Antingen kopierar alla varandra eller så köper man fästena från samma tillverkare. Även Magellans fäste har nämligen den bekanta tvåledade armen och en bra sugkopp. Snabbkopplingen gör det enkelt att montera och ta loss apparaten. Däremot har man två kontakter i apparaten för laddning och TMC-antenn vilket ger lite onödigt sladdtrassel. Speciellt som sladdarna ändå går ihop på halva vägen. Det finns inte många finesser förutom trafikinformation, men sightseeing-guiden från Marco Polo kan vara praktisk på semestern.
Att hålla apparaten och innehållet fräscht är inte så enkelt som man önskar. Man får nämligen varken med något program eller ens en sladd för att koppla in den till datorn. Det enda programmet vi hittade på nätet ville inte kommunicera med navigatorn. Därför krävs den manuell kopiering av filer vilket inte är speciellt användarvänligt. Kartan som följer med är tyvärr från 2007 och en uppdatering kostar uppåt tusenlappen. Desto bättre är att uppdateringar av fartkameror faktiskt är helt gratis.
Navigeringen
Dumt nog måste man knappa in staden varje gång, vilket är irriterande för oss som oftast kör lokalt. Men tangentbordet är bra och släcker ned knappar som inte är möjliga som nästa val. Navigatorn gissar snabbt och ruttberäkningen är relativt snabb den med. Man kan dessutom välja ruttalternativ innan navigationen går igång så man har bra kontroll över vägvalet.
På det stora hela är kartbilden tydlig och har rejäla pilar man inte kan missa. Men vinkeln är lite snäv och man hade gott kunnat ta bort oväsentliga gatunamn för att göra den ännu tydligare. Magellan klarar inte av tunnlar men slänger åtminstone upp en lista över kommande svängar på skärmen så man klarar sig ändå. Röstvägledningen kom ibland lite för tidigt och ibland väl sent. Man får uppförstoringar av korsningar men vi saknade vägskyltar och filguider.
Slutsats
För en navigator i den här prisklassen har Roadmate väldigt få finesser. Det gäller inte bara anslutningar och uppdateringsmöjligheter utan även moderna navigeringshjälpmedel på skärmen. Den tydliga kartbilden, den fina infästningen och den snabba ruttberäkningen hade räckt långt om detta varit en budgetmodell. Men som läget är nu känns den bara föråldrad och tyvärr inte prisvärd.
Också i detta test:
Becker Z203
Stabil standardapparat
Efter Harmans utträde från GPS-arenan är det märket Becker som gäller. Och denna apparat får jobbet gjort utan några onödiga finesser.
Blaupunkt Travelpilot 500
Framtidens navigering
En inbyggd videokamera ger cool navigering men framför allt läser den av vägskyltarna. Tanken svindlar över möjligheterna.
Garmin Nüvi 765T
Pålitlig klassiker
Vill man inte köpa grisen i säcken är Garmin alltid ett tryggt val med tydliga kartor, bra prestanda och alla finesser man behöver.
Mio Moov 580
Når inte hela vägen fram
Mios toppmodell är fullmatad med funktioner och har mycket bra röstvägledning. Men det faller på dess akilleshäl.
Navigon 4310 Max
Fantastisk navigering till lågpris
Navigons apparater har alltid haft utmärkt navigering och när det nu erbjuds till budgetpris är det bara att utfärda köprekommendation.
Ndrive G800R
Rena James Bond
Med flygfoton över storstäderna känns det som att ha ett spionplan över bilen. Men mer praktisk är den överlägsna databasen över intressepunkter.
Tomtom GO630 Traffic
Fler funktioner till lägre pris
GO630 är en ny, billig modell som har många av funktionerna från lyxserien men ett pris som börjar närma sig budgetmodellerna.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser