Ingen säljer så många exemplar av samma bilmodell som Tesla. Storsäljaren heter visserligen Model Y, men för de som inte har en familj som kräver en större SUV ger Model 3 ännu mer valuta för pengarna. Även den bilen har gott om bagageutrymme, trots att bakrutan inte lyfts upp ihop med bakluckan och därmed inte ger lika praktiskt i- och urlastning. Men det finns andra saker än bagage som lär väcka uppmärksamhet med nya Model 3.
På senare tid har Tesla gett Model 3 en rejäl ansiktslyftning, med ett ännu tuffare och modernare utseende. Fronten har fått en mer aggressiv stil med skarpa linjer och nyutvecklade LED Matrix-strålkastare. Som nu äntligen är aktiverade också!
Allt om exteriören och interiören, uppvärmda och kylda säten och alltihop, går vi igenom i vårt test av nya Model 3 Long Range. Men låt mig bara säga att den nya versionen ser mycket djärvare och fetare ut än de tidigare. Inte minst invändigt, där det finns en utbredd användning av textil och aluminium där föregångaren hade mer plast – och en falsk trälist som löpte genom kupén. Nu känns inredningen mycket mer premium och har dessutom en LED-list som ger stämningsbelysning i önskad färg.
Samma teknik till ett lägre pris
När det gäller teknik gör Tesla ingen skillnad på de billigaste och dyraste bilarna. Du får samma Auto Pilot-funktioner, med möjlighet att utöka till automatiska filbyten, stopp vid rödljus, självparkering och till och med kalla till sig bilen från parkerat tillstånd. Det är knappast någon idé att betala för full självkörning här hemma, men då ska bilen kunna manövrera sig runt själv genom tät trafik, trafikljus och rondeller.
Du får även tillgång till musik- och filmtjänster på infotainmentskärmen och baksätena har en egen skärm. Där kan man njuta av filmer eller spel även om bilen kör, och passagerarna kan lyssna på trådlösa hörlurar medan föraren och framsätespassagerarna lyssnar på något helt annat på det främre ljudsystemet.
Snabbladdningen är däremot en aning begränsad, 170 kW, att jämföra med de fyrhjulsdrivna varianterna som laddar upp till 250 kW. Skillnaden är mindre på den genomsnittliga laddningshastigheten och när batteriet börjar ta slut kan du få upp till 280 nya kilometer på bara 15 minuters laddning.
Ljudsystemet är också mindre, med 7 högtalare och ingen subwoofer. Det är ändå bra bastryck, man måste bara ställa in EQ:n lite. Jag är faktiskt positivt överraskad över ljudkvaliteten i standardstereon.
Förbrukning och räckvidd
Testbilen är instegsvarianten med bakhjulsdrift och minst batteri, men räckvidden är ändå väldigt bra. Den angivna WLTP-siffran är nu 513 km, en rejäl ökning med 15 procent från föregångarens 448 km. Detta beror enbart på bättre aerodynamik.
I praktiken betyder det att du kan komma längre än de flesta konkurrenter på en enda laddning, även med det minsta batteripaketet. Till vardags hade jag en förbrukning på runt 1,4 kWh per mil i temperaturer runt 0 grader. På längre resor sjunker förbrukningen ytterligare och det är därmed fullt möjligt att matcha den officiella räckviddssiffran. Kanske till och med slå den också.
Det som gör att man märker att bilen har mindre batteri är att videoövervakning med Sentry Mode tömmer batteriet snabbare än i Long Range-varianten, detsamma gör korta körningar med många inbromsningar och accelerationer. Man måste nämligen utnyttja aerodynamiken i stabila hastigheter för att märka av skillnaden mot föregångaren.
Prestanda
Acceleration 0–100 går på 6,1 sekunder och ger mer än tillräckligt med kraft till förfogande. Elmotorn ger omedelbar respons och en bra skjuts så fort man trycker på gaspedalen. Även om Long Range-versionen är ännu snabbare ger den bakhjulsdrivna versionen en mer lekfull och rolig körupplevelse på torr asfalt, så länge man inte anstränger fyrhjulsdriften till det yttersta. Man känner bättre vad som händer mellan bilen och vägen när kraften skickas till bakhjulen.
Model 3 ligger väldigt bra på vägen också. Under testperioden hade bilen först sommardäck som gav mycket bra markkontakt och sportiga köregenskaper på torr asfalt. Chassiet är dessutom styvt inställt, så man känner tydligt hur vägen påverkar bilen.
Den är kanske lite understyrd jämfört med andra bakhjulsdrivna bilar. Vågar jag gissa på att Tesla inte bryr sig om att fintrimma några extra grader på framaxeln även om de kan, eftersom det finns så mycket att spara på att göra alla bilar likadana – med både bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift? Under alla omständigheter ligger bilen väldigt bra på vägen, och ljudnivån är också lägre än tidigare – framför allt vindbruset.
Mitt under testperioden kom det sista snöfallet, då var Tesla snabba med att komma och byta till vinterdäck. Bilens beteende förändrades markant och blev mjukare och mindre lyhört i kurvorna – men det beror enbart på de mjuka däcken. Men jodå, den bakhjulsdrivna Model 3 är definitivt både smidig och sportig.
På dåliga vägar och över fartgupp blir det tydligt att Tesla inte matchar konkurrenter som Polestar 2 och BMW i4 när det gäller komfort. Men med tanke på det sportiga chassiet är körningen ändå tillfredsställande.
Börjar jag vänja mig vid ratten?
Till slut måste jag fortsätta tjata om ratten. Den jäkla ratten. För vad är grejen med att blinkersen ska aktiveras med knappar på ratten, i stället för med en spak? Det går visserligen för det mesta bra, också för att bilen stänger av blinkersen så fort en kurva är avklarad, eller när bilen har korsat mittlinjen vid ett filbyte.
Problemet är rondeller, där man ska blinka sig ut. Då är ratten upp och ner och knapparna har bytt sida från vänster till höger på ratten, och är dessutom upp och ner.
Jag har dock börjat vänja mig. Jag måste bara komma ihåg att när jag ska ut ur en rondell så är det den nedersta knappen på höger sida som ska tryckas in.
Jämfört med de taktila knapparna på de nya versionerna av Model S och X är rattknapparna på Model 3 också mycket bättre. Varje knapp har en större touch-yta, och till skillnad från i S och X går det att gå direkt från vänster till höger blinkers utan att behöva passera nollpositionen.
Slutsats
Tesla Model 3 Bakhjulsdrift, som är den fullständiga beteckningen, är ett väldigt bra köp. Här får du väldigt mycket bil för pengarna, nu med en räckvidd på över 50 mil, sportiga prestanda och en stilig, modern design.
Det förnyade utseendet är uppskattat och uppgraderingen av interiören ytterst välbehövlig. Nya funktioner som ventilerade säten, baksätesunderhållning och bättre material höjer kvalitetskänslan avsevärt. När man sedan ser att matrisljus ingår i priset kan vi inte komma på en enda konkurrent som kan erbjuda samma totalpaket för de här pengarna.
Körglädjen är bevarad, bilen är fortfarande bland de piggaste och mest lyhörda i klassen. Du får inte samma framkomlighet som med fyrhjulsdrift, men bor du inte i fjällen så kommer du fram hur bra som helst. Ett undantag kan vara rekordsnöiga vintrar, men det får man leva med. Det här är helt enkelt ett kanonköp – fast blinkersen tar lite tid att vänja sig vid.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser