Porsches första elbil har blivit en succé i Norden: med gott och väl fler än 1 000 sålda hittills är Taycan en av de mest sålda Porsche-modellerna på länge. Men det rekordet kan nog slås av kombiversionen Taycan Cross Turismo, som är den mer praktiska varianten av de två. Med elektrisk baklucka, större bagageutrymme och högre markfrigång är detta en attraktiv långfärdsbil för många nordbor.
Här på L&B-redaktionen är vi vanligtvis mest intresserade av infotainment, ljudkvalitet och smarta finesser, men vi uppskattar naturligtvis även komfort och köregenskaper som alla andra. Vi minns fortfarande Taycan (och speciellt Turbo-versionen) som en av de häftigaste elbilarna vi har testat. Så när Porsche-importören ställde en helt ny Cross Turismo till förfogande – till på köpet utrustad med den fetaste Burmester-stereon – var vi inte nödbedda. Det blev en intressant resa – och ett skönt återhörande!
Cross Turismo i flera motorvarianter
Traditionsenligt levererar Porsche bilen med ett antal olika motorvarianter. Vi har lånat grundmodellen Taycan 4 Cross Turismo, som börjar på 1 140 000 kronor. Dessutom finns versionerna 4S, Turbo och Turbo S med ännu högre prestanda. Många kommer förmodligen att klara sig bra med de 380 hästkrafter och 500 newtonmeter som den minsta motorn ger. Men riktiga Porsche-entusiaster föredrar säkert någon av de maffigare versionerna, särskilt om de ska kunna hålla de snabbaste Teslorna bakom sig i bussfilen.
Performance Battery Plus är standard i alla versioner av Taycan Cross Turismo, och har en total kapacitet på 93,4 kWh. Detsamma gäller fyrhjulsdrift och luftfjädring.
Det kan säkert låta lockande med en Porsche för bara dryga miljonen, men då ska man veta att det är startpriset, innan mycket av den essentiella extrautrustningen är tillagd. Vår välutrustade testbil är fullspäckad med panoramasoltak, LED-Matrix-strålkastare och exklusiva, 21-tums designfälgar, samt head-up display, 360-kamera och parkeringsassistent. Eftersom detta är den ”audiofila” versionen levereras den också med brusdämpande rutor och ljudsystem från Burmester. Sammanlagt pratar vi om extrautrustning för en halvmiljon. Inte direkt småpengar …
Rymligare
Så fort finansieringen är löst och bilen står i garaget kan man glädja sig över ett potent fordon med oerhört precisa köregenskaper. Och inte minst mer plats än vad man får i sedanversionen.
Att sätta sig i Taycan Cross Turismo känns lite som att sätta sig i ett jetplan: här är det fullt av digitala instrument, pekskärmar och kontroller att hålla koll på. Lyckligtvis är allt ordnat för att föraren ska ha fullständig överblick – det kräver bara lite tillvänjning.
Cross Turismo har strax under 50 liter mer lastkapacitet i bagageutrymmet och en baklucka som ger lite bättre plats för till exempel en hundbur eller golfbag. Passagerare i baksätet kan också njuta av bättre plats i höjden. Vår testbil är dessutom utrustad med ett panoramasoltak, vilket ger lite extra utrymme för huvudet.
Ändå känns inte det här som en särskilt stor bil. Baksätena passar fortfarande bäst för lite mindre personer och de som drömmer om en Cross Turismo som en fullfjädrad familjebil får nog ta till en god dos välvilja. Men som snabb GT-cruiser för semesterresor med sin bättre hälft – eller för en dejt med en ny flört – är den nästan perfekt.
Blixtsnabb laddning
Apropå långresor: Taycan 4 Cross Turismo har en angiven räckvidd (WLTP) på mellan 389 och 456 km beroende på utrustningsmängd och andra faktorer. Under testperioden i mitten av augusti tyckte vi att ungefär 400 km stämde rätt så bra, fast det kräver naturligtvis att man är försiktig med gaspedalen.
Den höga laddkapaciteten är en stor fördel på långresor. Taycan klarar en laddningshastighet (DC) på upp till 270 kW. Om man till exempel lägger in en av Ionitys laddstationer i navigeringen kommer bilen att ha optimal batteritemperatur (idealiskt cirka 35 grader Celsius) när man kommer fram. Vi stannade vår testbil med 33 % batteri och laddade till 80 % på mindre än 20 minuter. Det är snabbt!
Infotainment i Taycan Cross Turismo
På väg till laddstationen passade vi på att testa röststyrningen i Porsche, som även förstår svenska. Den fungerar bra för att bland annat prata in destinationer i navigeringen. Men responsen är inte lika blixtsnabb och intuitiv som man kanske hade velat. Vi har blivit bortskämda av Mercedes nya MBUX-system, som verkar snabbare och mer intelligent.
I övrigt är det värt att nämna att Taycan kan levereras med en extra pekskärm för passageraren i framsätet. Det kan vara praktiskt för att söka och ange navigeringar, samt styra musikuppspelningen. Om man har tur och har med sig en självutnämnd DJ på resan!
Vår testmodell var utrustad med en 360-graders kamera och det är helt klart en fördel att kunna se bilen ovanifrån när man navigerar i trånga parkeringshus. Vi var däremot inte särskilt imponerade av kamerorna fram och bak: de är monterade lågt ner på bilen och ger därför ett slags grodperspektiv av omgivningen, där det kan vara svårt att bedöma avstånd.
Obs! Porsche har meddelat att 2022-versionen av Taycan får ett par uppdateringar av infotainment-systemet. Förutom dagens Apple CarPlay-styrning kommer bland annat stöd för Android Auto.
Ingen dragkrok – men går att sätta på cykelställ
Dåliga nyheter för somliga: Taycan Cross Turismo är inte typgodkänd för dragkrok. Däremot kan den utrustas med ett särskilt cykelställ från Porsche. Fästanordningen till detta sitter under registreringsskylten och måste beställas när man konfigurerar bilen. Sedan kan du lasta två cyklar (tre med en extra modul). Kanske ett par av Porsches nya elcyklar?
Potenta köregenskaper
Cross Turismo presenteras lite som offroad-versionen av Taycan Sedan. Men så våldsamt olika är de inte. Luftfjädringen kan höja bilen ett par centimeter, vilket är trevligt de sista kilometerna upp till sommarstugan. Det finns också ett ”Gravel”-läge för när man vill klättra i lite brantare, tuffare terräng. Ändå känner sig bilen fortfarande bäst hemma på bra, slingrande asfaltvägar, där man verkligen får testa väggreppet. Och jösses ett sådant väggrepp!
Vi har inte testat Taycan på en racingbana, men ”gokart” är verkligen en bra beskrivning. Cross Turismo kan forcera de brantaste kurvor utan att kränga eller vika en millimeter. Testmodellens bakaxelstyrning bidrog förmodligen till detta. Och såvitt vi kan bedöma är inte köregenskaperna nämnvärt sämre än sedanversionens. Vi hade gladeligen valt kombin med bättre utrymme!
Faktum är att köregenskaperna är så extrema att motorn i 4-modellen kan kännas lite … tam. Även om 380 hk/500 Nm borde räcka och bli över till vardags så känns inte accelerationen lika omedelbar som i 4S, och långt ifrån så raketliknande som vi minns den i Turbo-versionen.
Taycan 4 har visserligen en så kallad Overboost-funktion, men den är endast tillgänglig vid rivstarter (Launch control) och inte praktiskt användbar. Vi gissar därför att 4S-modellen kan vara det bästa köpet i detta sammanhang, om man vill ha en motoreffekt som matchar potentialen. Den har drygt 100 hästar till och är dessutom utrustad med större, sportigare bromsar än 4-modellen. 4S Cross Turismo kostar från 1 270 000 kronor.
Vår testbil rullar på 21-tums designfälgar med breda däck, och det måste påpekas att de bidrar med en hel del vägbrus. Dessutom stjäl de upp till 30 kilometer WLTP-räckvidd. Även om Porsche har vadderat kupén och utrustat testbilen med tjockare akustiskt glas i rutorna så är ljudet av gummi mot asfalt fortfarande ganska genomträngande. Det är just därför man behöver en potent ljudanläggning på resan!
Burmester-stereo
Tyska Burmester är mest kända för sina lyxiga hifi-anläggningar, men har också blivit en populär leverantör av highend-bilstereo. Ljudsystemet som levereras till Cross Turismo har mycket gemensamt med det i sedan-versionen, men är naturligtvis fintrimmat för den här kupén. Systemet består av 21 individuella högtalarelement och sammanlagt 1455 watt förstärkareffekt. Detta inkluderar en kraftfull subwoofer under golvet i bagageutrymmet.
Burmester-systemet i Porsche kan verka lite mer diskret än i vissa Mercedes-modeller, men bakom grillarna sitter högtalarelement av mycket hög kvalitet. Här används bland annat påkostade metallfolie-diskanter av typen AMT (Air Motion Transformer). Sådana är högt ansedda i hifi-världen för bra frekvensrespons och låg förvrängning.
Vi har goda erfarenheter av ljudet i vanliga Taycan och de intrycken står sig. Burmester har verkligen en anläggning för kräsna, men det kan kräva lite lyssningserfarenhet – och framför allt bra källmaterial – för att verkligen uppskatta skillnaderna.
Högtalarnas kvaliteter visar sig knappast när man spela musik från radio – då låter det tämligen platt och ordinärt. Det är först när vi byter till en iPhone med ett Tidal-konto som systemet kommer till sin rätt. När ljudsystemet matas med mer högupplösta musikfiler, och gärna bra inspelningar, så låter det himmelskt. Då är det bara att vrida upp volymen och njuta!
En fin låt som Billie Eilishs NDA är ett bra exempel för att visa vad Burmester duger till. Den unga kvinnans karaktäristiska, viskande röst framträder klart och tydligt ovanpå instrumentpanelen, fint centrerad. Närheten är påtaglig och här är det inga problem att höra de känsliga musikaliska stroferna. Och när synthbasen och trummorna kommer in är det med ett härligt tryck i övertonerna, på samma gång som basen hamrar exakt och bestämt.
På vägen hem från laddstationen börjar det bli mörkt och de urstarka LED-halvljusen lyser upp ordentligt. Vi spelar Ed Sheerans Bad Habits på svinhög volym när vi cruisar fram på motorvägen i hög hastighet. Den här uptempo-technolåten återges nästan helt perfekt när den dunkar ut ur Burmester-högtalarna. Ljudbilden växer och detaljerna fyller på, subwoofern trycker till hårt i sätesryggen utan att låta ansträngd eller bromsa dynamiken. Det hörs inga tecken på förvrängning, missljud eller oönskade vibrationer. Helt enkelt kanonbra!
Vi har också stiftat bekantskap med det billigare Bose-systemet i en annan testmodell. Det låter också fint, men bleknar lite i jämförelse med vad Burmester åstadkommer, framför allt på hög volym. Om du vill veta mer om Bose så rekommenderar vi att du läser vårt test av Taycan i sedan-version.
Slutsats
Nu finns Porsche Taycan som kombi, och vi tror att många tjänar på att välja Cross Turismo-versionen om de letar efter en mer praktisk elsportbil. Den imponerar lika mycket som sedanen med otroligt finslipade köregenskaper, plus bättre plats och högre markfrigång när resan fortsätter utanför motorvägen. Med bra räckvidd och snabb laddning är detta en praktisk och bekväm bil för långresor. Och är du inte bara ”autofil” utan också en kräsen audiofil, så kan vi starkt rekommendera Burmester-systemet. Då tar du garanterat den långa vägen hem!
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser