Tesla Model 3 är fortfarande en av de mest sålda elbilarna, och inte utan anledning. Ett bra pris och en fantastisk räckvidd – och ytterst pigga egenskaper – gör den riktigt attraktiv för ett en stor grupp människor.
När vi drämde till med fem solklara stjärnor för den bakhjulsdrivna Standard Range-versionen för två år sedan var det för att vi tyckte att den gav mycket för pengarna, trots att interiören varken var den mest exklusiva eller att bilen var tystast i klassen.
Tydligen var vi inte de enda som efterlyste lite här och på insidan, för nu har Tesla lyssnat på allmänhetens kritik. Och fixat väldigt mycket av allt vi saknade, samtidigt som de har stramat upp utseendet och gett bilen en allmänt tuffare känsla.
Mer ström till prylarna – och äntligen en skärm bak
Mittkonsolen har fått en ny design sedan sist och är nu klädd i aluminium. Precis som tidigare har den gott om förvaringsutrymme med dubbla fack och trådlös laddning för två mobiler. Men Tesla har uppdaterat USB-C-kontakterna för att ge upp till 65 watts laddningseffekt. Det finns två uttag bak och ett fram, så det finns gott om kräm för både laptop och trådlösa hörlurar.
Passagerarna i baksätet är också väl omhändertagna, eftersom nya Model 3 har fått en skärm i baksätet. Med touch naturligtvis. Där kan passagerarna styra allt från luftkonditioneringen till musiken i bilen, man kan till och med titta på YouTube, Netflix och Disney medan bilen körs. Vilket man inte kan göra på skärmen fram.
En lite dum sak är tyvärr att baksätespassagerarna inte kan koppla in skärmen till hörlurar så att de kan lyssna på filmen medan föraren och passageraren i framsätet lyssnar på radio eller Spotify. Detta hoppas jag att Tesla fixar snarast i en uppdatering.
Bättre framskärm
Skärmen fram är mer ljusstark och har förbättrad touchrespons. Den har också en tunnare ram och är därför kanske mindre framträdande än tidigare.
Att den reagerar ännu bättre är en viktig detalj eftersom Tesla nästan inte har några knappar utan lägger nästan alla funktioner – inklusive inställning av klimatanläggningen – på skärmen. Det är därför viktigt att den är pålitlig och att man behöver lägga så lite tid som möjligt på den.
För övrigt gillar jag verkligen Teslas minimalistiska kupé och har börjat få problem när jag kör bilar med för många knappar. Man kan också flytta ikoner till längst ned på skärmen, så att det är enkelt att hitta ofta använda funktioner. Det känns väldigt mycket som att använda en smartmobil, men allt fungerar riktigt bra när man väl vant sig. Och det är som sagt svårt att gå tillbaka till knappar efteråt.
Äntligen ventilerade säten
Det jag främst har saknat i Tesla (inklusive min egen Model Y Performance) är ventilerade säten. Speciellt på sommaren blir det svettigt på långresor när man har glatt, tätt konstläder där aktiv kylning bara är en avlägsen dröm. Men oroa dig inte, i den nya 3:an är sätena perforerade både fram och bak. Framstolarna har dessutom ventilerad kylning. Äntligen! Det finns värme i dem alla, som vanligt.
Baksätena är fortfarande ganska nära golvet, så knäna pekar högt upp i luften om man sätter ner fötterna. Och det finns inga andra särskilt bra sätt att vila fötterna på.
Bättre interiördesign
Kupén ser mycket bättre ut nu. Plastlisten i träimitation som sträckte sig över hela instrumentpanelen är borta och har ersatts av en ny list klädd i ett elegant grått tyg. Rent allmänt finns det mer premiummaterial överallt, med äkta aluminium och uppgraderade textilier. Mycket mindre plastkänsla nu, med andra ord.
Det finns också stämningsbelysning i form av en ljusrand som går hela vägen runt och genom kupén. Den kan släckas med hjälp av skärmen, men jag lyckades inte få röstassistenten att göra det, inte ens på engelska. Fast det var säkert bara jag som inte kom på rätt kommando.
Tesla har också arbetat mer med bullerdämpning sedan sist och installerat 360-graders akustiskt glas, förbättrade fjädringsbussningar och -packningar samt använt mer ljuddämpande material överallt. Resultatet sägs vara en 30-procentig förbättring av vindbrus och en 20-procentig förbättring av vägljud. Även omgivningsljud och stötljud har dämpats.
Samma häftiga ljudsystem
Jag har egentligen aldrig haft några klagomål på Teslas premiumljudsystem, som har 17 högtalarelement och dubbla subwoofers. Systemet har både gott om kraft och låter mer balanserat än de flesta andra. Därför gör det mig ingenting att Tesla inte har gjort några förändringar.
Mobilanslutningen är däremot förbättrad. Tesla hävdar 50 procents bättre mobiltäckning, fördubblad Wi-Fi-räckvidd och tio gånger bättre telefonnyckel (fob) via ultrabredband. Jag har själv testat med ett nyckelkort, samt använt mobiltelefonen som nyckel, men har inte kunnat testa just detta. Och eftersom jag inte har kört i områden med dålig mobiltäckning har jag inte kunnat testa det heller
Tuffare utseende ger längre räckvidd
På utsidan finns det små men viktiga förändringar. Både fram- och bakljusen har skarpare linjer och bakljusen har skarpare och djupare färger.
Strålkastarna fram är nu äntligen av LED Matrix-typ, även om funktionen där helljuset ska kunna dimmas i zoner ännu inte är på plats. Tills vidare växlar de mellan helljus och normalt halvljus på vanligt sätt.
Motorhuven böjer sig nu mer i linje med vindrutan, vilket ger bilen både ett tuffare och mindre ”uppblåst” utseende, vilket ser extra bra ut i färgen Ultra Red, som testbilen har. Men den kostar ett par tusenlappar mer än den vita standardfärgen.
Aerodynamik
De nya linjerna har även aerodynamiska fördelar. Tesla har nämligen lyckats förlänga räckvidden för den nya Model 3 med upp till åtta procent, med exakt samma batteri och motor. Det är enbart tack vare förbättringar av aerodynamiken som bilen nu kan köra upp till 678 kilometer (WLTP) på en enda laddning, med 18-tums standardhjul. 629 kilometer med 19-tumshjul.
Precis som tidigare laddas den med maximalt 250 kilowatt, vilket ger en snabb boost när batteriet är nästan tomt. Laddhastigheten sjunker snabbt, men min erfarenhet är att det är i början man behöver hastigheten som mest, speciellt om man bara behöver några få procent för att komma fram till målet.
Nej, inte den där ratten igen!
Men allt kan förstås inte fröjd och gamman. Efter alla dessa förbättringar har Tesla naturligtvis varit tvungna att komma med en liten trist överraskning också. Ratten. Den fördömda ratten. Den har samma princip som vi känner igen från nya Model S och Model X, vilket förtog mycket av glädjen med att testa Plaid-utgåvorna – världens snabbaste personbilar.
Tesla har nämligen plockat bort spakarna från rattstången och flyttat funktionerna till knappar på själva ratten. Detta inkluderar blinkers, som man når med vänster tumme. Det vill säga tills man är i mitten av en rondell och behöver blinka sig ut. Då sitter knapparna plötsligt på höger sida och pekar åt fel håll, eftersom ratten då är upp och ned.
Men allt är inte åt skogen. För till skillnad från i de betydligt dyrare kusinerna är knapparna här inte taktila, utan riktiga knappar med rörelse. Om du har turen att i Model S och X hitta rätt knapp för att blinka dig ut ur rondellen, kommer bilen oftast inte att reagera ändå om du först har blinkat dig in i rondellen. Det beror på en bugg som förhindrar att man plötsligt byter från vänster till höger. Med knapparna i nya Model 3 går åtminstone den biten helt smärtfritt.
En annan positiv sak är att tutan har flyttats tillbaka till mitten av ratten, i Model S och X har den flyttats till en liten knapp på höger sida.
Resultatet är att ratten i Model 3 faktiskt är något man kan vänja sig vid med tiden. Detta är förmodligen också en del av anledningen till att priset på den nya Model 3 knappt har gått upp, en rattstång utan mekaniska spakar är mycket billigare att tillverka.
Fantastisk körupplevelse
Har då summan av alla förbättringar – och den enda försämringen – resulterat i en bättre körupplevelse? Svaret är Ja.
Nya Model 3 är en hel del tystare, och jag älskar det! Föregångaren ger ett betydligt billigare intryck, den nya känns mer premium. Summan av alla material har verkligen skapat en tystare kupé, så mycket att Tesla numera konkurrerar med Hyundai Ioniq 6 – och kanske till och med Mercedes EQC?
Jag har kört bilen på både torr och våt asfalt, samt våt snö. Den ligger stabilt på vägen, jag gillar hur den reagerar på ”wattpedalen” – även om den inte kan mäta sig med Performance-utgåvan, som för närvarande inte längre säljs. Vi kan väl gissa att det kommer en tuffare version av den nya 3-serien så småningom, men vi har ännu inte hört något om det från Tesla.
Hur som helst, bilen är riktigt pigg och jag tycker att den ligger väldigt bra på vägen med de 18-tums vinterdäck som testbilen hade (som är standardstorleken för sommardäck också, med 19 tum som tillval). Det nya dämpningssystemet gör körningen mjukare och jämnare, även om somliga nog fortfarande kan tycka att bilen är i styvaste laget. Den är inställd för att hantera snabb kurvtagning och då kan man inte ha stötdämpare som är för mjuka.
När det gäller den längre räckvidden tvivlar jag inte på att den stämmer. Jag låg på runt 15 kWh/100 km vid blandad körning i nollgradigt, vilket måste sägas vara mycket bra. Bilen hävdade att jag skulle få en räckvidd på cirka 550 kilometer med min körning, vilket garanterat kommer att öka i sommartemperaturer.
Säkerhetens tyranni
Slutligen en liten suck som har att göra med den så kallade ökade säkerheten. EU kräver nämligen att nya bilar ska ge ifrån sig ett ljud när man överskrider hastighetsgränsen, vilket Tesla inte heller kommer undan. Jag säger ”så kallad” ökad säkerhet, för det är först när ljudet kommer som man tänker på att stänga av det. Vilket man måste göra för varje resa – med resultatet att många förare kommer sitta och göra detta under tiden de kör.
Bra är i alla fall att man i en Tesla bara behöver trycka på hastighetsskylten som dyker upp längst upp på skärmen och inte behöver dyka ner i menyer och undermenyer, som man måste göra i flera konkurrenter.
Tesla Model 3 (2024) Long Range: Slutsats
Tesla Model 3 har blivit ännu bättre än tidigare, och knappt dyrare alls. Den nya versionen är tystare, kör bättre och känns mer premium än tidigare. Utseendet är vassare och tuffare än tidigare, allt är bättre.
Eller ja, nästan allt. Den nya ratten har jag fortfarande problem med, även om knapparna reagerar mycket bättre än i nya Model S och X. Att bilen nu piper varje gång man överskrider hastighetsgränsen är dock inte Teslas fel. De har också hittat en mycket mer elegant lösning för att bli av med pipet än någon konkurrent som jag har testat hittills.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser