ger 110 kilo extra för bagaget. Det är inklusive eventuell takbox.
Om du däremot funderar på 7-sitsversionen och faktiskt fyller varje säte så blir medelvikten för alla personer i bilen lite drygt 55 kilo – helt utan bagage. Så du får räkna ut själv vad du behöver.
Ska du använda en släpvagn så ingår den lyckligtvis inte i beräkningen. Den kan väga uppemot 1600 kilo.
Raket på vägen
Tesla Model Y är verkligen kul att köra! Den nästan flyger fram över vägen, stabil som en kirurgs hand och med en raket i rumpan som gör sprinten 0 till 100 km/h på 5 sekunder från stillastående. Och det här är Long Range-versionen. Om du väljer Performance kan du se fram emot samma prestation på 3,7 sekunder. Men tro oss, fem sekunder räcker hur långt som helst. Som sagt: bilen flyger iväg omedelbart när du trampar på gaspedalen. Som en oljad blixt, om det är vad du vill. Med god hjälp av fyrhjulsdrift och ett relativt styvt chassi värdigt en sportbil.
Model Y är fortfarande relativt enkel att köra jämnt med, även om pedalen inte går att röra lika långt som i exempelvis Hyundai Ioniq 5 – där du för att accelerera lika snabbt måste göra en medveten manöver och trycka ner pedalen hela vägen, i sann racingstil.
Vårt testexemplar av Model Y med 20-tums fälgar ligger superstabilt på vägen, där den rullar fram och nästan ligger som klistrad mot underlaget. Kupén är väldämpad, trots ett enormt panoramatak av sotat glas, men vi känner skillnad på sorters asfalt. På 100 km/h-vägar uppmätte vi allt från 62 dB till 68 dB i kupén, beroende på vilket underlag motorvägen var täckt med. Om du väljer 19-tums hjul har de en högre profil och bör därför ge mindre vägljud, på bekostnad av väggrepp.
Tesla Model Y med premiumljud
När en biltillverkare ska utveckla ett uppgraderat ljudsystem är det inte ovanligt att de vänder sig till kända hifi-leverantörer som Bang & Olufsen eller Bose för att få bra ljud. Tesla har dock förlitat sig på sina egna ljudingenjörer när de utvecklat premium-systemet i Model Y.
Premium Sound-anläggningen består av samanlagt 14 högtalare runt om kabinen, närmare bestämt instrumentpanelen, fram- och bakdörrarna, plus så kallade HD-högtalare uppe i A-stolparna och i bakluckan, som ska bidra med extra surroundeffekt. Här finns också en subwoofer placerad i höger hjulhus bak. Högtalarna och subwoofern har var sin egen dedikerad förstärkare.
Ett premiumsystem med uppgraderade högtalare kan ofta vara ett dyrt tillval. Med Model Y slipper man det, eftersom alla bilar som kommer till Norden levereras med Premium Sound som standard. Det är ett plus i kanten för Tesla, tycker vi.
Ljudkvalitet
Vi har redan positiva erfarenheter av Teslas premiumljud från Model 3 och vi får samma fina intryck så fort vi sätter oss bakom ratten i Model Y. Ljudbilden som målas upp är stor, fyllig och kraftfull – tillräckligt för att vi ska stampa takten och dra på smilbanden.
– Det här låter inte illa, säger Audun medan han nickar uppskattande till rytmen i Bruno Mars Leave the Door Open.
Anläggningen har gott om kraft och kan spela väldigt högt utan att högtalarna börjar förvränga eller att förstärkaren bromsar dynamiken. Det finns också gott om tyngd från subwoofern, som hamrar på precist och tight i de tuffaste bassekvenserna. En bastung låt som I Like Dat med T-Pain och Kehlani låter stentufft i Teslan. Och som bekant diggar vi bas!
Visst, det finns ännu mer raffinerade hifi-anläggningar där ute. Vi växlar till krävande klassisk musik som Beethoven, då är ljudbilden som målas upp mellan A-stolparna kanske inte lika supertydlig, detaljerad och målande som vad man kan uppleva med en riktig highend-anläggning. Man kan sakna den superfina, distinkta upplösningen man får av mer påkostade högtalarelement. Å andra sidan låter detta betydligt bättre än många av de premiumsystem som det är värt att jämföra med.
Sonos-systemet i Audi Q4 e-tron kan till exempel inte mäta sig med basåtergivningen och kraftresurserna i Model Y. Inte heller Bose-systemet i Hyundai Ioniq 5 är av samma klass som det här. Och standard-ljudet i Volkswagen ID.4? Tja, det bleknar i jämförelse med den stora, feta ljudbilden man upplever i Teslan.
Bra inställningar
Tesla har också sett till att det finns bra tonkontroller som gör det möjligt att fintrimma klangen efter egna preferenser. Här finns en 5-bands equalizer som kan justera diskant, mellanregister och bas upp eller ner med 6 dB. Dessutom kan man välja om de extra surroundhögtalarna ska bidra med låg eller hög volym eller vara helt avstängda. Vi tyckte att de olika kontrollerna var ganska effektiva för att ställa in ljudet som vi ville ha det. För vår del föredrog vi att höja diskanten ett par snäpp, samt att lämna surroundhögtalarna i standardläge. I våra öron gav det en luftig och fin ljudbild.
Slutsats
Efter att ha kört Tesla Model Y i ett par timmar har vi blivit väldigt säkra på att detta kommer att bli en storsäljare. Det är Teslas billigaste äkta familjebil och ger väldigt mycket bil för pengarna. Inte minst underhållning! Den dundrar iväg som en raket, med gnistrande sportiga köregenskaper.
Eftersom alla instrumentpaneler har försvunnit är det bara infotainment-skärmen kvar. Den håller hög kvalitet och ger en bra överblick. Men det hade varit perfekt om den kompletterats med en Head-Up Display så att man fick information om hastighetsbegränsningar och navigering utan att släppa vägen med blicken. Det verkar ännu så länge inte ingå i Teslas planer.
Pricken över Tesla-i är ett ljudsystem som krossar det mesta annat i den här klassen. Här snackar vi om massor av muskler i en stereo som går till elva! Här finns massor av tryck i basen, och tillräckligt med upplösning och balans för att funka med all slags musik. Äkta highend är det inte, men det är en bagatell.
Det här var kul!
OBS: Denna recension är baserad på en tre timmar lång provkörning i Tesla Model Y.
Testbilen hade följande utrustning:
- Elektrisk fyrhjulsdrift (standard)
- Premium-interiör i svart (standard)
- Premium-ljudsystem (standard)
- Panorama-glastak med UV- och infrarött skydd (standard)
- Autosteer och Traffic Aware Cruise Control (standard)
- 20-tums Induction-hjul
- Midnight Silver Metallic-lack
Priser:
- Startpris Model Y Long Range: 719 900 kr
- Utrustningsnivå som liknar testbilen (20-tums hjul och metalliclack som tillval): 766 080 kronor
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser